Legea 191 - Modificari privind obligatia de a utiliza POS-uri
Raspuns oferit dePortal Codul Fiscal
27 Iul 2018
Legea nr. 191/2018 publicata in Monitorul Oficial nr. 642 din 24/07/2018 a adus modificari Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata.
Conform acestor modificari, persoanele juridice care desfasoara activitati de comert cu amanuntul si cu ridicata, asa cum acestea sunt definite de Ordonanta Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cele care desfasoara activitati de prestari de servicii, care realizeaza anual o cifra de afaceri mai mare de 50.000 euro in echivalent lei, au obligatia sa accepte ca mijloc de plata si cardurile de debit, si cardurile de credit prin intermediul unui terminal POS si/sau al altor solutii moderne de acceptare. Prin activitatea de prestari de servicii se intelege operatiunea definita la art. 271 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Refuzul acestor persoane de a accepta ca mijloc de plata cardurile de debit si cardurile de credit consituie contraventie si se sanctioneaza cu amendă de la 5.000 lei la 7.500 lei.
Reglementarile anterioare prevedeau aceasta obligatie pentru persoanele juridice care desfasoara activitati de comert cu amanuntul si care realizeaza anual o cifra de afaceri mai mare de 10.000 de euro. Astfel, pe de o parte este majorata limita de la 10.000 euro la 50.000 euro, iar pe de alta parte se mareste sfera persoanelor carora le revine obligatia de a accepta ca mijloc de plata cardurile, aceasta obligatie revenind in prezent si persoanelor juridice ce desfasoara activitati de comert cu ridicata precum si celor care desfasoara activitati de prestari de servicii.
In cazul operatorilor economici furnizori de servicii de utilitate publica, precum si institutiile publice care incaseaza impozite, taxe, amenzi, dobanzi, penalitati de intarziere, penalitati si alte obligatii de plata se mentine obligatia de a accepta incasari si prin intermediul cardurilor de debit si al cardurilor de credit. Refuzul acesto persoane de a accepta încasări prin intermediul cardurilor de debit şi al cardurilor de credit consituie contraventie si se sanctioneaza cu amendă de la 20.000 lei la 50.000 lei.
In ceea ce priveste serviciul de avans in numerar se mentine limita maxima de 200 lei. Prevederile privind acest serviciu au fost reformulate astfel incat sa rezulte ca acest serviciu este o optiune a persoanelor juridice si nu este obligatoriu.
Conform acestor modificari, persoanele juridice care desfasoara activitati de comert cu amanuntul si cu ridicata, asa cum acestea sunt definite de Ordonanta Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cele care desfasoara activitati de prestari de servicii, care realizeaza anual o cifra de afaceri mai mare de 50.000 euro in echivalent lei, au obligatia sa accepte ca mijloc de plata si cardurile de debit, si cardurile de credit prin intermediul unui terminal POS si/sau al altor solutii moderne de acceptare. Prin activitatea de prestari de servicii se intelege operatiunea definita la art. 271 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Refuzul acestor persoane de a accepta ca mijloc de plata cardurile de debit si cardurile de credit consituie contraventie si se sanctioneaza cu amendă de la 5.000 lei la 7.500 lei.
Reglementarile anterioare prevedeau aceasta obligatie pentru persoanele juridice care desfasoara activitati de comert cu amanuntul si care realizeaza anual o cifra de afaceri mai mare de 10.000 de euro. Astfel, pe de o parte este majorata limita de la 10.000 euro la 50.000 euro, iar pe de alta parte se mareste sfera persoanelor carora le revine obligatia de a accepta ca mijloc de plata cardurile, aceasta obligatie revenind in prezent si persoanelor juridice ce desfasoara activitati de comert cu ridicata precum si celor care desfasoara activitati de prestari de servicii.
In cazul operatorilor economici furnizori de servicii de utilitate publica, precum si institutiile publice care incaseaza impozite, taxe, amenzi, dobanzi, penalitati de intarziere, penalitati si alte obligatii de plata se mentine obligatia de a accepta incasari si prin intermediul cardurilor de debit si al cardurilor de credit. Refuzul acesto persoane de a accepta încasări prin intermediul cardurilor de debit şi al cardurilor de credit consituie contraventie si se sanctioneaza cu amendă de la 20.000 lei la 50.000 lei.
In ceea ce priveste serviciul de avans in numerar se mentine limita maxima de 200 lei. Prevederile privind acest serviciu au fost reformulate astfel incat sa rezulte ca acest serviciu este o optiune a persoanelor juridice si nu este obligatoriu.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare
Apr132024
Noua procedura de raportare CESOP si impactul acesteia asupra platilor transfrontaliere pentru comerciantii online
de
Profeanu Laura
13 Apr 2024
Recent, ANAF a pus in dezbatere publica o noua procedura de raportare fiscala denumita CESOP, care include si modelul declaratiei necesare (Formularul 396 ”Declaratie informativa privind platile transfrontaliere efectuate de prestatorii de servicii de plata”). Aceasta initiativa vizeaza evidentele despre platile transfrontaliere catre comerciantii online, un domeniu in continua ...
Apr152024
Teritorii terte
de
Profeanu Laura
15 Apr 2024
Teritoriile terte sunt definite in contextul legislatiei vamale a Uniunii Europene ca fiind teritorii care, desi sunt parte din teritoriul vamal al UE, sunt tratate diferit din punct de vedere vamal si fiscal. Potrivit art. 337 din Codul fiscal, acestea includ:
Insulele Canare - Un arhipelag situat in Atlantic, apartinand Spaniei.
Insulele Aland - Un arhipelag in Marea Baltica, ...
Mar122024
Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024
de
Profeanu Laura
12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE.
Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Mar122024
Clarificari privind depunerea Declaratiei 398 pentru comertul online
de
Profeanu Laura
12 Mar 2024
Recent, Codul Fiscal a fost actualizat cu noi prevederi ce vizeaza firmele care aplica regimurile speciale de TVA pentru comertul online in UE. Modificarile, in vigoare din 8 martie 2024, conform Legii nr. 33/2024, aduc clarificari importante in ceea ce priveste termenele de depunere a Declaratiei 398 ”Declaratie speciala de TVA” (VAT Return One Stop Shop)
Contextul ...
Mar072024
Stabilirea si plata contributiei asiguratorie pentru munca
de
Profeanu Laura
07 Mar 2024
Calculul contributiei asiguratorie pentru munca (CAM) se realizeaza prin aplicarea cotei de 2,25% asupra bazei de calcul prevazuta la art. 220^4 din Codul fiscal (suma castigurilor brute realizate din salarii si venituri asimilate salariilor, in tara si in strainatate) cu respectarea prevederilor art. 220^5, care prevede: Contributia asiguratorie pentru munca nu se datoreaza pentru ...
Mar022024
Corectarea erorilor din documentele de plata
de
Profeanu Laura
02 Mar 2024
In complexitatea administrarii fiscale, erorile in documentele de plata pot crea probleme atat pentru contribuabili, cat si pentru autoritatile fiscale. Codul de Procedura Fiscala, prin art. 164, ofera un cadru clar pentru corectarea acestor erori, asigurand astfel integritatea si eficienta sistemului fiscal. Acesta informare isi propune sa ofere o intelegere detaliata a dispozitiilor art. ...