Documente necesare pentru inregistrarea unei asociatii in SPV si in Registrul entitatilor pentru deduceri fiscale
Pentru o asociatie nou infiintata, ce documente trebuie anexate la formularul 150 pentru inregistrare in SPV persoana cu drept de semnatura si cum se poate inregistra in registrul entitatilor de cult pentru a putea beneficia de sponsorizari?
Raspuns:
1. Inregistrarea unei asociatii in SPV prin Formularul 150
Pentru ca asociatia nou infiintata sa poata transmite declaratiile prin Spatiul Privat Virtual (SPV) si sa desemneze o persoana cu drept de semnatura, se depune Formularul 150 Cerere pentru utilizarea unui certificat calificat , potrivit pct. 4 11 din Procedura aprobata prin Ordin ANAF nr. 2213/2025.
Documente care trebuie anexate la Formularul 150
In functie de cine transmite cererea:
a) Daca cererea este semnata electronic de reprezentantul legal al asociatiei
Se depune doar Formularul 150, semnat electronic calificat.
Nu sunt necesare alte documente, intrucat semnatura electronica a reprezentantului legal certifica identitatea si calitatea sa.
b) Daca cererea este depusa de un imputernicit (de exemplu, contabil, consultant fiscal)
Se ataseaza la formular urmatoarele documente, sub forma de fisiere electronice (scanate PDF):
-Imputernicirea semnata electronic de reprezentantul legal al asociatiei; daca este in format fizic, se depune originalul la organul fiscal sau o copie legalizata conform art. 18 din Codul de procedura fiscala; daca imputernicitul este avocat, consultant fiscal sau expert contabil, forma imputernicirii este cea specifica profesiei sale.
-Actul care atesta calitatea de reprezentant legal al semnatarului de regula, Hotararea de constituire sau Actul constitutiv + Dovada inregistrarii in Registrul asociatiilor si fundatiilor (de la Judecatorie).
-(Optional) Certificatul de inregistrare fiscala (CIF) al asociatiei util pentru claritatea datelor.
Daca cererea nu este semnata electronic, se poate depune la ghiseu, insotita de documentele de mai sus (in original sau copie legalizata).
2. Inscrierea asociatiei in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru deduceri fiscale
Pentru a putea beneficia de sponsorizari deductibile din impozitul pe profit/micro, asociatia trebuie sa fie inscrisa in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale, organizat de ANAF conform Ordinului nr. 819/2019.
Formular necesar Formularul 163 Cerere de inscriere/radiere in/din Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale .
Se completeaza si transmite exclusiv online, prin SPV, semnat electronic calificat.
Documente care se anexeaza cererii
-Certificate de atestare fiscala emise de: organul fiscal central (ANAF); organul fiscal local (primaria) unde este inregistrata asociatia ca platitor de impozite si taxe locale.
Aceste certificate trebuie sa ateste lipsa obligatiilor fiscale restante mai vechi de 90 de zile.
-Declaratie pe propria raspundere (inclusa in formular) ca asociatia desfasoara activitate in domeniul pentru care a fost constituita.
Conditii cumulative pentru inscriere (art. 25 alin. (4 1) Cod fiscal si pct. 4 din Ordinul 819/2019)
La data depunerii cererii, asociatia trebuie:
-Sa desfasoare efectiv activitate in domeniul pentru care a fost infiintata;
-Sa isi fi indeplinit toate obligatiile fiscale declarative (de ex. D010, D112 daca are angajati, D100 daca datoreaza impozite, etc.);
-Sa nu aiba obligatii fiscale restante mai vechi de 90 zile;
-Sa fi depus situatiile financiare anuale (daca este cazul);
-Sa nu fi fost declarata inactiva fiscal.
Daca indeplineste toate conditiile, ANAF emite Decizia 164 de aprobare si inscrie asociatia in registru vizibil public pe site-ul ANAF (www.anaf.ro > Informatii publice > Registrul entitatilor/unitatilor de cult).
Termenul de solutionare este maxim 5 zile lucratoare de la depunerea cererii.
Dupa aprobarea inregistrarii, asociatia va aparea in registrul public ANAF si va putea primi sponsorizari deductibile fiscal de la firme.
