Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 29 Martie 2024

Principalele modificari ale Codului de procedura fiscala cuprinse in proiectul de modificare a Legii nr. 207/2015

Raspuns oferit de
Ionut Jinga

Ionut Jinga
consultant fiscal

1. Redefineste declaratia informativa, prin includerea fisierului standard de control fiscal
 
Astfel, declaratia informativa este actul intocmit de contribuabil/platitor referitor la orice informatii in legatura cu impozitele, taxele si contributiile sociale, bunurile si veniturile impozabile, precum si in legatura cu evidentele contabile si fiscale, inclusiv fisierul standard de control fiscal, daca legea prevede declararea acestora, altele decat cele prevazute la pct. 18.
 
De retinut: Dispozitiile de mai sus se aplica incepand cu data de 1 ianuarie 2022.
 
2. Daca traducerea in limba romana se efectueaza dintr-o scriere care nu are caractere latine, la documentul tradus se va atasa si copia legalizata de pe inscrisul original
 
Art. 8 din Codul de procedura fiscala prevede ca in administratia fiscala, limba oficiala este limba romana.  De asemenea acelasi articol prevede ca, daca la organul fiscal se depun documente justificative intr-o limba straina, acestea trebuie sa fie insotite de traduceri in limba romana certificate de traducatori autorizati de Ministerul Justitiei, in conditiile legii, sau de traduceri in limba romana efectuate sau certificate de ambasada/oficiul consular al statului in a carui limba oficiala a fost emis documentul respectiv, daca acestea sunt intr-o limba straina, pentru care nu exista traducatori autorizati.
Actualele reglementari nu prevad obligatia prezentarii si a documentului original in baza  caruia s-a realizat  traducerea, ceea ce poate avea ca rezultat in unele situatii imposibilitatea identificarii persoanei/persoanelor care au intocmit inscrisul respectiv. 
 
3. In cazul persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercitã profesii libere, potrivit legii, competenta pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de acestea ca urmare a exercitarii profesiei sau desfasurarii activitatii, revine organului fiscal in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al persoanei fizice stabilit in conformitate cu dipozitiile art. 31 alin. (1) lit a (adresa unde isi au domiciliul, potrivit legii, sau adresa unde locuiesc efectiv, in cazul in care aceasta este diferita de domiciliu).
 
In prezent, pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, potrivit legii, competenta pentru administrarea obligatiilor fiscale rezultate in urma exercitarii profesiei sau desfasurarii activitatii revine organului fiscal competent in a carui raza teritoriala se afla sediul activitatii sau locul unde se desfasoara efectiv activitatea principala.
 
Competenta pentru inregistrarea fiscalã a persoanelor fizice care  desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere ca platitoare de obligatii fiscale, potrivit legii, revine organului fiscal central in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal potrivit prevederilor art. 31 alin. (1) lit. b)
(sediul activitatii sau locul unde se desfasoara efectiv activitatea principala).
 
De retinut: Dispozitiile de mai sus se aplica incepand cu data de 1 ianuarie 2022.
 
4. Fisierul standard de control - mijloc de proba
 
Constituie proba orice element de fapt care serveste la constatarea unei stari de fapt fiscale, inregistrari audiovideo, date si informatii aflate in orice mediu de stocare, fisierul standard de control fiscal stocat intr-un mediu care asigura unicitatea, integralitatea si integritatea acestuia, precum si alte mijloace materiale de proba, care nu sunt interzise de lege
 
In prezent, articolul 55 din Codul de procedura fiscala defineste ca mijloace de proba utilizate in procedura de administrare a creantelor fiscale orice element care serveste la constatarea unei stari de fapt fiscale, inclusiv inregistrari audiovideo, date si informatii aflate in orice mediu de stocare, precum si alte mijloace materiale de proba, care nu sunt interzise de lege. 
 
De retinut: Dispozitiile de mai sus se aplica incepand cu data de 1 ianuarie 2022.
 
