Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 16 Mai 2024

Proiect de modificare a Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal

Raspuns oferit de
Portal Codul Fiscal

Portal Codul Fiscal
24 Ian 2014


Autor: Irina Dumitrescu

La data de 21.01.2014 pe site-ul oficial al Ministerului Finantelor Publice, in sectiunea Transparenta decizionala a fost publicat un proiect de hotarare pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004.

Principalele modificari propuse:

I.     Impozitul pe profit

1. Corelarea prevederilor fiscale cu modificarile aduse reglementarilor contabile cu privire la creantele preluate prin cesionare. Conform modificarilor aduse, creantele preluate prin cesionare se evidentiaza in contabilitate la costul de achizitie (articol contabil 461 „Debitori diversi” = 462 „Creditori diversi”). Valoarea nominala a creantelor astfel preluate se evidentiaza in afara bilantului, cu ajutorul contului  809 „Creante preluate prin cesionare”.

La data intrarii in vigoare a acestor modificari, pentru creantele existente in soldul contului 461 "Debitori diversi", reprezentand creante preluate prin cesionare si evidentiate la valoarea nominala, in scopul aducerii acestor creante de la valoare nominala la cost de achizitie, valoarea creantelor se diminueaza pana la costul de achizitie, prin formula contabila:


                         654                   =         461
           "Pierderi din creante         "Debitori diversi"
            si debitori diversi "

Concomitent se reiau la venituri ajustarile pentru depreciere inregistrate in relatie cu acestea:

                  496                          =                                     7814
"Ajustari pentru deprecierea         "Venituri din ajustari pentru deprecierea
creantelor - debitori diversi"                           activelor circulante"

Proiectul propune includerea cheltuielilor reprezentand pierderile din creante inregistrate ca urmare a aducerii creantelor preluate prin cesionare de la valoarea nominala la costul de achizitie, potrivit reglementarilor contabile aplicabile, in categoria cheltuielilor deductibile la calculul profitului impozabil.

2. Completarea conditiilor de acordare a neimpozitarii veniturilor din dividende primite de la persoane juridice din state terte precum si modificarea perioadei de detinere a participatiilor la persoanele juridice romane sau la filialele situate intr-un stat membru, in vederea neimpozitarii veniturilor din dividende de la 2 ani la 1 an, corespunzator conditiei de detinere, aplicabila incepand cu 1 ianuarie 2014.

3. Definirea indicatorului „cifra de afaceri” in vederea aplicarii prevederilor privind deducerea cheltuielilor de sponsorizare, mecenat, burse private, exemplificarea calcului privind scaderea din impozitul pe profit datorat a cheltuielilor reprezentand sponsorizarea.

In cazul in care reglementarile contabile aplicabile nu definesc „cifra de afaceri”, aceasta se determina astfel:
a) pentru contribuabilii care aplica reglementarile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara, cu exceptia institutiilor de credit - persoane juridice romane si sucursalelor din Romania ale institutiilor de credit - persoane juridice straine, „cifra de afaceri” cuprinde veniturile din vanzarea de bunuri si prestarea de servicii din care se scad sumele reprezentand reduceri comerciale acordate si se adauga subventiile de exploatare aferente cifrei de afaceri.
b) pentru institutiile de credit- persoane juridice romane si sucursalele din Romania ale institutiilor de credit - persoane juridice straine, „cifra de afaceri” cuprinde:
  • venituri din dobanzi;
  • venituri din dividende;
  • venituri din taxe si comisioane;
  • castiguri (pierderi) realizate aferente activelor si datoriilor financiare care nu sunt evaluate la valoarea justa prin profit sau pierdere - net;
  • castiguri sau pierderi privind activele si datoriile financiare detinute in vederea tranzactionarii - net;
  • castiguri sau pierderi privind activele si datoriile financiare desemnate ca fiind evaluate la valoarea justa prin profit sau pierdere - net;
  • castiguri sau pierderi din contabilitatea de acoperire - net;
  • diferente de curs de schimb [castig (pierdere)] - net;
  • castiguri (pierderi) din derecunoasterea activelor, altele decat cele detinute in vederea vanzarii - net;
  • alte venituri din exploatare.
c) pentru institutiile prevazute la art. 2 lit. a) - d) din Ordinul Bancii Nationale a Romaniei nr. 27/2011 pentru aprobarea reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, cu modificarile si completarile ulterioare, „cifra de afaceri” cuprinde:
(i) venituri din dobanzi si venituri asimilate;
(ii) venituri privind titlurile;
  • venituri din actiuni si din alte titluri cu venit variabil;
  • venituri din participatii;
  • venituri din parti in cadrul societatilor comerciale legate;
(iii) venituri din comisioane;
(iv) profit sau pierdere neta din operatiuni financiare;
(v) alte venituri din exploatare.

