Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 18 Mai 2025

Modificarile la regimul de scutire de TVA pentru intreprinderi mici: probleme practice si interpretative

20 Mar 2025

Incepand cu 1 aprilie 2025, Romania va implementa modificari majore in regimul de scutire de TVA pentru intreprinderile mici, aliniindu-se astfel la prevederile Directivei 2020/285. Principalul aspect vizeaza majorarea plafonului de scutire la 395.000 lei, insa in acelasi timp, noile prevederi legislative ridica o serie de probleme practice si interpretative care trebuie clarificate.

Depasirea plafonului si aplicarea TVA: un vid procedural?

Una dintre cele mai contestate prevederi din proiectul de OUG se refera la aplicarea regimului de taxare imediat dupa depasirea plafonului de scutire. Conform articolului 310 alin. (6) din Codul fiscal, o intreprindere care depaseste plafonul de 395.000 lei trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA si sa aplice regimul de taxare incepand cu ziua depasirii plafonului. Totusi, in practica, acest mecanism genereaza incertitudini majore:

    Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
    Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
    Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
  • Atribuirea retroactiva a codului de TVA – Inregistrarea in scopuri de TVA va fi valabila din momentul depasirii plafonului, dar nu exista o modalitate practica prin care codul de TVA sa fie emis exact in aceeasi zi. Acest lucru creeaza o perioada „de vid fiscal”, in care contribuabilul trebuie sa factureze cu TVA, dar nu dispune de un cod valid.
  • Dificultati in emiterea facturilor – Sistemul e-Factura nu permite generarea facturilor cu TVA de catre entitati fara un cod valid, ceea ce ar putea duce la probleme operationale pentru micile afaceri.
  • Incertitudinea perioadei tranzitorii – Nu este clar daca operatorii economici trebuie sa emita facturi fara TVA si sa le storneze ulterior sau daca vor exista reguli specifice pentru aceasta perioada intermediara.

Camera Consultantilor Fiscali (CCF) propune o solutie alternativa: aplicarea TVA doar pentru tranzactia prin care plafonul este depasit si cele ulterioare, nu retroactiv pentru intreaga zi.

Regimul de taxare sau regimul normal de TVA? O problema de terminologie

Un alt aspect care necesita clarificare este utilizarea termenului „regim de taxare” in proiectul de OUG. Acesta nu este definit explicit in Codul fiscal, ceea ce poate genera confuzii. CCF recomanda inlocuirea acestuia cu „regimul normal de TVA” si adaugarea unei definitii clare in legislatie:

„Regimul normal de TVA consta in aplicarea prevederilor din titlul VII al Codului fiscal, cu exceptia situatiilor in care se aplica regimurile speciale prevazute de art. 310 – 315^4.”

Aceasta clarificare ar ajuta la evitarea interpretarilor gresite si ar alinia terminologia utilizata cu cea din legislatia comunitara.

Dispozitiile tranzitorii si aplicarea retroactiva a legii

Problemele tranzitorii identificate de fiscalisti vizeaza doua situatii distincte:

  1. Depasirea plafonului in martie 2025 – Daca o firma depaseste plafonul vechi de 300.000 lei in martie 2025, inainte de intrarea in vigoare a noilor prevederi, nu este clar daca trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA conform regulilor noi sau vechi.
  2. Depasiri anterioare anului 2025 – Exista riscul ca noile reguli sa fie aplicate retroactiv si pentru firmele care au depasit plafonul in anii anteriori, ceea ce ar contraveni principiului neretroactivitatii legii fiscale.

CCF sugereaza ca pentru aceste situatii sa se aplice reglementarile in vigoare la data depasirii plafonului, pentru a evita potentiale contestatii si probleme de conformare fiscala.

Ce urmeaza?

Pentru ca aceste modificari sa intre in vigoare, proiectul de OUG trebuie adoptat de Guvern si publicat in Monitorul Oficial pana la sfarsitul lunii martie 2025. Desi Romania trebuia sa transpuna noile reguli incepand cu 1 ianuarie 2025, implementarea a fost amanata.

In concluzie, desi majorarea plafonului de scutire de TVA va sprijini intreprinderile mici, modul in care se va face tranzitia la noile reguli trebuie clarificat urgent pentru a evita blocaje in activitatea economica. Entitatile vizate trebuie sa urmareasca cu atentie procesul legislativ si sa fie pregatite pentru modificarile care urmeaza.

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Impozit pe constructii 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre scutire tva

15Mai2025

Modificare plafon

de Georgeta Serban-Matei valabil la 15 Mai 2025
TVA
Intrebare: As vrea sa ma interesez cat este plafonul de scutire a tva ului in anul 2025? Este 300.000 ron sau 395.000 ron? Va multumesc.
18Mai2025

Alternative si efecte fiscale TVA pentru inchiriere bun imobil

de Amelia Dumitras valabil la 18 Mai 2025
Intrebare: O SC ce a facut investitii la o cladire cu apartamente pe care le inchiriaza, a solicitat rambursare pentru TVA aferent investitiilor efectuate. In luna ianuarie nu a depus declaratia la ANAF pentru a ajusta TVA aferent investitiei si acum s-a facut notificare pentru colectarea TVA aferenta apartamentelor respective date spre chirie. In cazul in care este mai avantajos sa faca ajustarea ...
14Mai2025

SRL cu activitate medicala. RO e-Factura

de Vera Constantin valabil la 14 Mai 2025
Intrebare: SRL, obiect de activitate 8622 activitate medicala de specialitate, presteaza servicii medicale, catre clienti, persoane fizice, servicii medicale, neplatitoare de TVA, incasari cu bon fiscal casa de marcat. La cerere, celor care au nevoie, se elibereaza factura. Avem obligatia raportarii acestor facturi in e-Factura? Multumim!
06Mai2025

Lichidare societate cu cod de tva anulat. D311

de Vera Constantin valabil la 06 Mai 2025
Intrebare: O societate are codul de tva anulat din oficiu. Societatea se afla in procedura de lichidare voluntara. In anul 2021 a achizitionat un teren pentru care s-au aplicat masurile de simplificare a TVA. Valoare tva la achizitie dedusa si colectata: 26172 lei. Terenul va intra in proprietatea asociatului unic, conform raport repartizare bunuri. Detine raport evaluare teren, cu o valoare de piata ...

Tratamentul fiscal al operatiunilor de asigurare

de Profeanu Laura 30 Apr 2025
Potrivit art. 292 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, sunt scutite de TVA operatiunile de asigurare si/sau reasigurare, precum si prestarile de servicii in legatura cu aceste operatiuni efectuate de persoanele impozabile care le intermediaza. Aceste operatiuni sunt scutite fara drept de deducere, ceea ce implica: neaplicarea TVA la emiterea ...
24Apr2025

Inscriere in decont de TVA livrare produse farmaceutice cu TVA 0%

de Gina Popescu valabil la 24 Apr 2025
TVA
Intrebare: Societatea comercializeaza produse farmaceutice cu diferite cote de TVA: 19, 9, 5 inclusiv 0%. La ce rand din D300 se trec livrarile de marfa cu cota de TVA 0%?
Vezi toate studiile de caz despre scutire tva keyboard_double_arrow_right