Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 1 Iulie 2025

Modificarile la regimul de scutire de TVA pentru intreprinderi mici: probleme practice si interpretative

20 Mar 2025

Incepand cu 1 aprilie 2025, Romania va implementa modificari majore in regimul de scutire de TVA pentru intreprinderile mici, aliniindu-se astfel la prevederile Directivei 2020/285. Principalul aspect vizeaza majorarea plafonului de scutire la 395.000 lei, insa in acelasi timp, noile prevederi legislative ridica o serie de probleme practice si interpretative care trebuie clarificate.

Depasirea plafonului si aplicarea TVA: un vid procedural?

Una dintre cele mai contestate prevederi din proiectul de OUG se refera la aplicarea regimului de taxare imediat dupa depasirea plafonului de scutire. Conform articolului 310 alin. (6) din Codul fiscal, o intreprindere care depaseste plafonul de 395.000 lei trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA si sa aplice regimul de taxare incepand cu ziua depasirii plafonului. Totusi, in practica, acest mecanism genereaza incertitudini majore:

    Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
    Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
    Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
  • Atribuirea retroactiva a codului de TVA – Inregistrarea in scopuri de TVA va fi valabila din momentul depasirii plafonului, dar nu exista o modalitate practica prin care codul de TVA sa fie emis exact in aceeasi zi. Acest lucru creeaza o perioada „de vid fiscal”, in care contribuabilul trebuie sa factureze cu TVA, dar nu dispune de un cod valid.
  • Dificultati in emiterea facturilor – Sistemul e-Factura nu permite generarea facturilor cu TVA de catre entitati fara un cod valid, ceea ce ar putea duce la probleme operationale pentru micile afaceri.
  • Incertitudinea perioadei tranzitorii – Nu este clar daca operatorii economici trebuie sa emita facturi fara TVA si sa le storneze ulterior sau daca vor exista reguli specifice pentru aceasta perioada intermediara.

Camera Consultantilor Fiscali (CCF) propune o solutie alternativa: aplicarea TVA doar pentru tranzactia prin care plafonul este depasit si cele ulterioare, nu retroactiv pentru intreaga zi.

Regimul de taxare sau regimul normal de TVA? O problema de terminologie

Un alt aspect care necesita clarificare este utilizarea termenului „regim de taxare” in proiectul de OUG. Acesta nu este definit explicit in Codul fiscal, ceea ce poate genera confuzii. CCF recomanda inlocuirea acestuia cu „regimul normal de TVA” si adaugarea unei definitii clare in legislatie:

„Regimul normal de TVA consta in aplicarea prevederilor din titlul VII al Codului fiscal, cu exceptia situatiilor in care se aplica regimurile speciale prevazute de art. 310 – 315^4.”

Aceasta clarificare ar ajuta la evitarea interpretarilor gresite si ar alinia terminologia utilizata cu cea din legislatia comunitara.

Dispozitiile tranzitorii si aplicarea retroactiva a legii

Problemele tranzitorii identificate de fiscalisti vizeaza doua situatii distincte:

  1. Depasirea plafonului in martie 2025 – Daca o firma depaseste plafonul vechi de 300.000 lei in martie 2025, inainte de intrarea in vigoare a noilor prevederi, nu este clar daca trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA conform regulilor noi sau vechi.
  2. Depasiri anterioare anului 2025 – Exista riscul ca noile reguli sa fie aplicate retroactiv si pentru firmele care au depasit plafonul in anii anteriori, ceea ce ar contraveni principiului neretroactivitatii legii fiscale.

CCF sugereaza ca pentru aceste situatii sa se aplice reglementarile in vigoare la data depasirii plafonului, pentru a evita potentiale contestatii si probleme de conformare fiscala.

Ce urmeaza?

Pentru ca aceste modificari sa intre in vigoare, proiectul de OUG trebuie adoptat de Guvern si publicat in Monitorul Oficial pana la sfarsitul lunii martie 2025. Desi Romania trebuia sa transpuna noile reguli incepand cu 1 ianuarie 2025, implementarea a fost amanata.

