Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 2 Octombrie 2025

Anulare din oficiu cod TVA, regim contabil si fiscal TVA operatiuni efectuate

valabil la 16 Aug 2025
Intrebare:

Societate pe actiuni, platitoare de impozit profit si tva lunar, la incasare a fost declarata in data de 28.07.2025 inactiva ca urmare a neprelungirii in termen la Registrul Comertului a valabilitatii sediului societatii. In data de 05.08.2025 s-a primit prin SPV si Decizia de anulare din oficiu a inregistrarii in scopuri de tva ca urmare a declararii anterioare a starii de inactivitate precum si radierea din Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul tva la incasare. In situatia prezentata, ce declaratii fiscale trebuie sa depuna societatea aferente lunii iulie 2025 (D300, D394, D311)? Cum se vor emite facturile catre clienti, cu mentionarea tva distinct pe factura sau nu? In vederea transmiterii ulterioare si in e-factura, ce monografie contabila se va utliza pentru inregistrarea facturilor emise catre clienti si a celor achizitionate de la furnizori pe perioada anularii codului de tva. Dupa iesirea din inactivitate fiscala si a reinregistrarea in scopuri de tva cum se regleaza monografia contabila utilizata pe perioada anularii codului de tva. Multumesc.


Tip societate: S.A.
Numar de angajati: 1-9 angajati
Cod CAEN: 5911

Raspuns:

Avand in vedere faptul ca Decizia privind anularea din oficiu a inregistrarii in scopuri de TVA a fost transmisa in SPV in data de 05.08.2025, consider ca pentru a cunoaste cu certitudine data de la care codul de TVA se considera anulat efectiv, trebuie sa consultati din baza de date A.N.A.F.,  starea fiscala TVA  inscrisa in Registrul persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform prevederilor art. 316.
 
In situatia in care in registrul respectiv este inscrisa data de 28.07.2025, pentru luna iulie 2025 ca perioada fiscala de raportare, persoana impozabila trebuie sa completeze si sa transmita electronic:

  • decontul de TVA cod 300 si declaratia informativa cod 394 pentru toate operatiunile din sfera de aplicare a TVA efectuate in intervalul 01 – 27.07.2025 inclusiv;
  • declaratia cod 311 "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal" reglementat  prin O.P.A.N.A.F. nr.  188  din 22 ianuarie 2018 pentru operatiunile taxabile efectuate in intervalul 28 – 31.07.2025 inclusiv. In categoria operatiunilor taxabile se incadreaza achizitia de servicii prestate de catre persoane impozabile din state membre si/sau din state terte si achizitiile intracomunitare de bunuri, daca este cazul

De asemenea, pana pe data de 25 a lunii urmatoare serviciului prestat/bunului livrat, persoana impozabila trebuie sa plateasca  efectiv, bugetului de stat, si suma TVA colectata, datorata.
Deci, in situatia prezentata, in perioada in care figureaza cu codul de TVA anulat din oficiu, persoana impozabila  trebuie sa respecte prevederile art. 11 alin. (6) din Codul fiscal deoarece este declarata  inactiva:
"(6) Contribuabilii, persoane impozabile stabilite in Romania, declarati inactivi conform Codului de procedura fiscala, care desfasoara activitati economice in perioada de inactivitate, sunt supusi obligatiilor privind plata impozitelor, taxelor si contributiilor sociale obligatorii prevazute de prezentul cod, dar, in perioada respectiva, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate.....";
 
Obligatia de raportare a sumei TVA colectate pentru operatiuni efectuate in perioada in care figureaza cu codul de TVA anulat din oficiu, este reglementata prin anexa 2  INSTRUCTIUNI de completare a formularului (311), prima liniuta:
"Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata colectata, datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal", denumita in continuare declaratie, se depune, dupa cum urmeaza:

  • potrivit art. 324 alin. (10) lit. a) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul fiscal, de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat, din oficiu, conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit. a) - e) sau h) din Codul fiscal si care efectueaza, dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA, livrari de bunuri/prestari de servicii si/sau achizitii de bunuri si/sau de servicii pentru care sunt obligate la plata taxei, pentru care exista obligatia platii taxei colectate in conformitate cu prevederile art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscala; ".

