Achizitie intracomunitara a unui utilaj. Aspecte privind codul UIT
Un SRL din Romania aduce pentru expunere, in cadrul unui targ organizat la Romexpo Bucuresti, un utilaj, (produs fara risc fiscal) de la o societate din Germania, locul de descarcare fiind Romexpo Bucuresti. Se obtine un cod UIT pentru tipul de operatiune DIN (intrare pentru depozitare). Utilajul ramane in tara si este transportat ulterior la sediul societatii din Romania. Dupa aproximativ o luna, utilajul este vandut unei alte persoane juridice din Romania, moment in care partenerul german emite factura pentru utilaj ca achizitie intracomunitara. Din punct de vedere e-Transport, ce documente se intocmesc si daca mai trebuie obtinute alte UIT-uri?
Raspuns:
Conform art . 8 1 din Ordonanta de urgenta nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului national privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport si de abrogare a art. XXVIII din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 130/2021 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative
Obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport a datelor prevazute la art. 4 alin. (1) lit. a) referitoare la transportul international de bunuri revine urmatorilor utilizatori:
a) destinatarului inscris in declaratia vamala de import, respectiv expeditorului inscris in declaratia vamala de export, in cazul bunurilor care fac obiectul operatiunilor de import sau export, dupa caz;
b) beneficiarului din Romania, in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri;
c) furnizorului din Romania, in cazul livrarilor intracomunitare de bunuri;
d) depozitarului, in cazul bunurilor care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit, atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cat si pentru bunurile incarcate dupa depozitare sau dupa formarea unui nou transport pe teritoriul national din una sau mai multe partide de bunuri.
e) prestatorului de servicii din Romania, in cazul unor operatiuni comerciale reprezentand un nontransfer atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei pentru prestarea de servicii, cat si pentru bunurile rezultate reexpediate in statul partenerului comercial;
f) beneficiarului din Romania, in cazul unor operatiuni comerciale reprezentand un nontransfer atat pentru bunurile expediate din Romania pentru prestarea de servicii intr-un stat membru al Uniunii Europene, cat si pentru bunurile rezultate reexpediate in Romania;
g) clientului din Romania, in cazul unor operatiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispozitia clientului in situatia in care Romania este statul membru catre care au fost expediate sau transportate bunurile atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei, cat si pentru bunurile livrate intr-un stadiu ulterior dupa sosire, catre alta persoana impozabila din Romania sau in cazul in care bunurile respective sunt returnate in statul membru din care au fost expediate sau transportate initial;
h) furnizorului din Romania, in cazul unor operatiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispozitia clientului in situatia in care Romania este statul membru din care au fost expediate sau transportate bunurile atat pentru bunurile expediate din Romania, cat si in cazul in care bunurile respective sunt returnate in Romania.
Potrivit art 3 din Procedura de utilizare si functionare a sistemului national privind monitorizarea transporturilor de bunuri RO e-Transport, din 17.06.2024 (Ordin 1337/2024)
(1) In Sistemul RO e-Transport sunt inregistrate date referitoare la expeditor, beneficiar sau destinatar, denumirea, caracteristicile, cantitatile si contravaloarea bunurilor transportate, locurile de incarcare si descarcare, detalii cu privire la mijlocul de transport utilizat si transportator, data declarata pentru inceperea transportului, precum si codul UIT generat.
(2) In cazul in care documentele detinute de catre utilizatorii prevazuti la art. 8 alin. (1) lit. d) si la art. 81 lit. d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2022 nu contin toate datele prevazute la alin. (1), utilizatorii au obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport a datelor aferente transporturilor pentru toate bunurile transportate in cadrul partidei de bunuri, cu exceptia datelor referitoare la categoria de bunuri, codurile N.C., greutatea neta si valoarea bunurilor transportate.
(3) Sistemul RO e-Transport permite utilizatorului sa selecteze contribuabilul pentru care declara datele transporturilor cu risc fiscal ridicat in functie de drepturile pe care acesta le detine.
