Sume suplimentare stabilite de inspectia fiscala
In urma unui control de rambursare a TVA, organele de control au stabilit TVA suplimentar. Inspectorii au considerat ca pe anul 2024 societatea nu a emis factura unei persoane fizice pentru inchirierea unui autoturism, in suma de 4.000lei + TVA, si pe anul 2025 la fel, au considerat ca societatea nu a emis factura pentrz inchirierea unui autoturism in suma de 6.000lei + TVA. Va rog sa spuneti care este monografia contabila, cum o sa se stinga contravaloare facturii pe 2025 in contabilitate, unde se declara in decontul de TVA aceste sume, care va fi maparea in SAF- T si care sunt implicatiile fiscale ale acestor masuri, stabilite de inspectori?
Raspuns:
Conform prevederilor art. 93 alin. (2) din Codul de procedura fiscala, creantele fiscale se stabilesc astfel:
a) prin declaratie de impunere, in conditiile art. 95 alin. (4) si art. 102 alin. (2);
b) prin decizie de impunere emisa de organul fiscal, in celelalte cazuri.
Art. 95 - Decizia de impunere
(1) Decizia de impunere se emite de organul fiscal competent.
(2) Organul fiscal emite decizie de impunere ori de cate ori acesta stabileste sau modifica baza de impozitare ca urmare a unei verificari documentare, a unei inspectii fiscale ori a unei verificari a situatiei fiscale personale, efectuate in conditiile legii.
(3) Decizia de impunere se emite, daca este necesar, si in cazul in care nu s-a emis decizie referitoare la baza de impozitare potrivit art. 99.
(4) Declaratia de impunere intocmita potrivit art. 102 alin. (2) este asimilata cu o decizie de impunere, sub rezerva unei verificari ulterioare, si produce efectele juridice ale instiintarii de plata de la data depunerii acesteia.
(5) In situatia in care legea nu prevede obligatia de calculare a impozitului, declaratia de impunere este asimilata unei decizii referitoare la baza de impozitare.
(6) Decizia de impunere si decizia referitoare la obligatiile de plata accesorii constituie si instiintari de plata, de la data comunicarii acestora, in conditiile in care se stabilesc sume de plata.
Documentele in baza carora se inregistreaza in contabilitate diferentele de plata stabilite de inspectia fiscala sunt Raportul de inspectie fiscala si Decizia de impunere, inregistrarea fiind operata in luna in care s-au emis aceste documente.
Conform instructiunilor pentru completarea si depunerea formularului (300) Decont de taxa pe valoarea adaugata, la randul 40 din decont se preia suma reprezentand diferenta de TVA de plata stabilita de organele fiscale prin decizie comunicata persoanei impozabile, dar nestinsa pana la data depunerii decontului de TVA.
Nu se preiau sumele reprezentand TVA care, la data depunerii decontului, nu sunt considerate restante conform art. 157 alin. (2) din Codul de procedura fiscala sau potrivit altor legi. Sumele care devin ulterior restante se cuprind in decontul perioadei fiscale in care intervine aceasta situatie.
Art. 157 - Obligatii fiscale restante
(1) Prin obligatii fiscale restante se intelege:
a) obligatii fiscale pentru care s-a implinit scadenta sau termenul de plata;
b) diferentele de obligatii fiscale principale si accesorii stabilite prin decizie de impunere, chiar daca pentru acestea nu s-a implinit termenul de plata prevazut la art. 156 alin. (1).
(2) Nu sunt considerate obligatii fiscale restante:
a) obligatiile fiscale pentru care s-au acordat si sunt in derulare inlesniri la plata, potrivit legii, daca pentru acestea nu s-a implinit termenul de plata prevazut in actul de acordare a inlesnirii sau se afla in termenul de plata prevazut la art. 194 alin. (1) lit. d), precum si celelalte obligatii fiscale, care sunt conditii de mentinere a valabilitatii inlesnirilor la plata, daca pentru acestea nu s-au implinit termenele suplimentare astfel cum sunt prevazute la art. 194 alin. (1);
b) obligatiile fiscale stabilite in acte administrative fiscale a caror executare este suspendata in conditiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare;
Suma TVA de plata stabilita de inspectia fiscala este incarcata in fisa platitorului in baza Deciziei de impunere si se compenseaza din soldul sumei negative a TVA din perioada precedenta, in cazul in care nu este achitata.
In evidenta contabila se inregistreaza doar diferentele de TVA nu diferentele de venituri.
Diferentele de venituri (pe care inteleg ca le-au constatat organele fiscale) se pot inregistra si eventual factura numai in cazul in care aveti emisa o dispozitie de masuri in acest sens.
Nu se depun declaratii rectificative pentru sumele individualizate in Decizia de impunere, intrucat sumele stabilite suplimentare de organul de control sunt incarcate in fisa platitorului de catre organul fiscal, in baza deciziei de impunere.
Ca si inregistrari contabile va recomand:
Inregistrare diferenta TVA pentru anul 2024:
1174=4423
si virare sume la BS:
4423=5121
Inregistrare diferenta TVA pentru anul 2025:
6588=4423
Si virare sume:
4423=5121
sau compensarea diferentelor de TVA de plata din soldul TVA de rambursat:
4423 = 4424
In decontul de tva, la Randul 40 se preia suma reprezentand diferenta de TVA de plata stabilita de organele fiscale prin decizie comunicata persoanei impozabile, dar nestinsa pana la data depunerii decontului de TVA.
Daca suma suplimentara este deja achitata la data depunerii decontului, nu se mai inregistreaza suma la acest rand.
Diferentele suplimentare de plata stabilite ca urmare a efectuarii unei inspectii fiscale, inscrise in decizia de impunere ca act administrativ fiscal reprezinta cheltuieli nedeductibile fiscal la determinarea profitului impozabil, indiferent de natura acestora: impozit pe profit, TVA, accize, impozit pe venituri persoane nerezidente.
Acelasi regim fiscal il au si accesoriile aferente diferentelor de plata, conform art. 25 alin. (4) lit.b) din Codul fiscal.
In ceea ce priveste codificarile din SAF-T pentru notele contabile mentionate, acestea trebuie sa respecte codificarile in materie de TaxType si TaxCode, care sunt prezentate in Schema de cod disponibila pe portalul ANAF.
In raportul de inspectie fiscala scrie ca trebuie sa inregistram si veniturile. AStfel,
consider ca va trebui sa depun rectificatica la declaratia 101 pe anul 2024, si la 100 pe trimestrul I pe anul 2025. Ce parere aveti?
2. Va rog sa imi prezentati monografia contabila si pentru inregistrarea veniturilor.
3. Va rog sa imi prezentati si maparea in SAF-T. Ma gandesc ca trebuie sa fie conform reglementarilor emise de ANAF, dar v-am intrebat cum se mapeaza pentru ca nu am timp sa caut.
Raspuns:
In cazul in care organele fiscale au dispus inregistrarea veniturilor opinia mea este ca ar trebui sa emiteti si sa evidentiati in contabilitate facturile pentru chiria respectiva, apoi sa rectificati D101 pentru anul 2024 si D100 pentru trimestrul I 2025.
Inregistrarea venitului pentru anul 2024 se va face prin formula
4111 = 1174
iar pentru 2025
4111 = 7xx
Facturile de vanzare se vor raporta in sectiunea Source Documents, subsectiunea 4.1 Sales Invoices, cod 310309, iar platile de impozite in subsectiunea 4.3 (Payments) din D406.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!