Art. 324 alin. (10) lit. a) se refera la obligatia de plata a persoanei impozabile al carui cod de TVA a fost anulat din oficiu pentru livrari de bunuri efectuate in perioada in care are codul de TVA anulat din oficiu:  
" (10) Persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat potrivit prevederilor art. 316 alin. (11) lit. a) - e) si h) trebuie sa depuna o declaratie  privind taxa colectata care trebuie platita, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a intervenit exigibilitatea taxei pentru livrari de bunuri/prestari de servicii efectuate si/sau pentru achizitii de bunuri si/sau servicii pentru care sunt persoane obligate la plata taxei, a caror exigibilitate de taxa intervine in perioada in care persoana impozabila nu are un cod valabil de TVA, respectiv:
a) taxa colectata care trebuie platita in conformitate cu prevederile art. 11 alin. (6) si (8) pentru livrari de bunuri/prestari de servicii efectuate si/sau pentru achizitii de bunuri si/sau servicii pentru care sunt persoane obligate la plata taxei, efectuate in perioada in care persoana impozabila nu are un cod valabil de TVA;"    
Referitor la  formularul cod 311, de retinut este faptul ca acesta se transmite numai daca in cadrul unei luni calendaristice se efectueaza operatiuni pentru care se datoreaza TVA, de exemplu:

  • livrari de bunuri si prestari de servicii;
  • achizitii intracomunitare de bunuri si servicii, impozabile in Romania;
  • achizitii de servicii impozabile in Romania prestate de persoane impozabile cu sediul activitatii economice in state terte.

Deci, formularul cod 311 nu se transmite, daca in luna de referinta nu s-au realizat operatiuni impozabile/taxabile.
Facturile se emit cu  inscrierea distincta:

  • a cotei de TVA si a sumei TVA colectate;
  • a mentiunii privind anularea codului de TVA, astfel incat clientul sa nu isi exercite dreptul de deducere a sumei TVA inscrise in factura furnizorului/pretatorului. De asemenea, clientul trebuie sa cunoasca faptul ca nu are drept de deducere nici pentru cheltuielile inregistrate in evidenta contabila in baza facturii primite. Aceasta interdictie este reglementata in Codul fiscal prin art. 11 alin. (7)   

 "(7) Beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la persoane impozabile stabilite in Romania, dupa inscrierea acestora ca inactivi in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati conform Codului de procedura fiscala, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita si/sau a achizitiilor de bunuri/servicii de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului, potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, cu modificarile si completarile ulterioare. In cazul inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12) a furnizorului/prestatorului, beneficiarii care au achizitionat bunuri si/sau servicii in perioada in care furnizorul/prestatorul a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat isi exercita dreptul de deducere a TVA pentru achizitiile respective, pe baza facturilor emise de furnizor/prestator conform alin. (6), prin inscrierea taxei in primul decont de taxa prevazut la art. 323 depus dupa inregistrarea furnizorului/prestatorului sau, dupa caz, intr-un decont ulterior.     "
Inregistrarea contabila a facturii emise se efectueaza prin formula:

  • pentru factura emisa pe numele clientului:

411 = %
          704 sau 707
           446 (analitic distinct TVA)

  • pentru plata sumei TVA datorate:

446  = 5121
 
Pentru facturile care trebuie emise dupa anularea codului de TVA, dar si pentru regularizarea acestora dupa reinregistrarea in scopuri de TVA, va recomand sa consultanti situatiile posibile reglementate la  pct. 5^1  "SECTIUNEA 2^1 Reguli speciale pentru aplicarea TVA"   alin. (2) lit. a), b), c) si d)
" In functie de modalitatea in care au actionat pe perioada in care au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, se disting urmatoarele situatii:
    a) persoana impozabila a colectat TVA pentru operatiunile taxabile, respectiv a depus declaratia privind taxa pe valoarea adaugata colectata care trebuie platita conform art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal, dar nu a emis facturi. In aceasta situatie, dupa reinregistrarea in scopuri de TVA, persoana impozabila trebuie sa emita facturi ...........;
    b) persoana impozabila a colectat TVA pentru operatiunile taxabile, respectiv a depus declaratia privind taxa pe valoarea adaugata colectata care trebuie platita conform art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal, si a emis facturi. In aceasta situatie, dupa reinregistrarea in scopuri de TVA, persoana impozabila trebuie sa emita facturi de corectie ......................;
    c) persoana impozabila nu a colectat TVA pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii taxabile efectuate in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, respectiv nu a depus declaratia privind taxa pe valoarea adaugata colectata care trebuie platita conform art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal, dar a emis facturi. In aceasta situatie, dupa reinregistrarea in scopuri de TVA, persoana impozabila trebuie sa emita facturi de corectie ..........................
    d) persoana impozabila nu a colectat TVA pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii taxabile efectuate in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, respectiv nu a depus declaratia privind taxa pe valoarea adaugata colectata care trebuie platita conform art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal si nu a emis facturi. In aceasta situatie, facturile emise dupa reinregistrarea in scopuri de TVA .................."   
 
