Inventarierea patrimoniului la sfarsitul exercitiului financiar. Pentru cine este obligatorie?
Raspuns oferit dePortal Codul Fiscal
12 Dec 2016
Inventarierea patrimoniului reprezinta ansamblul operatiunilor prin care se constata existenta tuturor elementelor natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, cantitativ-valoric sau numai valoric, dupa caz, la data la care aceasta se efectueaza.
Scopul principal al operatiunilor de inventariere il constituie stabilirea situatiei reale a tuturor elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii ale entitatii, precum si a bunurilor si valorilor detinute cu orice titlu, apartinand altor persoane juridice sau fizice, in vederea intocmirii situatiilor financiare anuale care trebuie sa ofere o imagine fidela a pozitiei financiare si a performantei entitatii pentru respectivul exercitiu financiar.
Inventarierea patrimoniului se efectueaza, in conditiile reglementate de Normele privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii aprobate prin OMFP 2861/2009.
Obligatia de a efectua inventarierea revine atat persoanelor juridice prevazute la art. 1 din Legea contabilitatii nr. 82/1991 cat si persoanelor care obtin venituri din activitati independente si organizeaza evidenta contabila in partida simpla.
Persoanele juridice prevazute la art. 1 din Legea contabilitatii nr. 82/1991 au obligatia sa efectueze inventarierea elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii detinute, la inceputul activitatii, cel putin o data in cursul exercitiului financiar pe parcursul functionarii, in cazul fuziunii sau incetarii activitatii, precum si in urmatoarele situatii:
a) la cererea organelor de control, cu prilejul efectuarii controlului, sau a altor organe prevazute de lege;
b) ori de cate ori sunt indicii ca exista lipsuri sau plusuri in gestiune, care nu pot fi stabilite cert decat prin inventariere;
c) ori de cate ori intervine o predare-primire de gestiune;
d) cu prilejul reorganizarii gestiunilor;
e) ca urmare a calamitatilor naturale sau a unor cazuri de forta majora;
f) in alte cazuri prevazute de lege.
In cazul in care, in situatiile enumerate mai sus, sunt inventariate toate elementele de natura activelor dintr-o gestiune, aceasta poate tine loc de inventariere anuala, cu aprobarea persoanei care are obligatia gestionarii entitatii.
Inventarierea anuala a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii se face, de regula, cu ocazia incheierii exercitiului financiar. Bunurile pot fi inventariate si inaintea datei de incheiere a exercitiului financiar, cu conditia asigurarii valorificarii si cuprinderii rezultatelor inventarierii in situatiile financiare anuale intocmite pentru exercitiul financiar respectiv. In situatia inventarierii unor gestiuni pe parcursul anului, in registrul-inventar se cuprinde valoarea stocurilor faptice inventariate si inscrise in listele de inventariere actualizate cu intrarile si iesirile de bunuri din perioada cuprinsa intre data inventarierii si data incheierii exercitiului financiar.
Persoanele care conduc contabilitatea in partida simpla au obligatia sa efectueze inventarierea la inceputul activitatii, cel putin o data pe an, precum si la incetarea activitatii.
Avand in vedere modificarea cotei standard TVA de la 01 ianuarie 2017, de la 20% la 19%, pe baza inventarierii la sfarsitul zilei de 31 decembrie 2016 comerciantii cu amanuntul stablesc noile preturi de vanzare cu amanuntul pentru marfurile existente in stoc.
Scopul principal al operatiunilor de inventariere il constituie stabilirea situatiei reale a tuturor elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii ale entitatii, precum si a bunurilor si valorilor detinute cu orice titlu, apartinand altor persoane juridice sau fizice, in vederea intocmirii situatiilor financiare anuale care trebuie sa ofere o imagine fidela a pozitiei financiare si a performantei entitatii pentru respectivul exercitiu financiar.
Inventarierea patrimoniului se efectueaza, in conditiile reglementate de Normele privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii aprobate prin OMFP 2861/2009.
Obligatia de a efectua inventarierea revine atat persoanelor juridice prevazute la art. 1 din Legea contabilitatii nr. 82/1991 cat si persoanelor care obtin venituri din activitati independente si organizeaza evidenta contabila in partida simpla.
Persoanele juridice prevazute la art. 1 din Legea contabilitatii nr. 82/1991 au obligatia sa efectueze inventarierea elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii detinute, la inceputul activitatii, cel putin o data in cursul exercitiului financiar pe parcursul functionarii, in cazul fuziunii sau incetarii activitatii, precum si in urmatoarele situatii:
a) la cererea organelor de control, cu prilejul efectuarii controlului, sau a altor organe prevazute de lege;
b) ori de cate ori sunt indicii ca exista lipsuri sau plusuri in gestiune, care nu pot fi stabilite cert decat prin inventariere;
c) ori de cate ori intervine o predare-primire de gestiune;
d) cu prilejul reorganizarii gestiunilor;
e) ca urmare a calamitatilor naturale sau a unor cazuri de forta majora;
f) in alte cazuri prevazute de lege.
