Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 28 Martie 2024

Noul Cod fiscal. Impozitul pe veniturile microintreprinderilor

Raspuns oferit de
Portal Codul Fiscal

Portal Codul Fiscal

Proiectul de Lege privind Noul Cod fiscal a fost adoptat de Camera Deputatilor si trimis la Presedintele Romaniei pentru promulgare. 
 
Principalele modificari privind impozitul pe veniturile microintreprinderilor prevazute de  proiect in forma trimisa spre promulgare:
 
1. Reguli de aplicare a sistemului
Pe langa activitatile exceptate de la aplicarea acestui sistem de impunere (domeniul bancar; domeniile asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital, cu exceptia activitatilor de intermediere in aceste domenii;domeniul jocurilor de noroc) sunt excluse de la aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderilor si persoanele juridice romane care desfasoara activitati de explorare, dezvoltare, exploatare a zacamintelor petroliere si gazelor naturale.
 
2. Cota de impunere
Conform proiectului se mentine cota de impunere de 3% insa, pentru persoanele juridice romane nou - infiintate, care au cel putin un salariat si sunt constituite, pe o durata mai mare de 48 de luni, iar actionarii/asociatii lor nu au detinut titluri de participare la alte persoane juridice, cota de impozitare va fi de 1% pentru primele 24 de luni de la data inregistrarii persoanei juridice romane, potrivit legii. Cota de impozitare se aplica pana la sfarsitul trimestrului in care se incheie perioada de 24 de luni. 

Aceste prevederi se vor aplica daca in cadrul unei perioade de 48 de luni de la data inregistrarii, microintreprinderea nu se afla in urmatoarele situatii:
- lichidarea voluntara prin hotararea adunarii generale, potrivit legii;
- dizolvarea fara lichidare, potrivit legii;
- inactivitate temporara, potrivit legii;
- declararea pe proprie raspundere a nedesfasurarii de activitati la sediul social/sediile secundare, potrivit legii;
- majorarea capitalului social prin aporturi efectuate, potrivit legii, de noi 
actionari/asociati;
- actionarii/asociatii sai vand/cesioneaza/schimba titlurile de participare detinute.

Conditia privitoare la salariat se considera indeplinita daca angajarea se efectueaza in termen de 60 de zile inclusiv de la data inregistrarii persoanei juridice respective.In cazul in care persoana juridica romana nou-infiintata nu mai are niciun salariat in primele 24 de luni, aceasta aplica cota de 3% incepand cu trimestrul in care s-a efectuat modificarea. Pentru persoana juridica cu un singur salariat, al carui raport de munca inceteaza, conditia pivitioare la salariati se considera indeplinita daca in cursul trimestrului respectiv este angajat un nou salariat.
 
In acest sens, prin salariat se intelege persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Legii nr.53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Conditia se considera indeplinita si in cazul microintreprinderilor care:
a) au persoane angajate cu contract individual de munca cu timp partial daca fractiunile de norma prevazute in acestea, insumate, reprezinta echivalentul unei norme intregi;
b) au incheiate contracte de administrare sau mandat, potrivit legii, in cazul in care remuneratia acestora este cel putin la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata
 
3. Baza de impunere a impozitului pe veniturile microintreprinderilor
Conform proiectului trimis spre promulgare vor fi excluse din baza de impunere a impozitului pe veniturile microintreprinderilor si urmatoarele venituri expres mentionate in proiect:
- veniturile aferente titlurilor de plata obtinute de persoanele indreptatite, potrivit legii, titulari initiali aflati in evidenta Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despagubirilor sau mostenitorii legali ai acestora;
- despagubirile primite in baza hotararilor Curtii Europene a Drepturilor Omului;
- veniturile obtinute dintr-un stat strain cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri, daca acestea au fost impozitate in statul strain.
 
Pentru determinarea impozitului pe veniturile microintreprinderilor, proiectul prevede ca, la baza impozabila se adauga urmatoarele:
a) valoarea reducerilor comerciale primite ulterior facturarii, inregistrate in contul “609”, potrivit reglementarilor contabile aplicabile;

b) in trimestrul IV sau in ultimul trimestru al perioadei impozabile, in cazul contribuabililor care isi inceteaza existenta, diferenta favorabila dintre veniturile din diferente de curs valutar/veniturile financiare aferente creantelor si datoriilor cu decontare in functie de cursul unei valute, rezultate din evaluarea sau decontarea acestora, si cheltuielile din diferente de curs valutar/cheltuielile financiare aferente, inregistrate cumulat de la inceputul anului;

c) rezervele, cu exceptia celor reprezentand facilitati fiscale, reduse sau anulate, reprezentand rezerva legala, rezerve din reevaluarea mijloacelor fixe, inclusiv a terenurilor, care au fost deduse la calculul profitului impozabil si nu au fost impozitate in perioada in care microintreprinderile au fost si platitoare de impozit pe profit, indiferent daca reducerea sau anularea este datorata modificarii destinatiei rezervei, distribuirii acesteia catre participanti sub orice forma, lichidarii, divizarii, fuziunii contribuabilului sau oricarui alt motiv;

d) rezervele reprezentand facilitati fiscale, constituite in perioada in care microintreprinderile au fost si platitoare de impozit pe profit, care sunt utilizate pentru majorare a capitalului social, pentru distribuire catre participanti sub orice forma, pentru acoperirea pierderilor sau pentru oricare alt motiv. In situatia in care rezervele fiscale sunt mentinute pana la 
lichidare, acestea nu sunt luate in calcul pentru determinarea bazei impozabile ca urmare a lichidarii.