Referitor la achizitiile efectuate in perioada in care figureaza cu codul de TVA anulat din oficiu, cunoscand faptul ca societatea  se va reinregistra in scopuri de TVA , de exemplu, incepand cu data de  cu 1 septembrie 2025, pentru achizitiile efectuate in luna august 2024, este recomandabil sa se inregistreze distinct suma TVA deductibila (in asteptare) care urmeaza a fi dedusa in luna septembrie 2025. De exemplu, recomand inregistrarea prin debitul contului  4482  "Alte creante privind bugetul statului" sau prin debitul contului 473 "Decontari din operatiuni in curs de clarificare". De exemplu, se efectueaza inregistrarea contabila:
%                                                                           = 401                     3.000 lei
3028                                                                                                     2.479 lei
Alte materiale consumabile
473                                                                                                           521  lei
"Decontari din operatiuni in curs de clarificare"
(analitic TVA deductibila in asteptare)
concomitent cu inregistrarea cheltuielilor de exploatare:
604                                                                        = 3028                    2.479 lei
 
In luna septembrie 2025 se exercita dreptul de deducere incepand cu data reinregistrarii in scopuri de TVA:
4426                                                                      = 473                        521 lei
 
Suma TVA dedusa dupa reinregistrarea TVA se raporteaza prin decontul de TVA cod 300, in functie de natura achizitiilor, fie la randul 34 (achizitii de servicii si bunuri care nu sunt tratate drept bunuri de capital), fie la randul 35 (achizitii de bunuri de capital).
 

Nu uita: Abonamentul include si consultanta telefonica.
Daca doresti sa discuti direct cu un consultant, te poti programa oricand, AICI.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Raportarea fiscala: decont 300 si 301

28Sep2025

Garantie SGR. Raportare sau neraportare in D300. Codificare SAF-T

de Otilia Roman valabil la 28 Sep 2025
TVA
Intrebare: Care este abordarea corecta, privind Garantiile SGR, referitor la a fi sau nu declarate in decontul de TVA, si pe partea de achizitie si pe partea de livrare? Trebuie sa tinem cont si de corelatia cu D406 SAF-T. La partea de livrare codul de taxa folosit ar trebui sa fie 310324 (care nu are corespondent in decontul de tva), in consecinta pe partea de livrare consider ca nu ar trebui ...
27Sep2025

Achizitie servicii intracomunitare de la furnizor fara cod valid de TVA

de Gina Popescu valabil la 27 Sep 2025
TVA
Intrebare: O societate inregistrata in scop de TVA din Romania, achizitioneaza servicii de consultanta de la o societate rezidenta in Croatia, care nu este inregistrata in scop de TVA in Croatia, dar nici nu si-a obtinut codul de TVA in scop special, inainte de facturarea serviciilor respective. Prin urmare, societatea din Ro nu are un cod valid de TVA furnizat de societatea din Croatia. Care este ...
26Iul2025

Servicii proiectare navala. Regim TVA

de Mariana Prejbeanu valabil la 26 Iul 2025
TVA
Intrebare: In cazul prestarii de servicii de proiectare navala catre companii din Norvegia si Statele Unite ale Americii, va rog sa-mi confirmati daca facturile trebuie emise fara TVA. De asemenea, v-as ruga sa-mi indicati la ce rand trebuie declarate aceste operatiuni in formularul 300. Va multumesc.
17Iun2025

Cod TVA anulat din oficiu, raportare operatiuni economice dupa reinregistrarea TVA

de Amelia Dumitras valabil la 17 Iun 2025
TVA
Intrebare: Societatea noastra a devenit platitoare de TVA incepand cu data de 12.06.2025. Pana la aceasta data a fost persoana cu cod de TVA anulat potrivit art.316 alin (11) lit e) incepand cu data de 01.02.2016. Societatea in timpul acesta a avut putina activitate economica pentru care am depus retroactiv declaratiile 311. Intrebarea mea este cum se procedeaza pentru luna Iunie 2025 in ceea ce priveste ...
24Mai2025

Codul special de TVA pentru servicii primite din UE

de Profeanu Laura valabil la 24 Mai 2025
TVA
Intrebare: O societate infiintata in 2024 in Romania este neplatitoare de TVA si vinde produse importate din China pe platforma Emag. In perioada ianuarie 2025 - aprilie 2025 a inregistrat o cifra de afaceri de 2000 lei. In anul 2024 a inregistrat o cifra de afaceri de 6000 euro. Pentru facturile atasate se depune declaratia 301?
13Mai2025

Anulare TVA din oficiu

de Gina Popescu valabil la 13 Mai 2025
TVA
Intrebare: O societate comerciala platitoare de impozit pe profit, platitoare de TVA (trimestrial), i se anuleaza codul de TVA din motivul nedepunerii declaratiilor in ultimele 6 luni. Societatea a primit deja notificare de anulare a codului de TVA. Care sunt obligatiile fiscale pe care le are societatea si care sunt amenzile pe care trebuie sa le achite? Care sunt pasii pentru obtinerea noului cod de ...
x