Impunerea veniturilor obtinute de persoane fizice din lichidarea unei persoane juridice
Raspuns oferit dePortal Codul Fiscal
31 Iul 2017
Determinarea venitului
Persoanele fizice care obtin venituri din lichidarea unei persoane juridice datoreaza impozit pe veniturile din investitii, indiferent de sistemul de impunere al societatii ce se lichideaza. Astfel, conform art. 91 lit. e) din Codul fiscal, veniturile din lichidarea unei persoane juridice constituie venituri din investitii.
Venitul impozabil realizat din lichidarea unei persoane juridice reprezinta excedentul distributiilor in bani sau in natura peste aportul la capitalul social al persoanei fizice beneficiare. Ca atare, persoanele fizice realizeaza un venit impozabil doar in situatia in care din lichidarea persoanei juridice rezulta un excedent peste aportul la capitalul social. Restituirea cotei parti din aporturi nu reprezinta venit impozabil.
Se considera venituri din lichidarea unei persoane juridice, din punct de vedere fiscal, si veniturile obtinute in cazul reducerii capitalului social, potrivit legii, altele decat cele primite ca urmare a restituirii cotei-parti din aporturi.
Venitul impozabil din lichidarea unei persoane juridice reprezinta diferenta intre distributiile in bani sau in natura efectuate peste valoarea fiscala a titlurilor de valoare.
La transmiterea universala a patrimoniului societatii catre asociati/actionari activele din situatiile financiare vor fi evaluate la valoarea justa, respectiv pretul de piata.
Baza impozabila in cazul lichidarii unei persoane juridice se stabileste astfel:
a) determinarea sumei reprezentand diferenta intre valoarea elementelor de activ si sumele reprezentand datoriile societatii;
b) determinarea excedentului sumei stabilite la lit. a) peste aportul la capitalul social al persoanei fizice beneficiare.
Plata impozitului
Venitul impozabil obtinut din lichidarea unei persoane juridice de catre actionari/asociati persoane fizice sau din reducerea capitalului social, potrivit legii, care nu reprezinta distributii in bani sau in natura ca urmare a restituirii cotei-parti din aporturi se impun cu o cota de 16%, impozitul fiind final. Obligatia calcularii, retinerii si platii impozitului revine persoanei juridice. Impozitul calculat si retinut la sursa in cazul lichidarii persoanei juridice se plateste pana la data depunerii situatiei financiare finale la oficiul registrului comertului, intocmita de lichidatori, respectiv pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost distribuit venitul reprezentand reducerea capitalului social.
Obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului revine reprezentantului legal al persoanei juridice. Impozitul calculat si retinut la sursa se vireaza pana la data depunerii situatiei financiare finale la oficiul registrului comertului, intocmita de reprezentantul legal al persoanei juridice.
Contributia de asigurari sociale de sanatate
Conform art. 176 alin. (7) din Codul fiscal, persoanele care realizeaza venituri din investitii nu datoreaza contributie de asigurari sociale de sanatate pentru aceste venituri, daca realizeaza venituri de natura celor mentionate la art. 155 alin. (1) lit. a)-d), g), i)-l), respectiv:
- salarii sau asimilate salariilor;
- pensii;
- activitati independente, cu exceptia veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala;
- asocierea cu o persoana juridica - contribuabil potrivit Titlulul II sau III din Codul Fiscal;
- activitati agricole, silvicultura, piscicultura;
- indemnizatii de somaj,
- indemnizatii pentru cresterea copilului,
- ajutor social acordat potrivit Legii nr.416/2001,
- indemnizatii pentru incapacitate temporara de munca drept urmare a unui accident de munca sau unei boli profesionale.
Astfel, daca in anul realizarii venitului asociatii/actionarii persoane fizice nu realizeaza venituri dintre cele mentionate la art. 155 alin. (1) lit. a)-d), g), i)-l) acestia vor datora contributia de asigurari de sanatate pentru veniturile din investitii.
In cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din investitii contributia de asigurari sociale de sanatate se stabileste de organul fiscal competent, prin decizie de impunere anuala, pe baza informatiilor din declaratia privind venitul realizat sau din declaratia privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit, precum si pe baza informatiilor din evidenta fiscala, dupa caz.
Persoanele fizice care obtin venituri din lichidarea unei persoane juridice datoreaza impozit pe veniturile din investitii, indiferent de sistemul de impunere al societatii ce se lichideaza. Astfel, conform art. 91 lit. e) din Codul fiscal, veniturile din lichidarea unei persoane juridice constituie venituri din investitii.
Venitul impozabil realizat din lichidarea unei persoane juridice reprezinta excedentul distributiilor in bani sau in natura peste aportul la capitalul social al persoanei fizice beneficiare. Ca atare, persoanele fizice realizeaza un venit impozabil doar in situatia in care din lichidarea persoanei juridice rezulta un excedent peste aportul la capitalul social. Restituirea cotei parti din aporturi nu reprezinta venit impozabil.
Se considera venituri din lichidarea unei persoane juridice, din punct de vedere fiscal, si veniturile obtinute in cazul reducerii capitalului social, potrivit legii, altele decat cele primite ca urmare a restituirii cotei-parti din aporturi.
Venitul impozabil din lichidarea unei persoane juridice reprezinta diferenta intre distributiile in bani sau in natura efectuate peste valoarea fiscala a titlurilor de valoare.
La transmiterea universala a patrimoniului societatii catre asociati/actionari activele din situatiile financiare vor fi evaluate la valoarea justa, respectiv pretul de piata.
