Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 16 Aprilie 2024

Proiect de ordonanta pentru modificarea Codului fiscal - Grupul fiscal in domeniul impozitului pe profit

Raspuns oferit de
Portal Codul Fiscal

Portal Codul Fiscal

In prezent, notiunea de grup fiscal este reglementata doar in domeniul TVA astfel ca, in materie de TVA, in anumite conditii, doua sau mai multe persoane impozabile stabilite in Romania care, independente fiind din punct de vedere juridic, sunt in relatii stranse una cu alta din punct de vedere organizatoric, financiar si economic, pot opta sa fie tratate drept grup fiscal unic.
 
Printr-un Proiect de ordonanta pentru pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicat pe site-ul Ministerului Finantelor Publice se propune introducerea  unui sistem de consolidare fiscala si in domeniul impozitului pe profit.
 
Sistemul propus prin acest proiect presupune constituirea unui grup fiscal in domeniul impozitului pe profit din cel putin doua dintre urmatoarele entitati (membrii):

i) o persoana juridica romana/persoana juridica cu sediul social in Romania infiintata potrivit legislatiei europene si una sau mai multe persoane juridice romane/persoane juridice cu sediul social in Romania infiintate potrivit legislatiei europene la care aceasta detine, in mod direct sau indirect, cel putin 75% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot al acestora;

ii) cel putin doua persoane juridice romane la care o persoana fizica romana detine, in mod direct sau indirect, cel putin 75% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot;

iii) cel putin doua persoane juridice romane detinute, in mod direct sau indirect, in proportie de cel putin 75% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, de o persoana juridica/fizica, rezidenta intr-un stat cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri sau intr-un stat cu care s-a incheiat un acord privind schimbul de informatii;

iv) cel putin o persoana juridica romana detinuta, in mod direct sau indirect, in proportie de cel putin 75% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, de o persoana juridica rezidenta intr-un stat cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri sau intr-un stat cu care s-a incheiat un acord privind schimbul de informatii si sediul permanent/sediul permanent desemnat din Romania al acestei persoane juridice straine.
 
In cadrul grupului, o persoana juridica romana/persoana juridica cu sediul social in Romania infiintata potrivit legislatiei europene, membra a grupului fiscal in domeniul impozitului pe profit, va fi desemnata pentru determinarea rezultatului fiscal consolidat al grupului fiscal, depunerea declaratiei de impozit pe profit si efectuarea platii impozitului pe profit in numele grupului.
 
Conditii pentru constituirea grupului
 
Pentru constituirea grupului fiscal membrii trebuie sa indeplineasca la data depunerii cererii, in mod cumulativ, urmatoarele conditii:

a) conditia de detinere trebuie sa fie indeplinita pentru o perioada neintrerupta de 1 an, anterioara inceperii perioadei de consolidare fiscala;
b) sunt contribuabili platitori de impozit pe profit, conform art. 13 alin. (1) lit. a), lit. b) si lit. e) din Codul fiscal care aplica acelasi sistem de plata a impozitului pe profit;
c) au acelasi an fiscal;
d) nu fac parte dintr-un alt grup fiscal in domeniul impozitului pe profit;
e) nu sunt platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor sau nu sunt concomitent platitori de impozit pe profit si platitori de impozit specific;
f) nu desfasoara activitati de natura barurilor de noapte, cluburilor de noapte, discotecilor, cazinourilor;
g) nu se afla in dizolvare/lichidare, potrivit legii.
 
Conditiile prevazute la lit. b) – g) si conditia de detinere trebuie indeplinite pe intreaga perioada de consolidare fiscala.
 
Prin exceptie de la prevederile titlului III din Codul fiscal (Impozitul pe veniturile microintreprinderilor) si prin derogare de la prevederile Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, pe perioada de consolidare membrii grupului fiscal care indeplinesc conditiile prevazute la art. 47, respectiv art. 3 din Legea nr. 170/2016 aplica Titlul II din Codul fiscal, respectiv datoreaza impozit pe profit.
 
Perioada de aplicare
 
Perioada de aplicare a sistemului de consolidare fiscala in domeniul impozitului pe profit este de 5 ani fiscali calculati incepand cu primul an al aplicarii sistemului de consolidare fiscala si pana la desfiintarea grupului fiscal, iar sistemul este optional.
 
