Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 20 Aprilie 2024

Dezvoltare imobiliara. Aspecte contabile si fiscale

Raspuns oferit de
Irina Dumitrescu

Irina Dumitrescu
Consultant fiscal, Expert contabil
valabil la 06 Nov 2017

Intrebare: O societate achizitioneaza un teren construibil de 700 mp, la pretul de 540.000 lei. Pe acest teren a fost ridicat un bloc de locuinte S+P+4E, mai exact 17 apartamente cu 6 parcari la subsolul blocului si 14 parcari exterioare, dimensiunile apartamentelor difera de la un etaj la altul. Costul final al constructiei (fara teren) este de 2.800.000 lei. In el sunt incluse toate taxele notariale, autorizatii, firma de constructii si in final, o parte din finisaje si alte amenajari (sanitare, gresie, faianta, parchet, imprejmuire teren, rigole, amenajare parcari exterioare, lift etc.).



Din extrasul de carte funciara reiese ca, pe terenul de 700 mp, este o suprafata construita la sol de 245 mp (S+P+4E); 184 mp = 14 parcari exterioare; 271 mp este liber de constructie, practic reprezinta curtea exterioara. Suprafata construita desfasurata este de 1334 mp.



Subsol - suprafata utila si suprafata totala 213 mp, din care 204 mp 6 parcari si 9 mp casa scarii.

Parter - suprafata utila 188 mp din care 35 mp casa scarii, hol si separat terase care apartin celor 4 apartamente 42 mp, suprafata totala = 230 mp.

Etaj 1-3 - suprafata utila 188 mp din care 26 mp casa scarii, hol si separat terase care apartin celor 4 apartamente 48 mp, suprafata totala = 236 mp.

Etaj 4 - suprafata utila 93 mp din care 3 mp casa scarii, terasa 159 mp care apartine singurului apartament de la etajul 4, suprafata totala = 252 mp.



La acest moment, s-au incheiat antecontracte si s-au incasat avansuri pentru 14 apartamente, 12 parcari exterioare si 4 parcari interioare de la subsolul blocului. Pentru una din parcarile interioare (11 mp teren) de la subsolul blocului s-a incasat avans 100% de la o persoana fizica autorizata, platitoare de TVA, s-a emis factura cu taxare inversa, in aceasta situatie s-a achizitionat doar parcarea fara apartament. Mentionam ca, parcarile se vand separat de apartamente (500 euro cele exterioare si intre 3.000 si 5.000 de euro cele interioare), sunt apartamente cu cota de TVA 5% si parcarile cu cota de TVA 19%.



Cand a avut loc receptia finala a constructiei, fara finisajele si amenajarile mai sus mentionate, a fost declarata suma de 2.500.000 lei catre inspectoratul de stat in constructii si primarie, s-a eliberat certificat fiscal de catre Serviciul de impozite si taxe locale in care este mentionat - Rezidential - Imobil locuinte S+P+4E cu subsol parcare, suprafata construita 245 mp; suprafata 1334 mp; An construire 2017; valoare impunere imobil: 2.500.000 lei; Teren 700 mp; suprafata construita 245 mp.



Intre timp s-a imprejmuit terenul, s-au amenajat parcarile exterioare, rigole, s-au montat usi, gresie, faianta, parchet, s-au mai platit diverse taxe notariale, cadastru, comision firma imobiliara, etc. Intr-o prima etapa s-au dezmembrat parcarile, constructia de teren, acum urmeaza dezmembrarea apartamentelor si declararea lor la Directia de impozite si taxe, parcarile deja au fost declarate separat pe baza actului de dezmembrare 184 mp = 14 parcari. Pana la acest moment, in contabilitatea societatii au fost efectuate urmatoarele inregistrari contabile:

371 = 462 540.000 lei (achizitie teren de la persoane fizice)

6xx = 401 2.500.000 lei (costuri constructie)

301 = 401 300.000 lei (amenajari ulterioare)

601 = 401 300.000 lei

331 = 711 2.800.000 lei

121 = 711 2.800.000 lei

711 = 331 2.800.000 lei.

Toate costurile constructiei + amenajarile ulterioare sunt cumulate, nu s-a putut inregistra separat fiecare cost pe fiecare apartament, parcare, amenajare teren etc.



1. Care sunt inregistrarile contabile care trebuie efectuate in continuare si daca s-a procedat corect pana in prezent?

2. Cum calculam costul de productie pe fiecare apartament, parcare interioara si exterioara, terenul de sub constructie, imprejmuire, amenajare teren, etc.? Sunt 17 apartamente,14 parcari exterioare si 6 parcari interioare, vor fi 17 proprietari de apartamente, 13 din ei au cumparat parcari exterioare, 4 au cumparat parcari interioare, separat o persoana fizica doreste achizitionarea doar a unei parcari exterioare de 13 mp si alte doua persone fizice doresc achizitionarea a doua parcari interioare de 11 mp, acestea din urma se vor vinde separat, deci in total 20 de proprietari.

3. Cei 700 mp de teren, cum vor fi impartiti la cei 20 de proprietari?

4. Dupa dezmembrarea apartamentelor, trebuie declarat fiecare apartament la Serviciul de impozite si taxe locale. Care este valoarea care trebuie declarata, daca initial a fost declarata suma de 2.500.000 lei, amenajarile ulterioare modifica valoarea constructiei, deci valoarea de impunere creste?

