Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 12 Iulie 2025

Dezvoltare imobiliara. Aspecte contabile si fiscale

valabil la 06 Nov 2017
Intrebare: O societate achizitioneaza un teren construibil de 700 mp, la pretul de 540.000 lei. Pe acest teren a fost ridicat un bloc de locuinte S+P+4E, mai exact 17 apartamente cu 6 parcari la subsolul blocului si 14 parcari exterioare, dimensiunile apartamentelor difera de la un etaj la altul. Costul final al constructiei (fara teren) este de 2.800.000 lei. In el sunt incluse toate taxele notariale, autorizatii, firma de constructii si in final, o parte din finisaje si alte amenajari (sanitare, gresie, faianta, parchet, imprejmuire teren, rigole, amenajare parcari exterioare, lift etc.).



Din extrasul de carte funciara reiese ca, pe terenul de 700 mp, este o suprafata construita la sol de 245 mp (S+P+4E); 184 mp = 14 parcari exterioare; 271 mp este liber de constructie, practic reprezinta curtea exterioara. Suprafata construita desfasurata este de 1334 mp.



Subsol - suprafata utila si suprafata totala 213 mp, din care 204 mp 6 parcari si 9 mp casa scarii.

Parter - suprafata utila 188 mp din care 35 mp casa scarii, hol si separat terase care apartin celor 4 apartamente 42 mp, suprafata totala = 230 mp.

Etaj 1-3 - suprafata utila 188 mp din care 26 mp casa scarii, hol si separat terase care apartin celor 4 apartamente 48 mp, suprafata totala = 236 mp.

Etaj 4 - suprafata utila 93 mp din care 3 mp casa scarii, terasa 159 mp care apartine singurului apartament de la etajul 4, suprafata totala = 252 mp.



La acest moment, s-au incheiat antecontracte si s-au incasat avansuri pentru 14 apartamente, 12 parcari exterioare si 4 parcari interioare de la subsolul blocului. Pentru una din parcarile interioare (11 mp teren) de la subsolul blocului s-a incasat avans 100% de la o persoana fizica autorizata, platitoare de TVA, s-a emis factura cu taxare inversa, in aceasta situatie s-a achizitionat doar parcarea fara apartament. Mentionam ca, parcarile se vand separat de apartamente (500 euro cele exterioare si intre 3.000 si 5.000 de euro cele interioare), sunt apartamente cu cota de TVA 5% si parcarile cu cota de TVA 19%.



Cand a avut loc receptia finala a constructiei, fara finisajele si amenajarile mai sus mentionate, a fost declarata suma de 2.500.000 lei catre inspectoratul de stat in constructii si primarie, s-a eliberat certificat fiscal de catre Serviciul de impozite si taxe locale in care este mentionat - Rezidential - Imobil locuinte S+P+4E cu subsol parcare, suprafata construita 245 mp; suprafata 1334 mp; An construire 2017; valoare impunere imobil: 2.500.000 lei; Teren 700 mp; suprafata construita 245 mp.



Intre timp s-a imprejmuit terenul, s-au amenajat parcarile exterioare, rigole, s-au montat usi, gresie, faianta, parchet, s-au mai platit diverse taxe notariale, cadastru, comision firma imobiliara, etc. Intr-o prima etapa s-au dezmembrat parcarile, constructia de teren, acum urmeaza dezmembrarea apartamentelor si declararea lor la Directia de impozite si taxe, parcarile deja au fost declarate separat pe baza actului de dezmembrare 184 mp = 14 parcari. Pana la acest moment, in contabilitatea societatii au fost efectuate urmatoarele inregistrari contabile:

371 = 462 540.000 lei (achizitie teren de la persoane fizice)

6xx = 401 2.500.000 lei (costuri constructie)

301 = 401 300.000 lei (amenajari ulterioare)

601 = 401 300.000 lei

331 = 711 2.800.000 lei

121 = 711 2.800.000 lei

711 = 331 2.800.000 lei.

Toate costurile constructiei + amenajarile ulterioare sunt cumulate, nu s-a putut inregistra separat fiecare cost pe fiecare apartament, parcare, amenajare teren etc.



1. Care sunt inregistrarile contabile care trebuie efectuate in continuare si daca s-a procedat corect pana in prezent?

2. Cum calculam costul de productie pe fiecare apartament, parcare interioara si exterioara, terenul de sub constructie, imprejmuire, amenajare teren, etc.? Sunt 17 apartamente,14 parcari exterioare si 6 parcari interioare, vor fi 17 proprietari de apartamente, 13 din ei au cumparat parcari exterioare, 4 au cumparat parcari interioare, separat o persoana fizica doreste achizitionarea doar a unei parcari exterioare de 13 mp si alte doua persone fizice doresc achizitionarea a doua parcari interioare de 11 mp, acestea din urma se vor vinde separat, deci in total 20 de proprietari.

3. Cei 700 mp de teren, cum vor fi impartiti la cei 20 de proprietari?

4. Dupa dezmembrarea apartamentelor, trebuie declarat fiecare apartament la Serviciul de impozite si taxe locale. Care este valoarea care trebuie declarata, daca initial a fost declarata suma de 2.500.000 lei, amenajarile ulterioare modifica valoarea constructiei, deci valoarea de impunere creste?

