Inventarierea patrimoniului in cursul anului

07 Oct 2019
Conform Normei privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii aprobata prin O.M.F.P. nr. 2.861/2009, entitatile au obligatia sa efectueze inventarierea elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii detinute la inceputul activitatii, cel putin o data in cursul exercitiului financiar pe parcursul functionarii lor.
Pentru desfasurarea corespunzatoare a inventarierii este indicat, daca este posibil, sa se sisteze operatiunile de intrare-iesire a bunurilor supuse inventarierii, luandu-se din timp masurile corespunzatoare pentru a nu se stanjeni procesul normal de livrare sau de primire a bunurilor. Daca operatiunile de aprovizionare-livrare a bunurilor nu pot fi suspendate, trebuie creata o zona tampon in care sa se depoziteze bunurile primite in timpul inventarierii sau din care se pot expedia bunurile la clienti, operatiunile respective efectuandu-se numai in prezenta comisiei de inventariere care va mentiona pe documentele respective "primit in timpul inventarierii" sau "eliberat in timpul inventarierii", dupa caz, in scopul evitarii inventarierii duble sau a omisiunilor.
Inventarierea are in vedere stabilirea reala a elementelor patrimoniale pentru a fi cuprinse in situatiile financiare la sfarsitul exercitiului financiar. Scopul principal al operatiunilor de inventariere il constituie stabilirea situatiei reale a tuturor elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii ale entitatii, precum si a bunurilor si valorilor detinute cu orice titlu, apartinand altor persoane juridice sau fizice, in vederea intocmirii situatiilor financiare anuale care trebuie sa ofere o imagine fidela a pozitiei financiare si a performantei entitatii pentru respectivul exercitiu financiar.
Din acest motiv, inventarierea anuala a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii se face, de regula, cu ocazia incheierii exercitiului financiar, avandu-se in vedere si specificul activitatii fiecarei entitati. Insa, in cazul entitatilor cu activitate complexa, bunurile pot fi inventariate si inaintea datei de incheiere a exercitiului financiar cu conditia asigurarii valorificarii si cuprinderii rezultatelor inventarierii in situatiile financiare anuale intocmite pentru exercitiul financiar respectiv. In situatia inventarierii unor gestiuni pe parcursul anului, in registrul-inventar se cuprinde valoarea stocurilor faptice inventariate si inscrise in listele de inventariere actualizate cu intrarile si iesirile de bunuri din perioada cuprinsa intre data inventarierii si data incheierii exercitiului financiar.
De asemenea, inventarierea este obligatorie si in urmatoarele cazuri:
- la cererea organelor de control cu prilejul efectuarii controlului, sau a altor organe prevazute de lege;
- ori de cate ori sunt indicii ca exista lipsuri sau plusuri in gestiune care nu pot fi stabilite cert decat prin inventariere;
- ori de cate ori intervine o predare-primire de gestiune;
- cu prilejul reorganizarii gestiunilor;
- ca urmare a calamitatilor naturale sau a unor cazuri de forta majora;
- in alte cazuri prevazute de lege – cum ar fi intocmirea situatiilor financiare interimare in cazul entitatilor care opteaza pentru repartizarea trimestriala a profitului.
In aceste situatii, inventarierea poate tine loc de inventariere anuala cu aprobarea administratorului, a ordonatorului de credite sau a persoanei care are obligatia gestionarii entitatii, doar daca sunt inventariate toate elementele de natura activelor dintr-o gestiune. Si in aceste cazuri, in registrul-inventar se cuprinde valoarea stocurilor faptice inventariate si inscrise in listele de inventariere actualizate cu intrarile si iesirile de bunuri din perioada cuprinsa intre data inventarierii si data incheierii exercitiului financiar.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!
Studii de caz si articole despre inventariere
10Apr2025
Casarea si scoaterea din evidenta a unor bunuri
de
Profeanu Laura
valabil la 10 Apr 2025
Intrebare:
Sunt societate comerciala cu capital de stat. Cum trebuie sa procedez la casarea si scoaterea din evidenta a unor bunuri pentru care suma rezultata din valorificare este cu mult mai mica decat cheltuielili de valorificare?
17Mar2025
Corectare sold 4424
de
Gina Popescu
valabil la 17 Mar 2025
Intrebare:
Am preluat contabilitatea unei societati comerciale si am urmatoarea situatie:
- TVA DECONT 300 DEC 2024 - Tva de rambursat = 15.564 lei
- contabilitate 4424 8,858 lei
- fisa platitor 9.233 lei
In decontul lunii ianuarie 2025 am omis sa preiau sold TVA de rambursat din deconturile anterioare, nu am completat deloc...
Cum pot remedia situatia?
1. Ce suma sa consider ...
07Mar2025
Regimul fiscal-contabil al ajustarilor de TVA
de
Alexandru Palaghia
valabil la 07 Mar 2025
Intrebare:
Va rog frumos sa ma ajutati cu speta prezentata mai jos:
La data de 31.12.2024, s-a facut inventarierea stocului. A rezultat minus de inventar pentru produsele finite.
Va rog frumos sa-mi spuneti care sunt monografiile contabile, care sunt ajustarile care se fac pentru tva monografia contabila.
Multumesc!
04Mar2025
Organizarea si efectuarea inventarierii
de
Profeanu Laura
valabil la 04 Mar 2025
Intrebare:
O microinteprindere are doar 2 angajati dintre care unul este administrator si raspunde de departamentul financiar-contabil.
In vederea efectuarii inventarierii anuale conform legislatiei in vigoare nu putem indeplini criteriile privind constituirea comisiei de inventariere din cel putin 2 persoane presedinte.
Exista un temei legal sau exceptii legale care sa permita efectuarea ...
23Dec2024
Pierderi tehnologice. Tratament contabil si fiscal
de
Ionut Jinga
valabil la 23 Dec 2024
Intrebare:
In urma analizei stocurilor de materii prime am constatat la materiile prime doua situatii in care inregistram pierderi:
1. Pentru materiile prime destinate nutritiei si igienei animale, produsele sunt aduse in cisterne vrac sub forma de pulberi, se descarca si se depoziteaza in silozuri metalice sau in saci; ca urmare a temperaturilor ridicate, pe timpul verii, produsele se usuca foarte ...
10Dec2024
Evaluare mijloace fixe si obiecte de inventar dintr-un spatiu achizitionat
de
Elena Ionescu
valabil la 10 Dec 2024
Intrebare:
Am cumparat o vila, obiectele si mijloacele fixe din ea le-am achizitionat separat, dar nu am o situatie, cat au fost amortizate sau daca s-au casat (proprietarul nu are o situatie sa imi puna la dispozitie).
Cum evaluez aceste obiecte, care sunt second hand? Cum le inregistrez?
Multumesc.
Vezi toate studiile de caz despre inventariere keyboard_double_arrow_right