O noua prorogare a termenelor pentru introducerea caselor de marcat cu jurnal electronic

06 Feb 2017
Noile case de marcat cu jurnal electronic ar fi trebuit utilizate incepand cu anul 2017, de la 1 aprilie 2017 de catre marii contribuabili, de la 1 iulie 2017 de catre contribuabilii mijlocii si incepand cu data de 1 noiembrie 2017 de catre contribuabilii mici.
Desi pana pana la data de 30 iunie 2016 trebuia aprobata legislatia subsecventa Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale (actualiazarea normelor metodologice de aplicare, publicarea Procedurii de conectare a aparatelor de marcat electronice fiscale la sistemul informatic national de supraveghere si monitorizare a datelor fiscale s.a.) acest lucru nu a fost realizat. Avand in vedere ca nu a fost reglementat cadrul legislativ, la sfarsitul anului trecut, prin OUG 98/2016 s-au prevazut noi termene pentru implementarea noilor case de marcat. Este a treia amanare a termenelor de la introducerea prevederilor cu privire la obligativitatea utilizarii de aparate de marcat cu jurnal electronic de catre operatorii economici si eliminarea aparatelor de marcat cu rola jurnal, prin OUG 91/2014.
Aceasta noua prorogare a termenelor se datoreaza faptului ca, in lipsa unui cadru normativ complet, incepand cu data de 1 ianuarie 2017 nu ar fi putut fi disponibile pe piata nici aparate de marcat electronice fiscale cu rola-jurnal pentru care legea prevedea interdictia de comercializare si nici aparate de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic, pentru care nu au fost inca parcurse toate etapele de implementare, lucru care ar conduce la un blocaj al activitatii operatorilor economici care deschid noi afaceri dupa data de 1 ianuarie 2017. De asemenea, marii contribuabili s-a fi aflat in imposibilitatea de a respecta obligatia de a utiliza numai aparate de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic incepand cu data de 1 aprilie 2017, cu consecinta aplicarii sanctiunilor prevazute de lege, desi nerespectarea obligatiei nu ar fi fost imputabila acestora.
Noile termene prevazute de OUG 98/2016 sunt:
- incepand cu data de 1 iulie 2017, Comisia autorizeaza numai distribuitori pentru aparatele de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic.
- incepand cu data de 1 octombrie 2017, se interzice comercializarea aparatelor de marcat electronice fiscale cu rola jurnal.
- operatorii economici vor avea obligatia de a utiliza numai case de marcat cu jurnal electronic incepand cu: 1 ianuarie 2018 - marii contribuabili, 1 aprilie 2018 - contribuabilii mijlocii, 1 august 2018 - contribuabilii mici.
Procedura de conectare a aparatelor de marcat electronice fiscale la sistemul informatic national de supraveghere si monitorizare a datelor fiscale urmeaza sa fi aprobata prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, pana la data de 1 noiembrie 2018.
Normele metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 479/2003, republicata, cu modificarile ulterioare, trebuiesc modificate pana la data de 31 martie 2017.
Cum vi s-a parut articolul?
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!
Studii de caz si articole despre casa de marcat
26Aug2025
Bon fiscal emis eronat
de
Vera Constantin
valabil la 26 Aug 2025
Intrebare:
As dori sa stiu care ar fii procedura de corectie adica monografia contabila, in cazul in care zetul din casa de marcat in luna august doua zile a iesit cu cota de tva 19%. De la furnizorul care face modificarile casei de marcat am primit proces verbal de constatare ca ei au gresit cota de tva. Care ar fii monografia contabila pentru corectie pentru aceste erori?
Va multumesc
12Aug2025
Declaratii neutilizare casa de marcat
de
Gina Popescu
valabil la 12 Aug 2025
Intrebare:
Avem un punct de lucru unde avem casa de marcat. Acest punct de lucru momentan nu are activitate, deci nu se incaseaza nimic pe casa de marcat. Intrebarea este, in acest caz trebuie depusa la ANAF ceva declaratie lunara? Este obligatoriu se se scoata Z in fiecare zi, chiar daca este pe zero? Multumim.
08Aug2025
Emitere raport Z in perioada concediului
de
Gina Popescu
valabil la 08 Aug 2025
Intrebare:
Daca avem un magazin, la care vanzatoarea va fi in concediu de odihna o saptamana, cum procedam cu "z-ul" zilnic ce ar trebui scos cu 0 pentru aceasta perioada? Multumesc!
01Aug2025
F4109. Suspendare activitate
de
Vera Constantin
valabil la 01 Aug 2025
Intrebare:
Din 25.07.2025, la casa de marcat a unui magazin X, nu se mai elibereaza niciun raport Z, deoarece marfa a fost predata altei gestiuni, conform inventarului. Trebuie sa intocmesc F4109 "Declaratie privind aparatele de marcat electronice fiscale neutilizate".
In luna iulie 2025, casa de marcat nu a eliberat raport Z pentru 26.07.2025-31.07.2025, magazinul fiind inchis, asa va ...
31Iul2025
Modificare cota TVA casa de marcat
de
Gina Popescu
valabil la 31 Iul 2025
Intrebare:
Domnul de la casa de marcat nu va putea ajunge la noi in seara pentru a modifica procentele de TVA. Are peste 170 de clienti si nu are cum sa ajunga la toti intr-o noapte.
Ce facem? Putem vinde cu vechile procente? Sau inchidem magazinul?
31Iul2025
Facturi emise inainte de 01.08.2025 si incasate cu numerar dupa 01.08.2025
de
Mariana Prejbeanu
valabil la 31 Iul 2025
Intrebare:
Daca avem facturi emise si neincasate pana la 01.08.2025 cu TVA 19%, cum le vom incasa dupa 01.08.2025?
Mai putem incasa pe casa de marcat daca lasam si cota de 19%?
Care ar fi modalitatea de a incasa facturile emise si neincasate inainte de 01.08.2025?
Multumesc!
Vezi toate studiile de caz despre casa de marcat keyboard_double_arrow_right