Costuri productie imobilizare corporala
Suntem o organizatie profesionala, de tip ONG, care si-a construit un sediu. In prezent ne aflam in faza de receptie finala a constructiei, urmand declararea cladirii la DGITL. Pentru amenajarea interioara a cladirii, s-a incheiat un contract cu o firma de specialitate. Amenajarea interioara cuprinde pe langa mijloace fixe si obiecte de inventar (birori, scaune, mese, lampi etc.) si o serie de placari acustice si placari cu sticla, exprimate in devizul general in mp. As dori, va rog, un punct de vedere privind inregistrarea acestora in contabilitate: pot fi inregistrate ca o cheltuiala curenta, ca mijloace fixe (valoarea acestor placari este destul de mare) sau trebuie cuprinse in valoarea cladirii? Multumesc!
Raspuns:
Inteleg ca intrebarea se refera in special la lucrarile de placare, celelalte achizitii enumerate in prezentarea spetei trebuind recunoscute, in principiu, ca atare si incadrate corespunzator la obiecte de inventar sau mijloace fixe distincte de imobil.
In acord cu punctele 169-170 din Reglementarile contabile adopate prin OMFP 3103/2017:
"Evaluarea initiala a imobilizarilor corporale
169. -
(1) O imobilizare corporala recunoscuta ca activ trebuie evaluata initial la costul sau determinat potrivit regulilor de evaluare din prezentele reglementari, in functie de modalitatea de intrare in entitate.
(2) Exemple de costuri care se efectueaza in legatura cu constructia unei imobilizari corporale, direct atribuibile acesteia, sunt:
a) costurile reprezentand salariile angajatilor, contributiile legale si alte cheltuieli legate de acestea, care rezulta direct din constructia imobilizarii corporale;
b) cheltuieli materiale;
c) costurile de amenajare a amplasamentului;
d) costurile initiale de livrare si manipulare;
e) costurile de instalare si asamblare;
f) cheltuieli de proiectare si pentru obtinerea autorizatiilor, in baza documentelor justificative care atesta efectuarea lor in legatura cu activul in cauza;g) onorariile profesionale platite avocatilor si expertilor, precum si comisioanele achitate in legatura cu activul etc.
(3) Exemple de costuri care nu sunt costuri ale unui element de imobilizari corporale sunt:
a) costurile de introducere a unui nou produs (inclusiv costurile in materie de publicitate si activitati promotionale);
b) costurile de desfasurare a unei activitati intr-un loc nou (inclusiv costurile de instruire a personalului);
c) costurile administrative si alte cheltuieli generale de regie;
d) costurile reamplasarii sau reorganizarii partiale sau totale a activitatilor entitatii.
(4) In cazul in care o cladire este demolata pentru a fi construita o alta, cheltuielile cu demolarea sunt recunoscute dupa natura lor, fara a fi considerate costuri de amenajare a amplasamentului.
Cheltuieli ulterioare
170. -
(1) Cheltuielile ulterioare efectuate in legatura cu o imobilizare corporala sunt cheltuieli ale perioadei in care sunt efectuate sau majoreaza valoarea imobilizarii respective, in functie de beneficiile economice aferente acestor cheltuieli, potrivit criteriilor generale de recunoastere.
(2) Entitatea stabileste prin politicile contabile criteriile in functie de care cheltuielile ulterioare efectuate in legatura cu imobilizarile corporale majoreaza valoarea acestora sau se evidentiaza in contul rezultatului exercitiului."
In ceea ce priveste receptia constructiei, art. 2 din legea 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii vine cu urmatoarele precizari:
"Art. 2. -
(1) Autorizatia de construire constituie actul final de autoritate al administratiei publice locale pe baza caruia este permisa executarea lucrarilor de constructii corespunzator masurilor prevazute de lege referitoare la amplasarea, conceperea, realizarea, exploatarea si postutilizarea constructiilor.(2) Autorizatia de construire se emite in baza documentatiei pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii, elaborata in conditiile prezentei legi, in temeiul si cu respectarea prevederilor documentatiilor de urbanism, avizate si aprobate potrivit legii.
(21) Procedura de autorizare a executarii lucrarilor de constructii incepe odata cu depunerea cererii pentru emiterea certificatului de urbanism in scopul obtinerii, ca act final, a autorizatiei de construire si cuprinde urmatoarele etape:
a) emiterea certificatului de urbanism;
b) emiterea punctului de vedere al autoritatii competente pentru protectia mediului pentru investitiile care nu se supun procedurilor de evaluare a impactului asupra mediului;
c) notificarea de catre solicitant a autoritatii administratiei publice competente cu privire la mentinerea solicitarii de obtinere, ca act final, a autorizatiei de construire, pentru investitiile la care autoritatea competenta pentru protectia mediului a stabilit necesitatea evaluarii impactului asupra mediului si a emis indrumarul conform legislatiei privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice si private asupra mediului;
d) emiterea avizelor si acordurilor, precum si a actului administrativ al autoritatii pentru protectia mediului competente privind investitiile evaluate din punctul de vedere al impactului asupra mediului;
e) elaborarea documentatiei tehnice necesare pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii, denumita in continuare documentatie tehnica - D.T.;
f) depunerea documentatiei pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii la autoritatea administratiei publice competente;
g) emiterea autorizatiei de construire. (...)".
De asemenea, art. 37 din legea 50/1991 stabileste ca:
"Art. 37. -
(1) Persoanele fizice si juridice care realizeaza lucrari de constructii in conditiile prezentei legi au obligatia de a executa integral lucrarile pana la termenul prevazut in autorizatie.
(2) Lucrarile de constructii autorizate se considera finalizate daca s-au realizat toate elementele prevazute in autorizatie si daca s-a efectuat receptia la terminarea lucrarilor. Efectuarea receptiei la terminarea lucrarilor este obligatorie pentru toate tipurile de constructii autorizate, inclusiv in situatia realizarii acestor lucrari in regie proprie. Receptia la terminarea lucrarilor se face cu participarea reprezentantului administratiei publice, desemnat de emitentul autorizatiei de construire. (...)".
Concluzionand, in opinia mea, lucrarile prevazute in proiectul tehnic care a stat la baza emiterii autorizatiei de constructie fac parte din imobilul astfel construit, acestea regasindu-se in valoarea finala (sau majorarea ulterioara a valorii de inregistrare) a constructiei.
De altfel, este foarte probabil ca in cazul nerealizarii respectivelor lucrari imobilul sa nu poata fi receptionat de catre comisia intrunita in baza legii 50/1991.
Daca doresti sa discuti direct cu un consultant, te poti programa oricand, AICI.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!




Un produs marca 