Temei legal
Agentia Nationala de Administrare Fiscala - ANAF
Procedura privind transmiterea declaratiilor fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanta, din 15.09.2025
Parte integranta din Ordin 2213/2025
In vigoare de la 19 septembrie 2025
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 860 din 19 septembrie 2025. Forma aplicabila la zi, 16 octombrie 2025.
I. Dispozitii generale
1. Declaratiile fiscale se depun prin mijloace electronice de transmitere la distanta, in conditiile legii.
2. Pentru semnarea declaratiilor fiscale care se depun prin mijloace electronice de transmitere la distanta se utilizeaza semnatura electronica calificata, in conditiile Legii nr. 214/2024 privind utilizarea semnaturii electronice, a marcii temporale si prestarea serviciilor de incredere bazate pe acestea si ale Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European si al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronica si serviciile de incredere pentru tranzactiile electronice pe piata interna si de abrogare a Directivei 1999/93/CE.
3. Formularele prevazute de prezenta procedura pot fi depuse la organul fiscal si de catre imputernicitul desemnat de contribuabil in conditiile art. 18 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
II. Aprobarea cererii de utilizare a unui certificat calificat
4.
(1) Inregistrarea certificatelor calificate si a titularilor acestora ca utilizatori ai serviciului Depunere declaratii online se efectueaza pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala prin completarea si transmiterea formularului 150 "Cerere pentru utilizarea unui certificat calificat".
(2) Formularul 150 "Cererea pentru utilizarea unui certificat calificat" se completeaza prin functionalitatile puse la dispozitie de serviciul Depunere declaratii online. Cererea se transmite electronic de catre contribuabil sau reprezentantul/imputernicitul acestuia, purtand o semnatura electronica calificata, la organul fiscal competent.
(3) Prin organ fiscal competent se intelege organul fiscal competent pentru administrarea creantelor fiscale datorate de catre contribuabil/platitor.
5. Titularul unui certificat calificat poate fi imputernicit pentru semnarea declaratiilor fiscale de catre mai multi contribuabili.
6.
(1) Cererea pentru utilizarea unui certificat calificat se semneaza electronic de catre contribuabilul persoana fizica, reprezentantul legal al persoanei juridice/reprezentantul desemnat al entitatii fara personalitate juridica sau de imputernicit si este insotita, daca este cazul, de documentul de imputernicire semnat electronic cu certificat calificat sau de documentul care atesta calitatea persoanei care reprezinta contribuabilul, printr-un fisier care contine documentele justificative ale datelor completate in cerere.
(2) In situatia in care se transmit mai multe cereri pentru utilizarea unui certificat calificat pentru acelasi contribuabil va fi inregistrata prima cerere depusa.
7.
(1) In situatia in care cererea nu se semneaza electronic, aceasta se depune la sediul oricarui organ fiscal central, insotita de documentul de imputernicire sau de documentul care atesta calitatea persoanei care reprezinta contribuabilul.
(2) Imputernicirea poate imbraca forma de inscris sub semnatura privata, caz in care imputernicitul trebuie sa depuna originalul imputernicirii. In situatia in care nu se depune originalul imputernicirii, imputernicitul depune o copie legalizata, in conformitate cu prevederile art. 18 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) In cazul reprezentarii contribuabilului in relatia cu organul fiscal prin avocat, consultant fiscal sau expert contabil, forma si continutul imputernicirii sunt cele prevazute de dispozitiile legale privind organizarea si exercitarea profesiei de avocat, consultant fiscal sau expert contabil, dupa caz.
(4) In situatia in care actul de imputernicire nu este un inscris in forma electronica, potrivit pct. 6 alin. (1), in conformitate cu prevederile Legii nr. 214/2024, organul fiscal notifica solicitantul la adresa de posta electronica, in termen de 5 zile de la inregistrare, cu privire la faptul ca aprobarea cererii de inregistrare se face la organul fiscal.
8.
(1) In vederea acordarii dreptului de utilizare a certificatului calificat, pentru depunerea declaratiilor fiscale, organul fiscal verifica corectitudinea informatiilor inscrise in cerere si in documentele prezentate.
(2) Verificarea validitatii certificatului calificat si confirmarea identitatii titularului certificatului calificat se realizeaza de prestatorul de servicii de incredere emitent, la solicitarea organului fiscal central.
9. In situatia in care organul fiscal nu constata erori si datele sunt valide, cererea pentru utilizarea unui certificat calificat se aproba si se comunica acest fapt contribuabilului, la adresa de posta electronica mentionata in cerere.
