Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 28 Iunie 2025

Proiect de lege pentru anularea CASS pentru anumite persoane


Prin O.G. nr. 4/2015 publicata in Monitorul Oficial nr. 74 din 28/01/2015 s-au introdus noi categorii de persoane fizice care sunt exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate, respectiv: 

a) copiii pana la varsta de 18 ani, tinerii de la 18 ani pana la varsta de 26 de ani, daca sunt elevi, inclusiv absolventii de liceu, pana la inceperea anului universitar, dar nu mai mult de 3 luni de la terminarea studiilor, ucenici sau studenti. Daca realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor, venituri din activitati independente, venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, pentru aceste venituri datoreaza contributie; 
 
Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
b) tinerii cu varsta de pana la 26 de ani care provin din sistemul de protectie a copilului. Daca realizeaza venituri din cele prevazute la lit. a) sau sunt beneficiari de ajutor social acordat in temeiul Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru aceste venituri datoreaza contributie; 
   
c) sotul, sotia si parintii fara venituri proprii, aflati in intretinerea unei persoane asigurate; 

d) persoanele ale caror drepturi sunt stabilite prin Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite in prizonieri, republicat, cu completarile ulterioare, prin Legea nr. 51/1993 privind acordarea unor drepturi magistratilor care au fost inlaturati din justitie pentru considerente politice in perioada anilor 1945-1989, cu modificarile ulterioare, prin Ordonanta Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de catre regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive etnice, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 189/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, prin Legea nr. 44/1994 privind veteranii de razboi, precum si unele drepturi ale invalizilor si vaduvelor de razboi, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prin Legea nr. 309/2002 privind recunoasterea si acordarea unor drepturi persoanelor care au efectuat stagiul militar in cadrul Directiei Generale a Serviciului Muncii in perioada 1950-1961, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si persoanele prevazute la art. 3 alin. (1) lit. b) pct. 1 din Legea recunostintei pentru victoria Revolutiei Romane din Decembrie 1989 si pentru revolta muncitoreasca anticomunista de la Brasov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, daca nu realizeaza alte venituri decat cele provenite din drepturile banesti acordate de aceste legi; 

e) persoanele cu handicap, pentru veniturile obtinute in baza Legii nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, daca nu realizeaza venituri asupra carora se datoreaza contributia; 

f) bolnavii cu afectiuni incluse in programele nationale de sanatate stabilite de Ministerul Sanatatii, pana la vindecarea respectivei afectiuni, daca nu realizeaza venituri asupra carora se datoreaza contributia; 

g) femeile insarcinate si lauzele, daca nu realizeaza venituri asupra carora se datoreaza contributia sau daca nivelul acestora este sub valoarea salariului de baza minim brut pe tara, lunar. 
 
Pe site-ul Ministerului Finantelor Publice a fost postat, la Transparenta Decizionala, un proiect de lege pentru anularea CASS pentru anumite persoane. Proiectul propune anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate datorata incepand cu anul 2012 pana la data intrarii in vigoare a OG 4/2015, de catre urmatoarele categorii de persoane fizice:

a) copiii pana la varsta de 18 ani, tinerii de la 18 ani pana la varsta de  26 de ani, daca au fost elevi, inclusiv absolventii de liceu, pana la inceperea anului universitar, dar nu mai mult de 3 luni de la terminarea studiilor, ucenici sau studenti. Daca au realizat venituri din salarii sau asimilate salariilor, venituri din activitati independente, venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, pentru aceste venituri, nu se anuleaza contributia;

b) tinerii cu varsta de pana la 26 de ani care au provenit  din sistemul de protectie a copilului. Daca au realizat venituri din salarii sau asimilate salariilor, venituri din activitati independente, venituri din activitati agricole, silvicultura, piscicultura si pentru cele acordate in baza Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru aceste venituri, nu se anuleaza contributia;

c) sotul, sotia si parintii care nu au avut venituri proprii si care se  aflau in intretinerea unei persoane asigurate, pentru venitul baza de calcul reprezentat de salariul minim brut pe tara stabilit in baza art. 29632 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;

d) persoanele ale caror drepturi sunt stabilite prin Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite in prizonieri, republicat, prin Legea nr. 51/1993 privind acordarea unor drepturi magistratilor care au fost inlaturati din justitie pentru considerente politice in perioada anilor 1945 - 1989, cu modificarile ulterioare, prin Ordonanta Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de catre regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive etnice, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 189/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, prin Legea nr. 44/1994 privind veteranii de razboi, precum si unele drepturi ale invalizilor si vaduvelor de razboi, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prin Legea nr. 309/2002 privind recunoasterea si acordarea unor drepturi persoanelor care au efectuat stagiul militar in cadrul Directiei Generale a Serviciului Muncii in perioada 1950 - 1961, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si persoanele prevazute la art. 3 alin. (1) lit. b) pct. 1 din Legea recunostintei fata de eroii-martiri si luptatorii care au contribuit la victoria Revolutiei romane din decembrie 1989, precum si fata de persoanele care si-au jertfit viata sau au avut de suferit in urma revoltei muncitoresti anticomuniste de la Brasov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru veniturile acordate in baza acestor legi si pentru venitul baza de calcul reprezentat de salariul minim brut pe tara stabilit in baza art. 29632 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, daca nu au avut alte venituri decat cele provenite din drepturile banesti acordate in baza acestor legi;

e) persoanele cu handicap, pentru veniturile acordate in baza Legii nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si pentru venitul baza de calcul reprezentat de salariul minim brut pe tara stabilit in baza art. 29632 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, daca nu au realizat venituri asupra carora s-a datorat contributia;

f) bolnavii cu afectiuni incluse in programele nationale de sanatate stabilite de Ministerul Sanatatii, pana la vindecarea respectivei afectiuni, pentru venitul baza de calcul reprezentat de salariul minim brut pe tara stabilit in baza art. 29632 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, daca nu au realizat venituri asupra carora s-a datorat contributia;

g) femeile insarcinate si lauzele, daca nu au realizat venituri asupra carora s-a datorat contributia sau au avut venituri sub salariul de baza minim brut pe tara, pentru venitul baza de calcul reprezentat de salariul minim brut pe tara stabilit in baza art. 29632 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
In vederea incadrarii in conditiile privind realizarea acestor venituri, proiectul propune transmiterea de catre Casa Nationala de Asigurari de Sanatate catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala lista persoanelor fizice aflate in evidenta casei potrivit prevederilor art. 213 din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare.

