Operatiuni imobiliare. Tratament fiscal TVA. Operatiuni scutite fara drept de deducere
Raspuns oferit deAmelia Dumitras
Consultant fiscal si expert contabil
valabil la 10 Apr 2017
Intrebare: O societate comerciala cu raspundere limitata (microintreprindere), inregistrata in scopuri de TVA, are ca obiect principal de activitate inchirierea si subinchirierea bunurilor imobiliare proprii sau inchiriate CAEN 682.
Societatea a achizitionat in anul 2014 mai multe imobile care necesitau reparatii majore deoarece se aflau, in momentul achizitiei, intr-o stare avansata de degradare. Imobilele au fost achizitionate fara TVA.
Dupa achizitie, societatea cumparatoare a inceput sa renoveze aceste imobile, pe care ulterior le-a inchiriat la diversi clienti. Societatea a dedus TVA pentru materialele folosite la renovare.
Avand in vedere specificul activitatii va rog sa ma lamuriti cu privire la urmatoarele aspecte:
1. In momentul achizitiei imobilelor, societatea cumparatoare trebuia sa inregistreze imobilele pe contul 212 sau pe contul 215.
2. Pe parcursul renovarii imobilelor (pana la intocmirea procesului verbal de receptie la terminarea lucrarilor), cheltuielile cu renovarea trebuiau inregistrate pe contul 231 sau pe contul 235?
3. Cum ar fi mai avantajos pentru societate, sa inchirieze imobilele cu TVA sau fara TVA ? Va rog sa-mi detaliati ambele cazuri.
In cazul in care societatea nu ar facturat chiria cu TVA, la sfarsit de an ar trebui sa se faca o ajustare de TVA ? Daca da, as dori sa-mi prezentati algoritmul de calcul printr-un exemplu concret.
4. Va prezint in continuare un exemplu (fictiv) cu cifre: in anul 2014 societatea a dedus TVA pentru materialele folosite la renovare in suma de 20.000 lei si a colectat TVA ca urmare a inchirierii spatiilor detinute in suma de 14.000 lei. In anul 2015 a dedus TVA pentru materialele folosite la renovare in suma de 15.000 lei si a colectat TVA in urma inchirierii in suma de 23.000 lei. In anul 2016 a inchiriat fara TVA si a dedus TVA pentru cheltuielile curente (apa, energie, salubritate, etc) suma de 600 lei. In aceste 3 cazuri as dori sa ma lamuriti cu privire la urmatoarele neclaritati:
- cum se face ajustarea de TVA, pe ce perioada se calculeaza?
- in cazul in care societatea nu ar fi inchiriat cu TVA, care este modul de ajustare a TVA ? Concret, ce suma de TVA ar fi trebuit sa plateasca societatea la bugetul de stat? Cum se calculeaza prorata de TVA ?
- in cazul in care societatea ar fi inchiriat in anul 2014 cu TVA, iar in anul 2015 fara TVA care sunt implicatiile asupra sumei de plata a TVA la bugetul de stat?
- in cazul in care societatea ar fi inchiriat in anul 2014 fara TVA, iar in anul 2015 cu TVA care sunt implicatiile asupra sumei de plata a TVA la bugetul de stat?
- in anul 2016 TVA-ul dedus pentru cheltuielile curente intra la ajustare ?
- avand in vedere ca in anul 2014 si 2015 TVA-ul colectat (37.000 lei) este mai mare decat TVA-ul dedus (35.000 lei), daca, incepand cu anul 2016 s-ar inchiria fara TVA, mai este necesar sa se calculeze prorata ?
Ajustarea de TVA se face doar in cazul achizitiei si modernizarii sau transformarii activelor corporale fixe ? Deci, ajustarea nu se face in cazul altor tipuri de cheltuieli, ca de exemplu: cheltuieli curente (energie, apa, gaz, etc.), cheltuieli cu reparatiile, etc. ?
