Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 9 Mai 2025

Dezvoltare imobiliara. Aspecte contabile si fiscale

valabil la 06 Nov 2017
Intrebare: O societate achizitioneaza un teren construibil de 700 mp, la pretul de 540.000 lei. Pe acest teren a fost ridicat un bloc de locuinte S+P+4E, mai exact 17 apartamente cu 6 parcari la subsolul blocului si 14 parcari exterioare, dimensiunile apartamentelor difera de la un etaj la altul. Costul final al constructiei (fara teren) este de 2.800.000 lei. In el sunt incluse toate taxele notariale, autorizatii, firma de constructii si in final, o parte din finisaje si alte amenajari (sanitare, gresie, faianta, parchet, imprejmuire teren, rigole, amenajare parcari exterioare, lift etc.).



Din extrasul de carte funciara reiese ca, pe terenul de 700 mp, este o suprafata construita la sol de 245 mp (S+P+4E); 184 mp = 14 parcari exterioare; 271 mp este liber de constructie, practic reprezinta curtea exterioara. Suprafata construita desfasurata este de 1334 mp.



Subsol - suprafata utila si suprafata totala 213 mp, din care 204 mp 6 parcari si 9 mp casa scarii.

Parter - suprafata utila 188 mp din care 35 mp casa scarii, hol si separat terase care apartin celor 4 apartamente 42 mp, suprafata totala = 230 mp.

Etaj 1-3 - suprafata utila 188 mp din care 26 mp casa scarii, hol si separat terase care apartin celor 4 apartamente 48 mp, suprafata totala = 236 mp.

Etaj 4 - suprafata utila 93 mp din care 3 mp casa scarii, terasa 159 mp care apartine singurului apartament de la etajul 4, suprafata totala = 252 mp.



La acest moment, s-au incheiat antecontracte si s-au incasat avansuri pentru 14 apartamente, 12 parcari exterioare si 4 parcari interioare de la subsolul blocului. Pentru una din parcarile interioare (11 mp teren) de la subsolul blocului s-a incasat avans 100% de la o persoana fizica autorizata, platitoare de TVA, s-a emis factura cu taxare inversa, in aceasta situatie s-a achizitionat doar parcarea fara apartament. Mentionam ca, parcarile se vand separat de apartamente (500 euro cele exterioare si intre 3.000 si 5.000 de euro cele interioare), sunt apartamente cu cota de TVA 5% si parcarile cu cota de TVA 19%.



Cand a avut loc receptia finala a constructiei, fara finisajele si amenajarile mai sus mentionate, a fost declarata suma de 2.500.000 lei catre inspectoratul de stat in constructii si primarie, s-a eliberat certificat fiscal de catre Serviciul de impozite si taxe locale in care este mentionat - Rezidential - Imobil locuinte S+P+4E cu subsol parcare, suprafata construita 245 mp; suprafata 1334 mp; An construire 2017; valoare impunere imobil: 2.500.000 lei; Teren 700 mp; suprafata construita 245 mp.



Intre timp s-a imprejmuit terenul, s-au amenajat parcarile exterioare, rigole, s-au montat usi, gresie, faianta, parchet, s-au mai platit diverse taxe notariale, cadastru, comision firma imobiliara, etc. Intr-o prima etapa s-au dezmembrat parcarile, constructia de teren, acum urmeaza dezmembrarea apartamentelor si declararea lor la Directia de impozite si taxe, parcarile deja au fost declarate separat pe baza actului de dezmembrare 184 mp = 14 parcari. Pana la acest moment, in contabilitatea societatii au fost efectuate urmatoarele inregistrari contabile:

371 = 462 540.000 lei (achizitie teren de la persoane fizice)

6xx = 401 2.500.000 lei (costuri constructie)

301 = 401 300.000 lei (amenajari ulterioare)

601 = 401 300.000 lei

331 = 711 2.800.000 lei

121 = 711 2.800.000 lei

711 = 331 2.800.000 lei.

Toate costurile constructiei + amenajarile ulterioare sunt cumulate, nu s-a putut inregistra separat fiecare cost pe fiecare apartament, parcare, amenajare teren etc.



1. Care sunt inregistrarile contabile care trebuie efectuate in continuare si daca s-a procedat corect pana in prezent?

2. Cum calculam costul de productie pe fiecare apartament, parcare interioara si exterioara, terenul de sub constructie, imprejmuire, amenajare teren, etc.? Sunt 17 apartamente,14 parcari exterioare si 6 parcari interioare, vor fi 17 proprietari de apartamente, 13 din ei au cumparat parcari exterioare, 4 au cumparat parcari interioare, separat o persoana fizica doreste achizitionarea doar a unei parcari exterioare de 13 mp si alte doua persone fizice doresc achizitionarea a doua parcari interioare de 11 mp, acestea din urma se vor vinde separat, deci in total 20 de proprietari.

3. Cei 700 mp de teren, cum vor fi impartiti la cei 20 de proprietari?

4. Dupa dezmembrarea apartamentelor, trebuie declarat fiecare apartament la Serviciul de impozite si taxe locale. Care este valoarea care trebuie declarata, daca initial a fost declarata suma de 2.500.000 lei, amenajarile ulterioare modifica valoarea constructiei, deci valoarea de impunere creste?

