Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 24 Aprilie 2024

Noi masuri fiscale introduse prin OUG 19 din 29 martie 2021

Raspuns oferit de
Irina Dumitrescu

Irina Dumitrescu
Consultant fiscal, Expert contabil

 
In Monitorul Oficial cu numarul 315 din data de 29 martie 2021 a fost publicata O.U.G. nr. 19/2021 privind unele masuri fiscale, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal.

Principalele masuri introduse sunt:
- pentru anul 2021 contribuabilii obligati la plata impozitului specific unor activitati nu datoreaza impozit specific pentru o perioada de 90 de zile calculata incepand cu data de 1 aprilie 2021.
 
- suspendarea aplicarii prevederilor privind deducerea sumelor cu educatia timpurie a copiilor angajatilor (prevederile art. 25 alin. (4) lit. i1) si i2) din Codul fiscal) si a celor privind neincluderea in baza de calcul a impozitului pe salarii si contributiilor sociale obligatorii a acestor sume (art. 76 alin. (4) lit. x) si art. 142 lit. z) din Codul fiscal) incepand cu data de 1 aprilie 2021 si pana la data de 31 decembrie 2021, inclusiv. Astfel, incepand cu veniturile aferente lunii aprilie 2021, pana la 01 ianuarie 2020, daca sunt acordate sume angajatilor pentru educatia timpurie a copiilor aceste sume vor intra in baza de calcul a impozitului pe salarii si a contributiilor sociale obligatorii si vor fi cheltuilei deductibile conform art. 25 alin. (2) din Codul fiscal. In aceasta perioada cheltuielile pentru functionarea corespunzatoare a creselor si gradinitelor aflate in administrarea contribuabililor sunt considerate cheltuieli deductibile limitat la 5% aplicata asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Codului muncii.
 
- introducerea unei reglementari privind deducerea costului de achizitie al caselor de marcat in cazul asocierilor fara personalitate juridica.
 
- exceptarea de la includerea in decontul de taxa a sumelor reprezentand TVA de plata cu care organul fiscal s-a inscris la masa credala, potrivit Legii nr. 85/2014.
 
- corelarea reglementarilor legate de declaratia recapitulativa (formular 390) cu iesirea Regatului Unit al Marii Britanii din UE si protocolul privind Irlanda de Nord. Dupa incheierea perioadei de tranzitie, toate normele Uniunii Europene in materie de TVA privind operatiunile cu bunuri (livrari de bunuri, achizitii intracomunitare de bunuri si exporturi/importuri de bunuri) vor continua sa se aplice in Irlanda de Nord ca si cand ar fi stat membru al UE. In acest sens se propune modificarea art. 325 in sensul includerii in declaratie a operatiunilor intracomunitare care implica transporturi de bunuri in/din Irlanda de Nord.
 
- Prorogarea unor termene:
 
• Debitorul care doreste sa isi restructureze obligatiile bugetare potrivit Capitolului I din OG 6/2019, poate notifica organul fiscal competent cu privire la intentia sa pana  la data de 30 septembrie 2021. Solicitarea de restructurare se poate depune pana la data de 31 ianuarie 2022, sub sanctiunea decaderii.
 
Pentru debitorii care au depus notificarea privind intentia de restructurare a obligatiilor bugetare, potrivit art. 3 din OG 6/2019 pana la data de 29 martie 2021 si care nu depun solicitarea de restructurare a obligatiilor bugetare, potrivit art. 5 din ordonanta pana la data de 30 iunie 2021 incepe sau continua, dupa caz, executarea silita. Depunerea unei noi notificari pana la data de 30 iunie 2021 sau dupa expirarea acestui termen nu mai produce efecte. In situatia in care solicitarea de restructurare este depusa dupa inceperea executarii silite, aceasta se suspenda de la data depunerii solicitarii de restructurare.
Pentru debitorii care depun notificarea privind intentia de restructurare a obligatiilor bugetare, potrivit art. 3 din OG 6/2019 dupa data de 29 martie 2021 dar nu depun solicitarea de restructurare a obligatiilor bugetare, potrivit art. 5 din acelasi act normativ in termen de 6 luni de la data depunerii notificarii, incepe sau continua, dupa caz, executarea silita. In situatia in care termenul de 6 luni se implineste dupa data de 31 ianuarie 2022, solicitarea de restructurare trebuie depusa pana la aceasta data. Depunerea unei noi notificari in perioada de 6 luni sau dupa expirarea acestui termen nu mai produce efecte. In situatia in care solicitarea de restructurare este depusa dupa inceperea executarii silite, aceasta se suspenda de la data depunerii solicitarii de restructurare.
 
