Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 18 Septembrie 2025

Achizitie imobil si amenajare in vederea vanzarii de locuinte. Cifra de afaceri constructii

valabil la 28 Mai 2019
Intrebare: La data de 16.04.2019 societate comerciala A (platitoare de TVA- avand cod CAEN 4120-Lucrari de constructie a cladirilor rezidentiale si nerezidentiale), achizitioneaza de la o alta societate comerciala (platitoare de TVA), societatea B, o cladire in valoare de 1.000.000 lei si terenul pe care e construita cladirea in valoare de 800.000 lei, aplicand cota de TVA 19%, TAXARE INVERSA potrivit art. 331 din Codul Fiscal. (Mentionez ca atat cladirea cat si terenul se regasesc pe un singur extras CF avand numere cadastrale 5978 respectiv 5978-C1. Suprafata teren 2100 mp, suprafata cladire 2.500 mp). La data achizitiei nu exista un raport de evaluare, inregistrarile contabile facandu-se pe baza valorilor contractuale facturate separat teren si cladire. Scopul acestei achizitii pentru societatea A este recompartimentarea si amenajarea acestei cladiri ca locuinte (apartamente) pe care ulterior sa le vanda la clientilor persoane fizice si juridice, iar terenul va fi amenajat ca parcare aferenta fiecarui apartament. In extrasul CF de la data achizitiei aceasta cladire este inregistrata ca birouri sediu si nu are evidentiat anul constructiei dar probabil aceasta exista dinainte de anul 1990. Intrebarea se pune care vor fi inregistrarile contabile pentru aceste tranzactii din societatea A si care vor fi implicatiile fiscale. La o analiza a prevederilor in vigoare inregistrarile contabile din evidenta societatii A vor fi: 1) Potrivit OMFP 1802/2014, cladirile si terenurile achizitionate in alt scop decat cel al producerii de bunuri si prestari de servicii se inregistreaza la stocuri. In consecinta societatea A va inregistra achizitia cladirii si a terenului, astfel: a) 371.C= 401 1.000.000 ( cladirea) 4426=4427 190.000 b) 371.T = 401 800.000 (terenul) 4426=4427 152.000 2) Achizitia de materii prime, materiale necesare pentru amenajare si recompartimentare in prima luna: 301= % 401 200.000 4426 (19%) 38.000 3028=% 401 100.000 4426 (19%) 19.000 3) Consumul acestor materii prime/materiale: 601=301 200.000 6028=3028 100.000 4) Lucrari de constructii facturare de terte societati care lucreaza la amenajarea / apartamentarea cladirii: 628=% 401 200.000 4426 (19%) 38.000 5) Societatea A are 10 muncitori constructori cu care lucreaza la amenajare / apartamentarea cladirii: 641=421 45.000 6) Utilitati: 605=% 401 5.000 4426 (19%) 950 7) Lucrari de amenajare a parcarii executate de societati terte: 628=% 401 100.000 lei 4426 19.000 lei Total cost de productie in prima luna estimat va fi de de 650.000 lei (200 mii 100mii 200 mii 45.000 mii 5 mii 100 mii) 8) Inregistrate productie in curs de executie din prima luna: 331= 711 650.000 lei 9) Sa presupunem ca in a doua luna costul total al acestor cheltuieli va fi de 