5. De exemplu, societatea cumpara un imobil in anul 2015 fara TVA, pe care il modernizeaza si deduce TVA in anul 2015 in suma de 30.000 lei cu ocazia cheltuielilor de modernizare. Tot in anul 2015 mai deduce TVA in suma de 2.000 lei pentru cheltuielile curente ale imobilului. In anii 2015 si 2016 societatea inchiriaza acest spatiu fara TVA si obtine din inchiriere o suma de 12.000 lei in anul 2015 si 48.000 lei in anul 2016. Va rog sa-mi prezentati modalitatea de ajustare a TVA in acest caz si pe ce perioada se face aceasta ajustare.
Va redau mai jos 2 paragrafe din Normele Metodologice de aplicare a Codului fiscal din 2016:
1. O persoana impozabila a cumparat o cladire pentru activitatea sa economica la data de 10 august 2010 si a dedus TVA in suma de 5.000.000 lei la achizitia sa. In luna mai 2016, aceasta persoana decide sa livreze in regim de scutire cladirea. Perioada de ajustare este de 20 de ani, cu incepere de la 1 ian. 2010 si pana in anul 2029 inclusiv. Ajustarea trebuie sa se efectueze pentru toata taxa aferenta perioadei ramase din perioada de ajustare, respectiv 14 ani, si persoana respectiva trebuie sa restituie 14 douazecimi din TVA dedusa initial: 5.000.000 lei 20 x 14 = 3.500.000 lei.
Referitor la citatul de mai sus, intrebarea mea este urmatoarea: persoana impozabila trebuie sa plateasca la bugetul de stat in luna iunie 2016 suma de 3.500.000 lei ? (am presupus ca persoana impozabila este platitoare de TVA lunara)
Societatea a achizitionat in anul 2014 mai multe imobile care necesitau reparatii majore deoarece se aflau, in momentul achizitiei, intr-o stare avansata de degradare. Imobilele au fost achizitionate fara TVA.
Dupa achizitie, societatea cumparatoare a inceput sa renoveze aceste imobile, pe care ulterior le-a inchiriat la diversi clienti. Societatea a dedus TVA pentru materialele folosite la renovare.
Avand in vedere specificul activitatii va rog sa ma lamuriti cu privire la urmatoarele aspecte:
1. In momentul achizitiei imobilelor, societatea cumparatoare trebuia sa inregistreze imobilele pe contul 212 sau pe contul 215.
2. Pe parcursul renovarii imobilelor (pana la intocmirea procesului verbal de receptie la terminarea lucrarilor), cheltuielile cu renovarea trebuiau inregistrate pe contul 231 sau pe contul 235?
3. Cum ar fi mai avantajos pentru societate, sa inchirieze imobilele cu TVA sau fara TVA ? Va rog sa-mi detaliati ambele cazuri.
In cazul in care societatea nu ar facturat chiria cu TVA, la sfarsit de an ar trebui sa se faca o ajustare de TVA ? Daca da, as dori sa-mi prezentati algoritmul de calcul printr-un exemplu concret.
4. Va prezint in continuare un exemplu (fictiv) cu cifre: in anul 2014 societatea a dedus TVA pentru materialele folosite la renovare in suma de 20.000 lei si a colectat TVA ca urmare a inchirierii spatiilor detinute in suma de 14.000 lei. In anul 2015 a dedus TVA pentru materialele folosite la renovare in suma de 15.000 lei si a colectat TVA in urma inchirierii in suma de 23.000 lei. In anul 2016 a inchiriat fara TVA si a dedus TVA pentru cheltuielile curente (apa, energie, salubritate, etc) suma de 600 lei. In aceste 3 cazuri as dori sa ma lamuriti cu privire la urmatoarele neclaritati:
- cum se face ajustarea de TVA, pe ce perioada se calculeaza?
- in cazul in care societatea nu ar fi inchiriat cu TVA, care este modul de ajustare a TVA ? Concret, ce suma de TVA ar fi trebuit sa plateasca societatea la bugetul de stat? Cum se calculeaza prorata de TVA ?