In cazul in care, in situatiile enumerate mai sus, sunt inventariate toate elementele de natura activelor dintr-o gestiune, aceasta poate tine loc de inventariere anuala, cu aprobarea persoanei care are obligatia gestionarii entitatii.
Inventarierea anuala a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii se face, de regula, cu ocazia incheierii exercitiului financiar. Bunurile pot fi inventariate si inaintea datei de incheiere a exercitiului financiar, cu conditia asigurarii valorificarii si cuprinderii rezultatelor inventarierii in situatiile financiare anuale intocmite pentru exercitiul financiar respectiv. In situatia inventarierii unor gestiuni pe parcursul anului, in registrul-inventar se cuprinde valoarea stocurilor faptice inventariate si inscrise in listele de inventariere actualizate cu intrarile si iesirile de bunuri din perioada cuprinsa intre data inventarierii si data incheierii exercitiului financiar.
Persoanele care conduc contabilitatea in partida simpla au obligatia sa efectueze inventarierea la inceputul activitatii, cel putin o data pe an, precum si la incetarea activitatii.
Avand in vedere modificarea cotei standard TVA de la 01 ianuarie 2017, de la 20% la 19%, pe baza inventarierii la sfarsitul zilei de 31 decembrie 2016 comerciantii cu amanuntul stablesc noile preturi de vanzare cu amanuntul pentru marfurile existente in stoc.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare
Feb212024
Se modifica tarifele pentru eliberarea de informatii si documente din registrul comertului
de
Profeanu Laura
21 Feb 2024
Incepand cu 20 martie 2024, se modifica tarifele pentru serviciile oferite de catre Oficiului National al Registrului Comertului (ONRC) pentru eliberarea de informatii si documente. Publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 136 din 19 februarie 2024, Ordinul nr. 380/C/2024, emis de Ministerul Justitiei, detaliaza noua structura tarifara aplicabila din 20 martie 2024.
Vechile si noile ...
Ian092024
Registrul achizitiilor de locuinte cu cota redusa de TVA
de
Profeanu Laura
09 Ian 2024
La 01.01.2024 a intrat in vigoare Procedura privind organizarea Registrului achizitiilor de locuinte cu cota redusa de TVA, conform Ordinului Presedintelui A.N.A.F. nr. 2080/2023.
Registrul achizitiilor de locuinte cu cota redusa de TVA se va organiza pe baza informatiilor din actele juridice intre vii, cu obiect transferul dreptului de proprietate pentru locuintele prevazute la art. 291 alin. ...
Dec152023
Registrul Unic de Control: Obligatoriu la Inspectii Fiscale, inclusiv la sediul ANAF
de
Profeanu Laura
15 Dec 2023
Recenta modificare a Codului de Procedura Fiscala, introdusa prin Legea nr. 388/2023 si publicata in Monitorul Oficial nr. 1123 din 13.12.2023, aduce o schimbare in procedura de inspectie fiscala. Aceasta lege, in vigoare din 16.12.2023, elimina conditia ca registrul unic de control sa fie completat doar atunci cand inspectiile fiscale se desfasoara in spatiile de lucru ale unui ...
Oct312019
Inscrierea/radierea in/din Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale
de
Portal Codul Fiscal
31 Oct 2019
Pentru a se inscrie in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale entitatile/unitatile de cult trebuie sa depuna Formularul nr. 163 "Cerere de inscriere/radiere in/din Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale".
Cererea se completeaza cu ajutorul aplicatiei informatice afisate pe site-ul Agentiei Nationale de ...
Iul162019
Legea nr. 132/2019 aduce noi modificari si completari reglementarilor privind zilierii incepand cu 18 iulie 2019
de
Portal Codul Fiscal
16 Iul 2019
In M.Of. nr. 575 din 15 iulie 2019 a fost publicata Legea nr. 132/2019 pentru modificarea si completarea Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilier. Prevederile acestei legi intra in vigoare la data de 18 iulie 2019.
Este a doua modificare adusa Legii nr. 52/2011 in luna iulie 2019, dupa ce, la inceputul lunii a fost publicata ...
Apr192019
ANAF urgenteaza inregistrarea entitatilor in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale
de
Portal Codul Fiscal
19 Apr 2019
In Monitorul Oficial nr. 303 din 18.04.2018 a fost publicat O.A.N.A.F. nr. 1086/2019 privind modificarea O.A.N.A.F. nr. 819/2019 pentru aprobarea Procedurii privind organizarea Registrului entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale.
Modificarile vizeaza reducerea termenului de solutionare a cererii de inscriere in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care ...