Inlesniri la plata pentru obligatiile bugetare instituite prin O.U.G. nr. 181/2020
Raspuns oferit dePortal Codul Fiscal
28 Oct 2020
Prin O.U.G. nr. 181/2020 privind unele masuri fiscal-bugetare, pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru prorogarea unor termene, publicata in M.Of. nr. 988/26.10.2020 s-a instituit posibilitatea de a beneficia de esalonarea la plata pentru obligatiile bugetare datorate dupa data declararii Starii de urgenta, administrate de organul fiscal central.
Esalonarea poate fi obtinuta:
Pentru a beneficia de esalonarea la plata debitorul trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii
Dobanzi si penalitati de intarziere
Pe perioada pentru care au fost acordate esalonari la plata, incepand cu data de 26 decembrie 2020, pentru obligatiile fiscale esalonate la plata se datoreaza dobanzi in procent de 0,01% pentru fiecare zi de intarziere, cu exceptia amenzilor si obligatiilor fiscale accesorii.
Dobanzile se datoreaza si se calculeaza pentru fiecare rata din graficul de esalonare la plata incepand cu data emiterii deciziei de esalonare la plata si pana la termenul de plata din grafic sau pana la data achitarii, dupa caz.
Penalitatea de intarziere prevazuta de Codul de procedura fiscala se calculeaza pana la data emiterii deciziei de esalonare la plata.
Pentru rata de esalonare la plata achitata cu intarziere pana la urmatorul termen de plata din graficul de esalonare precum si pentru diferentele de obligatii fiscale marcate si ramase nestinse dupa solutionarea deconturilor cu suma negativa de TVA cu optiune de rambursare se percepe o penalitate de 5% din:
a) suma ramasa nestinsa din rata de esalonare, reprezentand obligatii fiscale principale si/sau obligatii fiscale accesorii esalonate la plata, inclusiv dobanzile datorate pe perioada esalonarii la plata, dupa caz;
b) diferentele de obligatii fiscale marcate si ramase nestinse dupa solutionarea deconturilor cu suma negativa de TVA cu optiune de rambursare.
Alte aspecte
Pe langa aceste aspecte legate de conditiile de obtinere a esalonarii, ordonanta reglementeaza si:
Esalonarea poate fi obtinuta:
- pe o perioada de cel mult 12 luni;
- pentru obligatiile fiscale principale si accesorii a caror scadenta/termen de plata s-a implinit dupa data declararii Starii de urgenta (dupa 16 martie 2020) si nestinse pana la data eliberarii certificatului de atestare fiscala, administrate de organul fiscal central.
- obligatiile fiscale care au facut obiectul unei esalonari acordate in baza acestei ordonante care si-a pierdut valabilitatea;
- obligatiile fiscale care au scadenta si/sau termenul de plata dupa data eliberarii certificatului de atestare fiscala;
- obligatiile fiscale care, la data eliberarii certificatului de atestare fiscala, intra sub incidenta prevederilor Codului de procedura fiscala privind compensarea, in limita sumei de rambursat/de restituit/de plata de la buget;
- obligatiile fiscale stabilite prin acte administrative fiscale care, la data eliberarii certificatului de atestare fiscala, sunt suspendate in conditiile art. 14 sau 15 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
- obligatiile fiscale in suma totala mai mica de 500 lei in cazul persoanelor fizice si 5.000 lei in cazul persoanelor juridice.
Pentru a beneficia de esalonarea la plata debitorul trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii
- sa depuna o cerere la organul fiscal, pana la data de 15 decembrie 2020 inclusiv, sub sanctiunea decaderii. La cerere, debitorul poate anexa graficul de esalonare cuprinzand cuantumul propus al ratelor de esalonare;
- sa nu se afle in procedura falimentului;
- sa nu se afle in dizolvare;
- sa nu inregistreze obligatii fiscale restante la data declararii Starii de urgenta si nestinse la data eliberarii certificatului de atestare fiscala;
- sa nu i se fi stabilit raspunderea potrivit legislatiei privind insolventa si/sau raspunderea solidara, potrivit prevederilor art. 25 si 26 din Codul de procedura fiscala. Prin exceptie, daca actele prin care s-a stabilit raspunderea sunt definitive in sistemul cailor administrative si judiciare de atac, iar suma pentru care a fost atrasa raspunderea a fost stinsa, conditia se considera indeplinita;
- la data eliberarii certificatului de atestare fiscala sa aiba depuse toate declaratiile fiscale, potrivit vectorului fiscal.
Dobanzi si penalitati de intarziere
Pe perioada pentru care au fost acordate esalonari la plata, incepand cu data de 26 decembrie 2020, pentru obligatiile fiscale esalonate la plata se datoreaza dobanzi in procent de 0,01% pentru fiecare zi de intarziere, cu exceptia amenzilor si obligatiilor fiscale accesorii.