750.000 lei si se vor aplica acelea si inregistrari contabile a cheltuielilor ca in prima luna, doar ca productia in curs va fi mai mare, estimam 750.000 lei: 331=711 750.000 lei 9) Soldul contului 331 la sfarsitul celei de-a doua luni va fi de 1.400.000 lei (650 mii 750 mii) 10) Presupunem ca se finalizeaza lucrarea, se receptioneaza cladirea, se apartamenteaza in 25 de apartamente si 25 de locuri de parcare la sfarsitul lunii a doua, in consecinta inregistrarile contabile vor fi: a) 711=331 1.400.000 371.C=345 1.300.000 (cladire) 371. T=345 100.000 (parcare) 345=711 1.400.000 11) Dintre cele 25 de apartamente sa presupunem ca 20 de apartamente impreuna cu locurile de parcare se vor vinde catre clienti persoane fizice. Avand in vedere ca investitia in aceasta cladire depaseste 50% din valoarea ei de la data achizitiei, putem considera ca acestea sunt locuinte noi si la vanzare sa aplicam prevederile art. 291, alin. 3, lit. C, pct 3 din Codul Fiscal (cota TVA 5%) pentru vanzarea catre persoane fizice? Mentionez ca suprafata fiecarui apartament nu va depasi suprafata de 120 mp si nici valoarea de 450.000 lei exclusiv TVA, asadar cota de TVA aplicata atat pentru parcare cat si pentru cladire catre clienti persoane fizice va putea fi 5%? 411= % 707 3.000.000 4427 (5%) 150.000 12) Descarcare de gestiune dupa vanzarea celor 20 ap.: a) 607= 371. C 800.000 (partea din valoarea cladirii la data achizitiei (1.000.000:25 ap) 20ap) 607=371.T 640.000 (partea din valoarea terenului la data achizitiei (800.000:25 ap) 20ap) b) 607=371.C 1.040.00 (partea din productia totala a constructiei (1.300.000:25 ap) 20ap) 607=371.T 80.000 (partea din productia parcarii(100.000:25 ap) 20ap) 12) Ultimele 5 apartamente se vor vinde societatilor comerciale persoane juridice platitoare de TVA, aplicandu-se art. 331 Cod fiscal, TAXARE INVERSA 19%. 411=% 707 750.000 (nota contabila 4426=4427 cota 19% o va inregistra cumparatorul) 13) Descarcare de gestiune vanzare 5 ap.: a) 607= 371. C 200.000 (partea din valoarea cladirii la data achizitiei (1.000.000:25 ap)  5ap) 607=371.T 160.000 (partea din valoarea terenului la data achizitiei (800.000:25 ap) 5ap) b) 607=371.C 260.000 (partea din productia totala a constructiei (1.300.000:25 ap  5ap) 607=371.T 20.000 (partea din productia parcarii (100.000:25 ap) 5ap) In plus avand in vedere prevederile OUG 114/2018 societatea A se incadreaza ca si CAEN la scutirea de la plata a obligatiilor privind asigurarile sociale datorate de catre salariati insa se naste intrebarea daca in calculul cifrei de afaceri efectiv realizata din activitatea de constructii se pot include si aceste venituri din vanzarea marfurilor? Putem considera ca acestea sunt venituri realizate din productia proprie conform prevederilor ORDIN Nr. 611/138/127/2019 din 31 ianuarie 2019? Intreb deoarece cladirea a fost cumparata si mai apoi s-a recompartimentat/amenajat ca locuinta, nu s-a construit de la inceput? 

