Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 28 Martie 2024

Obligatiile angajatorului cu privire la dreptul salariatilor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

Raspuns oferit de
Portal Codul Fiscal

Portal Codul Fiscal

Persoanele fizice care obtin venituri din salarii si/sau asimilate salariilor pot opta pentru calcularea, retinerea si plata de catre angajator/platitor a sumei reprezentand 2% sau 3,5% din impozitul lunar datorat pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor, pana la termenul de plata a impozitului, dupa cum urmeaza:
   a) in cota de 2% pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii si a unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private, conform legii; sau
   b) in cota de 3,5% pentru sustinerea entitatilor nonprofit si a unitatilor de cult, care sunt furnizori de servicii sociale acreditati cu cel putin un serviciu social licentiat, in conditiile legii.

In categoria entitatilor nonprofit se cuprind, de exemplu: asociatiile, fundatiile, organizatiile sindicale, patronatele, camerele de comert, partidele politice, asociatiile de proprietari, casele de ajutor reciproc ale salariatilor, in masura in care, potrivit legilor proprii de organizare si functionare, desfasoara activitati nonprofit, iar sumele primite din impozit sunt folosite in acest scop.

Optiunea se exercita in scris de catre persoanele fizice si se aplica incepand cu impozitul datorat pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor aferente lunii urmatoare celei in care acestea au depus cererea la angajator/platitor. Optiunea ramane valabila pentru o perioada de cel mult 2 ani fiscali consecutivi.

In acest caz angajatorul/platitorul efectueaza distribuirea cotei de 2% sau 3,5% din impozitul datorat pana la termenul de plata al impozitului, incepand cu luna exercitarii optiunii.

Pentru acordarea de burse private contribuabilii au urmatoarele obligatii:
    a) sa prezinte, in copie si original, contractul de bursa privata incheiat in conditiile Legii nr. 376/2004 privind bursele private, cu modificarile ulterioare, in termen de 30 de zile de la incheierea acestuia, platitorii de venituri pastrand copiile documentelor cu mentiunea «conform cu originalul»;
    b) sa prezinte platitorilor de venituri, lunar, pana la termenul de virare a impozitului pe venit, documentele justificative, in copie si original, privind cheltuielile cu bursa privata efectuate in luna in care impozitul a fost retinut.
Daca suma inscrisa in documentele justificative depuse la platitorul de venit privind cheltuiala efectuata cu bursa privata depaseste plafonul de 2% din impozitul pe venit, atunci suma totala luata in calcul de platitorul de venit este limitata la nivelul acestui plafon.
Daca suma inscrisa in documentele justificative depuse la platitorul de venit privind cheltuiala efectuata cu bursa privata este mai mica decat plafonul de 2% din impozitul pe venit, atunci suma totala luata in calcul de platitorul de venit este limitata la suma efectiv platita.
Neprezentarea documentelor justificative pana la termenul de virare a impozitului pe venit atrage pierderea dreptului conferit de lege.

In declaratia 112 al carui model a fost aprobat prin OMFP 1931/2018 aceste sume se vor completa in sectiunea E4 - Destinatia sumelor pentru acordarea de burse private, precum si pentru sustinerea unei entitati nonprofit/unitati de cult reprezentand 2% sau 3,5% din impozit.

In tabel se completeaza informatii privind:
"Denumire entitate nonprofit/unitate de cult" - se inscrie denumirea completa a entitatii nonprofit/unitatii de cult.
"Cod de identificare fiscala a entitatii nonprofit/unitatii de cult" - se inscrie codul de identificare fiscala a entitatii nonprofit/unitatii de cult.
"cota distribuita" - se inscrie cota de 2% sau 3,5%, dupa caz.
"Suma" - se completeaza cu suma care se vireaza de catre angajator/platitorul de venit in contul entitatii nonprofit/unitatii de cult.

