Anulare din oficiu cod TVA, regim contabil si fiscal TVA operatiuni efectuate
Societate pe actiuni, platitoare de impozit profit si tva lunar, la incasare a fost declarata in data de 28.07.2025 inactiva ca urmare a neprelungirii in termen la Registrul Comertului a valabilitatii sediului societatii. In data de 05.08.2025 s-a primit prin SPV si Decizia de anulare din oficiu a inregistrarii in scopuri de tva ca urmare a declararii anterioare a starii de inactivitate precum si radierea din Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul tva la incasare. In situatia prezentata, ce declaratii fiscale trebuie sa depuna societatea aferente lunii iulie 2025 (D300, D394, D311)? Cum se vor emite facturile catre clienti, cu mentionarea tva distinct pe factura sau nu? In vederea transmiterii ulterioare si in e-factura, ce monografie contabila se va utliza pentru inregistrarea facturilor emise catre clienti si a celor achizitionate de la furnizori pe perioada anularii codului de tva. Dupa iesirea din inactivitate fiscala si a reinregistrarea in scopuri de tva cum se regleaza monografia contabila utilizata pe perioada anularii codului de tva. Multumesc.
Raspuns:
Avand in vedere faptul ca Decizia privind anularea din oficiu a inregistrarii in scopuri de TVA a fost transmisa in SPV in data de 05.08.2025, consider ca pentru a cunoaste cu certitudine data de la care codul de TVA se considera anulat efectiv, trebuie sa consultati din baza de date A.N.A.F., starea fiscala TVA inscrisa in Registrul persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform prevederilor art. 316.
In situatia in care in registrul respectiv este inscrisa data de 28.07.2025, pentru luna iulie 2025 ca perioada fiscala de raportare, persoana impozabila trebuie sa completeze si sa transmita electronic:
- decontul de TVA cod 300 si declaratia informativa cod 394 pentru toate operatiunile din sfera de aplicare a TVA efectuate in intervalul 01 – 27.07.2025 inclusiv;
- declaratia cod 311 "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal" reglementat prin O.P.A.N.A.F. nr. 188 din 22 ianuarie 2018 pentru operatiunile taxabile efectuate in intervalul 28 – 31.07.2025 inclusiv. In categoria operatiunilor taxabile se incadreaza achizitia de servicii prestate de catre persoane impozabile din state membre si/sau din state terte si achizitiile intracomunitare de bunuri, daca este cazul
De asemenea, pana pe data de 25 a lunii urmatoare serviciului prestat/bunului livrat, persoana impozabila trebuie sa plateasca efectiv, bugetului de stat, si suma TVA colectata, datorata.
Deci, in situatia prezentata, in perioada in care figureaza cu codul de TVA anulat din oficiu, persoana impozabila trebuie sa respecte prevederile art. 11 alin. (6) din Codul fiscal deoarece este declarata inactiva:
"(6) Contribuabilii, persoane impozabile stabilite in Romania, declarati inactivi conform Codului de procedura fiscala, care desfasoara activitati economice in perioada de inactivitate, sunt supusi obligatiilor privind plata impozitelor, taxelor si contributiilor sociale obligatorii prevazute de prezentul cod, dar, in perioada respectiva, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate.....";
Obligatia de raportare a sumei TVA colectate pentru operatiuni efectuate in perioada in care figureaza cu codul de TVA anulat din oficiu, este reglementata prin anexa 2 INSTRUCTIUNI de completare a formularului (311), prima liniuta:
"Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata colectata, datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal", denumita in continuare declaratie, se depune, dupa cum urmeaza:
- potrivit art. 324 alin. (10) lit. a) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul fiscal, de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat, din oficiu, conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit. a) - e) sau h) din Codul fiscal si care efectueaza, dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA, livrari de bunuri/prestari de servicii si/sau achizitii de bunuri si/sau de servicii pentru care sunt obligate la plata taxei, pentru care exista obligatia platii taxei colectate in conformitate cu prevederile art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscala; ".
Art. 324 alin. (10) lit. a) se refera la obligatia de plata a persoanei impozabile al carui cod de TVA a fost anulat din oficiu pentru livrari de bunuri efectuate in perioada in care are codul de TVA anulat din oficiu:
" (10) Persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat potrivit prevederilor art. 316 alin. (11) lit. a) - e) si h) trebuie sa depuna o declaratie privind taxa colectata care trebuie platita, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a intervenit exigibilitatea taxei pentru livrari de bunuri/prestari de servicii efectuate si/sau pentru achizitii de bunuri si/sau servicii pentru care sunt persoane obligate la plata taxei, a caror exigibilitate de taxa intervine in perioada in care persoana impozabila nu are un cod valabil de TVA, respectiv:
a) taxa colectata care trebuie platita in conformitate cu prevederile art. 11 alin. (6) si (8) pentru livrari de bunuri/prestari de servicii efectuate si/sau pentru achizitii de bunuri si/sau servicii pentru care sunt persoane obligate la plata taxei, efectuate in perioada in care persoana impozabila nu are un cod valabil de TVA;"
Referitor la formularul cod 311, de retinut este faptul ca acesta se transmite numai daca in cadrul unei luni calendaristice se efectueaza operatiuni pentru care se datoreaza TVA, de exemplu:
- livrari de bunuri si prestari de servicii;
- achizitii intracomunitare de bunuri si servicii, impozabile in Romania;
- achizitii de servicii impozabile in Romania prestate de persoane impozabile cu sediul activitatii economice in state terte.
