Cand devine obligatorie desemnarea unui cenzor la o asociatie?
In statutul unei Asociatii este mentionat "Controlul financiar al asociatiei este asigurat de cenzori daca sunt mai mult de 100 de membri inscrisi".
Ordonanta 26/2020 prevede:
- actul constitutiv poate prevedea numirea unui cenzor sau a unei comisii de cenzori
- daca nr asociatilor este mai mare de 15, numirea de cenzor este obligatorie
- in cazul in care societatea nu are obligatia numirii unui cenzor fiecare dintre asociati poate executa dreptul de control.
Asociatia are 3 membri care sunt si membri fondatori si membri in consiliul director. Are asociatia obligatia desemnarii unui cenzor?
In situatia in care nu a fost anexat la situatiile financiare un raport al cenzorilor si s-a bifat pe situatia financiara ca nu are obligatia legala de verificare anuala a situatiilor financiare anuale, care este amenda ce se poate aplica?
Multumesc!
Raspuns:
Asociatia nu are obligatia desemnarii unui cenzor in prezent.
Conform art. 27 alin. (2) din OG nr. 26/2000, numirea unui cenzor devine obligatorie numai in cazul in care numarul asociatilor este mai mare de 15. Pentru asociatiile cu peste 100 de membri inscrisi, potrivit art. 27 1 alin. (1), controlul financiar intern se exercita de o comisie de cenzori.
In cazul de fata, asociatia are doar 3 membri, astfel ca nu exista obligatia legala de desemnare a unui cenzor sau a unei comisii de cenzori.
De asemenea, trebuie avut in vedere art. 27 alin. (3), potrivit caruia, atunci cand nu exista obligatia numirii unui cenzor, fiecare dintre asociatii care nu este membru al consiliului director poate exercita dreptul de control.In situatia actuala, toti cei 3 membri sunt si membri in consiliul director, astfel ca aceasta dispozitie nu poate fi aplicata practic, neexistand un asociat din afara consiliului director care sa exercite controlul. In acest caz, atributia de control ramane in sarcina adunarii generale, care are prin lege drept de control permanent asupra consiliului director (art. 21 alin. (4) OG 26/2000).
Insa, la dumneavoastra, adunarea generala este formata din toti asociatii (cei 3 membri) iar consiliul director este format tot din aceiasi 3 membri, deci nu exista o separatie reala intre cel care controleaza si cel controlat , pentru ca aceleasi persoane joaca ambele roluri.
Singura solutie pentru a asigura o separatie reala ar fi cooptarea unui nou membru care sa nu intre si in consiliul director, sau numirea voluntara a unui cenzor extern.
Referitor la situatiile financiare anuale, raportul cenzorului se ataseaza numai daca exista obligatia legala sau statutara de desemnare a acestuia. In lipsa acestei obligatii, este corecta bifarea in situatiile financiare a mentiunii nu are obligatia legala de verificare anuala a situatiilor financiare anuale .
Prin urmare, pentru lipsa raportului cenzorului nu se aplica nicio sanctiune, deoarece nu exista obligatia desemnarii sale.
Concluzie:
Asociatia cu 3 membri nu are obligatia legala de desemnare a unui cenzor; mentiunea din bilant este corecta; nu exista amenda pentru lipsa raportului cenzorului. Controlul se exercita de adunarea generala, iar art. 27 alin. (3) nu poate fi aplicat in acest caz, decat daca se coopteaza un membru care sa nu faca parte din consiliul director.
Temei legal
Ordonanta nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii
Sectiunea 1 Organizarea si functionarea asociatiei
Art. 20. -
Organele asociatiei sunt:
a) adunarea generala;
b) consiliul director;
c) cenzorul sau, dupa caz, comisia de cenzori.
Art. 21. -
(1) Adunarea generala este organul de conducere, alcatuit din totalitatea asociatilor.
(2) Competenta adunarii generale cuprinde:
a) stabilirea strategiei si a obiectivelor generale ale asociatiei;
b) aprobarea bugetului de venituri si cheltuieli si a bilantului contabil;
c) alegerea si revocarea membrilor consiliului director;
d) alegerea si revocarea cenzorului sau, dupa caz, a membrilor comisiei de cenzori;
e) infiintarea de filiale;
f) modificarea statutului;
g) dizolvarea si lichidarea asociatiei, precum si stabilirea destinatiei bunurilor ramase dupa lichidare;
h) orice alte atributii prevazute in lege sau in statut.
(3) Schimbarea sediului poate fi hotarata de catre consiliul director, daca aceasta atributie este prevazuta expres in statut.
(4) Adunarea generala se intruneste cel putin o data pe an si are drept de control permanent asupra organelor prevazute la art. 20 lit. b) si c).
(5) Regulile privind organizarea si functionarea adunarii generale se stabilesc prin statut. Adunarea generala poate avea loc si prin mijloace electronice de comunicare directa la distanta, iar hotararile adunarii generale pot fi semnate de asociati inclusiv cu semnatura electronica calificata sau semnatura electronica avansata.
