Drepturile salariatilor in perioada concediilor de odihna
Raspuns oferit dePortal Codul Fiscal
21 Iul 2017
Angajatorii au obligatia sa acorde salariatilor concedii de odihna in conformitate cu prevederile Codului muncii si a contractelor de munca aplicabile. Dreptul la concediu de odihna anual platit este garantat tuturor salariatilor. Dreptul la concediu de odihna anual nu poate forma obiectul vreunei cesiuni, renuntari sau limitari.
Concediul de odihna ca principiu se efectueaza in fiecare an calendaristic, iar termenul pentru efectuarea concediului de odihna, precum si stabilirea zilelor de concediu la care salariatul are dreptul se calculeaza incepand cu prima zi a anului. Cu titlu de exceptie, cand concediul nu s-a putut efectua, integral sau partial, in anul calendaristic respectiv, el va fi efectuat in urmatoarele 18 luni, incepand cu anul urmator in care s-a nascut acel drept.
Concediul de odihna este instituit in scopul exclusiv al refacerii organismului astfel incat compensarea in bani este interzisa, cu exceptia situatiei in care inceteaza contractul individual de munca.
Pentru perioada concediului de odihna salariatul beneficiaza de o indemnizatie de concediu, care nu poate fi mai mica decat salariul de baza, indemnizatiile si sporurile cu caracter permanent cuvenite pentru perioada respectiva, prevazute in contractul individual de munca.
Etapele ce trebuie parcurse in vederea calculului indemnizatiei de concediu de odihna sunt urmatoarele:
1) se va calcula media zilnica a drepturilor cu caracter permanent din ultimele 3 luni anterioare celei in care se efectueaza concediul;
2) media zilnica astfel calculata se inmulteste cu numarul de zile de concediu;
3) se va compara cuantumul indemnizatiei astfel determinate cu salariul de baza, indemnizatiile si sporurile permanente cuvenite pentru perioada concediului, potrivit contractului de munca. Valoarea indemnizatiei acordate va fi cea mai favorabila dintre cele
comparate.
In vederea aplicarii impozitului pe veniturile salariale si contributiilor sociale obligatorii, indemnizatiile aferente concediilor de odihna se defalca pe lunile la care se refera si se impun cumulat cu veniturile realizate in aceste luni. In situatia in care angajatorul acorda si prime de vacanta, suma care reprezinta prima de vacanta sau o parte din aceasta se cumuleaza cu veniturile de natura salariala ale lunii in care se plateste aceasta prima. Aceste prime de vacanta intra in baza de calcul atat pentru impozitul pe veniturile din salarii cat si pentru contributiile sociale obligatorii. Daca insa angajatorul acorda vouchere de vacanta conform OUG 8/2009, cu modificarile si completarile ulterioare, acestea reprezinta avantaje salariale in baza art 76 alin. (3) lit. h) din Codul fiscal dar nu se cuprind in baza lunara a contributiilor sociale obligatorii.
Angajatul care beneficiaza de vouchere de vacanta nu mai beneficiaza de prima de vacanta in cursul anului fiscal sau de bilete de odihna, acordate potrivit Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice.
Angajatorul mai are posibilitatea sa deconteze serviciile turistice de care beneficiaza salariatul in limita fondului de cheltuieli sociale de 5% aplicata asupra fondului de salarii. Aceste venituri nu sunt taxabile pentru salariat daca sunt acordate de angajator in conditiile prevazute de contractul individual sau colectiv de munca.
Concediul de odihna ca principiu se efectueaza in fiecare an calendaristic, iar termenul pentru efectuarea concediului de odihna, precum si stabilirea zilelor de concediu la care salariatul are dreptul se calculeaza incepand cu prima zi a anului. Cu titlu de exceptie, cand concediul nu s-a putut efectua, integral sau partial, in anul calendaristic respectiv, el va fi efectuat in urmatoarele 18 luni, incepand cu anul urmator in care s-a nascut acel drept.
Concediul de odihna este instituit in scopul exclusiv al refacerii organismului astfel incat compensarea in bani este interzisa, cu exceptia situatiei in care inceteaza contractul individual de munca.
Pentru perioada concediului de odihna salariatul beneficiaza de o indemnizatie de concediu, care nu poate fi mai mica decat salariul de baza, indemnizatiile si sporurile cu caracter permanent cuvenite pentru perioada respectiva, prevazute in contractul individual de munca.
Etapele ce trebuie parcurse in vederea calculului indemnizatiei de concediu de odihna sunt urmatoarele:
1) se va calcula media zilnica a drepturilor cu caracter permanent din ultimele 3 luni anterioare celei in care se efectueaza concediul;
2) media zilnica astfel calculata se inmulteste cu numarul de zile de concediu;
3) se va compara cuantumul indemnizatiei astfel determinate cu salariul de baza, indemnizatiile si sporurile permanente cuvenite pentru perioada concediului, potrivit contractului de munca. Valoarea indemnizatiei acordate va fi cea mai favorabila dintre cele
comparate.