Structura informatiilor si periodicitatea transmiterii acestora se stabilesc prin ordin comun  al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate. Persoanele fizice care se incadreaza in aceste prevederi si nu beneficiaza de anularea, din oficiu, a contributiei de asigurari sociale de sanatate, vor prezenta organului fiscal documentul justificativ care atesta calitatea de asigurat fara plata contributiei, eliberat de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate potrivit prevederilor art.213 alin. (1) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare.

In acest caz proiectul propune ca anularea contributiei sa se efectueze la cererea persoanei, depuse la organul fiscal competent, la care se anexeaza documentul eliberat de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate. Prevederile art. 70 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt aplicabile in mod corespunzator. 
 
Cu privire la deciziile de impunere, proectul prevede urmatoarele:
- in cazul in care anterior intrarii in vigoare a prezentei legi organul fiscal competent a emis si comunicat decizia de impunere prin care a fost stabilit cuantumul contributiei de asigurari sociale de sanatate, acesta emite si comunica, din oficiu, decizie de anulare a contributiei de asigurari sociale de sanatate, chiar daca impotriva deciziei de impunere s-au exercitat ori nu cai de atac
- in cazul in care anterior intrarii in vigoare a prezentei legi organul fiscal competent a emis dar nu a comunicat decizia de impunere prin care a fost stabilit cuantumul contributiei de asigurari sociale de sanatate, acesta nu mai comunica decizia de impunere iar contributia se scade din evidenta analitica pe platitor pe baza de borderou de scadere.
- in cazul in care anterior intrarii in vigoare a prezentei legi organul fiscal competent nu a emis decizia de impunere prin care sa stabileasca cuantumul contributiei de asigurari sociale de sanatate, acesta nu mai emite nicio decizie.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre CASS

26Iun2025

Indemnizatie concediu medical. Tichete de masa

de Vera Constantin valabil la 26 Iun 2025
Intrebare: In baza de calcul la calcularea concediului medical intra tichetele de masa primite de angajat? Nu se plateste CAM pe tichete de masa, numai 10 -10 % impozit salar si Fond sanatate. Va multumesc pentru ajutor.
24Iun2025

Cabinet de avocat. Calcul CAS, CASS si impozit pe venit in 2025

de Nicolae Liviu valabil la 24 Iun 2025
Intrebare: Un Cabinet avocat obtine in anul 2025 venituri din activitati de avocatura si efectueaza si cheltuieli dupa cum urmeaza: venituri anuale incasate din activitatea desfasurata in suma de 232.000 lei. Plateste in cursul anului 2025 CAS in suma de 32.480 lei. Cheltuielile deductibile platite in 2025 sunt in suma de 11.900 lei. Va rog sa imi spuneti, conform cu legislatia actuala, ce taxe si ...

Anul 2025 - intre reforma si confuzie: Ce se intampla cu asigurarea la sanatate pentru persoanele fizice cu venituri nesalariale?

de Profeanu Laura 23 Iun 2025
Eliminarea declaratiei estimative pentru veniturile nesalariale incepand cu 2025 a venit cu promisiunea unei simplificari administrative. In realitate, insa, tranzitia lasa in urma o intrebare pentru persoanele fizice cu venituri din activitati independente sau din alte surse nesalariale: cum le este asigurata continuitatea calitatii de asigurat in sistemul de sanatate? Ce s-a schimbat in ...
19Iun2025

CAS si CASS in anul 2025 venituri din activitati independente si drepturi de autor

de Gina Popescu valabil la 19 Iun 2025
Intrebare: Un PFA - Birou individual de arhitectura (BIA), fara angajati, inregistreaza pe parcursul anului 2025 urmatoarele date: - Venituri impozabile = 32.000 lei. - Cheltuieli deductibile = 2.500 lei. Persoana fizica care detine PFA-ul mai obtine pe parcursul anului 2025 venituri din cedarea dreptului de autor de la o societatea in suma de 100.000 lei. Mentionez ca persoana fizica care obtine ...
15Iun2025

Pensie din UK. Declaratia unica

de Vera Constantin valabil la 15 Iun 2025
Intrebare: Persoana fizica rezidenta in Romania a lucrat in UK si primeste pensie din acest stat pentru perioada in care a lucrat in UK. Ca urmare a cererii depuse prin casa de pensii din Romania, in anul 2025 a primit cumulat pe 18 luni pensia calculata in UK in suma totala de 32000 lei, iar incepand cu luna mai 2025 primeste lunar din UK suma de 1800 lei reprezentand pensie (pe langa pensia din ...
16Iun2025

Salariat. Persoana incadrata in grad de handicap grav. CASS

de Nicolae Liviu valabil la 16 Iun 2025
Intrebare: Va rog sa-mi spuneti daca un angajat cu contract de munca, avand handicap accentuat, este scutit de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS), in temeiul prevederilor art. 1 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap si art. 154 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal (Legea nr. 227/2015). Multumesc.
Vezi toate studiile de caz despre CASS keyboard_double_arrow_right
x