Intrebare: Va scriu cu rugamintea sa ne acordati sprijinul in vederea interpretarii prevederilor legislatiei fiscale in legatura cu potentiala obligatie de modificare a vectorului fiscal din microintreprindere in platitor de impozit pe profit. Reprezint o societate romana inregistrata ca microintreprindere a carei cifra de afaceri este obtinuta partial din venituri aferente unui contract de mandat (i.e. societatea este desemnata membru al Consiliului de Administratie al unei alte societati din Romania). Conform modificarilor legislative recente ce au intrat in vigoare de la 1 ianuarie 2023, pentru a mentine regimul fiscal de microintreprindere, una dintre conditiile care ar trebui indeplinite de catre societate este ca veniturile din prestarea de servicii de consultanta si/sau management sa constituie maxim 20% din total venituri. Astfel, potrivit prevederilor art. 52 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal introdus prin OUG nr. 16 din 2022, "Daca in cursul unui an fiscal o microintreprindere realizeaza venituri mai mari de 500.000 euro sau ponderea veniturilor realizate din consultanta si/sau management in veniturile totale este de peste 20% inclusiv, aceasta datoreaza impozit pe profit incepand cu trimestrul in care s-a depasit oricare dintre aceste limite, fara posibilitatea de a mai opta pentru perioada urmatoare sa aplice prevederile prezentului titlu." Intrucat legislatia fiscala nu contine o definitie a serviciilor de management si/sau consultanta, am efectuat o analiza a altor acte normative existente / informatii publicate de autoritati, dupa cum urmeaza: a) Cu privire la serviciile de management si consultanta, conform descrierii codului CAEN 7022 - Activitati de consultanta pentru afaceri si management, - Aceasta clasa include acordarea de consultatii, indrumare (coaching) si asistenta operationala pentru firme si alte organizatii pe probleme de management, cum ar fi: planificarea strategica si organizatorica, procese de retehnologizare, managementul schimbarilor, reducerea costurilor si alte probleme financiare; obiective si strategii de marketing, planificarea si politici privind resursele umane, strategii de compensare si pensionare, planificarea productiei si planificarea controlului - b) Cu privire la activitatea de membru al Consiliului de Administratie desfasurata in cadrul contractului de mandat, potrivit prevederilor Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale: Art. 137 (1)Societatea pe actiuni este administrata de unul sau mai multi administratori, numarul acestora fiind totdeauna impar. Cand sunt mai multi administratori, ei constituie un consiliu de administratie. (2)Societatile pe actiuni ale caror situatii financiare anuale fac obiectul unei obligatii legale de auditare sunt administrate de cel putin 3 administratori. [..] Art. 1371 (1)Administratorii sunt desemnati de catre adunarea generala ordinara a actionarilor, cu exceptia primilor administratori, care sunt numiti prin actul constitutiv. Art. 142 (1)Consiliul de administratie este insarcinat cu indeplinirea tuturor actelor necesare si utile pentru realizarea obiectului de activitate al societatii, cu exceptia celor rezervate de lege pentru adunarea generala a actionarilor. (2) Consiliul de administratie are urmatoarele competente de baza, care nu pot fi delegate directorilor: a)stabilirea directiilor principale de activitate si de dezvoltare ale societatii; b)stabilirea politicilor contabile si a sistemului de control financiar, precum si aprobarea planificarii financiare; c)numirea si revocarea directorilor si stabilirea remuneratiei lor; d)supravegherea activitatii directorilor; e)pregatirea raportului anual, organizarea adunarii generale a actionarilor si implementarea hotararilor acesteia; f)introducerea cererii pentru deschiderea procedurii insolventei societatii, potrivit Legii nr. 85/2006 privind procedura insolventei. (3)De asemenea, nu pot fi delegate directorilor atributiile primite de catre consiliul de administratie din partea adunarii generale a actionarilor, in conformitate cu art. 114. Asadar, conform prevederilor Legii nr. 31/1990 si activitatilor intreprinse de societate conform mandatului acordat, activitatea efectuata in calitate de administrator nu constituie un serviciu de management al societatii sau de consultanta. Activitatea de management este desfasurata de directorii societatii administrata, nu de administartori. Membrii Consiliului de Administratie au rol de reprezentare a societatii, de supraveghere si control al managementului si nu de prestatori de servicii de management si/sau consultanta. Avand in vedere cele de mai sus, va rog sa ne comunicati interpretarea dvs, respectiv daca serviciile de mandat pot fi considerate sau nu servicii de management si/sau consultanta in analiza regimului fiscal al societatii, iar veniturile aferente ar trebui sa fie luate in considerare la calculul plafonului de 20% din total venituri. Va multumesc.
Informatii la zi oferite de expertii PortalCodulFiscal.ro -
cel mai apreciat site de consultanta fiscala din Romania
Vrei sa ai acces instant la TOATE Explicatiile, Intrebarile si Raspunsurile + Noutatile din lege?
Este foarte simplu: TESTEAZA GRATUIT pentru 48 de ore!
- Ai la dispozitie o Baza de Date cu peste 90.000 de intrebari si raspunsuri
- Gasesti Legislatie la zi + Sfaturile specialistilor in fiscalitate si contabilitate
Completeaza formularul de mai jos si TESTEAZA GRATUIT ! Beneficiaza de oferta noastra speciala!