10. In situatia in care organul fiscal constata erori sau datele din cerere nu se pot verifica sau nu corespund, cererea pentru utilizarea unui certificat calificat se respinge. Motivul respingerii este comunicat printr-un mesaj transmis contribuabilului, la adresa de posta electronica mentionata in cerere.
11. Contribuabilul sau reprezentantul/imputernicitul acestuia poate depune ulterior primirii raspunsului de la organul fiscal central un nou formular 150 "Cerere pentru utilizarea unui certificat calificat".
III. Revocarea dreptului de utilizare a serviciului Depunere declaratii online
12.
(1) Revocarea dreptului de utilizare a serviciului Depunere declaratii online se solicita de catre contribuabil sau reprezentantul/imputernicitul acestuia, prin completarea si transmiterea formularului 151 "Cerere pentru revocarea dreptului de utilizare a serviciului Depunere declaratii online".
(2) Cererea pentru revocarea dreptului de utilizare a serviciului Depunere declaratii online se transmite prin mijloace electronice de transmitere la distanta pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
13. In situatia in care cererea de revocare a dreptului de utilizare a serviciului Depunere declaratii online nu se semneaza electronic, formularul se depune la sediul oricarui organ fiscal central.
14. Revocarea se comunica contribuabilului la adresa de posta electronica, mentionata in cerere.
IV. Evidenta cererilor de utilizare a unui certificat calificat si a cererilor de revocare a dreptului de utilizare a serviciului Depunere declaratii online
15. Prin functiile aplicatiilor informatice se organizeaza o evidenta care sa asigure pastrarea, administrarea si utilizarea informatiilor din documentele primite si care se transmit organului fiscal competent in administrarea contribuabilului.
16. Evidenta cererilor contine urmatoarele informatii:
a) numarul de inregistrare si data cererii pentru utilizarea unui certificat calificat;
b) numarul de inregistrare si data cererii de revocare a dreptului de utilizare a serviciului Depunere declaratii online;
c) denumirea/numele, prenumele contribuabilului;
d) codul de identificare fiscala al contribuabilului;
e) numele/prenumele si codul de identificare fiscala ale titularului certificatului calificat;
f) calitatea titularului certificatului calificat;
g) modul de solutionare a cererii pentru utilizarea unui certificat calificat:
- aprobata;
- respinsa.
In cazul respingerii cererii se inscrie si motivul respingerii acesteia;
h) numele/prenumele si codul de identificare fiscala ale persoanei care solicita revocarea dreptului de utilizare a serviciului Depunere declaratii online.
Legea 227/215 privind Codul fiscal
Art. 25. Cheltuieli
(1) Pentru determinarea rezultatului fiscal sunt considerate cheltuieli deductibile cheltuielile efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice, inclusiv cele reglementate prin acte normative in vigoare, precum si taxele de inscriere, cotizatiile si contributiile datorate catre camerele de comert si industrie, organizatiile patronale si organizatiile sindicale.
(4) Urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile:
i) cheltuielile de sponsorizare si/sau mecenat, acordate potrivit legii; contribuabilii care efectueaza sponsorizari si/sau acte de mecenat, potrivit prevederilor Legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Legii bibliotecilor nr. 334/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, scad sumele aferente din impozitul pe profit datorat la nivelul valorii minime dintre urmatoarele:
1. valoarea calculata prin aplicarea a 0,75% la cifra de afaceri; pentru situatiile in care reglementarile contabile aplicabile nu definesc indicatorul cifra de afaceri, aceasta limita se determina potrivit normelor;
2. valoarea reprezentand 20% din impozitul pe profit datorat.
In cazul sponsorizarilor efectuate catre entitati persoane juridice fara scop lucrativ, inclusiv unitati de cult, sumele aferente acestora se scad din impozitul pe profit datorat, in limitele prevazute de prezenta litera, doar daca beneficiarul sponsorizarii este inscris, la data incheierii contractului, in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale, potrivit alin. (41).
