Cum stabilim taxa pe valoare adaugata ce trebuie colectata pentru livrari de bunuri si prestari de servicii taxabile?
Raspuns oferit dePortal Codul Fiscal
01 Aug 2016
Pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii taxabile, taxa pe valoare adaugata colectata se determina fie prin aplicarea cotelor de TVA asupra bazei de impozitare, fie prin aplicarea procedeului sutei marite.
In functie de cota TVA procedeul sutei marite se aplica astfel:
- 20 x 100/120 in cazul cotei standard,
- 9 x 100/109 sau 5 x 100/105 in cazul cotelor reduse.
TVA colectata se determina prin aplicarea cotei legale de TVA la contravaloarea livrarii/prestarii in situatia in care partile au convenit ca TVA nu este inclusa in contravaloarea livrarii.
Taxa pe valoare adaugata colectata se determina prin aplicarea procedeului sutei marite in urmatoarele situatii:
1. atunci cand partile au convenit ca TVA este inclusa in contravaloarea livrarii/prestarii;
2. in cazul livrarilor de bunuri si/sau prestarilor de servicii direct catre populatie pentru care nu este necesara potrivit legii emiterea unei facturi;
3. atunci cand pretul unui bun/serviciu a fost stabilit de parti fara nicio mentiune cu privire la taxa pe valoarea adaugata, iar furnizorul/prestatorul bunului/serviciului respectiv este persoana obligata la plata taxei pe valoarea adaugata colectate pentru operatiunea supusa taxei, si furnizorul/prestatorul nu are posibilitatea de a recupera de la beneficiar taxa pe valoarea adaugata care ar fi trebuit colectata pentru operatiunea respectiva. Poate fi acceptata ca mijloc de proba a faptului ca furnizorul/prestatorul nu are posibilitatea de a recupera de la beneficiar taxa pe valoarea adaugata, inclusiv o declaratie pe propria raspundere a furnizorului.
Spre exemplu, in cazul unui contract de arenda cu plata in produse agricole in care partile au stabilit pretul de 835 lei TVA inclus, taxa pe valoare adaugata se determina prin procedeul sutei marite: 9x835/109= 68,94 lei. Baza de impunere 766,06 lei, TVA colectata 68,94 lei.
In cazul in care contrapartida nu este stabilita de parti, ci este stabilita prin lege, prin licitatie, printr-o hotarare a instantei, sau alte situatii similare se aplica urmatoarele reguli:
daca contrapartida stabilita prin lege, prin licitatie, printr-o hotarare a instantei, sau alte situatii similare nu include TVA, taxa pe valoare adaugata se determina prin aplicarea cotei legala de TVA asupra acestei contrapartide,
daca contrapartida stabilita prin lege, prin licitatie, printr-o hotarare a instantei, sau alte situatii similare, include TVA, taxa pe valoare adaugata se determina prin aplicarea procedeului sutei marite;
daca nu exista nicio mentiune cu privire la taxa pe valoarea adaugata, TVA colectata se determina prin aplicarea procedeului sutei marite.
In cazul livrarilor de bunuri supuse regimurilor speciale pentru bunuri second hand orin agentii de turism pentru determinarea taxei colectate aferente fiecarei livrari, din marja profitului se calculeaza suma taxei colectate corespunzatoare fiecarei livrari prin aplicarea procedeului sutei marite.
In functie de cota TVA procedeul sutei marite se aplica astfel:
- 20 x 100/120 in cazul cotei standard,
- 9 x 100/109 sau 5 x 100/105 in cazul cotelor reduse.
TVA colectata se determina prin aplicarea cotei legale de TVA la contravaloarea livrarii/prestarii in situatia in care partile au convenit ca TVA nu este inclusa in contravaloarea livrarii.
Taxa pe valoare adaugata colectata se determina prin aplicarea procedeului sutei marite in urmatoarele situatii:
1. atunci cand partile au convenit ca TVA este inclusa in contravaloarea livrarii/prestarii;
2. in cazul livrarilor de bunuri si/sau prestarilor de servicii direct catre populatie pentru care nu este necesara potrivit legii emiterea unei facturi;
3. atunci cand pretul unui bun/serviciu a fost stabilit de parti fara nicio mentiune cu privire la taxa pe valoarea adaugata, iar furnizorul/prestatorul bunului/serviciului respectiv este persoana obligata la plata taxei pe valoarea adaugata colectate pentru operatiunea supusa taxei, si furnizorul/prestatorul nu are posibilitatea de a recupera de la beneficiar taxa pe valoarea adaugata care ar fi trebuit colectata pentru operatiunea respectiva. Poate fi acceptata ca mijloc de proba a faptului ca furnizorul/prestatorul nu are posibilitatea de a recupera de la beneficiar taxa pe valoarea adaugata, inclusiv o declaratie pe propria raspundere a furnizorului.