Baza impozabila in cazul lichidarii unei persoane juridice se stabileste astfel:
a) determinarea sumei reprezentand diferenta intre valoarea elementelor de activ si sumele reprezentand datoriile societatii;
b) determinarea excedentului sumei stabilite la lit. a) peste aportul la capitalul social al persoanei fizice beneficiare.
Plata impozitului
Venitul impozabil obtinut din lichidarea unei persoane juridice de catre actionari/asociati persoane fizice sau din reducerea capitalului social, potrivit legii, care nu reprezinta distributii in bani sau in natura ca urmare a restituirii cotei-parti din aporturi se impun cu o cota de 16%, impozitul fiind final. Obligatia calcularii, retinerii si platii impozitului revine persoanei juridice. Impozitul calculat si retinut la sursa in cazul lichidarii persoanei juridice se plateste pana la data depunerii situatiei financiare finale la oficiul registrului comertului, intocmita de lichidatori, respectiv pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost distribuit venitul reprezentand reducerea capitalului social.
Obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului revine reprezentantului legal al persoanei juridice. Impozitul calculat si retinut la sursa se vireaza pana la data depunerii situatiei financiare finale la oficiul registrului comertului, intocmita de reprezentantul legal al persoanei juridice.
Contributia de asigurari sociale de sanatate
Conform art. 176 alin. (7) din Codul fiscal, persoanele care realizeaza venituri din investitii nu datoreaza contributie de asigurari sociale de sanatate pentru aceste venituri, daca realizeaza venituri de natura celor mentionate la art. 155 alin. (1) lit. a)-d), g), i)-l), respectiv:
- salarii sau asimilate salariilor;
- pensii;
- activitati independente, cu exceptia veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala;
- asocierea cu o persoana juridica - contribuabil potrivit Titlulul II sau III din Codul Fiscal;
- activitati agricole, silvicultura, piscicultura;
- indemnizatii de somaj,
- indemnizatii pentru cresterea copilului,
- ajutor social acordat potrivit Legii nr.416/2001,
- indemnizatii pentru incapacitate temporara de munca drept urmare a unui accident de munca sau unei boli profesionale.
Astfel, daca in anul realizarii venitului asociatii/actionarii persoane fizice nu realizeaza venituri dintre cele mentionate la art. 155 alin. (1) lit. a)-d), g), i)-l) acestia vor datora contributia de asigurari de sanatate pentru veniturile din investitii.
In cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din investitii contributia de asigurari sociale de sanatate se stabileste de organul fiscal competent, prin decizie de impunere anuala, pe baza informatiilor din declaratia privind venitul realizat sau din declaratia privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit, precum si pe baza informatiilor din evidenta fiscala, dupa caz.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Noutati fiscale 2024"!
Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare
Mar232024
Evitarea dublei impuneri
de
Profeanu Laura
23 Mar 2024
Evitarea dublei impuneri reprezinta o preocupare majora pentru entitatile juridice care opereaza atat pe teritoriul Romaniei, cat si in strainatate. Art. 39 din Codul Fiscal aduce claritate si ofera solutii concrete pentru a preveni situatiile in care aceleasi venituri sunt impozitate de doua ori. Aceasta problema este deosebit de importanta in contextul globalizarii si al expansiunii ...
Mar202024
Certificatul de atestare a impozitului platit de nerezidenti in Romania
de
Profeanu Laura
20 Mar 2024
Art. 232 din Codul Fiscal reglementeaza procedura de obtinere a certificatului de atestare a impozitului platit catre bugetul de stat, de catre nerezidenti.
Cererea pentru certificatul de atestare a impozitului platit de nerezidenti in Romania
Orice nerezident poate depune o cerere la organul fiscal competent (organul fiscal teritorial in raza caruia platitorul de venit este inregistrat ca ...
Mar172024
Abonamentele sportive obtinute prin intermediari reprezinta venit impozabil, daca acestia nu realizeaza servicii corespunzatoare codurilor CAEN 9311, 9312, 9313
de
Profeanu Laura
17 Mar 2024
Pentru a beneficia de prevederile art. 76 alin. (4^1) lit. h) din Codul fiscal, care prevede:
(4^1)Urmatoarele venituri cumulate lunar nu reprezinta venit impozabil in intelesul impozitului pe venit, in limita plafonului lunar de cel mult 33% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat sau din solda lunara/salariul lunar acordata/acordat potrivit ...
Mar182024
A fost publicata noua forma a Declaratiei informative 107 privind beneficiarii bunurilor/serviciilor/sponsorizarilor/mecenatului
de
Profeanu Laura
18 Mar 2024
Recent, ANAF a emis Ordinul nr. 355/2024 (in vigoare de la 12 martie 2024) prin care a aprobat noua forma si continutul formularului 107 "Declaratie informativa privind beneficiarii bunurilor/serviciilor/sponsorizarilor/mecenatului".
Noua forma a declaratiei va fi depusa, din 2025, doar de catre platitorii de impozit pe profit. In 2024, platitorii de impozit micro vor depune ...
Mar142024
Proiect OUG: Definitia intreprinderilor legate in Codul Fiscal: Simplificare si Claritate
de
Profeanu Laura
14 Mar 2024
La data de 13 martie 2024, Ministerul Finantelor a publicat un proiect de Ordonanta de Urgenta care propune reforma modului in care sunt definite intreprinderile legate in contextul impozitarii microintreprinderilor. Prevederile se vor aplica incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor, in anul 2024. Aceasta propunere legislativa vine ca raspuns la nevoia de simplificare ...
Mar122024
Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024
de
Profeanu Laura
12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE.
Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...