Deci, formularul cod 311 nu se transmite, daca in luna de referinta nu s-au realizat operatiuni impozabile/taxabile.
Facturile se emit cu inscrierea distincta:
- a cotei de TVA si a sumei TVA colectate;
- a mentiunii privind anularea codului de TVA, astfel incat clientul sa nu isi exercite dreptul de deducere a sumei TVA inscrise in factura furnizorului/pretatorului. De asemenea, clientul trebuie sa cunoasca faptul ca nu are drept de deducere nici pentru cheltuielile inregistrate in evidenta contabila in baza facturii primite. Aceasta interdictie este reglementata in Codul fiscal prin art. 11 alin. (7)
"(7) Beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la persoane impozabile stabilite in Romania, dupa inscrierea acestora ca inactivi in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati conform Codului de procedura fiscala, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita si/sau a achizitiilor de bunuri/servicii de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului, potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, cu modificarile si completarile ulterioare. In cazul inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12) a furnizorului/prestatorului, beneficiarii care au achizitionat bunuri si/sau servicii in perioada in care furnizorul/prestatorul a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat isi exercita dreptul de deducere a TVA pentru achizitiile respective, pe baza facturilor emise de furnizor/prestator conform alin. (6), prin inscrierea taxei in primul decont de taxa prevazut la art. 323 depus dupa inregistrarea furnizorului/prestatorului sau, dupa caz, intr-un decont ulterior. "
Inregistrarea contabila a facturii emise se efectueaza prin formula:
- pentru factura emisa pe numele clientului:
411 = %
704 sau 707
446 (analitic distinct TVA)
- pentru plata sumei TVA datorate:
446 = 5121
Pentru facturile care trebuie emise dupa anularea codului de TVA, dar si pentru regularizarea acestora dupa reinregistrarea in scopuri de TVA, va recomand sa consultanti situatiile posibile reglementate la pct. 5^1 "SECTIUNEA 2^1 Reguli speciale pentru aplicarea TVA" alin. (2) lit. a), b), c) si d)
" In functie de modalitatea in care au actionat pe perioada in care au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, se disting urmatoarele situatii:
a) persoana impozabila a colectat TVA pentru operatiunile taxabile, respectiv a depus declaratia privind taxa pe valoarea adaugata colectata care trebuie platita conform art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal, dar nu a emis facturi. In aceasta situatie, dupa reinregistrarea in scopuri de TVA, persoana impozabila trebuie sa emita facturi ...........;
b) persoana impozabila a colectat TVA pentru operatiunile taxabile, respectiv a depus declaratia privind taxa pe valoarea adaugata colectata care trebuie platita conform art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal, si a emis facturi. In aceasta situatie, dupa reinregistrarea in scopuri de TVA, persoana impozabila trebuie sa emita facturi de corectie ......................;
c) persoana impozabila nu a colectat TVA pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii taxabile efectuate in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, respectiv nu a depus declaratia privind taxa pe valoarea adaugata colectata care trebuie platita conform art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal, dar a emis facturi. In aceasta situatie, dupa reinregistrarea in scopuri de TVA, persoana impozabila trebuie sa emita facturi de corectie ..........................
d) persoana impozabila nu a colectat TVA pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii taxabile efectuate in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, respectiv nu a depus declaratia privind taxa pe valoarea adaugata colectata care trebuie platita conform art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal si nu a emis facturi. In aceasta situatie, facturile emise dupa reinregistrarea in scopuri de TVA .................."
Referitor la achizitiile efectuate in perioada in care figureaza cu codul de TVA anulat din oficiu, cunoscand faptul ca societatea se va reinregistra in scopuri de TVA , de exemplu, incepand cu data de cu 1 septembrie 2025, pentru achizitiile efectuate in luna august 2024, este recomandabil sa se inregistreze distinct suma TVA deductibila (in asteptare) care urmeaza a fi dedusa in luna septembrie 2025. De exemplu, recomand inregistrarea prin debitul contului 4482 "Alte creante privind bugetul statului" sau prin debitul contului 473 "Decontari din operatiuni in curs de clarificare". De exemplu, se efectueaza inregistrarea contabila:
% = 401 3.000 lei
3028 2.479 lei
Alte materiale consumabile
473 521 lei
"Decontari din operatiuni in curs de clarificare"
(analitic TVA deductibila in asteptare)
concomitent cu inregistrarea cheltuielilor de exploatare:
604 = 3028 2.479 lei
In luna septembrie 2025 se exercita dreptul de deducere incepand cu data reinregistrarii in scopuri de TVA:
4426 = 473 521 lei
Suma TVA dedusa dupa reinregistrarea TVA se raporteaza prin decontul de TVA cod 300, in functie de natura achizitiilor, fie la randul 34 (achizitii de servicii si bunuri care nu sunt tratate drept bunuri de capital), fie la randul 35 (achizitii de bunuri de capital).
Daca doresti sa discuti direct cu un consultant, te poti programa oricand, AICI.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!