Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 19 Iulie 2025

Modificarile la regimul de scutire de TVA pentru intreprinderi mici: probleme practice si interpretative

20 Mar 2025

Incepand cu 1 aprilie 2025, Romania va implementa modificari majore in regimul de scutire de TVA pentru intreprinderile mici, aliniindu-se astfel la prevederile Directivei 2020/285. Principalul aspect vizeaza majorarea plafonului de scutire la 395.000 lei, insa in acelasi timp, noile prevederi legislative ridica o serie de probleme practice si interpretative care trebuie clarificate.

Depasirea plafonului si aplicarea TVA: un vid procedural?

Una dintre cele mai contestate prevederi din proiectul de OUG se refera la aplicarea regimului de taxare imediat dupa depasirea plafonului de scutire. Conform articolului 310 alin. (6) din Codul fiscal, o intreprindere care depaseste plafonul de 395.000 lei trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA si sa aplice regimul de taxare incepand cu ziua depasirii plafonului. Totusi, in practica, acest mecanism genereaza incertitudini majore:

    Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
    Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
    Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
  • Atribuirea retroactiva a codului de TVA – Inregistrarea in scopuri de TVA va fi valabila din momentul depasirii plafonului, dar nu exista o modalitate practica prin care codul de TVA sa fie emis exact in aceeasi zi. Acest lucru creeaza o perioada „de vid fiscal”, in care contribuabilul trebuie sa factureze cu TVA, dar nu dispune de un cod valid.
  • Dificultati in emiterea facturilor – Sistemul e-Factura nu permite generarea facturilor cu TVA de catre entitati fara un cod valid, ceea ce ar putea duce la probleme operationale pentru micile afaceri.
  • Incertitudinea perioadei tranzitorii – Nu este clar daca operatorii economici trebuie sa emita facturi fara TVA si sa le storneze ulterior sau daca vor exista reguli specifice pentru aceasta perioada intermediara.

Camera Consultantilor Fiscali (CCF) propune o solutie alternativa: aplicarea TVA doar pentru tranzactia prin care plafonul este depasit si cele ulterioare, nu retroactiv pentru intreaga zi.

Regimul de taxare sau regimul normal de TVA? O problema de terminologie

Un alt aspect care necesita clarificare este utilizarea termenului „regim de taxare” in proiectul de OUG. Acesta nu este definit explicit in Codul fiscal, ceea ce poate genera confuzii. CCF recomanda inlocuirea acestuia cu „regimul normal de TVA” si adaugarea unei definitii clare in legislatie:

„Regimul normal de TVA consta in aplicarea prevederilor din titlul VII al Codului fiscal, cu exceptia situatiilor in care se aplica regimurile speciale prevazute de art. 310 – 315^4.”

Aceasta clarificare ar ajuta la evitarea interpretarilor gresite si ar alinia terminologia utilizata cu cea din legislatia comunitara.

Dispozitiile tranzitorii si aplicarea retroactiva a legii

Problemele tranzitorii identificate de fiscalisti vizeaza doua situatii distincte:

  1. Depasirea plafonului in martie 2025 – Daca o firma depaseste plafonul vechi de 300.000 lei in martie 2025, inainte de intrarea in vigoare a noilor prevederi, nu este clar daca trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA conform regulilor noi sau vechi.
  2. Depasiri anterioare anului 2025 – Exista riscul ca noile reguli sa fie aplicate retroactiv si pentru firmele care au depasit plafonul in anii anteriori, ceea ce ar contraveni principiului neretroactivitatii legii fiscale.

CCF sugereaza ca pentru aceste situatii sa se aplice reglementarile in vigoare la data depasirii plafonului, pentru a evita potentiale contestatii si probleme de conformare fiscala.

Ce urmeaza?

Pentru ca aceste modificari sa intre in vigoare, proiectul de OUG trebuie adoptat de Guvern si publicat in Monitorul Oficial pana la sfarsitul lunii martie 2025. Desi Romania trebuia sa transpuna noile reguli incepand cu 1 ianuarie 2025, implementarea a fost amanata.

