Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 28 Martie 2024

Modificarile aduse Codului fiscal prin Legea 72/2018

Raspuns oferit de
Portal Codul Fiscal

Portal Codul Fiscal

De curand Codul fiscal a fost modificat prin doua acte normative. Este vorba de OUG 18/2018 prin care s-a introdus un nou mecanism privind determinarea, declararea si plata impozitului si contributiilor sociale aferente veniturilor realizate de persoanele fizice si Legea 72/2018 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 25/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
Cele doua acte normative au fost publicate in M.OF. nr. 260 din data de 26.03.2018.

Legea 72/2018 aproba cu modificari si completari O.G. nr. 25/2017   si majoreaza plafonul de scutire de TVA pentru intreprinderile mici.

Modificarile si completarile ordonantei 25/2017 vizeaza:

Impozit pe profit

Deductibilitatea cheltuielilor in cazul creantelor instrainate. Initial, prin OG 25/2017 cheltuielile reprezentand valoarea creantelor instrainate, potrivit legii, au fost incluse in categoria cheltuielilor deductibile limitat, in limita unui plafon de 30% din valoarea creantelor instrainate. Prin Legea 72 s-a reglementat ca, in cazul creantelor cesionate, pierderea neta reprezentand diferenta dintre pretul de cesiune si valoarea creantei cesionate este deductibila in limita unui plafon de 30% din valoarea acestei pierderi. In cazul in care cesionarul cedeaza creanta, pierderea neta se determina ca diferenta intre pretul de cesiune si costul de achizitie al creantei. In cazul institutiilor de credit, in situatia in care creantele cesionate sunt acoperite partial sau integral cu ajustari pentru pierderi asteptate, precum si in situatia in care creantele sunt scoase din evidenta in conturi in afara bilantului si apoi sunt cesionate, 70% din diferenta dintre valoarea creantei instrainate si pretul de cesiune reprezinta elemente similare veniturilor.

Impozit pe venit si contributii sociale

La determinarea impozitului pe venit in sistem real se includ in categoria cheltuielilor deductibile limitat, alaturi de primele de asigurare voluntara de sanatate, si serviciile medicale furnizate sub forma de abonament, platite in scopul personal al contribuabilului, in limita echivalentului in lei a 400 euro anual pentru fiecare persoana.

In cazul veniturilor din salarii si asimilate salariilor pentru primele de asigurare si serviciile medicale furnizate sub forma de abonament se elimina trimiterea la Legea 95/2006.

Cu privire la plafonul de scutire pentru intreprinderile mici prin Legea 72/2018 acesta este majorat de la 65.000 euro/220.000 lei la 88.500 euro/300.000 lei, incepand cu 01 aprilie 2018.

Legea prevede si masuri tranzitorii pentru anul 2018.
1.  persoanele impozabile infiintate anterior anului 2018 au obligatia solicitarii inregistrarii in scopuri de TVA  daca depasesc plafonul de 220.000 lei in perioada cuprinsa intre 1 ianuarie 2018 si 1 aprilie 2018. In cazul in care nu au depasit acest plafon trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA daca depasesc plafonul de 300.000 lei pana la data de 31 decembrie 2018. La determinarea plafonului de 300.000 lei se ia in calcul si cifra de afaceri realizata in perioada 01 ianuarie 2018 – 01 aprilie 2018;
2. persoanele impozabile infiintate in perioada 01 ianuarie 2018 – 01 aprilie 2018 au obligatia solicitarii inregistrarii in scopuri de TVA daca depasesc in perioada respectiva plafonul de 220.000 lei. In cazul in care nu au depasit acest plafon trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA daca depasesc plafonul de 300.000 lei pana la data de 31 decembrie 2018;
3. persoanele impozabile infiintate incepand cu data de 1 aprilie 2018 au obligatia solicitarii inregistrarii in scopuri de TVA daca depasesc plafonul de 300.000 lei, de la infiintare pana la 31 decembrie 2018;
4. persoanele impozabile care au depasit plafonul de 220.000 lei in martie 2018 si obligatia solicitarii inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 310 alin. (6) ar interveni incepand cu data de 1 aprilie 2018 nu trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA decat in situatia in care depasesc plafonul de 300.000 lei pana la data de 31 decembrie 2018;
5. persoanele impozabile care s-au inregistrat in scopuri de TVA in perioada 01 ianuarie 2018 – 01 aprilie 2018, ca urmare a depasirii plafonului de scutire, pot solicita incepand cu data de 1 aprilie 2018 scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA in vederea aplicarii regimului special de scutire, cu conditia ca la data solicitarii sa nu fi depasit plafonul de 300.000 lei;
6. persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA anterior anului 2018 pot solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA dupa data de 1 aprilie 2018, inclusiv, daca nu au depasit plafonul de scutire de 220.000 lei din anul precedent, respectiv anul 2017, si daca pana la data solicitarii scoaterii din evidenta nu au depasit plafonul de 300.000 lei.