5. Pentru determinarea starii de fapt fiscale, la solicitarea persoanelor interesate, in cadrul cailor administrative si judiciare de atac, organul fiscal are obligatia punerii la dispozitie a unei copii sau a unui link care sa asigure accesul la varianta electronica a fisierului standard de control fiscal
 
6. Reglementari speciale privind fisierul standard de control
 
Contribuabilul/platitorul are obligatia de a depune la organul fiscal central o declaratie cuprinzand informatii din evidenta contabila si fiscala, denumita in continuare fisierul standard de control fiscal. Fisierul standard de control fiscal se depune in format electronic, la termenul stabilit prin ordin al presedintelui ANAF.
 
Natura informatiilor pe care contribuabilul/platitorul trebuie sa le declare prin fisierul standard de control fiscal, modelul de raportare precum si data/datele de la care categoriile de contribuabili/platitori sunt obligate sa depuna fisierul standard de control fiscal, se aproba prin ordin al presedintelui ANAF.
 
Procedura de transmitere a fisierului standard de control fiscal, precum si conditiile in care se realizeaza transmiterea, se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F.
 
De retinut: Dispozitiile de mai sus se aplica incepand cu data de 1 ianuarie 2022.
 
7. Autoritatile publice, institutiile publice sau de interes public sunt obligate sa se inroleze in sistemul informatic PatrimVen.
 
In prezent, nu toate  autoritatile publice, institutiile publice sau de interes public sunt inrolate in PatrimVen, ceea ce creeaza dificultati in utilizarea informatiilor detinute de acestea in activitatile desfasurate de organele fiscale, atat cele din cadrul ANAF cat si autoritatile locale, dar si alte institutii publice care, in multe situatii, obliga cetatenii sa obtina de la administatia fiscala un certificat de atestare fiscala, adeverinta de venit sau alte asemenea documente, desi ele pot fi solicitate direct de la aceasta degrevand cetatenii de o povara administrativa.
Inrolarea in PatrimVen se realizeaza in baza unui protocol ce se transmite catre ANAF de catre fiecare autoritate publica, institutie publica sau de interes public.
 
De retinut: Dispozitíile de mai sus se aplica incepand cu data de 1 martie 2022.
 
8. Obligatia inrolarii in SPV
 
Contribuabilii/platitorii persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica, precum si persoane fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent intr-una din formele prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2008, sunt obligati sa transmita organului fiscal central documente de natura fiscala prin mijloace electronice de transmitere la distanta in conditiile prezentului articol, respectiv prin inrolarea in sistemul de comunicare electronica dezvoltat de Ministerul Finantelor/ANAF.
   
In situatia in care contribuabilii/platitorii nu isi indeplinesc obligatia comunicarii prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta a cererilor, inscrisurilor sau oricaror altor documente, iar acestea sunt depuse la organul fiscal central in format letric, nu vor fi luate in considerare, urmand ca acesta sa notifice contribuabilii/platitorii cu privire la obligativitatea comunicarii prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta.
   
Trebuie mentionat ca, serviciul Spatiul Privat Virtual (SPV) reprezinta un serviciu electronic care functioneaza la nivelul MF/ANAF prin intermediul careia se primesc si se comunica documente contribuabililor. Comunicarea prin SPV presupune, pe de o parte, transmiterea de cereri, in mediul electronic, din partea contribuabililor catre organele fiscale ale ANAF, iar pe de alta parte comunicarea actelor administrativ fiscale si cele de executare silita din partea organelor de executare.
 
De retinut: Dispozitíile de mai sus se aplica incepand cu data de 1 martie 2022.
 
9. Se propune modificarea art. 105 alin. (6) lit. b) din Codul de procedura fiscala, in sensul crearii posibilitatii corectarii declaratiilor fiscale ori de cate ori printr-o hotarare judecatoreasca definitiva sunt dispuse masuri care implica si modificari de impuneri aferente unor creante fiscale si perioade pentru care s-a anulat rezerva verificarii ulterioare.
 