- pentru solicitarea esalonarii la plata conform O.U.G. nr. 181/2020 – de la 31 martie 2021 la 30 septembrie 2021.
 
- termenul prevazut la art. XIII alin. (1) din O.U.G. nr. 48/2020 privind unele masuri financiar-fiscale cu privire la aplicarea prevederilor dispozitiilor art. XI din acelasi act normativ, cu privire la rambursarea prin deconturile cu suma negativa de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare cu efectuarea, ulterior, a inspectiei fiscal- de la 31 martie 2021 la 31 ianuarie 2022.
 
- termenul pentru depunerea cererii de anulare a accesoriilor conform O.U.G. nr.  69/2020 – de la 31 martie 2021 la 31 ianuarie 2022.
 
- Dobanzile, penalitatile si toate accesoriile aferente obligatiilor bugetare principale administrate de organul fiscal central cu scadente anterioare datei de 31 martie 2020 inclusiv si individualizate in decizii de impunere emise ca urmare a unei inspectii fiscale sau verificarii situatiei fiscale personale in derulare la data intrarii in vigoare a a OUG 19/2021 sau incepute dupa data intrarii in vigoare a acestei ordonante de urgenta, dar nu mai tarziu de 31 ianuarie 2022, indiferent de momentul la care inspectia fiscala se finalizeaza, se anuleaza daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) toate diferentele de obligatii bugetare principale individualizate in decizia de impunere sunt stinse prin orice modalitate prevazuta de art. 22 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la termenul de plata prevazut la art. 156 alin. (1) din aceeasi lege;
b) cererea de anulare a accesoriilor se depune, sub sanctiunea decaderii, pana la data de 31 ianuarie 2022 inclusiv, respectiv in termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere daca termenul de 90 de zile se implineste dupa 31 ianuarie 2022 inclusiv.
Dobanzile, penalitatile si toate accesoriile care pot fi anulate potrivit acestor prevederi si care au fost stinse dupa data intrarii in vigoare a OUG 19/2021 se restituie potrivit Codului de procedura fiscala.
 
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...
Apr162024

Categorii de venituri supuse impozitului pe venit

de Profeanu Laura 16 Apr 2024
Contribuabilii care desfasoara activitate sunt obligati sa depuna la organul fiscal declaratia unica pentru venitul estimat a se realiza, pana la data de 25 mai, inclusiv a fiecarui an. Potrivit art. 120 alin. 1) din Codul fiscal, fac exceptie contribuabilii care realizeaza venituri pentru care impozitul se retine la sursa.  Categoriile de venituri supuse impozitului pe venit, ...
Apr122024

Decontarea abonamentului la sala de sport in cadrul unei societati platitoare de impozit pe profit

de Profeanu Laura 12 Apr 2024
Pentru societatile din Romania, decontarea abonamentelor la sala de sport pentru angajati este o practica din ce in ce mai comuna, reprezentand un beneficiu aditional acordat de angajatori pentru imbunatatirea starii de sanatate si a productivitatii angajatilor. Este important de inteles modalitatea de decontare si tratamentul fiscal al acestor beneficii, intrucat acestea pot avea implicatii ...
Apr042024

Pierderile inregistrate de microintreprinderile platitoare de impozit micro nu sunt pierderi fiscale dupa trecerea la impozitul pe profit

de Profeanu Laura 04 Apr 2024
Recentele modificari ale Codului Fiscal, in special cele referitoare la art. 47 si art. 31, au reconfigurat semnificativ regimul fiscal pentru microintreprinderile din Romania, impunand noi responsabilitati in cadrul procesului de conformare fiscala. Conform art. 47 din Codul Fiscal, definitia unei microintreprinderi se bazeaza pe mai multe conditii cumulative, la 31.12.2023: - a realizat ...
Apr052024

Noutati Fiscale: Facilitati fiscale pentru donatorii de sange si persoanele cu dizabilitati

de Profeanu Laura 05 Apr 2024
Recent, Parlamentul Romaniei a adoptat Legea nr. 74/2024, o lege prin care se aduc modificari si completari importante Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Publicata in Monitorul Oficial nr. 290 din 3 aprilie 2024, aceasta lege introduce facilitati fiscale semnificative, cu scopul de a incuraja donarea de sange si de a sprijini persoanele cu dizabilitati. Noi reduceri la impozitul pe ...