Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 18 Aprilie 2024

Schimbare denumire societate. Aspecte procedurale in relatia cu ANAF

Raspuns oferit de
Otilia Roman

Otilia Roman
Consultant fiscal
Intrebare: O societate isi schimba denumirea. Care sunt demersurile ce trebuie intreprinse la ANAF? Dar pentru casa de marcat?

Tip societate: S.R.L.
Numar de angajati: 50-249 angajati
Platitoare TVA: Da
Cod CAEN: 8622

Raspuns:

Pe ce ne bazam pentru a rezolva aceasta chestiune? Pe legislatie, si anume:

1) Codul fiscal – nu raspunde la aceasta chestiune, deoarece acesta stabileste taxele si impozitele datorate statului si nu se “ocupa” de chestiuni procedurale.

2) din punct de vedere procedural-juridic, primul act analizat este cel care se refera la nasterea, functionarea, modificarea si… decesul unei societati, care ia fiinta prin inregistrare la ONRC. In acest sens, in normele metodologice din 10 octombrie 2008 privind modul de tinere a registrelor comertului, de efectuare a inregistrarilor si de eliberare a informatiilor, aprobate prin Ordinul 2594/C din 10 octombrie 2008 pentru aprobarea Normelor metodologice privind modul de tinere a registrelor comertului, de efectuare a inregistrarilor si de eliberare a informatiilor, cu modificarile si completarile ulterioare, la art. 71 se arata:

“Art. 71

(1)Inregistrarea fiscala a persoanelor fizice si juridice prevazute la art. 4 se face prin intermediul ORCT, care comunica pe cale electronica Ministerului Finantelor Publice datele din cererea de inregistrare, admisa prin rezolutie de catre directorul ORCT/persoana desemnata, pentru atribuirea codului unic de inregistrare.

(2)Modificarea datelor cuprinse in certificatul de inregistrare si a celorlalte date inscrise in registrul comertului se comunica pe cale electronica Ministerului Finantelor Publice.

(3)Codul unic de inregistrare este utilizat, potrivit legii, de toate sistemele informatice care prelucreaza date privind profesionistii inregistrati in registrul comertului, precum si de acestea in relatiile cu tertii, inclusiv cu autoritatile si institutiile publice, pe toata durata functionarii lor.

(4)Societatile, societatile nationale, companiile nationale, regiile autonome, grupurile de interes economic, grupurile europene de interes economic, societatile cooperative, societatile cooperative europene, cooperativele agricole, cooperativele de credit si casele centrale ale cooperativelor de credit dobandesc personalitate juridica la data inmatricularii in registrul comertului.”
 

3) apoi, intervine partea procedural-fiscala, reprezentata de Codul de procedura fiscala, in care se arata:

 

“Art. 81: Sfera activitatii de inregistrare fiscala

(1)Inregistrarea fiscala reprezinta activitatea de atribuire a codului de identificare fiscala, de organizare a registrului contribuabililor/platitorilor si de eliberare a certificatului de inregistrare fiscala.

(2)Cu exceptia cazului in care prin lege se prevede altfel, atribuirea codului de identificare fiscala se face exclusiv de catre organul fiscal central, pe baza declaratiei de inregistrare fiscala.

Art. 82: Obligatia de inregistrare fiscala

(1)Orice persoana sau entitate care este subiect intr-un raport juridic fiscal se inregistreaza fiscal primind un cod de identificare fiscala. Codul de identificare fiscala este:

b)pentru persoanele fizice si juridice, precum si pentru alte entitati care se inregistreaza potrivit legii speciale la registrul comertului, codul unic de inregistrare atribuit potrivit legii speciale;

Art. 86: Forma si continutul declaratiei de inregistrare fiscala

(1)Declaratia de inregistrare fiscala se intocmeste prin completarea unui formular pus la dispozitie gratuit de organul fiscal central si este insotita de acte doveditoare ale informatiilor cuprinse in aceasta.

(2)Declaratia de inregistrare fiscala cuprinde: datele de identificare a contribuabilului/platitorului, datele privind vectorul fiscal, datele privind sediile secundare, datele de identificare a imputernicitului, datele privind situatia juridica a contribuabilului/platitorului, precum si alte informatii necesare administrarii creantelor fiscale.

Art. 87: Certificatul de inregistrare fiscala

(1)Pe baza declaratiei de inregistrare fiscala depuse potrivit art. 81 alin. (2) sau, dupa caz, a cererii depuse potrivit art. 82 alin. (9), organul fiscal central elibereaza certificatul de inregistrare fiscala, in termen de 10 zile de la data depunerii declaratiei ori a cererii. In certificatul de inregistrare fiscala se inscrie obligatoriu codul de identificare fiscala.

(2)Eliberarea certificatelor de inregistrare fiscala nu este supusa taxelor extrajudiciare de timbru.

(3)In cazul pierderii, furtului sau distrugerii certificatului de inregistrare fiscala, organul fiscal elibereaza un duplicat al acestuia, in baza cererii contribuabilului/platitorului si a dovezii de publicare a pierderii, furtului ori distrugerii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a.