10. Se extinde obiectul inspectiei fiscale, astfel ca organele de inspectie, cu ocazia verificarii concordantei dintre datele din declaratiile fiscale cu cele din evidenta contabila si fiscala a contribuabilului/platitorului, iau in calcul si informatiile din fisierul standard de control fiscal.

De retinut: Dispozitiile de mai sus se aplica incepand cu data de 1 ianuarie 2022.
 
11.Refacerea inspectiei fiscale se realizeaza de catre aceeasi echipa de inspectie care a incheiat actul desfiintat daca, din motive obiective, nu exista posibilitatea refacerii inspectiei fiscale de catre o alta echipa de inspectie.
 
12. Nu sunt considerate obligatii fiscale restante obligatiile fiscale cu termene de plata viitoare stabilite in planul de reorganizare aprobat si confirmat in conditiile legii.
 
13. La cererea contribuabililor care au efectuat plati eronate, viramentele efectuate eronat se vor corecta, cu pastrarea datei platii, iar in functie de data platii se va pastra beneficiul acordat de legiuitor de plata a jumatate din minimul legal al amenzii.

Aceste dispozitii se aplica si in urmatoarele situatii:
   - in cazul in care plata s-a efectuat in alt buget decat cel al carui venit este creanta fiscala platita, cu conditia ca plata sa nu fi stins creantele datorate bugetului in care s-a incasat suma platita eronat, cu exceptia cazului in care in evidenta fiscala debitorul inregistreaza sume platite in plus cel putin la nivelul platii eronate;
   - in cazul in care documentele de plata sunt intocmite de tertii popriti.
 
14. Prelungirea rambursarii cu control anticipat a TVA
 
Ultima prorogare a fost realizata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 19/2021 privind unele masuri fiscale, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal, fiind prorogat termenul pentru care se aplica masura privind solicitarea la rambursare prin deconturile cu suma negativa de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare, depuse in cadrul termenului legal de depunere, cu efectuarea, ulterior, a inspectiei fiscale, pana la data de 31 ianuarie 2022.
 
Reglementari speciale privind rambursarea de TVA:
 
 Taxa pe valoarea adaugata, solicitata la rambursare prin deconturile cu suma negativa de TVA cu optiune de rambursare, depuse in cadrul termenului legal de depunere, se ramburseaza de organul fiscal central, cu efectuarea, ulterior, a inspectiei fiscale.

Exceptii: 
- contribuabilul/platitorul are inscrise in cazierul fiscal fapte care sunt sanctionate ca infractiuni;
- organul fiscal central, pe baza informatiilor detinute, constata ca exista riscul unei rambursari necuvenite;
- pentru contribuabilul/platitorul respectiv a fost declansata procedura de lichidare voluntara sau a fost deschisa procedura de insolventa, cu exceptia celor pentru care s-a confirmat un plan de reorganizare, in conditiile legii speciale.
(...)
 
Se considera ca persoanele impozabile prezinta un risc de rambursare necuvenita a TVA daca se regasesc in oricare dintre urmatoarele situatii:
a) organele fiscale primesc documente oficiale de la alte institutii, care vizeaza aspecte de natura fiscala si se constata ca au incidenta in acordarea unei rambursari necuvenite de TVA;
b) in cadrul actiunilor de control fiscal s-au constatat fapte care pot intruni elementele constitutive ale unor infractiuni cu implicatii de natura fiscala; 
c) cu ocazia inspectiei fiscale ulterioare au fost stabilite diferente mai mari de 10% din suma rambursata, dar nu mai putin de 50.000 lei pentru fiecare decont de TVA care a facut obiectul inspectiei fiscale ulterioare;
d) s-au constatat neconcordante semnificative, verificate si confirmate de organul fiscal, intre informatiile inscrise in declaratiile informative privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA depuse de persoana impozabila si cele depuse de partenerii de afaceri si/sau neconcordante semnificative intre datele primite prin sistemul VIES si cele declarate de catre persoana impozabila prin declaratia recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare.