5. Pentru fiecare antecontract incheiat societatea plateste comision la o firma imobiliara. Pana in prezen,t acesta a fost inclus in costul constructiei, s-a procedat corect? Se pare ca, momentan, 3 apartamente vor ramane pe stoc pana se vor vinde. In continuare vor fi diverse cheltuieli de intretinere etc., cheltuielile respective vor fi deductibile din punct de vedere fiscal?

6. Care ar fi un exemplu detaliat de calcul cost productie produs finit, in legatura cu cele mai sus mentionate? Suntem la prima constructie si mai urmeaza cel putin 5 de acest gen.

Tip societate: S.R.L.
Numar de angajati: 11-50 angajati
Cod CAEN: 5229

Nota: Raspunsul la aceasta intrebare este disponibil doar pentru utilizatorii inregistrati. Creeaza un CONT de TESTARE GRATUITA pentru a avea acces la toate raspunsurile din PortalCodulFiscal.ro, completand formularul de mai jos. (Poti vedea exemple de raspunsuri cu un Click AICI)

Informatii la zi oferite de expertii PortalCodulFiscal.ro -
cel mai apreciat site de consultanta fiscala din Romania
 
Vrei sa ai acces instant la TOATE Explicatiile, Intrebarile si Raspunsurile + Noutatile din lege?
 
Este foarte simplu: TESTEAZA GRATUIT pentru 48 de ore!
- Ai la dispozitie o Baza de Date cu peste 90.000 de intrebari si raspunsuri
- Gasesti Legislatie la zi + Sfaturile specialistilor in fiscalitate si contabilitate
 
Completeaza formularul de mai jos si TESTEAZA GRATUIT ! Beneficiaza de oferta noastra speciala!
 
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
SMS
VIZUALIZATI INSTANT acest raspuns, platind prin SMS!
Puteti accesa raspunsul la intrebarea de mai sus, platind prin SMS 10 Euro + TVA.
Apasa butonul "Plateste prin SMS" si urmeaza instructiunile privind procedura de plata folosind telefonul mobil. Odata procedura de plata finalizata, vei putea vizualiza raspunsul chiar in pagina accesata.
Sau CLICK AICI pentru a alege varianta de Abonament pentru 3, 6 ori 12 luni. Veti putea adresa intrebari in mod direct consultantilor si veti putea vedea toate intrebarile si raspunsurile din site. Peste 700 de contabili folosesc zilnic site-ul nostru.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Impozit pe constructii 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Constructii

06Mai2025

Termen depunere declaratia 177

de Alexandru Palaghia valabil la 06 Mai 2025
Intrebare: Am depus Declaratia 101 pe data de 25.04.2025. Nu am platit impozitul pe profit aferent anului 2024, avand termen pana la data de 25.06.2025. Societatea noastra doreste sa redirectioneze 20% din impozitul pe profit unei fundatii. Putem depune Declaratia 177 acum, desi nu am achitat impozitul pe profit sau trebuie sa depunem declaratia dupa achitarea impozitului pe profit?
06Mai2025

Calcul si declarare impozit pe constructii speciale

de Gina Popescu valabil la 06 Mai 2025
Intrebare: Referitor la impozitul specific pe constructii, clasa 1 din catalogul de amortizari, care este cota de impozitare si pana la ce data se raporteaza si se plateste?
02Apr2025

Impozit pe cladiri. Interval actualizare valoare impozabila

de Constanta Popa valabil la 02 Apr 2025
Intrebare: Va rog sa ne precizati daca se pot depune la Directiile de impozite si taxe locale rapoarte de reevaluare cladire la un interval mai mic de 5 ani. Societatea a depus pentru 2023 un raport de reevaluare cladire pt impozite locale iar in anul 2024 doreste sa depuna un nou raport cu o valoare putin diferita. Este posibil acest lucru? Primaria locala refuza primirea raportului pe motiv ca nu ...
19Mar2025

Impozitul pe dividende distribuite in baza situatiilor financiare interimare

de Olga Crevelescu valabil la 19 Mar 2025
Intrebare: Se face bilant interimar la septembrie 2024, profitul fiind mare! Dividende se ridica o suma mica! Impozitul se plateste la suma ridicata sau la soldul lui 121? Impozitul trebuie platit la toata suma din soldul contului 121, pana pe 25 ian 2025?
17Mar2025

Impozitul pe veniturile microintreprinderii

de Alexandru Palaghia valabil la 17 Mar 2025
Intrebare: O societate comerciala are la data de 31.12.2024 venituri sub 250.000 euro, un angajat si nu detine participatii in alte societati comerciale, indeplinind conditiile de la art. 47. In 2022 a fost micro dar in 2023 si 2024, datorita veniturilor din consultanta si managment in cota de 100% din Venituri, a trecut la impozit profit. Intrebare: Cu data de 01.01.2025 poate reveni la sistem de ...
05Mar2025

Constructie bloc. Plata prin compensare cu apartamente

de Vera Constantin valabil la 05 Mar 2025
Intrebare: O societate de constructii vrea sa construiasca pentru o persoana fizica un bloc cu 10 apartamente. Terenul pe care se va construi este al persoanei fizice, a beneficiarului. Beneficiarul vrea ca pentru serviciile de construire a blocului sa plateasca prestatorului, in natura, 3 apartamente. Practic pentru facturile de materiale, manopera, amenajari interioare... nu se vor face plati prin ...