Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Cont abonat Creare cont nou
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 15 Noiembrie 2018
  • Newsletter GRATUIT
  • Aboneaza-te GRATUIT la newsletter-ul PortalCodulFISCAL.ro.
     
    Aboneaza-te acum si primesti GRATUIT Raportul Special "Top 10 spete fiscal-contabile ale lunii".
    Top 10 spete fiscal-contabile ale lunii
    Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

MFP a lansat in dezbatere publica un proiect de ordin prin care se aduc clarificari privind cota redusa pentru servicii de restaurant si catering

Raspuns oferit de
PortalFiscalitate.ro

PortalFiscalitate.ro
contabil
02 Nov 2018
Pe site-ul Ministerului Finantelor Publice, la rublica Transparenta decizionala a fost publicat un Proiect de ordin pentru aprobarea Instructiunilor de aplicare unitara a prevederilor art. 291 alin. (2) lit. e) si alin. (3) lit. e) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Proiectul a fost publicat pe data de 01 noiembrie 2018, data de la care se aplica cota redusa de 5% pentru serviciile de restaurant si catering, conform modificarilor aduse Codului fiscal de OUG 89/2018.
Astfel, incepand cu 01 noiembrie 2018, conform modificarilor aduce Codului fiscal prin  OUG 89/2018, se aplica cota de 5% pentru serviciile de restaurant si de catering, cu exceptia bauturilor alcoolice, altele decat berea care se incadreaza la codul NC 22 03 00 10.
Pana la aceasta data, atat pentru serviciile de restaurant si catering cat si pentru livrarea de alimente, inclusiv bauturi, cu exceptia bauturilor alcoolice, destinate consumului uman si animal se aplica cota de 9%. Incepand cu 01 noiembrie pentru livrarea de alimente/bauturi se aplica cota de 9% iar pentru serviciile de catering si restaurant se aplica cota de 5%.

In sensul TVA, serviciile de restaurant si de catering sunt definite la pct. 18 din Titlul VII al normelor de aplicare a Codului fiscal ca fiind servicii care constau in furnizarea de produse alimentare si/sau de bautura, preparate sau nepreparate, pentru consumul uman, insotita de servicii conexe suficiente care sa permita consumul imediat al acestora. Furnizarea de produse alimentare si/sau de bautura este numai unul dintre elementele unui intreg in care predomina serviciile. Serviciile de restaurant constau in prestarea unor astfel de servicii in spatiile prestatorului, iar serviciile de catering constau in prestarea unor astfel de servicii in afara localurilor prestatorului.
Furnizarea de produse alimentare si/sau de bauturi, preparate sau nu, fie cu transport, fie fara, dar fara vreun alt serviciu conex, nu se considera a fi servicii de restaurant sau catering in sensul TVA.
 
Avand in vedere ca in multe situatii este dificil de incadrat o operatiune din perspectiva TVA in categoria livrarilor de alimente pentru care este aplicabila cota de TVA de 9% sau in categoria prestarilor de servicii de restaurant sau catering pentru care va fi aplicabila cota de TVA de 5%, pentru asigurarea aplicarii unitare a prevederilor legale se impun clarificari ale acestora.
 
Prin acest proiect de ordin se propune adoptarea unor instructiuni prin care se clarifica urmatoarele aspecte:
    1. Incadrarea serviciilor de restaurant si catering din punct de vedere al TVA,
Conform acestui proiect, pentru incadrarea din punct de vedere al TVA a unei operatiuni ca livrare de bunuri sau prestare de servicii de restaurant sau catering trebuie efectuata o examinare calitativa a intregii operatiuni, din care sa reiasa daca elementele de prestare de servicii care preceda si insotesc livrarea alimentelor sunt sau nu preponderente. In situatia in care o persoana impozabila se limiteaza la livrarea unor feluri de mancare standardizate la o locatie precizata de client, fara niciun alt element suplimentar de prestare de servicii, sau atunci cand livrarea felurilor de mancare reprezinta elementul predominant al unei operatiuni, operatiunea reprezinta o livrare de alimente.
Pentru incadrarea operatiunilor efectuate de o persoana impozabila ca livrare de alimente sau prestare de servicii de restaurant sau catering nu are relevanta codul CAEN atribuit activitatii sale. De asemenea, complexitatea prepararii mancarii nu are nicio influenta asupra incadrarii operatiunii.
 
    2. Exemplificarea elementelor de prestare de servicii care insotesc in mod normal o livrare de alimente si sunt accesorii acesteia, nefiind de natura a conduce la incadrarea operatiunilor ca prestari de servicii din punct de vedere al TVA
Elementele de prestare de servicii care insotesc in mod normal o livrare de alimente si sunt accesorii acesteia, nefiind de natura a conduce la incadrarea operatiunilor ca prestari de servicii din punct de vedere al TVA, includ: prezentarea alimentelor la raft, prepararea alimentelor, transportul alimentelor la destinatia indicata de client, racirea sau incalzirea alimentelor, ambalarea alimentelor, punerea la dispozitia clientului de tacamuri de unica folosinta, furnizarea de servetele de hartie, de mustar, ketchup, maioneza sau altele similare, furnizarea de cutii de gunoi, prezentarea generala a ofertei/meniului.
Punerea la dispozitia clientilor a unor elemente de mobilier rudimentar, cum ar fi o tejghea sau mesele de bar, care nu permit clientilor sa ia loc, nu constituie decat prestatii minore, accesorii livrarii de alimente, care nu sunt de natura sa conduca la calificarea operatiunii drept prestare de servicii de restaurant.
 
    3. Exemplificarea elementelor de prestare de servicii care pot conduce la incadrarea operatiunii drept prestare de servicii de restaurant sau catering in sensul TVA
Astfel de elemente includ, fara a se limita la acestea: furnizarea unui cadru adecvat care permite consumul alimentelor, servirea alimentelor, furnizarea/punerea la dispozitie de personal de servire, de bucatari sau de personal pentru curatenie, punerea la dispozitie a veselei sau a tacamurilor, punerea la dispozitie a unui mobilier adecvat consumului alimentelor, cum sunt mesele si scaunele, curatarea sau debarasarea meselor, consultanta individuala privind alegerea alimentelor, consilierea clientilor cu privire la compozitia si cantitatea mancarii pentru anumite evenimente. Punerea la dispozitie a unor elemente de mobilier intr-o zona a carei destinatie principala nu este facilitarea consumului de alimente nu constituie un element de natura a conduce la incadrarea operatiunii drept prestare de servicii de restaurant.

    4. Exemplificarea unor situatii ce pot aparea in practica.
Cu privire la livrarile "la pachet" conform proiectului, in situatia persoanelor impozabile care ofera clientilor atat servicii de restaurant, cat si livrari de alimente „la pachet”, pentru calificarea operatiunii drept livrare de alimente sau prestare de servicii de restaurant, este definitorie optiunea clientului la momentul efectuarii comenzii.

Proiectul poate fi consultat la adresa http://www.mfinante.gov.ro/pagina.html;jsessionid=P7XlQ3jslBPSj61XBO2PRKfupQL1gqFQF5XhTlOf.master:server34&jsessionid=ZW5ZwAMrvuKu_4b6TcBZEbJZwcxOSrldFEplnUc3.master:server34?categoriebunuri=proiecte-acte-normative&pagina=acasa&locale=ro&menu=Transparenta

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Top 10 spete fiscal-contabile ale lunii"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


x