In situatia in care se constata indicii privind nerespectarea legislatiei fiscale ori stabilirea incorecta a obligatiilor fiscale, prin operatiuni care s-au desfasurat in afara perioadei controlate, inspectia fiscala se extinde corespunzator, cu respectarea termenului de prescriptie.
 
De retinut! Dispozitiile de mai sus se aplica incepand cu data de 1 februarie 2022.
       
Deconturile cu suma negativa de TVA cu optiune de rambursare in curs de solutionare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, se solutioneaza potrivit normelor legale in vigoare la momentul depunerii acestora. 
 
15. Esalonarea la plata nu se acorda pentru obligatiile fiscale care reprezinta ajutor de stat acordat din surse sau resurse de stat ori gestionate de stat, precum si fonduri europene sau fonduri publice nationale aferente fondurilor europene.
 
16. Se introduce un capitol nou in Codul de procedura fiscala - Esalonare la plata, in forma simplificata, pentru obligatiile fiscale administrate de organul fiscal central
 
 Pentru obligatiile fiscale principale si accesorii restante a caror vechime este de maxim 12 luni anterioare datei depunerii cererii si nestinse pana la data eliberarii certificatului de atestare fiscala, administrate de organul fiscal central, se aproba esalonarea la plata pe o perioada de cel mult 12 luni.

In scopul acordarii esalonarii la plata, sunt asimilate obligatiilor fiscale:
  a) amenzile de orice fel administrate de organul fiscal;
   b) creantele bugetare stabilite de alte organe si transmise spre recuperare organelor fiscale, potrivit legii, inclusiv creantele bugetare rezultate din raporturi juridice contractuale stabilite prin hotarari judecatoresti sau alte inscrisuri care, potrivit legii, constituie titluri executorii.

Esalonarea la plata nu se acorda pentru:
   a) obligatiile fiscale care au facut obiectul unei esalonari acordate in temeiul prezentului capitol sau potrivit Capitolului I – „Inlesniri la plata pentru obligatiile bugetare datorate dupa data declararii starii de urgenta, administrate de organul fiscal central” din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 181/2020 privind unele masuri fiscal-bugetare, pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru prorogarea unor termene, cu modificarile si completarile ulterioare, care si-a pierdut valabilitatea;
   b) obligatiile fiscale care au scadenta si/sau termenul de plata dupa data eliberarii certificatului de atestare fiscala;
   c) obligatiile fiscale care, la data eliberarii certificatului de atestare fiscala, intra sub incidenta art. 167, in limita sumei de rambursat/de restituit/de plata de la buget;
   d) obligatiile fiscale stabilite prin acte administrative fiscale care, la data eliberarii certificatului de atestare fiscala, sunt suspendate in conditiile art. 14 sau 15 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare. In cazul in care suspendarea executarii actului administrativ fiscal inceteaza dupa data comunicarii unei decizii de esalonare la plata, debitorul poate solicita includerea in esalonare a obligatiilor fiscale ce au facut obiectul suspendarii, precum si a obligatiilor fiscale accesorii aferente. In acest scop, organul fiscal comunica debitorului o instiintare de plata privind obligatiile fiscale individualizate in acte administrative pentru care a incetat suspendarea executarii, precum si deciziile referitoare la obligatiile fiscale accesorii aferente;
   e) obligatiile fiscale  admise la masa credala, pentru debitorii pentru care s-a deschis procedura insolventei;
   f) obligatiile fiscale care reprezinta ajutor de stat acordat din surse sau resurse de stat ori gestionate de stat, precum si fonduri europene sau fonduri publice nationale aferente fondurilor europene.