5. Pentru fiecare antecontract incheiat societatea plateste comision la o firma imobiliara. Pana in prezen,t acesta a fost inclus in costul constructiei, s-a procedat corect? Se pare ca, momentan, 3 apartamente vor ramane pe stoc pana se vor vinde. In continuare vor fi diverse cheltuieli de intretinere etc., cheltuielile respective vor fi deductibile din punct de vedere fiscal?

6. Care ar fi un exemplu detaliat de calcul cost productie produs finit, in legatura cu cele mai sus mentionate? Suntem la prima constructie si mai urmeaza cel putin 5 de acest gen.

Tip societate: S.R.L.
Numar de angajati: 11-50 angajati
Cod CAEN: 5229

Nota: Raspunsul la aceasta intrebare este disponibil doar pentru utilizatorii inregistrati. Clic aici pentru a te convinge de utilitatea raspunsurilor oferite de expertii PortalCodulFiscal.ro

Login utilizator

De ce sa te inregistrezi?

  • 47 de experti sunt la dispozitia ta 24 / 7 / 365!
  • Ai acces la o baza de date cu 90.000 intrebari si raspunsuri din contabilitate, fiscalitate, impozit pe salarii.
  • Toate informatiile din portal iti stau la dispozitie oricand si din orice locatie!
  • Accesul total in portal consultanta personalizata te costa acum doar 4 lei/zi, TVA inclusa.
  • Consultanta oferita de specialistii PortalCodulFiscal.ro
SMS
VIZUALIZATI INSTANT acest raspuns, platind prin SMS!
Puteti accesa raspunsul la intrebarea de mai sus, platind prin SMS 10 Euro + TVA.
Apasa butonul "Plateste prin SMS" si urmeaza instructiunile privind procedura de plata folosind telefonul mobil. Odata procedura de plata finalizata, vei putea vizualiza raspunsul chiar in pagina accesata.
Sau CLICK AICI pentru a alege varianta de Abonament pentru 3, 6 ori 12 luni. Veti putea adresa intrebari in mod direct consultantilor si veti putea vedea toate intrebarile si raspunsurile din site. Peste 700 de contabili folosesc zilnic site-ul nostru.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Constructii

Apr052024

Analiza pentru stabilirea legaturii dintre entitati din prisma impozitului pe veniturile micro

de Alexandru Palaghia valabil la 05 Apr 2024
Intrebare: Referitor la noile modificari care au fost aduse la OUG 115/2023 privind definitia intreprinderilor legate, va rog sa imi comunicati opinia dumneavoastra in urmatoarea speta: o societate microintreprindere cu o cifra de afaceri la finele anului 2023 de 486.562 euro, asociat unic 100% o persoana fizica. Asociatul unic de la aceasta societate a infiintat in luna octombrie 2023 o noua firma, cu ...
Feb292024

Cheltuieli inregistrate pe seama contului 408

de Olga Crevelescu valabil la 29 Feb 2024
Intrebare: Facturile primite in anul 2024, dar care se refera la cheltuieli efectuate in anul 2023, sunt deductibile la calculul impozitului pe profit pentru anul 2023? Inregistrez facturile in 2023 6xx la 408?
Feb102024

Vanzare parcari catre persoane fizice, cota de TVA

de Elena Garofil valabil la 10 Feb 2024
Intrebare: Societatea a construit in anul 2018 un bloc de locuinte si este platitoare de tva. Se vand apartamente cu dreptul de proprietate asupra cotei indivize din teren, care se identifica printr-un singur numar cadastral. Alaturi de acest bloc de locuinte s-a cumparat un teren care are certificat de urbanism cu categoria de folosinta curti/constructii si numar cadastral. Terenul s-a dezmembrat in mai ...
Feb092024

Neaplicare facilitate in constructii si posibilitatea emiterii de facturi de catre o persoana fizica, proprietar

de Otilia Roman valabil la 09 Feb 2024
Intrebare: 1. Daca o societate cu cod CAEN 4110, are 2 angajati, a inchiriat un imobil pe o perioada de 10 ani. Acest imobil va fi transformat in pensiune, dar societatea are de facut investitii foarte mari in el. In aceasta situatie societatea nu mai presteaza servicii la alti clienti, nu va mai avea venituri lunare (care sunt necesare pentru a beneficia de facilitati in constructii), va avea doar ...
Feb092024

Proceduri de acordare a facilitatilor fiscale in domeniul constructiilor

de Profeanu Laura valabil la 09 Feb 2024
Intrebare: 1. O societate cu codul CAEN 4110 are 2 anagajati, inchiriaza o cladire pe o perioada de 10 ani, pe care doreste sa o transforme in pensiune. In aceasta situatie societatea nu va mai avea venituri lunare (care sunt necesare pentru a beneficia de facilitatile in constructii), deoarece va reabilita cladirea in regie proprie, in contabilitate se face nota contabila 231 = 722, in acesta situatie va ...
Feb072024

Apartamente si locuri de parcare retinute de dezvoltator. Evidentierea in contabilitate a terenului

de Constanta Popa valabil la 07 Feb 2024
Intrebare: Dezmembrare si pastrare apartamente dezvoltator imobiliar. Un dezvoltator imobiliar alege sa pastreze 2 apartamente si 2 locuri de parcare dupa finalizarea ansamblului rezidential. Conform contractului de dezmembrare apartamentele, locurile de parcare si cota parte aferenta amprentei terenului sunt evidentiate distinct. Cum trebuie inregistrat in contabilitate amprenta teren aferenta ...