Dobanzile se datoreaza si se calculeaza pentru fiecare rata din graficul de esalonare la plata incepand cu data emiterii deciziei de esalonare la plata si pana la termenul de plata din grafic sau pana la data achitarii, dupa caz.
Penalitatea de intarziere prevazuta de Codul de procedura fiscala se calculeaza pana la data emiterii deciziei de esalonare la plata.
Pentru rata de esalonare la plata achitata cu intarziere pana la urmatorul termen de plata din graficul de esalonare precum si pentru diferentele de obligatii fiscale marcate si ramase nestinse dupa solutionarea deconturilor cu suma negativa de TVA cu optiune de rambursare se percepe o penalitate de 5% din:
a) suma ramasa nestinsa din rata de esalonare, reprezentand obligatii fiscale principale si/sau obligatii fiscale accesorii esalonate la plata, inclusiv dobanzile datorate pe perioada esalonarii la plata, dupa caz;
b) diferentele de obligatii fiscale marcate si ramase nestinse dupa solutionarea deconturilor cu suma negativa de TVA cu optiune de rambursare.
Alte aspecte
Pe langa aceste aspecte legate de conditiile de obtinere a esalonarii, ordonanta reglementeaza si:
- modul de solutionare a cererii de esalonare,
- conditiile de mentinere a valabilitatii sau de renuntare la esalonarea la plata,
- pierderea valabilitatii esalonarii la plata si consecintele pierderii acesteia,
- suspendarea executarii silite,
- prevederi speciale aplicabile debitorilor care au in derulare inlesniri la plata.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Noutati fiscale 2024"!
Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare
Mar262024
Modificari fiscale 18 – 24 martie 2024
de
Irina Dumitrescu
26 Mar 2024
1. Legea nr. 49/2024 pentru modificarea si completarea Legii nr. 217/2016 privind diminuarea risipei alimentare
Publicat in: M.Of. nr. 225 din 18.03.2024
Ce prevede: Legea aduce modificari si completari in domeniul prevenirii risipei alimentare pentru a se asigurara indeplinirea obiectivelor de dezvoltare durabila asumate la nivel european si international de catre Romania ...
Mar212024
Modificari fiscale 11 – 17 martie 2024
de
Irina Dumitrescu
21 Mar 2024
1. O.A.N.A.F. nr. 355/2024 pentru aprobarea modelului si continutului formularului 107 ''Declaratie informativa privind beneficiarii bunurilor/ serviciilor/ sponsorizarilor/ mecenatului''
Publicat in: M.Of. nr. 205 din 12.03.2024
Ce prevede: Ordinul aproba modelul si continutul formularului 107 "Declaratie informativa privind beneficiarii ...
Mar202024
Certificatul de atestare a impozitului platit de nerezidenti in Romania
de
Profeanu Laura
20 Mar 2024
Art. 232 din Codul Fiscal reglementeaza procedura de obtinere a certificatului de atestare a impozitului platit catre bugetul de stat, de catre nerezidenti.
Cererea pentru certificatul de atestare a impozitului platit de nerezidenti in Romania
Orice nerezident poate depune o cerere la organul fiscal competent (organul fiscal teritorial in raza caruia platitorul de venit este inregistrat ca ...
Mar172024
Abonamentele sportive obtinute prin intermediari reprezinta venit impozabil, daca acestia nu realizeaza servicii corespunzatoare codurilor CAEN 9311, 9312, 9313
de
Profeanu Laura
17 Mar 2024
Pentru a beneficia de prevederile art. 76 alin. (4^1) lit. h) din Codul fiscal, care prevede:
(4^1)Urmatoarele venituri cumulate lunar nu reprezinta venit impozabil in intelesul impozitului pe venit, in limita plafonului lunar de cel mult 33% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat sau din solda lunara/salariul lunar acordata/acordat potrivit ...
Mar192024
Stabilirea locului conducerii efective in Romania pentru persoanele juridice straine
de
Profeanu Laura
19 Mar 2024
In contextul globalizarii si al cresterii interconectivitatii economice, stabilirea locului conducerii efective este un aspect de mare importanta pentru persoanele juridice straine care desfasoara activitati in Romania. Conceptul de loc al conducerii efective este prevazut de art. 8^1 din Codul fiscal, care trateaza aspectele operationale si fiscale ale unei companii, dar si implicatiile ...
Mar142024
Proiect OUG: Definitia intreprinderilor legate in Codul Fiscal: Simplificare si Claritate
de
Profeanu Laura
14 Mar 2024
La data de 13 martie 2024, Ministerul Finantelor a publicat un proiect de Ordonanta de Urgenta care propune reforma modului in care sunt definite intreprinderile legate in contextul impozitarii microintreprinderilor. Prevederile se vor aplica incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor, in anul 2024. Aceasta propunere legislativa vine ca raspuns la nevoia de simplificare ...