Spre exemplu, in cazul unui contract de arenda cu plata in produse agricole in care partile au stabilit pretul de 835 lei TVA inclus, taxa pe valoare adaugata se determina prin procedeul sutei marite: 9x835/109= 68,94 lei. Baza de impunere 766,06 lei, TVA colectata 68,94 lei.
In cazul in care contrapartida nu este stabilita de parti, ci este stabilita prin lege, prin licitatie, printr-o hotarare a instantei, sau alte situatii similare se aplica urmatoarele reguli:
daca contrapartida stabilita prin lege, prin licitatie, printr-o hotarare a instantei, sau alte situatii similare nu include TVA, taxa pe valoare adaugata se determina prin aplicarea cotei legala de TVA asupra acestei contrapartide,
daca contrapartida stabilita prin lege, prin licitatie, printr-o hotarare a instantei, sau alte situatii similare, include TVA, taxa pe valoare adaugata se determina prin aplicarea procedeului sutei marite;
daca nu exista nicio mentiune cu privire la taxa pe valoarea adaugata, TVA colectata se determina prin aplicarea procedeului sutei marite.
In cazul livrarilor de bunuri supuse regimurilor speciale pentru bunuri second hand orin agentii de turism pentru determinarea taxei colectate aferente fiecarei livrari, din marja profitului se calculeaza suma taxei colectate corespunzatoare fiecarei livrari prin aplicarea procedeului sutei marite.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare
Mar232024
Evitarea dublei impuneri
de
Profeanu Laura
23 Mar 2024
Evitarea dublei impuneri reprezinta o preocupare majora pentru entitatile juridice care opereaza atat pe teritoriul Romaniei, cat si in strainatate. Art. 39 din Codul Fiscal aduce claritate si ofera solutii concrete pentru a preveni situatiile in care aceleasi venituri sunt impozitate de doua ori. Aceasta problema este deosebit de importanta in contextul globalizarii si al expansiunii ...
Mar182024
A fost publicata noua forma a Declaratiei informative 107 privind beneficiarii bunurilor/serviciilor/sponsorizarilor/mecenatului
de
Profeanu Laura
18 Mar 2024
Recent, ANAF a emis Ordinul nr. 355/2024 (in vigoare de la 12 martie 2024) prin care a aprobat noua forma si continutul formularului 107 "Declaratie informativa privind beneficiarii bunurilor/serviciilor/sponsorizarilor/mecenatului".
Noua forma a declaratiei va fi depusa, din 2025, doar de catre platitorii de impozit pe profit. In 2024, platitorii de impozit micro vor depune ...
Mar122024
Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024
de
Profeanu Laura
12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE.
Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Mar122024
Clarificari privind depunerea Declaratiei 398 pentru comertul online
de
Profeanu Laura
12 Mar 2024
Recent, Codul Fiscal a fost actualizat cu noi prevederi ce vizeaza firmele care aplica regimurile speciale de TVA pentru comertul online in UE. Modificarile, in vigoare din 8 martie 2024, conform Legii nr. 33/2024, aduc clarificari importante in ceea ce priveste termenele de depunere a Declaratiei 398 ”Declaratie speciala de TVA” (VAT Return One Stop Shop)
Contextul ...
Mar052024
Impozitarea veniturilor din premii si din jocuri de noroc
de
Profeanu Laura
05 Mar 2024
Participarea la concursuri, loterii sau diverse jocuri de noroc, poate aduce venituri suplimentare, fie in bani, fie in natura. In acest context, Codul Fiscal stabileste un cadru bine definit pentru impozitarea acestor tipuri de venituri, prin articolele 108, 109 si 110, precum si prin normele metodologice de aplicare.
Venituri din premii
Conform art. 108 din Codul Fiscal, veniturile din ...
Feb292024
Reguli generale aplicate veniturilor din operatiunile de fiducie
de
Profeanu Laura
29 Feb 2024
In contextul modern al tranzactiilor financiare si patrimoniale, operatiunile de fiducie capata o importanta tot mai mare. Acest articol isi propune sa clarifice tratamentul fiscal aplicabil veniturilor realizate din operatiunile de fiducie, conform Codului Fiscal, oferind o imagine de ansamblu asupra principalelor prevederi.
Transferul Masei Patrimoniale Fiduciare
Conform Art. 63 din Codul ...