(4)Dispozitiile prezentului articol sunt aplicabile, in mod corespunzator, si pentru certificatul de inregistrare in scopuri de TVA.

Art. 88: Modificari ulterioare inregistrarii fiscale

(1)Modificarile ulterioare ale datelor din declaratia de inregistrare fiscala trebuie aduse la cunostinta organului fiscal central, in termen de 15 zile de la data producerii acestora, prin completarea si depunerea declaratiei de mentiuni.

(2)In cazul modificarilor intervenite in datele declarate initial si inscrise in certificatul de inregistrare fiscala, contribuabilul/platitorul depune, odata cu declaratia de mentiuni, si certificatul de inregistrare fiscala, in vederea anularii acestuia si eliberarii unui nou certificat.

(3)Declaratia de mentiuni este insotita de documente care atesta modificarile intervenite.

(4)Prevederile prezentului articol se aplica in mod corespunzator ori de cate ori contribuabilul/platitorul constata erori in declaratia de inregistrare fiscala.

Art. 89: Modificari ulterioare inregistrarii fiscale in cazul persoanelor fizice sau juridice ori altor entitati supuse inregistrarii in registrul comertului

(1)Modificarile intervenite in datele declarate initial de persoanele fizice, juridice sau de alte entitati care se inregistreaza potrivit legii speciale la registrul comertului se fac potrivit dispozitiilor legii speciale. [a se vedea citatul de mai sus din normele metodologice]

(2)In cazul persoanelor sau entitatilor prevazute la alin. (1), modificarile intervenite in datele declarate initial in vectorul fiscal se declara la organul fiscal central.”

 

4) pentru casa de marcat:

In OUG nr. 28 din 25 martie 1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale – Republicare – cu modificarile si completarile ulterioare:

La art. 4 alin. (10) sunt mentionate expres situatiile care pot interveni pe perioada utilizarii casei de marcat si care NU conduce la inlocuirea / schimbarea memoriei fiscale a casei de marcat. Intre aceste cazuri ce nu genereaza inlocuirea memoriei fiscale, la lit. c) este precizata si modificarea denumirii utilizatorului, daca isi pastreaza codul de identificare fiscala (CIF-ul declarat la ANAF cu ocazia fiscalizarii casei de marcat):

“Art. 4

(10)Nu este obligatorie inlocuirea memoriei fiscale a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate, aceasta putand fi utilizata pana la umplere, in urmatoarele cazuri:

a)la schimbarea atributului fiscal al codului de identificare fiscala al utilizatorului;

b)la schimbarea formei de constituire a societatii fara modificarea denumirii acesteia;

c)la modificarea denumirii si/sau adresei societatii daca se pastreaza codul de identificare fiscala;

d)la mutarea unui punct de lucru apartinand utilizatorului de la un stand la altul, in cadrul unui complex comercial situat la aceeasi adresa;

e)la schimbarea denumirii strazii de la locul de instalare a aparatelor de marcat electronice fiscale;

f)in cazul inactivitatii temporare a utilizatorilor, anuntata organelor fiscale, potrivit legii;

g)in cazul unor erori constatate dupa fiscalizare privind inregistrarea datelor din antetul bonului fiscal.

h)la schimbarea adresei de la locul de instalare a aparatelor de marcat care potrivit dispozitiilor art. 3 alin. (21) nu inglobeaza constructiv dispozitivul de imprimare.”
 

Situatiile in care este necesara inlocuirea memoriei fiscale sunt prevazute in normele de aplicare a OUG nr. 28/1999, intre altele, la art. 62 si 66.

In cazul aparitiei situatiilor (faptului generator) care genereaza inlocuirea memoriei fiscale (evident, la ANAF), la art. 106 din normele de aplicare a OUG nr.28/1999 este impusa obligatia distirbuitorilor casei de marcat, prin intermediul propriilor lor tehnicieni, ca asigure (sa se ocupe de) inlocuirea memoriei fiscale a casei de marcat a utilizatorului.

 

Pe de alta parte, in formularul F4105 Notificare – prevazut in anexa 2E la Metodologia si procedura de inregistrare a aparatelor de marcat electronice fiscale in etapa preoperationalizare a Registrului, aprobata prin OPANAF nr. 4156 din 28 decembrie 2017 pentru aprobarea informatiilor continute in registrul national de evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate in judete si in sectoarele municipiului Bucuresti, precum si metodologia si procedura de inregistrare a acestora –, la capitolul (sectiunea) E Situatii sunt prevazute detaliat situatiile care genereaza transmiterea notificarii, cum ar fi:

E.1. Schimbarea locului de utilizare a aparatului de marcat electronic fiscal

E.2. Furtul aparatului de marcat electronic fisca

E.3. Disparitia aparatului de marcat electronic fiscal

E.4. Distrugerea aparatului de marcat electronic fiscal

E.5. Instrainarea aparatului de marcat electronic fiscal

E.6. Alte situatii decat cele prevazute la E.1-E.5.