In prezent, pentru determinarea impozitului pe veniturile microintreprinderilor, la baza impozabila se adauga: 
   a) valoarea reducerilor comerciale primite ulterior facturarii; 
   b) in trimestrul IV, diferenta favorabila dintre veniturile din diferente de curs valutar/veniturile financiare inregistrate ca urmare a decontarii creantelor si datoriilor in lei in functie de un curs valutar diferit de cel la care au fost inregistrate initial si cheltuielile din diferente de curs valutar/cheltuielile financiare aferente, inregistrate cumulat de la inceputul anului. 

Microintreprinderile care isi inceteaza existenta in urma unei operatiuni de reorganizare sau de lichidare, potrivit legii, si care pe parcursul perioadei de functionare au fost si platitoare de impozit pe profit includ in baza impozabila si rezervele reprezentand surplusul realizat din rezerve din reevaluarea mijloacelor fixe, inclusiv a terenurilor, care au fost deduse la calculul profitului impozabil si nu au fost impozitate in perioada in care au fost platitoare de impozit pe profit.
 
4. Impunerea microintreprinderilor care realizeaza venituri mai mari de 65.000 euro sau venituri din consultanta si management 
Conform proiectului, daca in cursul unui an fiscal o microintreprindere realizeaza venituri mai mari de 65.000 euro sau ponderea veniturilor realizate din consultanta si management in veniturile totale este de peste 20% inclusiv,aceasta datoreaza impozit pe profit, incepand cu trimestrul in care s-a depasit oricare dintre aceste limite. Aceste limite se verifica pe baza veniturilor inregistrate cumulat de la inceputul anului fiscal. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar precedent. Calculul si plata impozitului pe profit se efectueaza luand in considerare veniturile si cheltuielile realizate incepand cu trimestrul respectiv.
 
In prezent, daca in cursul unui an fiscal o microintreprindere realizeaza venituri mai mari de 65.000 euro sau ponderea veniturilor realizate din consultanta si management in veniturile totale este de peste 20% inclusiv, aceasta va plati impozit pe profit iar calculul si plata impozitului pe profit se efectueaza incepand cu trimestrul in care s-a depasit oricare dintre aceste limite luand in considerare veniturile si cheltuielile realizate de la inceputul anului fiscal. Impozitul pe profit datorat reprezinta diferenta dintre impozitul pe profit calculat de la inceputul anului fiscal pana la sfarsitul perioadei de raportare si impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat in cursul anului respectiv.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Noutati fiscale 2024"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Mar272024

Noutati privind impozitul pe veniturile microintreprinderilor

de Ionut Jinga 27 Mar 2024
Mai este putin timp pana la sfarsitul lunii martie, data la care asociatii care detin peste 25% din titlurile de participare la mai multe companii trebuie sa se decida cu privire la firma care va aplica pentru impozitul pe veniturile microintreprinderilor incepand cu 01.01.2024. O conditie de baza pentru aplicarea acestui sistem de impozitare in acest an este ca societatea, la data de ...
Mar262024

Modificari fiscale 18 – 24 martie 2024

de Irina Dumitrescu 26 Mar 2024
1. Legea nr. 49/2024 pentru modificarea si completarea Legii nr. 217/2016 privind diminuarea risipei alimentare Publicat in: M.Of. nr. 225  din  18.03.2024 Ce prevede: Legea aduce modificari si completari in domeniul prevenirii risipei alimentare pentru a se asigurara indeplinirea obiectivelor de dezvoltare durabila asumate la nivel european si international de catre Romania ...
Mar232024

Evitarea dublei impuneri

de Profeanu Laura 23 Mar 2024
Evitarea dublei impuneri reprezinta o preocupare majora pentru entitatile juridice care opereaza atat pe teritoriul Romaniei, cat si in strainatate. Art. 39 din Codul Fiscal aduce claritate si ofera solutii concrete pentru a preveni situatiile in care aceleasi venituri sunt impozitate de doua ori. Aceasta problema este deosebit de importanta in contextul globalizarii si al expansiunii ...
Mar212024

Modificari fiscale 11 – 17 martie 2024

de Irina Dumitrescu 21 Mar 2024
1. O.A.N.A.F. nr. 355/2024 pentru aprobarea modelului si continutului formularului 107 ''Declaratie informativa privind beneficiarii bunurilor/ serviciilor/ sponsorizarilor/ mecenatului'' Publicat in: M.Of. nr. 205  din  12.03.2024 Ce prevede: Ordinul aproba modelul si continutul formularului 107 "Declaratie informativa privind beneficiarii ...
Mar202024

Certificatul de atestare a impozitului platit de nerezidenti in Romania

de Profeanu Laura 20 Mar 2024
Art. 232 din Codul Fiscal reglementeaza procedura de obtinere a certificatului de atestare a impozitului platit catre bugetul de stat, de catre nerezidenti. Cererea pentru certificatul de atestare a impozitului platit de nerezidenti in Romania Orice nerezident poate depune o cerere la organul fiscal competent (organul fiscal teritorial in raza caruia platitorul de venit este inregistrat ca ...
Mar172024

Abonamentele sportive obtinute prin intermediari reprezinta venit impozabil, daca acestia nu realizeaza servicii corespunzatoare codurilor CAEN 9311, 9312, 9313

de Profeanu Laura 17 Mar 2024
Pentru a beneficia de prevederile art. 76 alin. (4^1) lit. h) din Codul fiscal, care prevede: (4^1)Urmatoarele venituri cumulate lunar nu reprezinta venit impozabil in intelesul impozitului pe venit, in limita plafonului lunar de cel mult 33% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat sau din solda lunara/salariul lunar acordata/acordat potrivit ...