Esalonarea la plata nu se acorda pentru obligatiile fiscale in suma totala mai mica de 500 lei in cazul persoanelor fizice, 2.000 lei in cazul asocierilor fara personalitate juridica si 5.000 lei in cazul persoanelor juridice.
  Pentru a beneficia de esalonarea la plata in forma simplificata, debitorul trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
  a) sa depuna o cerere la organul fiscal, la care debitorul poate anexa graficul de esalonare cuprinzand cuantumul propus al ratelor de esalonare;
  b) sa nu se afle in procedura falimentului;
  c) sa nu se afle in dizolvare;
  d) sa nu inregistreze obligatii fiscale restante cu o vechime mai mare de 12 luni anterioara datei depunerii cererii si nestinse la data eliberarii certificatului de atestare fiscala;
  e) sa nu i se fi stabilit raspunderea potrivit legislatiei privind insolventa si/sau raspunderea solidara, potrivit prevederilor art. 25 si 26. Prin exceptie, daca actele prin care s-a stabilit raspunderea sunt definitive in sistemul cailor administrative si judiciare de atac, iar suma pentru care a fost atrasa raspunderea a fost stinsa, conditia se considera indeplinita.

Pe langa conditiile de mai sus, debitorul trebuie sa aiba depuse toate declaratiile fiscale, potrivit vectorului fiscal in conformitate cu ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala prin care sunt aprobate formularele de inregistrare fiscala a contribuabililor/platitorilor si a tipurilor de obligatii fiscale care formeaza vectorul fiscal. Aceasta conditie trebuie indeplinita la data eliberarii certificatului de atestare fiscala.
 
Statul considera ca esalonarea la plata in forma simplificata este o masura care deserveste ca instrument de management al arieratelor, facand parte din procesul continuu de sprijin al contribuabililor. Prin aceasta masura, recuperarea obligatiilor fiscale datorate de contribuabili se realizeaza intr-un termen relativ scurt, respectiv 12 luni, asigurandu-se in acest fel si incasarea obligatiilor curente, fiind totodata o masura care incurajeaza conformarea voluntara si stimularea comportamentului adecvat.
 
De retinut: Dispozitiile de mai sus se aplica incepand cu data de 1 octombrie 2021.
                 
Cererile de esalonare la plata depuse potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 181/2020, in curs de solutionare la data de 1 octombrie 2021 se solutioneaza potrivit normelor legale in vigoare la data depunerii cererii.
   
Esalonarile la plata acordate potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 181/2020, aflate in derulare la data de 1 octombrie 2021 se supun prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 181/2020.
 
17. In situatia in care au fost instituite masuri asiguratorii si au fost sesizate organele de urmarire penala potrivit legii, masurile asiguratorii raman valabile 3 luni de la data sesizarii penale. La implinirea acestui termen sau dupa instituirea masurilor asiguratorii de catre organele de urmarire penala, dar nu mai tarziu de 3 luni, masurile asiguratorii instituite de organul fiscal se ridica.
 
18. Referitor la suspendarea executarii silite, scrisoarea de garantie/polita de asigurare de garantie se executa dupa 15 zile de la data la care actiunea in contencios administrativ este respinsa definitiv, fara a se depasi termenul de valabilitate al scrisorii de garantie/politei de asigurare de garantie.
 
In prezent, scrisorile de garantie/politele de asigurare de garantie emise potrivit art. 235 din Codul de procedura fiscala, in situatia ramanerii definitive a hotararii judecatoresti prin care a fost respinsa contestatia contribuabilului, in tot sau in parte, se executa in ultima zi de valabilitate a scrisorii de garantie/politei de asigurare de garantie. Astfel, avand in vedere ca valabilitatea scrisorii de garantie/politei de asigurare de garantie trebuie sa fie de minimum 6 luni de la data emiterii si debitorul poate depune o noua scrisoare de garantie/polita de asigurare de garantie, rezulta ca pot exista situatii in care debitorului sa ii fie executata scrisoarea de garantie/polita de asigurare de garantie dupa o perioada mare de timp, in care sunt calculate accesorii.
 
