Cum se pot asigura PFA-urile in sistemul asigurarilor pentru somaj in 2018?
Raspuns oferit dePortal Codul Fiscal
28 Dec 2017
Prin OUG nr. 95/2017 publicata in M.Of. nr. 991 din 13/12/2017 au fost aduse modificari si completari Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca.
Printre altele, OUG 95/2017 reglementeaza si modul in care persoanele fizice autorizate, intreprinzatori persoane fizice, titulari ai intreprinderilor individuale, precum si membrii intreprinderilor familiale se pot asigura in sistemul asigurarilor pentru somaj. Astfel, in acest sistem este asigurat:
a) persoanele care desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca sau pe baza de contract de munca temporara, in conditiile legii;
b) functionarii publici si alte persoane care desfasoara activitati pe baza actului de numire;
c) persoanele care isi desfasoara activitatea in functii elective sau care sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului;
d) persoanele care isi desfasoara activitatea in functii alese in cadrul persoanelor juridice fara scop patrimonial, respectiv entitati, persoane juridice, care potrivit legilor proprii de organizare si functionare desfasoara activitati nonprofit, cum ar fi: asociatii, fundatii, partide politice, organizatii patronale, organizatii sindicale, case de ajutor reciproc, culte religioase, pe durata mandatului, cu exceptia presedintelui asociatiei de proprietari sau a altor persoane care desfasoara activitate in baza contractului de mandat, potrivit Legii nr. 230/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari, cu modificarile si completarile ulterioare;
e) persoanele care desfasoara activitate pe baza unui raport de munca stabilit, in calitate de membru cooperator, potrivit Legii nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei, republicata;
f) directorii care desfasoara activitate pe baza de contract de mandat si membrii directoratului de la societatile administrate in sistem dualist si ai consiliului de supraveghere, pe durata mandatului, precum si managerii care desfasoara activitati pe baza de contract in baza contractului de management prevazut de lege;
g) administratorii societatilor, companiilor/societatilor nationale si regiilor autonome, desemnati/numiti in conditiile legii, care desfasoara activitate pe baza de contract de mandat;
h) persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor, atat in Romania, cat si pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, al unui stat membru al Spatiului Economic European sau al Confederatiei Elvetiene, pentru care autoritatile competente ale acestor state sau organismele desemnate ale acestor autoritati stabilesc ca, pentru veniturile realizate in afara Romaniei, legislatia aplicabila in domeniul contributiilor sociale obligatorii este cea din Romania;
i) persoanele fizice cetateni romani, cetatenii altor state sau apatrizii, pe perioada in care au, conform legii, domiciliul sau resedinta in Romania si care realizeaza in Romania venituri din salarii sau asimilate salariilor de la angajatori din state care nu intra sub incidenta legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte.
Pe langa aceste persoane asigurate obligatoriu, se pot asigura facultativ in sistemul asigurarilor pentru somaj urmatoarele persoane:
a) asociat unic, asociati;
b) persoane fizice autorizate, intreprinzatori persoane fizice, titulari ai intreprinderilor individuale, precum si membrii intreprinderilor familiale;
c) cetateni romani care lucreaza in strainatate, conform legii, si care nu se regasesc in situatia prevazuta la art. 19 lit. h);
d) alte persoane care realizeaza venituri din activitati desfasurate potrivit legii si care nu se regasesc in una dintre situatiile prevazute la lit. a)-c).
Aceste persoane se pot asigura facultativ in sistemul asigurarilor pentru somaj prin incheierea unui contract de asigurare pentru somaj si prin plata in temeiul acestui contract de asigurare a contributiei la bugetul asigurarilor pentru somaj. Cota contributiei este egala cu cota de 20% care revine bugetului asigurarilor pentru somaj din cota contributiei asiguratorie pentru munca de 2,25%.
Cota se aplica asupra venitului lunar declarat in contractul de asigurare pentru somaj iar contributia se plateste lunar de catre persoanele asigurate in baza contractului de asigurare pentru somaj.
Venitul lunar pentru care se asigura facultativ aceste persoane nu poate fi mai mic decat salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, stabilit potrivit legii, si mai mare decat echivalentul a de 5 ori castigul salarial mediu brut, stabilit potrivit legii, in vigoare in luna pentru care se plateste contributia la bugetul asigurarilor pentru somaj .
Printre altele, OUG 95/2017 reglementeaza si modul in care persoanele fizice autorizate, intreprinzatori persoane fizice, titulari ai intreprinderilor individuale, precum si membrii intreprinderilor familiale se pot asigura in sistemul asigurarilor pentru somaj. Astfel, in acest sistem este asigurat:
- persoana fizica ce realizeaza venituri, potrivit legii, si care este asigurata obligatoriu in sistemul asigurarilor pentru somaj, precum si
- persoana care se asigura facultativ prin incheierea unui contract de asigurare pentru somaj si prin plata in temeiul acestui contract de asigurare a contributiei la bugetul asigurarilor pentru somaj.