In concluzie, desi majorarea plafonului de scutire de TVA va sprijini intreprinderile mici, modul in care se va face tranzitia la noile reguli trebuie clarificat urgent pentru a evita blocaje in activitatea economica. Entitatile vizate trebuie sa urmareasca cu atentie procesul legislativ si sa fie pregatite pentru modificarile care urmeaza.

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre scutire tva

29Iun2025

Promisiune de vanzare intre societate si persoana fizica pentru cladiri vechi - implicatii TVA

de Profeanu Laura valabil la 29 Iun 2025
Intrebare: Societatea achizitioneaza in anul 2013 doua imobile (foste vile cazare tabere), la un pret infim. In anul 2014 sunt reevaluate la pretul pietei, reevaluare inregistrata in contabilitate. In anul 2025 se doreste vanzarea lor catre o persoana fizica la un pret agreat intre parti (nu s-a intocmit raport de evaluare). Se intocmeste la notar contract de promisiune de vanzare. Terenul pe care sunt ...
28Iun2025

Vanzare autoturism in UE platitor si neplatitor TVA

de Gina Popescu valabil la 28 Iun 2025
Intrebare: In cazul vanzarii unui autoturism - mijloc fix, proprietatea unei persoane juridice RO: (daca depinde situatia in functie de cum a achizitionat autoturismul - de la pers fizica /juridica, rog explicitare fiecare caz in parte); 1. platitoare de TVA 2. neplatitoare de TVA catre: 3. client UE pers juridica cu cod TVA 4. client UE pers fizica din UE A. se aplica /nu TVA B. ...
26Iun2025

Achizitie marfuri din Polonia cu livrare ulterioara in Ungaria

de Vera Constantin valabil la 26 Iun 2025
Intrebare: Avem o livrare triunghiulara: Marfa este achizitionata de catre noi din Polonia, de la un stochist, nu producator.Provenienta marfii este Rusia, marfa achizitionata inainte de restrictii. Marfa va ajunge in depozitul nostru din Romania, dupa va fi livrata de catre noi in Ungaria, catre clientul final. Avand in vedere ca este embargou pe produsele din Rusia, avem voie sa efectuam aceasta ...
22Iun2025

Livrarea de constructii, parti de constructii si a terenurilor pe care sunt construite, precum si a oricaror altor terenuri

de Profeanu Laura valabil la 22 Iun 2025
Intrebare: Detinem urmatoarele imobile: o cladire cu terenul aferent si doua terenuri amenajate, unul ca parcare, iar unul teren de tenis. Cladirea este mai veche de 2007 si a fost supusa unei modernizari cu mansardare in 2007. Ce regim de TVA trebuie sa aplicam pentru aceasta tranzactie: Vanzare Hotel + teren de sub cladire + vanzare terenuri amenajate?
20Iun2025

Vanzare cladire veche si terenuri

de Gina Popescu valabil la 20 Iun 2025
Intrebare: Detinem un imobil cu terenul aferent si alte doua terenuri amenajate ca parcare, respectiv teren de tenis. Intentionam sa vindem intreaga investitie. Mentionez ca cladirea este mai veche de 2007 si a suferit doua modernizari, din care una mai ampla cu mansardare in 2007. Ce regim de TVA trebuie aplicat pentru aceasta vanzare?
23Iun2025

TVA import de la furnizor cu numar IOSS

de Constanta Popa valabil la 23 Iun 2025
Intrebare: Pentru un import din China, care ne soseste din Germania (Nr.IOSS dat de furnizorul chinez), deci nu trece in Romania prin vama, ce obligatii declarative avem in ceea ce priveste TVA-ul? Ce inregistrari contabile trebuie sa facem? Cu stima.
Vezi toate studiile de caz despre scutire tva keyboard_double_arrow_right
x