Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 15 Mai 2024

Iata care vor fi schimbarile aduse de noul Cod Fiscal

Raspuns oferit de
Portal Codul Fiscal

Portal Codul Fiscal

Pe langa deja celebrele reduceri de taxe anuntate de autoritati, proiectele Codului fiscal si al Codului de procedura fiscala prevad multe alte modificari care vor influenta activitatea companiilor in anii urmatori. Cele doua legi sunt pe circuitul de avizare, urmand sa fie aprobate de executiv si trimise Parlamentului, pana la sfarsitul lunii martie. 
 
Proiectul Codului fiscal include modificari la toate capitolele. 
 
Impozitul pe profit
Companiile straine care au conducerea efectiva in Romania vor plati impozitul pe profit in Romania. Prin urmare, companiile offshore care efectueaza servicii catre companii romanesti risca impozitarea in Romania in situatia in care conducerea efectiva este realizata din Romania. Sunt vizate, astfel, companiile care recurg la optimizarea fiscala agresiva.
 
Impozitul pe microintreprinderi
Sistemul de impozitare a veniturilor microintreprinderilor va avea cote diferentiate in functie de numarul de angajati. Impozitul prevazut este de 1% pentru microintreprinderile care au peste doi angajati, inclusiv, 3% pentru cele cu un angajat si 3% plus 1.530 lei pentru cele fara angajati. Totodata, proiectul arata ca angajatul este persoana salariata cu norma intreaga.Microintreprinderile nou infiintate ar urma sa fie impozitate cu 1% in primii doi ani de activitate. Microintreprinderile care nu mai indeplinesc conditiile, vor plati impozit pe profit din trimestrul in care nu le mai indeplinesc, si nu de la inceputul anului asa cum e in prezent.
 
Impozitul pe venit si contributii sociale
Va fi introdusa contributia de asigurari sociale (CAS) de 10,5% pentru toate veniturile din activitati independente. Suplimentar, va exista optiunea de plata a contributiei angajatorului de 15,3%. Persoanele care vor plati doar contributia individuala vor avea stagiul de cotizare de o treime, desi valoarea contributiei lor in total contributii pentru pensie va fi de peste 40%. Contributia de sanatate (CASS)  nu mai este deductibila la determinarea impozitului pe venit ceea ce va insemna o crestere reala a impozitului de la 16% la 16,88%. Toate modificarile vor determina o crestere a impozitarii persoanelor fizice autorizate de la circa 26% la venit net, la circa 43,5%. Baza de calcul pentru CAS si CASS va fi plafonata la nivelul a cinci salarii medii pe economie lunare, fiind astfel avantajate persoanele care realizeaza venituri mai mari de cca. 145.000 lei pe an.
 
Venituri din salarii
Deducerea persoanla de baza va creste cu 50 de lei pentru salariatii care au intretinere una, doua sau trei persoane si cu 150 lei pentru cei care au patru sau mai multe persoane in intretinere. Deducerile personale sunt la acelasi nivel de zece ani.
 
Venituri din dividende
Pentru veniturile din dividende si din investitii va fi introdusa obligatia platii CASS de 5,5% indiferent de natura veniturilor - din salarii, veniturile din activitati independente, venituri din chirii si alte venituri – si va fi plafonata la cinci salarii medii.  Pana acum, daca exista un contract de munca, nu se platea CASS la dividende.
 
Venituri din chirii
CASS nu se va mai fi deductibila la determinarea impozitului pe venit. Totodata, va fi majorata cota de cheltuieli forfetare care pot fi deduse la calcularea impozitului de la 25% la 40%, fiind astfel diminuat impozitul pe venit datorat. Totusi, din cauza nededucerii CASS, impozitarea finala a veniturilor din chirii va scadea de la circa 20% la circa 18% la venitul net.
 
TVA
Se va aplica taxarea inversa si la transferul de cladiri, parti de cladire si terenuri de orice fel.
 
Impozite si taxe locale
Se va schimba subiectul impozitarii. Impozitul se va aplica in functie destinatia cladirii (rezidentiala sau nerezidentiala) in loc de persoana (juridica sau fizica).
Prin urmare, cota va fi intre 0,08% si 0,2% pentru cladiri rezidentiale si  intre 0,2% si 1,3% pentru cele nerezidentiale. Acum, locuintele sunt impozitate cu 0,1% ceea ce inseamna ca, de anul viitor, autoritatile locale vor putea reduce taxa cu pana la 20%  sau o pot majora cu pana la 100%.
In schimb, cladirile rezidentiale detinute de persoane juridice se vor impozita mai putin decat in prezent, cand cota este intre 0,25% si 1,5%
Va fi eliminata supraimpozitarea celei de-a doua locuinte si a urmatoarelor, precum si a locuintelor care depasesc 150 mp.
Cotele de impozit pe teren vor avea limita minima cu 20% sub cea actuala, iar limita maxima dubla fata de cea actuala.
Impozitul pe teren se va calcula si asupra terenului de sub cladiri. in prezent, aceste suprafete sunt scutite.
Consiliile locale vor avea posibilitatea sa majoreze cu pana la 500% impozitele pentru cladiri neingrijite, terenul ocupat de cladiri in proportie de mai putin de 20%, teren agricol nelucrat doi ani consecutiv.
 