- in cazul in care societatea ar fi inchiriat in anul 2014 cu TVA, iar in anul 2015 fara TVA care sunt implicatiile asupra sumei de plata a TVA la bugetul de stat?
- in cazul in care societatea ar fi inchiriat in anul 2014 fara TVA, iar in anul 2015 cu TVA care sunt implicatiile asupra sumei de plata a TVA la bugetul de stat?
- in anul 2016 TVA-ul dedus pentru cheltuielile curente intra la ajustare ?
- avand in vedere ca in anul 2014 si 2015 TVA-ul colectat (37.000 lei) este mai mare decat TVA-ul dedus (35.000 lei), daca, incepand cu anul 2016 s-ar inchiria fara TVA, mai este necesar sa se calculeze prorata ?
Ajustarea de TVA se face doar in cazul achizitiei si modernizarii sau transformarii activelor corporale fixe ? Deci, ajustarea nu se face in cazul altor tipuri de cheltuieli, ca de exemplu: cheltuieli curente (energie, apa, gaz, etc.), cheltuieli cu reparatiile, etc. ?
5. De exemplu, societatea cumpara un imobil in anul 2015 fara TVA, pe care il modernizeaza si deduce TVA in anul 2015 in suma de 30.000 lei cu ocazia cheltuielilor de modernizare. Tot in anul 2015 mai deduce TVA in suma de 2.000 lei pentru cheltuielile curente ale imobilului. In anii 2015 si 2016 societatea inchiriaza acest spatiu fara TVA si obtine din inchiriere o suma de 12.000 lei in anul 2015 si 48.000 lei in anul 2016. Va rog sa-mi prezentati modalitatea de ajustare a TVA in acest caz si pe ce perioada se face aceasta ajustare.
Va redau mai jos 2 paragrafe din Normele Metodologice de aplicare a Codului fiscal din 2016:
1. O persoana impozabila a cumparat o cladire pentru activitatea sa economica la data de 10 august 2010 si a dedus TVA in suma de 5.000.000 lei la achizitia sa. In luna mai 2016, aceasta persoana decide sa livreze in regim de scutire cladirea. Perioada de ajustare este de 20 de ani, cu incepere de la 1 ian. 2010 si pana in anul 2029 inclusiv. Ajustarea trebuie sa se efectueze pentru toata taxa aferenta perioadei ramase din perioada de ajustare, respectiv 14 ani, si persoana respectiva trebuie sa restituie 14 douazecimi din TVA dedusa initial: 5.000.000 lei 20 x 14 = 3.500.000 lei.
Referitor la citatul de mai sus, intrebarea mea este urmatoarea: persoana impozabila trebuie sa plateasca la bugetul de stat in luna iunie 2016 suma de 3.500.000 lei ? (am presupus ca persoana impozabila este platitoare de TVA lunara)
Nota: Raspunsul la aceasta intrebare este disponibil doar pentru utilizatorii inregistrati. Clic aici pentru a te convinge de utilitatea raspunsurilor oferite de expertii PortalCodulFiscal.ro
Login utilizator
De ce sa te inregistrezi?
- 47 de experti sunt la dispozitia ta 24 / 7 / 365!
- Ai acces la o baza de date cu 90.000 intrebari si raspunsuri din contabilitate, fiscalitate, impozit pe salarii.
- Toate informatiile din portal iti stau la dispozitie oricand si din orice locatie!
- Accesul total in portal consultanta personalizata te costa acum doar 4 lei/zi, TVA inclusa.
- Consultanta oferita de specialistii PortalCodulFiscal.ro
SMS
VIZUALIZATI INSTANT acest raspuns, platind prin SMS!
Puteti accesa raspunsul la intrebarea de mai sus, platind prin SMS 10 Euro + TVA.
Apasa butonul "Plateste prin SMS" si urmeaza instructiunile privind procedura de plata folosind telefonul mobil. Odata procedura de plata finalizata, vei putea vizualiza raspunsul chiar in pagina accesata.
Puteti accesa raspunsul la intrebarea de mai sus, platind prin SMS 10 Euro + TVA.