Ce rezulta de aici?

a) noua denumire a societatii, dupa inregistrarea la ONRC a acestei modificari, este transmisa, automat, catre ANAF de catre ONRC; astfel, daca aveti SPV la aceasta societate, puteti solicita “date de identificare” si puteti verifica daca la ANAF este deja operata modificarea denumirii; o alta varianta de verificare a schimbarii denumirii la Ministerul de Finante (si, implicit, la ANAF), este pe site-ul mfinante.ro – in dreapta Informatii fiscale si bilanturi - Informatii despre institutii publice, agentii economici, societati de asigurare, brokeri, ONG-uri - Selectie dupa Codul Unic de Identificare: (apasati butonul albastru Identificare CUI) – introduceti CUI-ul firmei – codul de verificare si trebuie sa apara un “tabel” cu informatii despre firma, inclusiv denumirea noua.

Deci, modificarea denumirii nu se transmite catre ANAF.

b) dar, odata ce societatea este inregistrata in scop de TVA (normal sau special), trebuie sa predea la ANAF, in ORIGINAL, CIF-ul de TVA emis pe vechea denumire pentru a i se elibera un nou CIF (cu acelasi numar), dar pe noua denumire a societatii; pentru acest demers, la organul fiscal in raza caruia societatea isi are domiciliul fiscal, persoana care se prezinta pentru a afectua aceasta operatiune, trebuia sa aiba urmatoarele acte:

  • buletinul ei

  • CIF-ul de TVA in original

  • o imputernicire data de firma pentru ea, din care sa rezulte ca este imputernicita pentru a efectua operatiunile in relatia cu ANAF in vederea predarii si eliberarii unui nou CIF, ca urmare a schimbarii denumirii companiei (este o imputernicire simpla, pe calculator, nu este un model sau la notar)

  • copie CUI eliberat de ONRC cu noua denumire

  • copii de pe actele de la ONRC privind schimbarea denumirii (asa, sa fie).

Apoi, dupa predarea CIF-ului de TVA vechi, organul fiscal, fie pe loc, fie dupa vreo cateva zile, elibereaza alt CIF, cu noua denumire.

c) in ceea ce priveste casa de marcat – din baza legala prezentata reiese ca modificarea denumirii utilizatorului casei de marcat nu trebuie notificata organului fiscal, daca si numai daca NU se modifica si CIF-ul; deci, odata ce CIF-ul (CUI-ul) nu se schimba, noua denumire nu trebuie transmisa si catre organul fiscal si nu trebuie inlocuita memoria fiscala.

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Documente

Mar112024

Compensare creante reciproce. Procedura compensare

de Ionut Jinga valabil la 11 Mar 2024
Intrebare: In ce conditii poate fi intocmit un ordin de compensare propriu pentru a stinge datoria si creanta fata de acelasi partener in suma de 15.000 lei, mai veche de un an de zile? Este obligatorie inscrierea pe site-ul CPPI pentru efectuarea compensarilor?
Feb222024

Obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale

de Profeanu Laura valabil la 22 Feb 2024
Intrebare: In cazul in care la o pensiune, care are casa de marcat, se cazeaza o persoana care solicita factura pe srl si achita in numerar, se poate emite chitanta? Sau obligatoriu bon fiscal? Va rog sa imi dati si baza legala.
Feb172024

Document incasare vanzari prin aparat vending

de Elena Garofil valabil la 17 Feb 2024
Intrebare: Firma are ca si activitate fitnes. S-a cumparat un aparat vending, care functioneaza cu monede. Intrebarea mea este daca firma trebuie sa introduca vanzarea prin acest aparat in casa de marcat sau pe ce baza intra in contabilitatea firmei vanzarea? Ajunge o chitanta la sfarsitul zilei?
Nov062023

Procedura privind modificarea domiciliului fiscal

de Ela Dumitra valabil la 06 Nov 2023
Intrebare: In cazul in care ne schimbam sediul social, care este procedura de informare a ANAF cu privire la noul sediu? Ce documente trebuie depuse si in cat timp de la schimbarea sediului/inregistrarea la registrul comertului? Cererea preschimbare sediu - exista un anumit formular, sau se face cerere de mana? - CIF nou - contract de inchiriere nou - certificat de TVA in original - Hotararea AGA de ...
Aug022023

Procedura privind eliminarea si casarea documentelor financiar contabile

de Amelia Dumitras valabil la 02 Aug 2023
Intrebare: O societate comerciala, cu activitate din 1995, doreste sa caseze documentele din gestiune si financiar contabile aferente perioadei 1995-2017, prin predare la un centru de colectare hartii si cartoane. Intrebare: Este corect? Care este procedura legala de casare a acestora documente, fara costuri suplimentare? Multumesc.
Iul312023

Completarea si transmiterea formularului 4105 privind starea caselor de marcat

de Alexandru Palaghia valabil la 31 Iul 2023
Intrebare: O societate a avut o casa de marcat care nu functiona corespunzator, motiv pentru care s-a procedat in martie 2023 la scoaterea memoriei fiscale de catre o unitate specializata si s-a depus la ANAF formularul F4105 - notificare privind situatia aparatului de marcat electronic fiscal cu privire la scoaterea memoriei fiscale in iulie 2023. Societatea nu a mai folosit acesta casa de marcat si a ...