In vederea aplicarii impozitului pe veniturile salariale si contributiilor sociale obligatorii, indemnizatiile aferente concediilor de odihna se defalca pe lunile la care se refera si se impun cumulat cu veniturile realizate in aceste luni. In situatia in care angajatorul acorda si prime de vacanta, suma care reprezinta prima de vacanta sau o parte din aceasta se cumuleaza cu veniturile de natura salariala ale lunii in care se plateste aceasta prima. Aceste prime de vacanta intra in baza de calcul atat pentru impozitul pe veniturile din salarii cat si pentru contributiile sociale obligatorii. Daca insa angajatorul acorda vouchere de vacanta conform OUG 8/2009, cu modificarile si completarile ulterioare, acestea reprezinta avantaje salariale in baza art 76 alin. (3) lit. h) din Codul fiscal dar nu se cuprind in baza lunara a contributiilor sociale obligatorii.
Angajatul care beneficiaza de vouchere de vacanta nu mai beneficiaza de prima de vacanta in cursul anului fiscal sau de bilete de odihna, acordate potrivit Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice.
Angajatorul mai are posibilitatea sa deconteze serviciile turistice de care beneficiaza salariatul in limita fondului de cheltuieli sociale de 5% aplicata asupra fondului de salarii. Aceste venituri nu sunt taxabile pentru salariat daca sunt acordate de angajator in conditiile prevazute de contractul individual sau colectiv de munca.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Noutati fiscale 2024"!
Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare
Mar072024
Stabilirea si plata contributiei asiguratorie pentru munca
de
Profeanu Laura
07 Mar 2024
Calculul contributiei asiguratorie pentru munca (CAM) se realizeaza prin aplicarea cotei de 2,25% asupra bazei de calcul prevazuta la art. 220^4 din Codul fiscal (suma castigurilor brute realizate din salarii si venituri asimilate salariilor, in tara si in strainatate) cu respectarea prevederilor art. 220^5, care prevede: Contributia asiguratorie pentru munca nu se datoreaza pentru ...
Ian132024
Scutirea de impozit pentru IT-isti extinsa si in perioadele de suspendare a contractelor de munca
de
Profeanu Laura
13 Ian 2024
Recentele modificari aduse Codului Fiscal prin Legea nr. 296/2023 au deschis discutii importante privind impozitarea veniturilor IT-istilor. In centrul dezbaterii se afla aplicabilitatea scutirilor fiscale in perioadele de suspendare a contractelor de munca, cum ar fi in timpul concediilor medicale sau de maternitate.
Cererea CCF si Raspunsul MF: Camera Consultantilor Fiscali (CCF) a solicitat ...
Oct262023
Directiva privind contractele de servicii financiare incheiate la distanta, adoptata de Consiliul UE
de
Profeanu Laura
26 Oct 2023
Ca raspuns la evolutia rapida a tehnologiei si mutarea serviciilor financiare in mediul online, UE a adoptat o directiva care aduce modificari semnificative in ceea ce priveste contractarea serviciilor financiare la distanta. Aceste schimbari vizeaza in special protejarea consumatorilor de practicile manipulatoare si clarificarea aspectelor contractuale.
Noua directiva, care va intra in vigoare ...
Sep272023
Sistemul Garantie Returnare (SGR). Obligatiile comerciantilor si consultarea contractelor
de
Profeanu Laura
27 Sep 2023
In ultima vreme, industria bauturilor din Romania se afla sub lumina reflectoarelor datorita implementarii Sistemului Garantie Returnare (SGR), iar comerciantii din aceasta categorie trebuie sa fie la curent cu obligatiile lor legale. RetuRO Sistem Garantie Returnare S.A., administratorul SGR, a emis un anunt important astazi (26 Septembrie 2023) prin care invita comerciantii sa consulte si sa ...
Aug022023
Solutii fiscale individuale anticipate pentru situatii fiscale de fapt viitoare
de
Profeanu Laura
02 Aug 2023
Ordinul ministrului finantelor nr. 1178/2023 pentru aprobarea Procedurii privind emiterea solutiei fiscale individuale anticipate a fost publicat in 30 martie 2023.
Potrivit acestui act normativ, contribuabilii pot solicita (exclusiv prin mijloace electronice de transmitere la distanta) emiterea unei solutii fiscale individuale anticipate prin depunerea unei cereri catre organul fiscal ...
Iul072023
Extinderea pachetului de servicii medicale in Romania: Noul contract-cadru din sanatate aduce beneficii suplimentare pentru asigurati
de
Profeanu Laura
07 Iul 2023
Noul contract-cadru din sanatate, in vigoare de la 1 iulie 2023, aduce modificari importante in ceea ce priveste asistenta medicala acordata de catre stat asiguratilor.
Informatii cheie despre aceste servicii:
Consultatiile psihologice gratuite: Asiguratii au dreptul la 12 consultatii psihologice gratuite pe an. Acestea sunt acordate in cadrul pachetului de baza de servicii medicale la ...