Intrebare:
1. Societatea X, microintreprindere, achizitioneaza un imobil vechi (hala de pasari construita in anul 1975) in luna MAI 2019. Societatea nu are informatii despre acest imobil referitoare la data punerii in functiune, durata normala de utilizare ramasa, etc. Societatea intentioneaza ca in urmatoarele 4-5 luni sa modernizeze aceast imobil, iar apoi il va da spre inchiriere. Referitor la acest aspect va rog sa-mi raspundeti la urmatoarele intrebari:
a). De cand incepe societatea sa inregistreze amortizarea in contabilitate a acestui imobil? Din luna IUNIE 2019, adica din luna urmatoare achizitiei ?
b). Societatea fiind platitoare de impozit pe venit, se mai pune problema amortizarii fiscale ?
c). Avand in vedere ca imobilul este vechi, iar societatea nu dispune de o comisie tehnica de specialitate care sa-i stabileasca perioada de amortizare, este corect ca societatea sa stabileasca perioada de amortizare conform Catalogului de mijloace fixe ? Este corect sa incadrez acest imobil la Codul de clasificare 1.2.1. Cladiri agrozootehnice si sa-i stabilesc o perioada de amortizare de 24 de ani (288 luni) ?
d) Impreuna cu acest imobil s-a mai achizitionat o imobilizare - bazin de apa, care este o constructie de ciment, distincta de imobilul prezentat anterior, avand un pret de achizitie de 100 lei. Avand in vedere ca pretul de ahizitie este mic, acest bazin de apa trebuie amortizat pe o perioada de x ani, sau poate fi receptionat ca obiect de inventar si trecut pe cheltuiala in momentul achizitiei? In cazul in care s-ar amortiza, la ce cod de clasificare, din catalogul mijloacelor fixe, s-ar incadra?
2. La ce cod de clasificare s-ar incadra in catalogul mijloacelor fixe urmatoarele:
- Achizitia unui SPATIU COMERCIAL. In contractul de vanzare-cumparare acest imobil este mentionat ca spatiu comercial, dar ca si aspect fizic este sub forma unei case de locuit.
- Achizitia unui SCAUN STOMATOLOGIC
Impreuna cu scaunul stomatologic mai sunt achizitionate si alte bunuri care au pretul de achizitie sub 2.500 lei: ecran pentru radiografie, lampa pentru intarit plombe, aparat detartraj, sterilizator, etc. Este corect ca aceste bunuri sa fie inregistrate pe obiecte de inventar ?
3. In cazul in care o societate (microintreprindere) achizitioneaza imobile, si nu le da in exploatare imediat ce le achizitioneaza, ci la cateva luni sau la un an, in aceasta perioada in care imobilele nu genereaza venituri, societatea trebuie sa inregistreze in contabilitate amortizare ?
4. In luna decembrie 2018 societatea X achizitioneaza un imobil la pretul de 120.000 lei pe care il amortizeaza pe o perioada de 25 ani (300 luni). Amortizarea lunara incepand cu luna ianuarie 2019 este de 400 lei/ luna. In perioada ianuarie iunie 2019, i s-au facut modernizari in valoare de 20.000 lei. In luna iunie 2019 s-a facut proces verbal de receptie a lucrarilor de modernizare, iar valoarea din contabilitate a imobilului la 30.06.2019 este de 140.000 lei.
Situatia la 30.06.2019 este urmatoarea:
Valoarea imobilului la 30.06.2019: 140.000 lei
Valoarea de amortizat la 30.06.2019: (120.000 2.400) 20.000 = 137.600
Perioada ramasa de amortizare: 294 luni (300 luni 6 luni)
Amortizare lunara: 137.600 : 294 luni = 468,03 lei/ luna
Deci amortizarea lunara incepand cu luna iulie 2019 va fi de 468,03 lei/ luna.
Va rog sa-mi spuneti daca am calculat corect amortizarea lunara, incepand cu luna iulie 2019, in conditiile in care vreau sa pastrez perioada de amortizare stabilita initial, respectiv de 25 ani (300 luni).
5. Amenajarile de teren, ca de exemplu cheltuielile cu imprejmuirea unui teren cu gard, se amortizeaza ?