4. Exemplificarea modalitatii de calcul, plata si declarare a impozitului pe profit pentru contribuabilii care au optat pentru anul fiscal diferit de anul calendaristic, pentru primul an fiscal modificat

II.    Impozitul pe veniturile microintreprinderilor


Corelari corespunzatoare modificarilor aduse Titlului IV indice 1 din Codul fiscal prin OUG 102/2013. Una dintre modificarile aduse este introducerea conditiei de aplicare a acestui impozit daca ponderea veniturilor realizate din consultanta si management in total venituri este sub 20%. Conform modificarilor propuse aceasta conditie care a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2014, trebuie verificata pentru anul fiscal 2014 pe baza veniturilor realizate de contribuabil in anul 2013.

III.    Impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti si impozitul pe reprezentantele firmelor straine infiintate in Romania

Se defineste termenul „transport international” in sensul art. 115 alin. (1) lit. k) din Codul fiscal care prevede ca nu reprezinta venituri impozabile in Romania veniturile din transportul international si prestarile de servicii accesorii acestui transport. Termenul este definit ca fiind „orice activitate de transport pasageri sau bunuri efectuat de o intreprindere in trafic international, precum si activitatile auxiliare, strans legate de aceasta operare si care nu constituie activitati separate de sine statatoare. Nu reprezinta transport international cazurile in care mijlocul de transport este operat exclusiv intre locuri aflate pe teritoriul Romaniei.”

Se coreleaza prevederile Normelor metodologice de aplicare a Titlului V din Codul fiscal cu modificarile aduse Codului fiscal privind reducerea perioadei de detinere a minimum 10% din capitalul social al persoanei juridice romane de la 2 ani la 1 an pentru acordarea scutirii de impozit a veniturilor de natura dividendelor platite de persoanele juridice romane catre persoane juridice nerezidente.

IV.    „Taxa pe valoarea adaugata”

Corelarea normelor metodologice de aplicare a Titlului VI al Codului fiscal cu Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal in ceea ce priveste sistemul TVA la incasare (sistemul a devenit optional, a fost eliminata obligatia persoanelor impozabile care aplica sistemul de a colecta TVA in cea de-a 90-a zi de la data emiterii facturii, chiar daca nu au incasat facturile de la beneficiari), baza de impozitare a TVA, ajustarea bazei de impozitare.

Cu privire la refacturarea costurilor asigurarii de catre societatile de leasing, proiectul prevede ca, in sensul prevederilor art. 137 alin. (3) lit. e) din Codul fiscal, in cazul contractelor de leasing, atunci cand locatorul asigura el insusi bunul care face obiectul unui contract de leasing si refactureaza locatarului costul exact al asigurarii, costul asigurarii nu reprezinta o cheltuiala accesorie serviciului de leasing in sensul art. 137 alin.(2) din Codul fiscal, nefiind inclus in baza de impozitare  a serviciului de leasing. Refacturarea de catre locator a costului exact al asigurarii reprezinta o operatiune de asigurare scutita de TVA conform art. 141 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, distincta si independenta de operatiunea de leasing.