In situatia in care angajatii nu opteaza pentru distribuirea sumelor de catre angajator obligatia calcularii si platii sumelor revine organului fiscal competent. Contribuabilii care opteaza pentru distribuirea cotei de 2% sau de 3,5% din impozitul datorat la platitorii de venituri nu mai pot exercita aceeasi optiune si la organul fiscal competent, pentru aceeasi sursa de venit.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Noutati fiscale 2024"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Mar182024

A fost publicata noua forma a Declaratiei informative 107 privind beneficiarii bunurilor/serviciilor/sponsorizarilor/mecenatului

de Profeanu Laura 18 Mar 2024
Recent, ANAF a emis Ordinul nr. 355/2024 (in vigoare de la 12 martie 2024) prin care a aprobat noua forma si continutul formularului 107 "Declaratie informativa privind beneficiarii bunurilor/serviciilor/sponsorizarilor/mecenatului". Noua forma a declaratiei va fi depusa, din 2025, doar de catre platitorii de impozit pe profit. In 2024, platitorii de impozit micro vor depune ...
Mar122024

Clarificari privind depunerea Declaratiei 398 pentru comertul online

de Profeanu Laura 12 Mar 2024
Recent, Codul Fiscal a fost actualizat cu noi prevederi ce vizeaza firmele care aplica regimurile speciale de TVA pentru comertul online in UE. Modificarile, in vigoare din 8 martie 2024, conform Legii nr. 33/2024, aduc clarificari importante in ceea ce priveste termenele de depunere a Declaratiei 398 ”Declaratie speciala de TVA” (VAT Return One Stop Shop) Contextul ...
Ian172024

Declaratia 114 pentru Lucratorii Culturali are termen de depunere 25 ianuarie 2024

de Profeanu Laura 17 Ian 2024
ANAF a introdus Declaratia 114, un nou formular destinat raportarii contributiilor asiguratorii pentru lucratorii culturali profesionisti. Aceasta initiativa marcheaza o schimbare importanta in modul in care angajatorii acestor lucratori isi indeplinesc obligatiile fiscale. Contextul Ordinului ANAF 2.006/2023: Ordinul ANAF 2.006/2023, care introduce Declaratia 114, stabileste cadrul pentru ...
Nov292023

Art. 53 din Directiva 2006/112/CE nu se aplica unor servicii furnizate de un studio de inregistrare de videochaturi, operatorului unei platforme de difuzare prin internet

de Profeanu Laura 29 Nov 2023
La data de 23.11.2023, Curtea de Justitie a Uniunii Europene a oferit clarificari importante in privinta aplicarii TVA pentru serviciile de videochat. Aceasta a venit ca raspuns la o solicitare de decizie preliminara din partea Curtii de Apel Cluj, implicand interpretarea articolului 53 din Directiva europeana 112/2006, care reglementeaza sistemul comun al TVA in UE. In centrul disputei se ...
Sep032023

PROCEDURA de restituire a TVA aferenta achizitiilor de bunuri sau servicii efectuate de entitatile nonprofit, pentru care se aplica scutirea de taxa

de Profeanu Laura 03 Sep 2023
Restituirea TVA se va efectua in baza Ordinului nr. 2438 din 25 August 2023 (publicat in M. Of. nr. 788 din 1 septembrie 2023) de catre organul fiscal competent, in a carui evidenta fiscala este inregistrata entitatea nonprofit care are dreptul sa solicite restituirea. In vederea restituirii taxei, entitatea nonprofit trebuie sa depuna la organul fiscal competent o cerere de restituire a ...
Aug232023

Evaluarea la data iesirii din entitate

de Profeanu Laura 23 Aug 2023
La data iesirii din entitate sau la darea in consum, bunurile se evalueaza si se scad din gestiune la valoarea lor de intrare sau valoarea la care sunt inregistrate in contabilitate. Costul de achizitie sau costul de productie al stocurilor din aceeasi categorie se calculeaza prin aplicarea uneia din urmatoarele metode: 1. Metoda "costului mediu ponderat" (CMP) presupune calcularea ...