5. Pentru fiecare antecontract incheiat societatea plateste comision la o firma imobiliara. Pana in prezen,t acesta a fost inclus in costul constructiei, s-a procedat corect? Se pare ca, momentan, 3 apartamente vor ramane pe stoc pana se vor vinde. In continuare vor fi diverse cheltuieli de intretinere etc., cheltuielile respective vor fi deductibile din punct de vedere fiscal?

6. Care ar fi un exemplu detaliat de calcul cost productie produs finit, in legatura cu cele mai sus mentionate? Suntem la prima constructie si mai urmeaza cel putin 5 de acest gen.

Tip societate: S.R.L.
Numar de angajati: 11-50 angajati
Cod CAEN: 5229

Nota: Raspunsul la aceasta intrebare este disponibil doar pentru utilizatorii inregistrati. Creeaza un CONT de TESTARE GRATUITA pentru a avea acces la toate raspunsurile din PortalCodulFiscal.ro, completand formularul de mai jos. (Poti vedea exemple de raspunsuri cu un Click AICI)

Informatii la zi oferite de expertii PortalCodulFiscal.ro -
cel mai apreciat site de consultanta fiscala din Romania
 
Vrei sa ai acces instant la TOATE Explicatiile, Intrebarile si Raspunsurile + Noutatile din lege?
 
Este foarte simplu: TESTEAZA GRATUIT pentru 48 de ore!
- Ai la dispozitie o Baza de Date cu peste 90.000 de intrebari si raspunsuri
- Gasesti Legislatie la zi + Sfaturile specialistilor in fiscalitate si contabilitate
 
Completeaza formularul de mai jos si TESTEAZA GRATUIT ! Beneficiaza de oferta noastra speciala!
 
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
SMS
VIZUALIZATI INSTANT acest raspuns, platind prin SMS!
Puteti accesa raspunsul la intrebarea de mai sus, platind prin SMS 10 Euro + TVA.
Apasa butonul "Plateste prin SMS" si urmeaza instructiunile privind procedura de plata folosind telefonul mobil. Odata procedura de plata finalizata, vei putea vizualiza raspunsul chiar in pagina accesata.
Sau CLICK AICI pentru a alege varianta de Abonament pentru 3, 6 ori 12 luni. Veti putea adresa intrebari in mod direct consultantilor si veti putea vedea toate intrebarile si raspunsurile din site. Peste 700 de contabili folosesc zilnic site-ul nostru.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Constructii

11Iul2025

Recuperare pierdere fiscala, obligativitate coduri NC in SAF-T

de Gina Popescu valabil la 11 Iul 2025
Intrebare: O societate inregistreaza 31 martie 2025 un profit brut in valoare de 413283 lei si 289298 lei - recuperare pierdere admisa (limita a 70% din profitul impozabil realizat in trimestrul I 2025). La 30 iunie 2025 realizeaza un profit brut in valoare de 361474 lei. Avand in vedere ca valoarea profitului calculat de la inceputul anului s-a diminuat fata de nivelul inregistrat la martie, recuperarea ...
20Iun2025

Cota tva facturare avans vanzare apartament

de Vera Constantin valabil la 20 Iun 2025
Intrebare: Ce cota de TVA se aplica la facturare avans apartament nou? Se factureaza cu taxare inversa, in conditiile in care ambii parteneri sunt platitori de TVA? Multumesc!
20Iun2025

Antecontracte apartamente

de Vera Constantin valabil la 20 Iun 2025
Intrebare: O societate care a finalizat un complex imobiliar in anul 2023 si nu a putut incheia contracte de vanzare-cumparare pentru toate apartamentele in anii precedenti, cu ce cota de TVA poate sa faca vanzarea in anul 2025? Antecontractele au fost incheiate cu cota de 5% tva. Avand in vedere ca data procesului verbal de receptie al imobilului este in anul 2023 apartamentele pot fi considerate ...
02Iun2025

Calcul sponsorizare redirectionata prin D177

de Gina Popescu valabil la 02 Iun 2025
Intrebare: Conform cu art. 42 alin (4) din Codul Fiscal: In cazul in care valoarea stabilita potrivit art. 25 alin. (4) lit. i), diminuata cu sumele reportate, dupa caz, nu a fost utilizata integral, contribuabilii pot dispune redirectionarea impozitului pe profit prin depunerea formularului 177. Va rog sa ma ajutati cu un calcul al sumei pe care societatea noastra poate sa o redirectioneze prin ...
29Mai2025

Tratamentul contabil si regimul fiscal al despagubirilor comerciale

de Alexandru Palaghia valabil la 29 Mai 2025
Intrebare: Avem un contract de rezolutiune referitor la un un teren achizitionat de societatea noastra in 2022. Pentru ca nu au fost respectate clauzele contractuale de catre vanzator (persoana juridica), in 2024 s-a incheiat acest contract de rezolutiune in baza caruia ne-a fost restituite sumele achitate si tot in baza contractului, ar trebui sa incasam sume cu titlu de daune interese. Aceasta ...
21Mai2025

Plata cu intarziere a obligatiilor de plata curente

de Vera Constantin valabil la 21 Mai 2025
Intrebare: Termenul de raportare si de plata a impozitului pe profit este pe data de 25.06.2025. Vreau sa intreb daca acest termen se poate prelungi cu 30 de zile fara a se popri conturile bancare sau a pierde esalonarea pe care o avem, ci doar se vor pune majorari si penalitati. Va multumesc!
x