Controlul privind modul de eliberare a certificatelor de concediu medical
Raspuns oferit dePortal Codul Fiscal
08 Aug 2016
Angajatorii pot sesiza Casa de asigurari de sanatate referitor la eliberarea certificatelor de concediu medical pentru angajatii proprii conform Metodologiei de control privind modul de eliberare a certificatelor de concediu medical in conditiile OUG nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, aprobate prin Ordinul presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 627/2010, publicat in Monitorul Oficial nr. 512 din 22 iulie 2010.
Metodologia a fost modificata recent prin Ordinul nr. 417/2016 publicat in Monitorul Oficial nr 591 din 03.08.2016.
Sesizarea se adreseaza casei de asigurari de sanatate cu care medicul are incheiata conventie pentru eliberarea certificatelor de concediu medical si va cuprinde obligatoriu:
Daca vor fi constatate nereguli de catre organele de control, vor fi sesizate comisiile de disciplina din cadrul colegiului medicilor.
Dincolo de controlul modului de eliberare a certificatelor medicale, nu se mai poate realiza insa si verificarea prezentei salariatilor in concediu medical la adresa de domiciliu sau la resedinta indicata.
Astfel, potrivit OUG nr. 158/2005, pentru a beneficia de concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, salariatii trebuiau sa indeplineasca o serie de conditii, intre care aceea de a fi prezenti la domiciliu sau la adresa indicata, dupa caz, in vederea exercitarii verificarii de catre reprezentantii platitorilor de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate.
Verificarea prezentei asiguratilor aflati in incapacitate temporara de munca la adresa de domiciliu sau la resedinta indicata se efectua de catre platitorii de indemnizatii, insotiti eventual de un reprezentant al politiei, avandu-se in vedere programul individual de recuperare recomandat de catre medicul specialist. Refuzul verificarii prezentei la domiciliu atragea incetarea platii indemnizatiei de concediu medical. Aceeasi sanctiune se aplica in cazul in care persoana verificata nu era gasita la domiciliu.
Metodologia a fost modificata recent prin Ordinul nr. 417/2016 publicat in Monitorul Oficial nr 591 din 03.08.2016.
Sesizarea se adreseaza casei de asigurari de sanatate cu care medicul are incheiata conventie pentru eliberarea certificatelor de concediu medical si va cuprinde obligatoriu:
- denumirea angajatorului;
- datele de identificare ale acestuia;
- descrierea punctuala a cazurilor;
- copie a certificatelor de concediu medical care urmeaza a fi controlate;
- istoricul acordarii de concedii medicale angajatului in cauza;
- mentionarea realizarii stagiului de cotizare.
- existenta si valabilitatea conventiei de eliberare de certificate de concediu medical;
- documentul de achizitionare a carnetelor de certificate de concediu medical, dovada modului de gestionare si evidenta a acestora; pentru unitatile sanitare care au mai multi medici angajati, dovada pentru distribuirea si arhivarea certificatelor se face prin prezentarea tabelului centralizator nominal care contine urmatoarele rubrici obligatorii: numele medicului, data repartizarii carnetului/carnetelor; seria si numarul carnetului/carnetelor repartizate, semnatura de primire, parafa medicului;
- inregistrarile primare si concordanta dintre: datele mentionate in fila de certificat medical supusa verificarii si consemnarile din registrul de consultatii, respectiv fisa medicala/fisa de observatie clinica generala, implicit cu continutul din documentele-anexa care sustin diagnosticul;
- recomandarile medicului inregistrate in documentele medico-legale, cu privire la perioada de concediu, datele la care pacientul trebuie sa revina la control, recomandarile de tratament pe care trebuie sa le urmeze, precum si alte indicatii care tin de programul de recuperare, dupa caz;
- data acordarii certificatului de concediu medical si data eliberarii acestuia, cu respectarea prevederilor legale in vigoare;
- numarul de zile de concediu medical acordate de medicii curanti cu respectarea prevederilor OUG nr. 158/2005;
- recomandarile comunicate de medic bolnavului si consemnate in documentele medicale (fisa de consultatie, foaie de observatie, biletul de externare, scrisoare medicala etc.).
Daca vor fi constatate nereguli de catre organele de control, vor fi sesizate comisiile de disciplina din cadrul colegiului medicilor.
Dincolo de controlul modului de eliberare a certificatelor medicale, nu se mai poate realiza insa si verificarea prezentei salariatilor in concediu medical la adresa de domiciliu sau la resedinta indicata.
Astfel, potrivit OUG nr. 158/2005, pentru a beneficia de concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, salariatii trebuiau sa indeplineasca o serie de conditii, intre care aceea de a fi prezenti la domiciliu sau la adresa indicata, dupa caz, in vederea exercitarii verificarii de catre reprezentantii platitorilor de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate.
Verificarea prezentei asiguratilor aflati in incapacitate temporara de munca la adresa de domiciliu sau la resedinta indicata se efectua de catre platitorii de indemnizatii, insotiti eventual de un reprezentant al politiei, avandu-se in vedere programul individual de recuperare recomandat de catre medicul specialist. Refuzul verificarii prezentei la domiciliu atragea incetarea platii indemnizatiei de concediu medical. Aceeasi sanctiune se aplica in cazul in care persoana verificata nu era gasita la domiciliu.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare
Apr262024
Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA
de
Profeanu Laura
26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile.
Motive de anulare
1. Inactivitatea fiscala
O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024
Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat
de
Profeanu Laura
26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat.
Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024
Modificari in Declaratia 112
de
Profeanu Laura
25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024.
Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024
Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF
de
Profeanu Laura
23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024
Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale
de
Profeanu Laura
21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024
Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit
de
Profeanu Laura
21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse.
Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...