Apasa butonul "Plateste prin SMS" si urmeaza instructiunile privind procedura de plata folosind telefonul mobil. Odata procedura de plata finalizata, vei putea vizualiza raspunsul chiar in pagina accesata.
Sau CLICK AICI pentru a alege varianta de Abonament pentru 3, 6 ori 12 luni.
Veti putea adresa intrebari in mod direct consultantilor si veti putea vedea toate intrebarile si raspunsurile din site.
Peste 700 de contabili folosesc zilnic site-ul nostru.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Intrebari similare din categoria Ajustarea deducerii TVA
Mar202024
Inregistrare decizie de impunere
de
Elena Garofil
valabil la 20 Mar 2024
Intrebare: Societate comerciala, cu cod CAEN agentie imobiliara, a achizitionat in anii 2019-2021 trei apartamente de la dezvoltatori imobiliari pe care le inchiriaza tertilor (apartamentele sunt inregistrate in cont 215 si s-a aplicat taxarea inversa la achizitie). Inchirierea se face cu tva, societatea avand depusa notificare pentru aplicare tva la chirie. Societatea avea la luna decembrie 2023 de ...
Mar222024
Tratament fiscal pentru acordare produse gratuit
de
Profeanu Laura
valabil la 22 Mar 2024
Intrebare: O societate acorda cu titlu gratuit spitalelor publice de stat anumite consumabile pentru care intocmeste aviz cu mentiunea "marfa acordata cu titlu gratuit". Cum trebuie tratat TVA-ul aferent acestor marfuri si cum trebuie tratata cheltuiala aferenta marfii acordate cu titlu gratuit, din punct de vedere fiscal? Multumesc.
Mar182024
Inchidere procedura faliment, ajustare TVA
de
Elena Garofil
valabil la 18 Mar 2024
Intrebare: In anul 2021 am avut un client in insolventa. In anul 2022 am primit notificare pentru deschiderea procedurii generale a falimentului. In anul 2024 -luna februarie- Tribunalul dispune inchiderea procedurii insolventei si radierea societatii debitoare din evidentele ONRC. Mentionez ca a fost facuta ajustare pentru depreciere creante la data de 30.09.2023. INTREBARE: Daca se poate efectua ajustare ...
Feb062024
Tratamentul fiscal al creantelor clienti prescrise
de
Alexandru Palaghia
valabil la 06 Feb 2024
Intrebare: Am preluat de curand o societate care are in soldul clientilor sume destul de mari neincasate - cele mai vechi de 15 ani - mai recente de 1 an aproximativ. Din anul 2013 a intrat in sistemul TVA la incasare. Intrebarea este: pentru sumele mai vechi de 2013 as vrea sa le trec pe cheltuieli 654 = 4111 pentru ca s-a colectat TVA odata. E corect rationamentul meu? Dar pentru cele de dupa 2013 trebuie ...
Dec232023
Pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor pentru partea acoperita de provizion
de
Profeanu Laura
valabil la 23 Dec 2023
Intrebare: Societatea a achizitionat cereale de la un furnizor platitor de TVA, factura emisa a fost cu taxare inversa, dar cerealele in baza unui contract au ramas in custodie la furnizor, inregistrarea in contabilitate a fost pe contul 351, si pe masura livrarii, 301=351, pe baza de aviz. Dar furnizorul nu a livrat decat o parte din cereale, firma a intrat in faliment si prezent este radiata de la ...
Nov092023
Scaderea din gestiune a productiei agricole in curs
de
Alexandru Palaghia
valabil la 09 Nov 2023
Intrebare: O persoana juridica romana X, inregistrata in scopuri de TVA, platitoare de impozit pe profit, detine in arenda 25 ha de pamant. Dupa recolta din luna octombrie, pe aceasta suprafata s-au mai facut lucrari (discuit, arat) in valoare de 7.000 lei. De asemenea, au fost alocate acestei suprafete si cheltuieli indirecte (cu personalul) in valoare de 4.500 lei. Din luna noiembrie societatea isi ...