Schimbarea sediului social. Este necesar un nou registru unic de control?
Daca societatea ALFA SRL isi schimba sediu social; are nevoie de un alt Registru unic de control?
Raspuns:
Nu, societatea ALFA SRL nu este obligata sa achizitioneze un nou registru unic de control doar pentru ca isi schimba sediul social.
Conform art. 5 alin. (2) din Legea nr. 252/2003, registrul unic de control se tine la sediul social al contribuabilului.
Totodata, conform art. 6 alin. (1), registrul se elibereaza de directia generala a finantelor publice din raza teritoriala unde isi are sediul social contribuabilul.
Astfel, daca societatea isi schimba sediul social intr-un alt judet, registrul existent nu devine nul, insa este recomandat sa se mentioneze pe prima pagina noul sediu social, pentru corectitudine administrativa si sa pastreze registrul actual in continuare, pentru ca acesta contine istoricul controalelor efectuate asupra societatii.
In practica, nu se elibereaza un nou registru unic de control la schimbarea sediului, ci se continua utilizarea celui existent, actualizat cu noua adresa.
Eliberarea unui nou registru este necesara doar in caz de pierdere, deterioare sau daca au fost completate toate filele registrului, iar acesta nu mai are spatiu disponibil pentru consemnarea altor controale.
Temei legal
Legea nr. 252/2003 privind registrul unic de control
Art. 1. -
(1) Contribuabilii, persoane juridice inregistrate la Oficiul National al Registrului Comertului, autorizate potrivit legii, au obligatia sa tina registrul unic de control.
(2) Celelalte categorii de contribuabili pot tine registrul unic de control, in functie de optiunea acestora.
Art. 2. -
(1) Registrul unic de control are ca scop evidentierea tuturor controalelor desfasurate la contribuabil de catre toate organele de control specializate, in domeniile: financiar-fiscal, sanitar, fitosanitar, urbanism, calitatea in constructii, protectia consumatorului, protectia muncii, inspectia muncii, protectia impotriva incendiilor, precum si in alte domenii prevazute de lege.
(2) Evidentierea controalelor in registrul unic de control, prevazuta la alin. (1), se face cu semnaturile reprezentantului legal al contribuabilului si organului de control.
Art. 3. -
(1) Contribuabilii prevazuti la art. 1 alin. (1) au obligatia de a prezenta organelor de control registrul unic de control.
(2) Organele de control au obligatia de a consemna in registru, inaintea inceperii controlului, urmatoarele elemente: numele si prenumele persoanelor imputernicite de a efectua controlul, unitatea de care apartin, numarul legitimatiei de control, numarul si data delegatiei/ordinului de deplasare, obiectivele controlului, perioada controlului, perioada controlata, precum si temeiul legal in baza caruia se efectueaza controlul.
(3) Organele de control prevazute la art. 2 sunt obligate ca inainte de inceperea actiunii de control sa consulte actele de control incheiate anterior, care au legatura cu domeniul lor de activitate, pentru a cunoaste constatarile facute, masurile stabilite si stadiul indeplinirii lor.
(4) Controlul se poate desfasura numai dupa consemnarea in registrul unic de control a datelor prevazute la alin. (2).
(5) In situatia neprezentarii registrului unic de control, verificarea se efectueaza, iar cauzele neprezentarii se consemneaza in actul de control.
Art. 4. -
Dupa finalizarea controlului, in registrul unic de control se inscriu obligatoriu numarul si data actului de control intocmit.
Art. 5. -
(1) Registrul unic de control se numeroteaza, se sigileaza si se pastreaza de reprezentantul legal al unitatii verificate sau de inlocuitorul acestuia.
(2) Registrul unic de control se tine la sediul social si la fiecare sediu secundar pentru care s-au eliberat avize/autorizatii si/sau acorduri de functionare.
Art. 6. -
(1) Registrul unic de control se elibereaza, contra cost, de directiile generale ale finantelor publice din raza teritoriala unde isi are sediul social contribuabilul, pe baza certificatului de inregistrare, in cazul comerciantilor, si pe baza certificatului de inregistrare fiscala, in cazul celorlalte categorii de contribuabili.
(2) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, contribuabilii vor achizitiona registrul unic de control de la directiile generale ale finantelor publice prevazute la alin. (1).
(3) Contribuabilii nou-infiintati sunt obligati ca, in termen de 30 de zile de la data inregistrarii, sa achizitioneze registrul unic de control.
Art. 7. -
Constituie contraventii urmatoarele fapte:
a) neachizitionarea registrului unic de control de la directiile generale ale finantelor publice din raza teritoriala unde isi are sediul social contribuabilul, in termenul prevazut la art. 6 alin. (2) si (3);
b) neprezentarea registrului unic de control la solicitarea organelor de control specializate, potrivit prevederilor art. 3 alin. (1).
Art. 8. -
(1) Contraventiile prevazute la art. 7 se sanctioneaza cu amenda dupa cum urmeaza:
a) de la 500 lei (RON) la 1.000 lei (RON), pentru fapta prevazuta la lit. a);
b) de la 1.000 lei (RON) la 2.000 lei (RON), pentru fapta prevazuta la lit. b).
(2) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de organele de control specializate.
(3) Dispozitiile prezentului articol se completeaza cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare.
Daca doresti sa discuti direct cu un consultant, te poti programa oricand, AICI.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!



Un produs marca 