Tip societate: S.R.L.
Numar de angajati: peste 50 angajati
Platitoare TVA: Da
Cod CAEN: 4120

Nota: Raspunsul la aceasta intrebare este disponibil doar pentru utilizatorii inregistrati. Creeaza un CONT de TESTARE GRATUITA pentru a avea acces la toate raspunsurile din PortalCodulFiscal.ro, completand formularul de mai jos. (Poti vedea exemple de raspunsuri cu un Click AICI)

Informatii la zi oferite de expertii PortalCodulFiscal.ro -
cel mai apreciat site de consultanta fiscala din Romania
 
Vrei sa ai acces instant la TOATE Explicatiile, Intrebarile si Raspunsurile + Noutatile din lege?
 
Este foarte simplu: TESTEAZA GRATUIT pentru 48 de ore!
- Ai la dispozitie o Baza de Date cu peste 90.000 de intrebari si raspunsuri
- Gasesti Legislatie la zi + Sfaturile specialistilor in fiscalitate si contabilitate
 
Completeaza formularul de mai jos si TESTEAZA GRATUIT ! Beneficiaza de oferta noastra speciala!
 
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
SMS
VIZUALIZATI INSTANT acest raspuns, platind prin SMS!
Puteti accesa raspunsul la intrebarea de mai sus, platind prin SMS 10 Euro + TVA.
Apasa butonul "Plateste prin SMS" si urmeaza instructiunile privind procedura de plata folosind telefonul mobil. Odata procedura de plata finalizata, vei putea vizualiza raspunsul chiar in pagina accesata.
Sau CLICK AICI pentru a alege varianta de Abonament pentru 3, 6 ori 12 luni. Veti putea adresa intrebari in mod direct consultantilor si veti putea vedea toate intrebarile si raspunsurile din site. Peste 700 de contabili folosesc zilnic site-ul nostru.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Constructii

17Sep2025

Inregistrarea constructiilor in regie proprie: diferente intre procesul-verbal de receptie si valoarea contabila

de Profeanu Laura valabil la 17 Sep 2025
Intrebare: Firma a executat lucrari de constructie in regie proprie, ma puteti ajuta cu o monografie contabila pe baza procesului verbal de receptie la terminarea lucrarilor? Valoarea procesului verbal este mai mica fata de valoarea contabila, cum pot inregistra aceste diferente? Va multumesc!
11Sep2025

Achizitie de la unitati protejate

de Gina Popescu valabil la 11 Sep 2025
Intrebare: Adresez o intrebare referitoare la fondul de handicap. Daca societatea are angajat o persoana cu handicap (total salariati 280) mai poate deduce din fondul de handicap lunar si 50% achizitii de la unitati protejate?
24Iul2025

Vanzare imobil, depasire plafon TVA

de Gina Popescu valabil la 24 Iul 2025
Intrebare: O firma cu domeniul de activitate cu CAEN specific constructiilor a investit in constructia unei cladiri, mai exact duplex. Pana acum nu a facturat absolut nimic dar ar vrea sa vand constructia chiar daca nu este inca finalizata. Firma in acest moment este neplatitoare de tva si vanzarea ar fi undeva in jurul valorii de 100.000 euro. Poate vinde cladirea fara TVA sau este obligata sa plateasca ...
18Iul2025

Avans vanzare imobil si loc de parcare in iulie 2025

de Vera Constantin valabil la 18 Iul 2025
Intrebare: O societatea urmeaza sa vanda un apartament + loc parcare. Trebuie sa emita factura de avans la incheierea unei promisiuni de vanzare-cumparare pentru o suma partiala incasata pana se va incheia contractul de vanzare cumparare. Acest contract se va incheia ulterior, in alta luna. Va rog sa imi spuneti in luna iulie 2025 ce cota de TVA trebuie sa aplic pentru vanzare de imobil si ce ...
30Iun2025

Regularizare avans incasat

de Mariana Prejbeanu valabil la 30 Iun 2025
Intrebare: Suntem o societate de constructii si vindem constructii cu tva 9%, daca incheiem promisiune bilaterala de vanzare in iunie cu tva 9% si facturam un avans pe care il si incasam, diferenta de plata care se va achita in perioadele urmatoare cu ce cota de tva vom factura? Se va mentine cota de 9% avand in vedere ca se incheie "acte intre vii" (promisiune bilaterala de vanzare)? Multumesc.
20Iun2025

Antecontracte apartamente

de Vera Constantin valabil la 20 Iun 2025
Intrebare: O societate care a finalizat un complex imobiliar in anul 2023 si nu a putut incheia contracte de vanzare-cumparare pentru toate apartamentele in anii precedenti, cu ce cota de TVA poate sa faca vanzarea in anul 2025? Antecontractele au fost incheiate cu cota de 5% tva. Avand in vedere ca data procesului verbal de receptie al imobilului este in anul 2023 apartamentele pot fi considerate ...
x