Inventarierea patrimoniului la sfarsitul exercitiului financiar. Pentru cine este obligatorie?

12 Dec 2016
Inventarierea patrimoniului reprezinta ansamblul operatiunilor prin care se constata existenta tuturor elementelor natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, cantitativ-valoric sau numai valoric, dupa caz, la data la care aceasta se efectueaza.
Scopul principal al operatiunilor de inventariere il constituie stabilirea situatiei reale a tuturor elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii ale entitatii, precum si a bunurilor si valorilor detinute cu orice titlu, apartinand altor persoane juridice sau fizice, in vederea intocmirii situatiilor financiare anuale care trebuie sa ofere o imagine fidela a pozitiei financiare si a performantei entitatii pentru respectivul exercitiu financiar.
Inventarierea patrimoniului se efectueaza, in conditiile reglementate de Normele privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii aprobate prin OMFP 2861/2009.
Obligatia de a efectua inventarierea revine atat persoanelor juridice prevazute la art. 1 din Legea contabilitatii nr. 82/1991 cat si persoanelor care obtin venituri din activitati independente si organizeaza evidenta contabila in partida simpla.
Persoanele juridice prevazute la art. 1 din Legea contabilitatii nr. 82/1991 au obligatia sa efectueze inventarierea elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii detinute, la inceputul activitatii, cel putin o data in cursul exercitiului financiar pe parcursul functionarii, in cazul fuziunii sau incetarii activitatii, precum si in urmatoarele situatii:
a) la cererea organelor de control, cu prilejul efectuarii controlului, sau a altor organe prevazute de lege;
b) ori de cate ori sunt indicii ca exista lipsuri sau plusuri in gestiune, care nu pot fi stabilite cert decat prin inventariere;
c) ori de cate ori intervine o predare-primire de gestiune;
d) cu prilejul reorganizarii gestiunilor;
e) ca urmare a calamitatilor naturale sau a unor cazuri de forta majora;
f) in alte cazuri prevazute de lege.
In cazul in care, in situatiile enumerate mai sus, sunt inventariate toate elementele de natura activelor dintr-o gestiune, aceasta poate tine loc de inventariere anuala, cu aprobarea persoanei care are obligatia gestionarii entitatii.
Inventarierea anuala a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii se face, de regula, cu ocazia incheierii exercitiului financiar. Bunurile pot fi inventariate si inaintea datei de incheiere a exercitiului financiar, cu conditia asigurarii valorificarii si cuprinderii rezultatelor inventarierii in situatiile financiare anuale intocmite pentru exercitiul financiar respectiv. In situatia inventarierii unor gestiuni pe parcursul anului, in registrul-inventar se cuprinde valoarea stocurilor faptice inventariate si inscrise in listele de inventariere actualizate cu intrarile si iesirile de bunuri din perioada cuprinsa intre data inventarierii si data incheierii exercitiului financiar.
Persoanele care conduc contabilitatea in partida simpla au obligatia sa efectueze inventarierea la inceputul activitatii, cel putin o data pe an, precum si la incetarea activitatii.
Avand in vedere modificarea cotei standard TVA de la 01 ianuarie 2017, de la 20% la 19%, pe baza inventarierii la sfarsitul zilei de 31 decembrie 2016 comerciantii cu amanuntul stablesc noile preturi de vanzare cu amanuntul pentru marfurile existente in stoc.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!
Studii de caz si articole despre inventariere
19Iun2025
Casare obiecte de inventar
de
Gina Popescu
valabil la 19 Iun 2025
Intrebare:
In cazul in care un obiect de inventar (aspirator) nu mai poate fi folosit din punct de vedere tehnic si nici nu l-am predat pentru casare unei unitati care se ocupa cu casarea, in aceste conditii ce documente trebuie intocmite pentru scoaterea din gestiunea unitatii?
Trebuie intocmita o decizie a asociatului prin care se hotaraste scoaterea din gestiunea unitatii pe motive tehnice?
Ce ...
28Mai2025
Reglare solduri conturi 371, 378, 4428
de
Vera Constantin
valabil la 28 Mai 2025
Intrebare:
La preluarea unei firme de ceva timp am constatat ca tva neexigibil 4428 este foarte mare. 371 = 696.831,03...378 = 87775.71....4428 = 200362,38
La 1 iulie facturile din spv au intrat in 3719 (9%) si 37119 (19%) si au 378X si 4428X corecte.
Dupa vanzarea din contul vechi 371, ca am zis sa operez in el prima data dupa zeturi, am ramas cu sold 371 = sold negativ -115.782,46 378 = 0 dar 4428 ...
10Apr2025
Casarea si scoaterea din evidenta a unor bunuri
de
Profeanu Laura
valabil la 10 Apr 2025
Intrebare:
Sunt societate comerciala cu capital de stat. Cum trebuie sa procedez la casarea si scoaterea din evidenta a unor bunuri pentru care suma rezultata din valorificare este cu mult mai mica decat cheltuielili de valorificare?
17Mar2025
Corectare sold 4424
de
Gina Popescu
valabil la 17 Mar 2025
Intrebare:
Am preluat contabilitatea unei societati comerciale si am urmatoarea situatie:
- TVA DECONT 300 DEC 2024 - Tva de rambursat = 15.564 lei
- contabilitate 4424 8,858 lei
- fisa platitor 9.233 lei
In decontul lunii ianuarie 2025 am omis sa preiau sold TVA de rambursat din deconturile anterioare, nu am completat deloc...
Cum pot remedia situatia?
1. Ce suma sa consider ...
07Mar2025
Regimul fiscal-contabil al ajustarilor de TVA
de
Alexandru Palaghia
valabil la 07 Mar 2025
Intrebare:
Va rog frumos sa ma ajutati cu speta prezentata mai jos:
La data de 31.12.2024, s-a facut inventarierea stocului. A rezultat minus de inventar pentru produsele finite.
Va rog frumos sa-mi spuneti care sunt monografiile contabile, care sunt ajustarile care se fac pentru tva monografia contabila.
Multumesc!
04Mar2025
Organizarea si efectuarea inventarierii
de
Profeanu Laura
valabil la 04 Mar 2025
Intrebare:
O microinteprindere are doar 2 angajati dintre care unul este administrator si raspunde de departamentul financiar-contabil.
In vederea efectuarii inventarierii anuale conform legislatiei in vigoare nu putem indeplini criteriile privind constituirea comisiei de inventariere din cel putin 2 persoane presedinte.
Exista un temei legal sau exceptii legale care sa permita efectuarea ...
Vezi toate studiile de caz despre inventariere keyboard_double_arrow_right