Explicitarea situatiilor in care nu este obligatorie ajustarea TVA in cazul bunurilor pierdute, distruse sau furate, inclusiv in cazul bunurilor lipsa din gestiune. Astfel, proiectul prevede ca, in sensul art. 148 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, persoana impozabila nu are obligatia ajustarii taxei deductibile in cazul bunurilor distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator, in situatii cum ar fi de exemplu urmatoarele, dar fara a se limita la acestea:
a) calamitatile naturale si cauzele de forta majora, demonstrate sau confirmate in mod corespunzator;
b) furtul bunurilor demonstrat pe baza actelor doveditoare emise de organele judiciare, respectiv pe baza proceselor verbale ce cuprind constatarile personale ale organului de urmarire penala sau ale instantei de judecata;
c) contractele de leasing financiar avand ca obiect bunuri mobile corporale, altele decat bunurile de capital, care se reziliaza, iar bunurile nu sunt restituite de utilizator in termenul prevazut in contract, caz in care locatorul/finantatorul nu are obligatia sa efectueze ajustari ale taxei deduse daca face dovada ca a initiat si a efectuat demersuri pentru recuperarea bunului, indiferent daca la finalizarea acestor demersuri bunul este sau nu recuperat de catre societatea de leasing;
d) bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate, caz in care nu se fac ajustari ale taxei deductibile daca sunt indeplinite in mod cumulativ urmatoarele conditii:
  1. degradarea calitativa a bunurilor se datoreaza unor cauze obiective dovedite cu documente. Sunt incluse in aceasta categorie si produsele accizabile pentru care autoritatea competenta a emis decizie de aprobare a distrugerii;
  2. se face dovada ca bunurile au fost distruse;
e) pierderile tehnologice sau, dupa caz, alte consumuri proprii, caz in care persoana impozabila nu are obligatia ajustarii taxei in limitele stabilite potrivit legii ori, in lipsa acestora, in limitele stabilite de persoana impozabila in norma proprie de consum. In cazul depasirii limitelor privind normele tehnologice ori consumurile proprii, se ajusteaza taxa aferenta depasirii acestora. Prin exceptie, in cazul societatilor de distributie a energiei electrice, nu se face ajustarea taxei pentru cantitatile de energie electrica consumate la nivelul normei proprii de consum tehnologic sau, in lipsa acesteia, la nivelul normei aprobate de catre Autoritatea Nationala de Reglementare in
Domeniul Energiei pentru fiecare societate de distributie a energiei electrice, care include si consumul propriu comercial;
f) perisabilitatile, in limitele stabilite prin lege;
g) casarea activelor corporale fixe, altele decat bunurile de capital prevazute la art. 149 din Codul fiscal, demonstrate sau confirmate in mod corespunzator.
Obligatia de a demonstra sau confirma in mod corespunzator ca bunurile au fost distruse, pierdute sau furate, in sensul art. 148 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal revine persoanei impozabile. In situatia in care organele de inspectie fiscala nu considera suficiente dovezile furnizate de persoana impozabila, acestea pot obliga persoana respectiva sa efectueze ajustarea taxei. Conform principiului proportionalitatii, organele fiscale nu pot solicita persoanei impozabile mai mult decat ceea ce este necesar pentru dovedirea incidentului care a condus la pierderea, distrugerea sau furtul bunului, astfel incat sarcina persoanei impozabile sa nu devina practic imposibila sau extrem de dificila.“