19. In ceea ce priveste darea in plata, ca masura de stingere a obligatiilor fiscale, cererea debitorului privind stingerea creantelor fiscale, se analizeaza de catre o comisie constituita la nivelul organului fiscal competent. Componenta comisiei se stabileste prin ordin al presedintelui ANAF sau, dupa caz, prin hotarare a autoritatii deliberative. In aceleasi conditii se stabileste si documentatia care insoteste cererea.
 
20. Contraventii in cazul fisierului standard de control fiscal
 
Constituie contraventii urmatoarele fapte:
    a) nedepunerea la termenele prevazute de lege a fisierului standard de control fiscal;
    b) depunerea incorecta ori incompleta a fisierului standard de control fiscal.
 
Contraventiile prevazute mai sus se sanctioneaza astfel:
   a) cu amenda de la 1.000 lei la 5.000 lei in cazul savarsirii faptei prevazute la lit. a);
   b) cu amenda de la 500 lei la 1.500 lei in cazul savarsirii faptei prevazute la lit. b).
 
Nu se sanctioneaza contraventional:
   a) persoanele care corecteaza fisierul standard de control fiscal pana la termenul legal de depunere a urmatorului fisier;
   b) persoanele care, ulterior termenului legal de depunere, corecteaza declaratiile ca urmare a unui fapt neimputabil persoanei impozabile.
 
De retinut: Dispozitiile de mai sus se aplica incepand cu data de 1 ianuarie 2022.
 
21. Anularea unor obligatii fiscale  accesorii
 
In completarea facilitatilor fiscale adoptate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 69/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum si pentru instituirea unor masuri fiscale, cu modificarile si completarile ulterioare, si prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 19/2021 privind unele masuri fiscale, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal, se propune: 
 
  • anularea dobanzilor, penalitatilor si tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale administrate de organul fiscal central cu scadente anterioare datei de 31 martie 2020, in cazul contribuabililor care au fost supusi inspectiei fiscale sau verificarii situatiei fiscale personale incepute si pentru care s-a comunicat decizia de impunere in perioada cuprinsa intre data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 69/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum si pentru instituirea unor masuri fiscale, cu modificarile si completarile ulterioare si data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 19/2021 privind unele masuri fiscale, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal.
 
Acordarea facilitatii se realizeaza cu respectarea conditiei de plata integrala a obligatiei bugetare principale stabilite prin decizia de impunere, pana la un anumit termen, si cu depunerea cererii de anulare pana cel tarziu la data de 31 ianuarie 2022 inclusiv. In situatia in care obligatia bugetara principala stabilita prin decizia de impunere a fost achitata pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, contribuabilul are dreptul de a beneficia de facilitatea fiscala daca depune cererea pana la data de 31 ianuarie 2022 inclusiv. 
 
  • anularea dobanzilor, penalitatilor si tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale administrate de organul fiscal cu scadente anterioare datei de 31 martie 2020, in cazul contribuabililor care au fost supusi verificarii documentare dupa data intrarii in vigoare a OUG nr. 69/2020.
 
 Acordarea facilitatii se realizeaza cu respectarea conditiei de plata integrala a obligatiei bugetare principale stabilite prin decizia de impunere pana la anumite termene  si cu depunerea cererii de anulare pana cel tarziu la data de 31 ianuarie 2022 inclusiv, respectiv in termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere daca termenul de 90 de zile se implineste dupa 31 ianuarie 2022. 
 
In ambele situatii reglementate, accesoriile stinse atat inainte, cat si dupa data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, se restituie potrivit Codului de procedura fiscala.