a) persoanele care desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca sau pe baza de contract de munca temporara, in conditiile legii;
b) functionarii publici si alte persoane care desfasoara activitati pe baza actului de numire;
c) persoanele care isi desfasoara activitatea in functii elective sau care sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului;
d) persoanele care isi desfasoara activitatea in functii alese in cadrul persoanelor juridice fara scop patrimonial, respectiv entitati, persoane juridice, care potrivit legilor proprii de organizare si functionare desfasoara activitati nonprofit, cum ar fi: asociatii, fundatii, partide politice, organizatii patronale, organizatii sindicale, case de ajutor reciproc, culte religioase, pe durata mandatului, cu exceptia presedintelui asociatiei de proprietari sau a altor persoane care desfasoara activitate in baza contractului de mandat, potrivit Legii nr. 230/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari, cu modificarile si completarile ulterioare;
e) persoanele care desfasoara activitate pe baza unui raport de munca stabilit, in calitate de membru cooperator, potrivit Legii nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei, republicata;
f) directorii care desfasoara activitate pe baza de contract de mandat si membrii directoratului de la societatile administrate in sistem dualist si ai consiliului de supraveghere, pe durata mandatului, precum si managerii care desfasoara activitati pe baza de contract in baza contractului de management prevazut de lege;
g) administratorii societatilor, companiilor/societatilor nationale si regiilor autonome, desemnati/numiti in conditiile legii, care desfasoara activitate pe baza de contract de mandat;
h) persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor, atat in Romania, cat si pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, al unui stat membru al Spatiului Economic European sau al Confederatiei Elvetiene, pentru care autoritatile competente ale acestor state sau organismele desemnate ale acestor autoritati stabilesc ca, pentru veniturile realizate in afara Romaniei, legislatia aplicabila in domeniul contributiilor sociale obligatorii este cea din Romania;
i) persoanele fizice cetateni romani, cetatenii altor state sau apatrizii, pe perioada in care au, conform legii, domiciliul sau resedinta in Romania si care realizeaza in Romania venituri din salarii sau asimilate salariilor de la angajatori din state care nu intra sub incidenta legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte.
Pe langa aceste persoane asigurate obligatoriu, se pot asigura facultativ in sistemul asigurarilor pentru somaj urmatoarele persoane:
a) asociat unic, asociati;
b) persoane fizice autorizate, intreprinzatori persoane fizice, titulari ai intreprinderilor individuale, precum si membrii intreprinderilor familiale;
c) cetateni romani care lucreaza in strainatate, conform legii, si care nu se regasesc in situatia prevazuta la art. 19 lit. h);
d) alte persoane care realizeaza venituri din activitati desfasurate potrivit legii si care nu se regasesc in una dintre situatiile prevazute la lit. a)-c).
Aceste persoane se pot asigura facultativ in sistemul asigurarilor pentru somaj prin incheierea unui contract de asigurare pentru somaj si prin plata in temeiul acestui contract de asigurare a contributiei la bugetul asigurarilor pentru somaj. Cota contributiei este egala cu cota de 20% care revine bugetului asigurarilor pentru somaj din cota contributiei asiguratorie pentru munca de 2,25%.
Cota se aplica asupra venitului lunar declarat in contractul de asigurare pentru somaj iar contributia se plateste lunar de catre persoanele asigurate in baza contractului de asigurare pentru somaj.
Venitul lunar pentru care se asigura facultativ aceste persoane nu poate fi mai mic decat salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, stabilit potrivit legii, si mai mare decat echivalentul a de 5 ori castigul salarial mediu brut, stabilit potrivit legii, in vigoare in luna pentru care se plateste contributia la bugetul asigurarilor pentru somaj .
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare
Mar302024
Guvernul a extins perioada de gratie pentru e-Factura in relatia B2B
de
Profeanu Laura
30 Mar 2024
Guvernul Romaniei a adoptat recent Ordonanta de Urgenta nr. 30/2024, o masura asteptata cu interes de catre mediul de afaceri, in contextul implementarii sistemului electronic de facturare (e-Factura) in relatiile B2B (business-to-business). Aceasta ordonanta vine ca o mana de ajutor pentru contribuabili, oferindu-le o perioada extinsa de adaptare la noile cerinte fara riscul de a fi ...
Mar142024
Proiect OUG: Definitia intreprinderilor legate in Codul Fiscal: Simplificare si Claritate
de
Profeanu Laura
14 Mar 2024
La data de 13 martie 2024, Ministerul Finantelor a publicat un proiect de Ordonanta de Urgenta care propune reforma modului in care sunt definite intreprinderile legate in contextul impozitarii microintreprinderilor. Prevederile se vor aplica incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor, in anul 2024. Aceasta propunere legislativa vine ca raspuns la nevoia de simplificare ...
Mar122024
Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024
de
Profeanu Laura
12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE.
Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Mar122024
Clarificari privind depunerea Declaratiei 398 pentru comertul online
de
Profeanu Laura
12 Mar 2024
Recent, Codul Fiscal a fost actualizat cu noi prevederi ce vizeaza firmele care aplica regimurile speciale de TVA pentru comertul online in UE. Modificarile, in vigoare din 8 martie 2024, conform Legii nr. 33/2024, aduc clarificari importante in ceea ce priveste termenele de depunere a Declaratiei 398 ”Declaratie speciala de TVA” (VAT Return One Stop Shop)
Contextul ...
Feb202024
Transformarea PFA, II si IF in SRL: O noua perspectiva pentru antreprenori
de
Profeanu Laura
20 Feb 2024
In contextul actual al mediului de afaceri, aflat in continua evolutie, flexibilitatea si adaptabilitatea juridica devin esentiale pentru supravietuirea si prosperitatea afacerilor mici. In acest context, un proiect de lege depus la Senat la data de 14.02.2024, aduce o veste buna pentru persoanele fizice autorizate (PFA), intreprinderile individuale (II) si intreprinderile familiale (IF), ...
Feb212024
Proiect de lege de modificare a Codului de procedura fiscala: implementarea unei competente alternative in materia executarii fiscale
de
Profeanu Laura
21 Feb 2024
In prezent, ANAF detine competenta exclusiva in executarea silita a creantelor bugetare, indiferent de originea acestora.
Proiectul de lege introdus recent la Senat (20.02.2024) propune o schimbare semnificativa in modul in care datoriile fiscale vor fi executate silit in Romania, oferind o alternativa la sistemul actual dominat de executorii fiscali. Aceasta initiativa legislativa vizeaza ...