(4) In raport cu tipul transporturilor de bunuri prevazute la art. 2 pct. 9 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2022, declarantul va selecta tipul operatiunii comerciale desfasurate in functie de care aplicatia informatica va activa campuri specifice de date.
La art 2 pct 9 din OUG 41/2022 se definesc urmatoarele:
9. transport care face obiectul monitorizarii pe teritoriul national:
a) transportul bunurilor provenite din achizitii intracomunitare de la punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania pana la locul de descarcare situat pe teritoriul national;
b) transportul bunurilor care fac obiectul livrarilor intracomunitare de la locul de incarcare situat pe teritoriul national pana la punctul rutier de trecere a frontierei la iesirea din Romania;
c) transportul bunurilor provenite din import de la locul de import si pana la locul de descarcare situat pe teritoriul national;
d) transportul bunurilor care fac obiectul exportului de la locul de incarcare situat pe teritoriul national pana la biroul vamal de export situat pe teritoriul national sau pana la punctul rutier de trecere a frontierei, dupa caz;
e) transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat apartinand unor operatori economici diferiti intre doua locatii situate pe teritoriul national de la locul de incarcare pana la locul de descarcare;
f) transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat reprezentand transferul intre gestiunile unui operator economic intre locul de incarcare si locul de descarcare, situate pe teritoriul national;
g) transportul bunurilor care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit pe teritoriul Romaniei, de la punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania pana la locul de descarcare spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport pe teritoriul national;
h) transportul bunurilor care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit pe teritoriul Romaniei, de la locul de incarcare pe teritoriul national, dupa depozitare sau formarea unui nou transport, pana la punctul rutier de trecere a frontierei la iesirea din Romania;
i) transportul pe teritoriul national al bunurilor cu risc fiscal ridicat returnate, care nu au facut obiectul receptiei, intre operatori economici diferiti sau intre un operator economic si o persoana fizica;
j) transportul pe teritoriul national al bunurilor in cadrul unor operatiuni comerciale reprezentand un nontransfer si transportul bunurilor reprezentand stocuri la dispozitia clientului conform art. 270 alin. (12) lit. f) si art. 2701 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;
Cu ocazia transferului la sediul societatii si a vanzarii interne, intrucat bunul nu intra in categoria celor cu risc fiscal ridicat, nu trebuie generat cod UIT.
Potrivit art 3 alin 1 din 1 din Procedura de obtinere a codului UIT, in Sistemul RO e-Transport sunt inregistrate date referitoare la expeditor, beneficiar sau destinatar, denumirea, caracteristicile, cantitatile si contravaloarea bunurilor transportate, locurile de incarcare si descarcare, detalii cu privire la mijlocul de transport utilizat si transportator, data declarata pentru inceperea transportului, precum si codul UIT generat.
Avand in vedere faptul ca achizitia intracomunitara se realizeaza ulterior si nu se efectueaza un nou transport din alt stat membru, ci doar are loc transferul de proprietate asupra unui bun deja aflat in Romania, opinia mea este ca nu trebuie obtinut un nou cod UIT, deoarece nu exista un nou transport intracomunitar efectiv.
Avand in vedere , insa ca este posibil ca respectivul cod UIT sa nu contina contravaloarea bunului (in absenta facturii) si faptul ca tipul operatiunii este schimbat (din operatiune DIN in AIC), exista riscul ca ANAF sa solicite un cod UIT specific AIC, motiv pentru care va recomand si un punct de vedere al acestei institutii.
Eventual, daca este posibil, trebuie actualizat in aplicatie tipul achizitiei (de la ,,DIN’’ la AIC) si inscrisa valoarea din factura.
La dosarul AIC trebuie sa existe urmatoarele documente:
- Factura de achizitie intracomunitara
- Codul UIT initial (DIN)
- documente care atesta transportul bunului in Romania.
Daca doresti sa discuti direct cu un consultant, te poti programa oricand, AICI.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!



Un produs marca 