Art. 22. -
(1) Asociatul care, intr-o anumita problema supusa hotararii adunarii generale, este interesat personal sau prin sotul sau, ascendentii sau descendentii sai, rudele in linie colaterala sau afinii sai pana la gradul al patrulea inclusiv nu va putea lua parte la deliberare si nici la vot.
(2) Asociatul care incalca dispozitiile alin. (1) este raspunzator de daunele cauzate asociatiei daca fara votul sau nu s-ar fi putut obtine majoritatea ceruta.
Art. 23. -
(1) Hotararile luate de adunarea generala in limitele legii si ale statutului sunt obligatorii chiar si pentru membrii asociati care nu au luat parte la adunarea generala sau au votat impotriva.
(2) Hotararile adunarii generale, contrare legii sau dispozitiilor cuprinse in statut, pot fi atacate in justitie de catre oricare dintre membrii asociati care nu au luat parte la adunarea generala sau care au votat impotriva si au cerut sa se insereze aceasta in procesul-verbal de sedinta, in termen de 15 zile de la data cand au luat cunostinta despre hotarare sau de la data cand a avut loc sedinta, dupa caz.
(3) Cererea de anulare se solutioneaza in camera de consiliu de catre judecatoria in circumscriptia careia asociatia isi are sediul. Hotararea instantei este supusa numai apelului.
Art. 24. -
(1) Consiliul director asigura punerea in executare a hotararilor adunarii generale. El poate fi alcatuit si din persoane din afara asociatiei, in limita a cel mult o treime din componenta sa.
(2) In exercitarea competentei sale, consiliul director:
a) prezinta adunarii generale raportul de activitate pe perioada anterioara, executarea bugetului de venituri si cheltuieli, bilantul contabil, proiectul bugetului de venituri si cheltuieli si proiectul programelor asociatieiprezinta adunarii generale raportul de activitate pe perioada anterioara, executarea bugetului de venituri si cheltuieli, bilantul contabil, proiectul bugetului de venituri si cheltuieli si proiectul programelor asociatiei;
b) incheie acte juridice in numele si pe seama asociatiei;
c) aproba organigrama si politica de personal ale asociatiei, daca prin statut nu se prevede altfel;
d) indeplineste orice alte atributii prevazute in statut sau stabilite de adunarea generala.
(3) Regulile generale privind organizarea si functionarea consiliului director se stabilesc prin statut. Consiliul director isi poate elabora un regulament intern de functionare. Sedintele consiliului director pot avea loc si prin mijloace electronice de comunicare directa la distanta, iar deciziile consiliului director pot fi semnate de membri inclusiv cu semnatura electronica calificata sau semnatura electronica avansata.
(4) Nu poate fi membru al consiliului director, iar daca era, pierde aceasta calitate orice persoana care ocupa o functie de conducere in cadrul unei institutii publice, daca asociatia respectiva are ca scop sprijinirea activitatii acelei institutii publice.
Art. 25.
Dispozitiile art. 22 se aplica in mod corespunzator si membrilor consiliului director. Deciziile consiliului director, contrare legii sau statutului asociatiei pot fi atacate in justitie, in conditiile prevazute la art. 23.
Art. 26. -
Consiliul director poate imputernici una sau mai multe persoane cu functii executive, inclusiv persoane care nu au calitatea de asociat ori sunt straine de asociatie, pentru a exercita atributiile prevazute la art. 24 alin. (2) lit. b) si d).
Art. 27. -
(1) Statutul poate prevedea numirea unui cenzor sau a unei comisii de cenzori.
(2) Daca numarul asociatilor este mai mare de 15, numirea unui cenzor este obligatorie. Acesta poate fi o persoana din afara asociatiei.
(3) In cazul in care asociatia nu are obligatia numirii unui cenzor, fiecare dintre asociati care nu este membru al consiliului director poate exercita dreptul de control.
Art. 27 1. -
(1) Pentru asociatiile cu mai mult de 100 de membri inscrisi pana la data intrunirii ultimei adunari generale, controlul financiar intern se exercita de catre o comisie de cenzori.
(2) Comisia de cenzori este alcatuita dintr-un numar impar de membri. Membrii consiliului director nu pot fi cenzori.
(3) Cel putin unul dintre cenzori trebuie sa fie contabil autorizat sau expert contabil, in conditiile legii.
(4) Regulile generale de organizare si functionare a comisiei de cenzori se aproba de adunarea generala. Comisia de cenzori isi poate elabora un regulament intern de functionare.
Art. 27 2. -
In realizarea competentei sale cenzorul sau, dupa caz, comisia de cenzori:
a) verifica, cel putin o data pe an, modul in care este administrat patrimoniul asociatiei;
b) intocmeste rapoarte si le prezinta adunarii generale;
c) poate participa la sedintele consiliului director, fara drept de vot;
d) indeplineste orice alte atributii prevazute in statut sau stabilite de adunarea generala.
Art. 27 3. -
Asociatiile au obligatia de a pastra cel putin 5 ani registrele tranzactiilor efectuate.
Daca doresti sa discuti direct cu un consultant, te poti programa oricand, AICI.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!



Un produs marca 