Este de mentionat ca, in scopul aplicarii unui tratament unitar, masura are in vedere si contribuabilii care au avut in derulare o inspectie fiscala in perioada cuprinsa intre data intrarii in vigoare a OUG nr. 69/2020 si data intrarii in vigoare a OUG nr. 19/2021 si pentru care a fost emisa o decizie de impunere cu obligatii bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 martie 2020 inclusiv, pentru care s-au calculat accesorii, care au stins atat obligatiile principale cat si accesoriile  dar nu au putut accesa facilitatile reglementate de OUG nr. 69/2020 si nu pot accesa nici facilitatile reglementate prin OUG nr. 19/2021.
 
De asemenea, contribuabilii care au fost supusi verificarii documentare nu pot accesa facilitatile fiscale reglementate de cele  doua acte normative, mai sus mentionate.
 
 
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Noutati fiscale 2024"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Mar262024

Modificari fiscale 18 – 24 martie 2024

de Irina Dumitrescu 26 Mar 2024
1. Legea nr. 49/2024 pentru modificarea si completarea Legii nr. 217/2016 privind diminuarea risipei alimentare Publicat in: M.Of. nr. 225  din  18.03.2024 Ce prevede: Legea aduce modificari si completari in domeniul prevenirii risipei alimentare pentru a se asigurara indeplinirea obiectivelor de dezvoltare durabila asumate la nivel european si international de catre Romania ...
Mar212024

Modificari fiscale 11 – 17 martie 2024

de Irina Dumitrescu 21 Mar 2024
1. O.A.N.A.F. nr. 355/2024 pentru aprobarea modelului si continutului formularului 107 ''Declaratie informativa privind beneficiarii bunurilor/ serviciilor/ sponsorizarilor/ mecenatului'' Publicat in: M.Of. nr. 205  din  12.03.2024 Ce prevede: Ordinul aproba modelul si continutul formularului 107 "Declaratie informativa privind beneficiarii ...
Mar172024

Abonamentele sportive obtinute prin intermediari reprezinta venit impozabil, daca acestia nu realizeaza servicii corespunzatoare codurilor CAEN 9311, 9312, 9313

de Profeanu Laura 17 Mar 2024
Pentru a beneficia de prevederile art. 76 alin. (4^1) lit. h) din Codul fiscal, care prevede: (4^1)Urmatoarele venituri cumulate lunar nu reprezinta venit impozabil in intelesul impozitului pe venit, in limita plafonului lunar de cel mult 33% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat sau din solda lunara/salariul lunar acordata/acordat potrivit ...
Mar192024

Stabilirea locului conducerii efective in Romania pentru persoanele juridice straine

de Profeanu Laura 19 Mar 2024
In contextul globalizarii si al cresterii interconectivitatii economice, stabilirea locului conducerii efective este un aspect de mare importanta pentru persoanele juridice straine care desfasoara activitati in Romania. Conceptul de loc al conducerii efective este prevazut de art. 8^1 din Codul fiscal, care trateaza aspectele operationale si fiscale ale unei companii, dar si implicatiile ...
Mar142024

Proiect OUG: Definitia intreprinderilor legate in Codul Fiscal: Simplificare si Claritate

de Profeanu Laura 14 Mar 2024
La data de 13 martie 2024, Ministerul Finantelor a publicat un proiect de Ordonanta de Urgenta care propune reforma modului in care sunt definite intreprinderile legate in contextul impozitarii microintreprinderilor. Prevederile se vor aplica incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor, in anul 2024. Aceasta propunere legislativa vine ca raspuns la nevoia de simplificare ...
Mar142024

Modificari fiscale 04 - 10 martie 2024

de Irina Dumitrescu 14 Mar 2024
1. Legea nr. 33/2024 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal Publicat in: M.Of. nr. 179  din  05.03.2024 Ce prevede:  Legea aduce urmatoarele modificari si completari Codului fiscal, modificari ce au intrat in vigoare la data de 08 martie 2024 (3 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei):   - reformularea ...