In concluzie, desi majorarea plafonului de scutire de TVA va sprijini intreprinderile mici, modul in care se va face tranzitia la noile reguli trebuie clarificat urgent pentru a evita blocaje in activitatea economica. Entitatile vizate trebuie sa urmareasca cu atentie procesul legislativ si sa fie pregatite pentru modificarile care urmeaza.

 

Nu uitati: Abonamentul dvs. include si consultanta telefonica. Daca doriti sa discutati direct cu un consultant, va puteti programa oricand, AICI.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre scutire tva

16Iul2025

Import de bunuri ulterior livrate intracomunitar

de Vera Constantin valabil la 16 Iul 2025
Intrebare: O firma cu asociati din Ucraina, administratorul avand NIF hotaraste sa importe din Ucraina marfuri cu valoarea de 100.000 euro si sa le livreze mai departe in Ungaria prin taxare inversa cu valoarea de 100100 euro (datorita razboiului doresc sa recupereze macar marfa la pret de achizitie). 1. marfa se livreaza in depozitul din Romania, se achita TVA si se livreaza mai departe la partenerul ...
16Iul2025

Import in alt stat UE

de Vera Constantin valabil la 16 Iul 2025
Intrebare: Societate din Romania, platitoare de TVA, cu sediul in Romania, achizitioneaza marfa din China pe care o livreaza direct in Italia. Taxele vamale si TVA-ul este achitat in Italia. Care este regimul TVA pe care trebuie sa il aplice societatea din Romania la tranzactia de import din China si tranzactia de livrare catre firma din Italia? Multumesc.
13Iul2025

Continuarea aplicarii regimului de scutire TVA pentru livrare proteze si accesorii dentare

de Amelia Dumitras valabil la 13 Iul 2025
Intrebare: Va rugam sa ne precizati daca produsele cu cod vamal: 90.21.21.10.00 care se incadrau pe scutire scutirea de TVA conform Art. 294 alin. (5) lit. C Cod Fiscal, pentru livrarea de proteze si accesorii ale acestora, ceea ce include si dintii de proteza, vor ramane pe regim de scutire si dupa noile modificari de la 01.08.2025. Multumim!
12Iul2025

Tratament TVA servicii de consultanta catre BEI si catre un beneficiar din Romania

de Gina Popescu valabil la 12 Iul 2025
TVA
Intrebare: O societate din RO platitoare de TVA, este implicata intr-un proiect, pentru care serviciile prestate (consultanta) se factureaza catre Banca Europeana de Investitii (Luxembourg), scopul, implementarea de asistenta tehnica in Republica Moldova si Ucraina. Printre subconsultanti sunt si firme romanesti care factureaza servicii catre Societate pentru un subproiect in Republica Moldova. Va ...
12Iul2025

PFA - Platitor sau neplatitor TVA - Cod CAEN 8622

de Florentina Buzea valabil la 12 Iul 2025
Intrebare: Va rog, in ce conditii un PFA (CAEN 8622) trece la regim de platitor de TVA: daca depaseste valoarea facturilor incasate pragul de 300.000 lei, in cursul anului financiar. PFA este obligat sa depuna 070 si sa se declare platitor de TVA incepand cu urmatoarea factura sau cu urmatoarea luna? Multumesc!
09Iul2025

Obligatia de inregistrare in scopuri de TVA pentru un SRL detinut de medic oftalmolog. Riscuri de reclasificare a activitatii ca dependenta

de Profeanu Laura valabil la 09 Iul 2025
Intrebare: Medic oftalmolog detine un srl, activitatea desfasurata sub cod caen 8622, primeste notificare de la ANAF ca a despasit plafonul de scutire TVA si este necesara inregistrarea ca platitor de TVA. Medicul prin SRL pe care il detine unde si este salariat are un contract de prestari servicii cu o clinica privata, tot cu profil oftalmologic, unde face consultatii, la fiecare final de luna emite ...
Vezi toate studiile de caz despre scutire tva keyboard_double_arrow_right
x