V.    Accize si alte taxe speciale
  • se prevede ca valoarea unitara inscrisa in Anexa 2  de la Titlul VII din Codul fiscal, reprezentand baza de impozitare pentru calculul accizei, in cazul altor produse accizabile provenite din productia interna, achizitii intracomunitare sau import, se transforma din lei in euro conform art. 218 din Codul fiscal, la fel ca si pentru  produsele supuse accizelor armonizate.  
  • se precizeaza ca baza de impozitare pentru calculul accizei in cazul produselor prevazute la art. 207 lit. g), j) si k) provenite din productia interna,achizitii intracomunitare sau import este valoarea unitara inscrisa in Anexa 2 de la Titlul VII din Codul fiscal.
  • se aduc precizari privind momentul in care intervine exigibilitatea accizelor pentru produsele prevazute la art. 207 lit. a) – c), f) – l) din Codul fiscal livrate in baza unui contract de consignatie, respectiv exigibilitatea accizelor la consignant intervine la data la care bunurile sunt livrate de consignatar clientilor sai.
  • se instituie obligatia Ministerului Finantelor Publice de a comunica pe site-ul sau modul de determinare a valorii in lei a accizelor si a impozitului la titeiului din productia interna conform art. 218 din Codul fiscal, cel tarziu pana la data de 20 octombrie a fiecarui an.
  • flexibilizarea sistemului de supraveghere fiscala in cazul gospsdariilor individuale care produc rachiuri din fructe;
  • se aduc precizari privind exigibilitatea accizelor in cazul consumului propriu al operatorlor economici autorizati in domeniul energiei  - la momentul consumului. Acestia trebuie sa sa intocmeasca o autofactura in scopuri de accize.
  • introducerea cidrului de mere si de pere cu codurile NC 2206 00 51 si NC 2206 00 81 si hidromel cu codurile NC 2206 00 59 si NC 2206 00 89 obtinut prin fermentarea unei solutii de miere in apa intre produsele care nu intra sub incidenta sistemului de marcare.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Codul Fiscal

Ian082024

TITLUL I - Dispozitii generale

de Portal Codul Fiscal 08 Ian 2024
       TITLUL I   Dispozitii generale   CAP. I   Scopul si sfera de cuprindere a Codului fiscal   ART. 1   Scopul si sfera de cuprindere a Codului fiscal   (1) Prezentul cod stabileste: cadrul legal privind impozitele, taxele si contributiile sociale obligatorii prevazute la art. 2 alin. ...
Ian082024

TITLUL II - Impozitul pe profit

de Portal Codul Fiscal 08 Ian 2024
  TITLUL II   Impozitul pe profit   CAP. I   Dispozitii generale   ART. 13   Contribuabili   (1) Sunt obligate la plata impozitului pe profit, conform prezentului titlu, urmatoarele persoane, denumite in continuare contribuabili:   a) persoanele juridice romane, cu exceptiile prevazute ...
Ian082024

TITLUL III - Impozitul pe veniturile microintreprinderilor

de Portal Codul Fiscal 08 Ian 2024
  TITLUL III   Impozitul pe veniturile microintreprinderilor   ART. 47   Definitia microintreprinderii   (1) In sensul prezentului titlu, o microintreprindere este o persoana juridica romana care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent:    a) ...
Ian082024

TITLUL IV - Impozitul pe venit

de Portal Codul Fiscal 08 Ian 2024
  TITLUL IV   Impozitul pe venit   CAP. I   Dispozitii generale   ART. 58   Contribuabili   Urmatoarele persoane datoreaza plata impozitului conform prezentului titlu si sunt numite in continuare contribuabili:   a) persoanele fizice rezidente;   b) persoanele fizice ...
Ian082024

TITLUL V - Contributii sociale obligatorii

de Portal Codul Fiscal 08 Ian 2024
  TITLUL V   Contributii sociale obligatorii   CAP. I   Dispozitii generale   ART. 135   Sfera contributiilor sociale   In sensul prezentului titlu, contributiile sociale definite la art. 2 alin. (2) sunt contributii sociale obligatorii.   ART. ...
Ian082024

TITLUL VI - Impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti si impozitul pe reprezentantele firmelor straine infiintate in Romania

de Portal Codul Fiscal 08 Ian 2024
  TITLUL VI   Impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti si impozitul pe reprezentantele firmelor straine infiintate in Romania   CAP. I   Impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti   ART. 221   Contribuabili   Nerezidentii care obtin venituri impozabile din Romania ...