(41) Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale se organizeaza de A.N.A.F., astfel cum se stabileste prin ordin al presedintelui A.N.A.F. Registrul este public si se afiseaza pe site-ul A.N.A.F. Inscrierea in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale se realizeaza pe baza solicitarii entitatii, daca sunt indeplinite cumulativ, la data depunerii cererii, urmatoarele conditii:
a) desfasoara activitate in domeniul pentru care a fost constituita, pe baza declaratiei pe propria raspundere;
b) si-a indeplinit toate obligatiile fiscale declarative prevazute de lege;
c) nu are obligatii fiscale restante la bugetul general consolidat, mai vechi de 90 de zile;
d) a depus situatiile financiare anuale, prevazute de lege;
e) nu a fost declarata inactiva, potrivit art. 92 din Codul de procedura fiscala. Unitatile locale de cult prevazute la art. 13 alin. (2) lit. l) nu au obligatia indeplinirii conditiei prevazute la lit. b), in ceea ce priveste declaratia anuala de impozit pe profit.
Agentia Nationala de Administrare Fiscala - ANAF
Procedura privind organizarea Registrului entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale din 19.03.2019
Parte integranta din Ordin 819/2019
I. Organizarea Registrului entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale
1. Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale, denumit in continuare registru, se organizeaza de Agentia Nationala de Administrare Fiscala.
2. Registrul este public, potrivit legii, se afiseaza pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, la adresa www.anaf.ro/Informatii publice, si este gestionat din punct de vedere informatic de catre Centrul National de Informatii Financiare.
3. Registrul cuprinde urmatoarele informatii:
a) denumirea entitatii/unitatii de cult;
b) codul de identificare fiscala;
c) adresa domiciliului fiscal;
d) data inscrierii in registru;
e) data radierii din registru;
f) informatii privind inscrierile si radierile in/din registru.
4. Entitatea/Unitatea de cult se inscrie in registru daca, la data depunerii cererii, indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a) desfasoara activitatea in domeniul pentru care a fost constituita;
b) a indeplinit toate obligatiile fiscale declarative prevazute de lege;
c) nu are obligatii fiscale restante la bugetul general consolidat, mai vechi de 90 de zile de la scadenta/termen de plata;
d) a depus situatiile financiare anuale, prevazute de lege;
e) nu a fost declarata inactiva, potrivit art. 92 din Codul de procedura fiscala. Conditia de la lit. d) se considera indeplinita in cazul entitatilor/unitatilor de cult care, potrivit legii, nu sunt obligate sa intocmeasca si sa depuna situatii financiare anuale.
II. Inscrierea in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale
5.
(1) Inscrierea in registru se solicita de catre entitatea/unitatea de cult, prin depunerea formularului 163 "Cerere de inscriere/radiere in/din Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale", prevazut in anexa nr. 2 la ordin. In cerere, entitatea/unitatea de cult declara pe propria raspundere ca indeplineste conditia prevazuta la pct. 4 lit. a).
(2) Cererea se completeaza cu ajutorul aplicatiei informatice afisate pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanta.
(3) Impreuna cu cererea, entitatea/unitatea de cult depune si certificatele de atestare fiscala eliberate de organele fiscale locale, in a caror evidenta aceasta este inregistrata ca platitor de impozite si taxe locale.
6. Cererea se solutioneaza in termen de maximum 5 zile de la depunere, de catre compartimentul cu atributii in gestiunea registrului contribuabililor si declaratiilor fiscale din cadrul organului fiscal competent in a carui evidenta fiscala este inregistrata entitatea/unitatea de cult, denumit in continuare compartiment de specialitate.
7. Compartimentul de specialitate verifica daca, la data depunerii cererii, entitatea/unitatea de cult:
a) avea indeplinite toate obligatiile declarative inscrise in vectorul fiscal, pana la ultimul termen legal de depunere a declaratiilor anterior datei depunerii cererii;
b) avea depuse toate situatiile financiare anuale, prevazute de lege, cu termen legal de depunere anterior datei depunerii cererii.
8. Compartimentul de specialitate verifica daca, pana la data depunerii cererii, entitatea/unitatea de cult era inscrisa in Registrul contribuabililor declarati inactivi sau daca i se comunicase o decizie de declarare in inactivitate fiscala/de indreptare eroare materiala/de reactivare.
9.-
(1) Cel tarziu in ziua urmatoare depunerii cererii, compartimentul de specialitate solicita compartimentului cu atributii in domeniul organizarii evidentei pe platitori informatii privind indeplinirea conditiei de la pct. 4 lit. c).
