Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 20 Aprilie 2024

Venituri din tranzactionarea monedelor virtuale – venituri impozabile sau nu?

Raspuns oferit de
Portal Codul Fiscal

Portal Codul Fiscal

Criptomoneda sau moneda virtuala este o moneda nebancara, folosita ca mijloc de plata. Monedele virtuale si activitatea de tranzactionare a acestora nu sunt  reglementate de legislatia din Romania. Aceste monede nu sunt recunoscute de BNR si nu sunt reglementate direct de legislatia fiscala.

In anul 2015 Banca Nationala a Romaniei a publicat un Comunicat referitor la schemele de moneda virtuala (http://www.bnr.ro/page.aspx?prid=10016) prin care aduce precizari cu privire la riscurile asociate acestora si atrage atentia ca moneda virtuala nu este moneda nationala si nici valuta, iar acceptarea acesteia la plata nu este obligatorie din punct de vedere legal. Totodata, moneda virtuala nu reprezinta o forma de moneda electronica, in intelesul Legii nr. 127/2011 privind activitatea de emitere de moneda electronica.

Cu toate acestea, multe persoane fizice obtin venituri din tranzactionarea unor astfel de monede. In acest context se pune problema daca aceste venituri sunt sau nu venituri impozabile pentru persoanele fizice care le obtin, respectiv daca persoanele fizice care obtin venituri din tranzactionarea monedelor virtuale au obligatii fiscale, declarative si de plata.
Cu privire la impozitarea persoanelor fizice rezidente, cu domiciliul in Romania, Codul fiscal stabileste ca impozitul pe venit se aplica veniturilor obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei.

Categoriile de venituri supuse impozitului pe venit sunt prevazute la art. 61 din Codul fiscal, astfel:
-  venituri din activitati independente;
- venituri din salarii si asimilate salariilor;
- venituri din cedarea folosintei bunurilor;
- venituri din investitii;
- venituri din pensii;
- venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura;
- venituri din premii si din jocuri de noroc;
- venituri din transferul proprietatilor imobiliare;
- venituri din alte surse.

Desi veniturile din tranzactionarea monedelor virtuale nu se regasesc printre aceste venituri astfel cum sunt definite de Codul fiscal, avand in vedere ca aceste venituri nu se regasesc nici printre veniturile mentionate expres de Codul fiscal ca fiind neimpozabile, veniturile din tranzactionarea monedelor virtuale ar putea fi incadrate in categoria veniturilor din alte surse. Astfel, conform art. 114 din Codul fiscal ” (1) Venituri din alte surse sunt orice venituri identificate ca fiind impozabile, care nu se incadreaza in categoriile prevazute la art. 61 lit. a) -h), altele decat veniturile neimpozabile in conformitate cu prezentul titlu.”

O astfel de incadrare atrage declararea venturilor de catre persoana fizica prin formularul 200 "Declaratie privind veniturile realizate din Romania", pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului si plata impozitului pe venit in baza deciziei de impunere emisa de organul fiscal.

In lipsa unui cadrul legislativ care sa determine un tratament unitar pentru aceste venituri, in cazul in care aceste venituri nu sunt declarate de catre persoanele fizice este posibil ca:
  • veniturile sa nu fie impozitate niciodata nefiind identificate de organele fiscale;
  • in perioada de presciptie a dreptului de a stabili creante fiscale, organele fiscale sa incadreze venitul drept venit impozabil cu stabilirea impozitului/CASS – daca este cazul, si a obligatiilor accesorii conform Codului de procedura fiscala.
  • organele fiscale sa incadreze veniturile din aceste activitati drept venituri impozabile insa sa le anuleze pana la o anumita data prin amnistie fiscala.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Mar192024

Stabilirea locului conducerii efective in Romania pentru persoanele juridice straine

de Profeanu Laura 19 Mar 2024
In contextul globalizarii si al cresterii interconectivitatii economice, stabilirea locului conducerii efective este un aspect de mare importanta pentru persoanele juridice straine care desfasoara activitati in Romania. Conceptul de loc al conducerii efective este prevazut de art. 8^1 din Codul fiscal, care trateaza aspectele operationale si fiscale ale unei companii, dar si implicatiile ...
Feb212024

Proiect de lege de modificare a Codului de procedura fiscala: implementarea unei competente alternative in materia executarii fiscale

de Profeanu Laura 21 Feb 2024
In prezent, ANAF detine competenta exclusiva in executarea silita a creantelor bugetare, indiferent de originea acestora. Proiectul de lege introdus recent la Senat (20.02.2024) propune o schimbare semnificativa in modul in care datoriile fiscale vor fi executate silit in Romania, oferind o alternativa la sistemul actual dominat de executorii fiscali. Aceasta initiativa legislativa vizeaza ...
Feb052024

Clarificari importante in Responsabilitatea Fiscala: Decizia CJUE in Cazul C-442/22

de Profeanu Laura 05 Feb 2024
Recenta decizie a Curtii de Justitie a Uniunii Europene in cazul C-442/22 aduce lumina asupra unei probleme complexe privind responsabilitatea fiscala in cazul facturilor false, emise de angajat, fara acordul angajatorului, in contextul art. 203 din directiva TVA care prevede:  „TVA este datorata de orice persoana ce mentioneaza aceasta taxa pe o factura.” Cazul se ...
Ian142024

Impozit Minim: O noua perspectiva fiscala

de Profeanu Laura 14 Ian 2024
Articolul 18^1 din Codul fiscal introduce, incepand cu 01.01.2024, o noua regula fiscala destinata contribuabililor (altii decat cei mentionati in art. 15 din Codul fiscal) care inregistreaza o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro. Acesti contribuabili sunt acum obligati sa plateasca un impozit pe profit care nu poate fi mai mic decat un impozit minim calculat pe baza cifrei de ...
Ian082024

Reguli de aplicare a sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderii pentru microintreprinderea care se afla in inactivitate temporara

de Profeanu Laura 08 Ian 2024
Incepand cu data de 01.01.2024, potrivit OUG nr. 115/2023, care a modificat Codul fiscal, persoanele juridice romane pot opta sa aplice impozitul pe veniturile microintreprinderilor, incepand cu anul fiscal urmator celui in care indeplinesc conditiile de microintreprindere prevazute la art. 47 alin. (1) din Codul fiscal si daca nu au mai fost platitoare de impozit pe veniturile ...
Dec182023

2024 marcheaza startul noilor Beneficii Extrasalariale: Tichete pentru Servicii Casnice

de Profeanu Laura 18 Dec 2023
Incepand cu 01 ianuarie 2024, peisajul beneficiilor extrasalariale se va imbogati semnificativ. O noutate legislativa, introdusa prin Legea nr. 111/2022 privind reglementarea activitatii prestatorului casnic, permite angajatorilor sa ofere tichete pentru servicii casnice, alaturi de cele deja cunoscute, cum ar fi tichetele de masa sau cadou. Aceasta noutate este parte a unui efort mai larg de a ...