Codul de procedura fiscala
Principala noutate este introducerea unei penalitati de nedeclarare sau subdeclarare a obligatiilor fiscale. Penalitatea va fi de 5% din taxele nedeclarate daca suma stabilita de control nu depaseste 25% din valoarea taxei declarate si 25% din taxele nedeclarate daca suma stabilita de control depaseste 25% din valoarea taxei declarate.
Penalitatea va fi plafonata la 1.000.000 lei. Limita nu se va aplica daca sumele nedeclarate sunt rezultate din savarsirea unor fapte de evaziune fiscala, situatie in care penalitatea este de 100%.
Pe de alta parte, penalitatea se va reduce cu 75% daca obligatiile fiscale principale stabilite prin decizie se sting prin plata sau compensare pana la termenul de plata prevazut de Codul de procedura fiscala sau sunt esalonate la plata, in conditiile legii.
Penalitatea risca sa genereze abuzuri in practica din doua motive: interpretarea legislatiei fiscale si lipsa de procedurizare din timpul controalelor fiscale.
Totodata, dobanda de intarziere a obligatiilor fiscale urmeaza sa scada la 0,02%, pe zi fata de 0,03% in prezent, insemnand un nivel anual de 7,3% la care se adauga si penalitatile de intarziere de 7,3% anual, rezultand un nivel total al accesoriilor de 14,6%.
Cumulate, penalitatea de nedeclarare si accesoriile vor insemna o supraimpozitare de pana la circa 40% pe an.
 
Ce taxe ar urma sa scada in 2016
Potrivit proiectului, TVA si accizele ar urma sa scada in 2016, insa autoritatile au anuntat ca reducerea va avea loc pe parcursul lui 2015 pentru a preveni sincope in consum.
• TVA standard este redusa de la 24% la 20%
• TVA la carne, legume si fructe scade de la 24% la 9%
• Accizele la carburanti sunt diminuate cu 16-20%
• Impozitul pe dividende  este eliminat
• Impozitul pe constructii speciale este eliminate
 
Sursa: Capital.ro
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Mai142024

Cerere privind destinatia sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat - formularul 230

de Profeanu Laura 14 Mai 2024
Salariatii din Romania pot dispune asupra destinatiei unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul stabilit potrivit art. 78 alin. (6) si art. 82 alin. (6) din Codul fiscal, pentru sustinerea entitatilor nonprofit si a unitatilor de cult. Depunerea formularului 230 este optionala, oferind fiecarui salariat libertatea de a alege daca doreste sau nu sa participe la acest proces. Termenul ...
Mai132024

Modificari fiscale 06 - 12 mai 2024

de Irina Dumitrescu 13 Mai 2024
O.M.F.P. nr. 874/2024 privind modificarea si completarea anexei la Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1.612/2018 pentru aprobarea Nomenclatorului obligatiilor fiscale care se platesc in contul unic Publicat in: M.Of. nr. 422 din 09.05.2024 Ce prevede: Nomenclatorului obligatiilor fiscale care se platesc in contul unic este adaptat unor schimbari ...
Mai112024

Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie

de Profeanu Laura 11 Mai 2024
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal. Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al ...
Mai112024

Schimbari semnificative in legislatia privind evaziunea fiscala

de Profeanu Laura 11 Mai 2024
Romania a facut inca un pas major in lupta impotriva evaziunii fiscale prin promulgarea unei legi care modifica si majoreaza sanctiunile aplicabile in acest domeniu. Legea 126/2024, promulgata pe 10 mai 2024 prin Decretul nr. 844/2024, vine cu schimbari semnificative care vizeaza imbunatatirea colectarii veniturilor statului si combaterea fraudelor fiscale, in special in zona facturarii ...
Mai122024

Noutati in Regulamentul e-Transport: Scutiri pentru colete postale si produse accizabile

de Profeanu Laura 12 Mai 2024
Executivul a adoptat modificari semnificative in cadrul sistemului e-Transport, prin OUG nr. 43/2024, intrata in vigoare la 30 aprilie 2024. Aceste schimbari (care modifica OUG nr. 41/2022) aduc o veste buna pentru anumite categorii de transporturi, facilitand procesele pentru prestatorii de servicii postale si transportul de produse accizabile. Detalii ale scutirilor: Conform noilor ...
Mai132024

In atentia agentilor economici comercianti de autovehicule noi si uzate

de Profeanu Laura 13 Mai 2024
Comerciantii de autovehicule noi si uzate trebuie sa fie permanent informati despre normele si practicile corecte impuse de Codul fiscal dar si de ANPC. Fisele de control publicate pe site ANPC ofera un cadru clar al asteptarilor in domeniu si reprezinta totodata un instrument valoros pentru evitarea sanctiunilor care pot urca pana la sume considerabile. Aceste controale pot fi declansate fie din ...