(2) Compartimentul cu atributii in domeniul organizarii evidentei pe platitori transmite compartimentului de specialitate, in maximum o zi de la solicitare, daca entitatea/unitatea de cult are/nu are obligatii fiscale restante mai vechi de 90 de zile de la scadenta/termen de plata.
10. Compartimentul de specialitate analizeaza informatiile primite de la entitatea/unitatea de cult solicitanta, precum si pe cele obtinute in urma verificarilor efectuate potrivit pct. 7-9 si intocmeste Referatul privind solutionarea cererii de inscriere in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale, prevazut in anexa nr. 7 la ordin.
11.
(1) Daca se constata ca entitatea/unitatea de cult indeplineste cumulativ conditiile prevazute la pct. 4, compartimentul de specialitate propune aprobarea cererii de inscriere in registru si intocmeste, in doua exemplare, formularul 164 "Decizie privind aprobarea/respingerea cererii de inscriere in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale", prevazut in anexa nr. 3 la ordin.
(2) Daca se constata ca entitatea/unitatea de cult nu indeplineste toate conditiile de la pct. 4, compartimentul de specialitate propune respingerea cererii de inscriere in registru si intocmeste, in doua exemplare, formularul 164 "Decizie privind aprobarea/respingerea cererii de inscriere in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale", prevazut in anexa nr. 3 la ordin.
(3) Inainte de luarea deciziei de respingere a cererii de inscriere in registru, compartimentul de specialitate asigura exercitarea de catre entitate/unitatea de cult a dreptului de a fi ascultat, potrivit prevederilor art. 9 din Codul de procedura fiscala, situatie in care termenul de solutionare a cererii se prelungeste cu perioada cuprinsa intre data transmiterii invitatiei catre entitate/unitatea de cult si data prezentarii acesteia la organul fiscal. Organul fiscal instiinteaza entitatea/unitatea de cult cu privire la prelungirea termenului de solutionare a cererii, asupra obligativitatii de a prezenta, la termenul stabilit pentru audiere, documentele si informatiile solicitate, precum si asupra posibilitatii de a furniza alte probe suplimentare relevante pentru luarea deciziei in vederea solutionarii cererii.
(4) La finalizarea audierii se va incheia un proces-verbal, semnat de organul fiscal si de persoana imputernicita sa reprezinte entitatea/unitatea de cult in relatia cu organul fiscal, in care se vor consemna cel putin urmatoarele elemente: numele si prenumele reprezentantului organului fiscal care participa la audiere, numele si prenumele reprezentantului legal al entitatii/unitatii de cult care participa la audiere, data la care are loc audierea, informatii referitoare la cererea entitatii/unitatii de cult (numarul si data cererii, situatia in care se incadreaza), documentele si informatiile prezentate la audiere care au fost solicitate sau probele suplimentare considerate relevante de catre entitate/unitatea de cult, constatarile organului fiscal cuprinse in referat, precum si punctul de vedere al contribuabilului. Procesul-verbal se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului.
12. Referatul privind solutionarea cererii de inscriere in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale si Decizia privind aprobarea/respingerea cererii de inscriere in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale se verifica si se avizeaza de conducatorul compartimentului de specialitate si de adjunctul conducatorului organului fiscal competent in situatia in care in structura unitatii fiscale este aprobat postul de conducator adjunct si se inainteaza, spre aprobare, conducatorului organului fiscal competent.
13.-
(1) Entitatea/Unitatea de cult care indeplineste toate conditiile prevazute la pct. 4 se inscrie in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale cu data aprobarii Deciziei privind aprobarea cererii de inscriere in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale.
(2) Decizia privind aprobarea cererii de inscriere in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale se comunica potrivit art. 47 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
14.
(1) In cazul in care entitatea/unitatea de cult nu indeplineste oricare dintre conditiile prevazute la pct. 4, i se comunica Decizia privind respingerea cererii de inscriere in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale, potrivit art. 47 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Impotriva Deciziei privind aprobarea/respingerea cererii de inscriere in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale se poate formula contestatie la organul fiscal emitent in conformitate cu prevederile art. 272 alin. (6) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, in termen de 45 de zile de la data comunicarii, potrivit prevederilor art. 270 alin. (1) din acelasi act normativ.
Daca doresti sa discuti direct cu un consultant, te poti programa oricand, AICI.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!



Un produs marca 