In situatiile de la pct. 5 si 6 solicitarea de scoatere din evidenta persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA se poate depune la organele fiscale competente intre data de 1 si 10 a fiecarei luni urmatoare perioadei fiscale aplicate de persoana impozabila iar anularea va fi valabila de la data comunicarii deciziei privind anularea inregistrarii in scopuri de TVA.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Noutati fiscale 2024"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Mar262024

Modificari fiscale 18 – 24 martie 2024

de Irina Dumitrescu 26 Mar 2024
1. Legea nr. 49/2024 pentru modificarea si completarea Legii nr. 217/2016 privind diminuarea risipei alimentare Publicat in: M.Of. nr. 225  din  18.03.2024 Ce prevede: Legea aduce modificari si completari in domeniul prevenirii risipei alimentare pentru a se asigurara indeplinirea obiectivelor de dezvoltare durabila asumate la nivel european si international de catre Romania ...
Mar232024

Evitarea dublei impuneri

de Profeanu Laura 23 Mar 2024
Evitarea dublei impuneri reprezinta o preocupare majora pentru entitatile juridice care opereaza atat pe teritoriul Romaniei, cat si in strainatate. Art. 39 din Codul Fiscal aduce claritate si ofera solutii concrete pentru a preveni situatiile in care aceleasi venituri sunt impozitate de doua ori. Aceasta problema este deosebit de importanta in contextul globalizarii si al expansiunii ...
Mar202024

Certificatul de atestare a impozitului platit de nerezidenti in Romania

de Profeanu Laura 20 Mar 2024
Art. 232 din Codul Fiscal reglementeaza procedura de obtinere a certificatului de atestare a impozitului platit catre bugetul de stat, de catre nerezidenti. Cererea pentru certificatul de atestare a impozitului platit de nerezidenti in Romania Orice nerezident poate depune o cerere la organul fiscal competent (organul fiscal teritorial in raza caruia platitorul de venit este inregistrat ca ...
Mar172024

Abonamentele sportive obtinute prin intermediari reprezinta venit impozabil, daca acestia nu realizeaza servicii corespunzatoare codurilor CAEN 9311, 9312, 9313

de Profeanu Laura 17 Mar 2024
Pentru a beneficia de prevederile art. 76 alin. (4^1) lit. h) din Codul fiscal, care prevede: (4^1)Urmatoarele venituri cumulate lunar nu reprezinta venit impozabil in intelesul impozitului pe venit, in limita plafonului lunar de cel mult 33% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat sau din solda lunara/salariul lunar acordata/acordat potrivit ...
Mar182024

A fost publicata noua forma a Declaratiei informative 107 privind beneficiarii bunurilor/serviciilor/sponsorizarilor/mecenatului

de Profeanu Laura 18 Mar 2024
Recent, ANAF a emis Ordinul nr. 355/2024 (in vigoare de la 12 martie 2024) prin care a aprobat noua forma si continutul formularului 107 "Declaratie informativa privind beneficiarii bunurilor/serviciilor/sponsorizarilor/mecenatului". Noua forma a declaratiei va fi depusa, din 2025, doar de catre platitorii de impozit pe profit. In 2024, platitorii de impozit micro vor depune ...
Mar142024

Proiect OUG: Definitia intreprinderilor legate in Codul Fiscal: Simplificare si Claritate

de Profeanu Laura 14 Mar 2024
La data de 13 martie 2024, Ministerul Finantelor a publicat un proiect de Ordonanta de Urgenta care propune reforma modului in care sunt definite intreprinderile legate in contextul impozitarii microintreprinderilor. Prevederile se vor aplica incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor, in anul 2024. Aceasta propunere legislativa vine ca raspuns la nevoia de simplificare ...