Reguli privind calcularea rezultatului fiscal consolidat
 
Fiecare membru al grupului fiscal determina rezultatul fiscal in mod individual potrivit regulilor stabilite de Titlul II din Codul fiscal.
 
Rezultatul fiscal consolidat al grupului fiscal se determina prin insumarea algebrica a rezultatelor fiscale determinate in mod individual de fiecare membru al grupului fiscal. Rezultatul fiscal consolidat pozitiv este profit impozabil, iar rezultatul fiscal consolidat negativ este pierdere fiscala. Impozitul pe profit se calculeaza prin aplicarea cotei asupra rezultatului fiscal consolidat pozitiv al grupului.
 
Rezultatul fiscal consolidat al grupului fiscal se calculeaza trimestrial/anual cumulat de la inceputul anului fiscal.

La determinarea impozitului pe profit datorat de grupul fiscal se vor avea in vedere sumele reprezentand: creditul fiscal, impozitul pe profit scutit potrivit art. 22, art.221, scutiri si reduceri de impozit pe profit calculate potrivit legislatiei in vigoare, sumele reprezentand cheltuielile de sponsorizare si/sau mecenat si cheltuielile privind bursele private, potrivit legii, reducerea de 5% a impozitului pe profit conform O.G. nr. 23/2017 privind plata defalcata a TVA, cu modificarile si completarile ulterioare, determinate de fiecare membru si comunicate persoanei juridice responsabile. Aceste sume se scad in limita impozitului pe profit datorat de grupul fiscal.
 
Pierderile fiscale inregistrate de un membru al grupului inainte de aplicarea sistemului de consolidare fiscala in domeniul impozitului pe profit se recupereaza de catre membrul respectiv, numai din profiturile impozabile ale acestuia.

Pierderile fiscale inregistrate de un membru al grupului in perioada aplicarii sistemului de consolidare fiscala se recupereaza din rezultatul fiscal consolidat al grupului.
 
Declararea si plata impozitului pe profit
 
In cadrul grupului fiscal pentru declararea si plata impozitului pe profit se va proceda dupa cum urmeaza:
 
  1. Pentru grupul fiscal care aplica sistemul de declarare si plata a impozitului pe profit trimestrial:
  • fiecare membru al grupului fiscal determina individual rezultatul fiscal si il comunica persoanei juridice responsabile pana la data 25 inclusiv a primei luni urmatoare incheierii trimestrelor I - III. Pentru trimestrul IV, comunicarea se efectueaza pana la termenul de depunere a declaratiei privind impozitul pe profit.
  • calculul, declararea si plata impozitului pe profit trimestrial datorat de grupul fiscal se efectueaza de catre persoana juridica responsabila pana la data de 25 inclusiv a primei luni urmatoare incheierii trimestrelor I, II si III. Definitivarea si plata impozitului pe profit aferent anului fiscal respectiv se efectueaza de persoana juridica responsabila pana la termenul de depunere a declaratiei privind impozitul pe profit.
 
  1. Pentru grupul fiscal care aplica sistemul de declarare si plata a impozitului pe profit anual cu plati anticipate efectuate trimestrial
  • platile anticipate trimestriale se stabilesc in suma de o patrime din impozitul pe profit datorat pentru anul precedent, determinate prin insumarea impozitului pe profit datorat pentru anul precedent de fiecare membru al grupului cu aplicarea corespunzatoare si a celorlalte reguli pentru determinarea/declararea/efectuarea platilor anticipate trimestriale, dupa caz. Termenul pana la care se efectueaza plata impozitului anual de persoana juridica responsabila este termenul de depunere a Declaratiei privind impozitul pe profit.
  • persoana juridica responsabila este obligata sa depuna o declaratie anuala consolidata privind impozitul pe profit in care raporteaza rezultatele intregului grup fiscal si este responsabila pentru plata impozitului pe profit calculat pentru intregul grup fiscal. Declaratia anuala privind impozitul pe profit se depune la organul fiscal competent, impreuna cu declaratia anuala privind impozitul pe profit a fiecarui membru pana la data 25 martie inclusiv a anului urmator/pana la data de 25 a celei de-a treia luni inclusiv, de la inchiderea anului fiscal modificat.
  • persoana juridica responsabila are obligatia de a depune Declaratia informativa privind beneficiarii sponsorizarilor/mecenatului/burselor private efectuate de membrii grupului, pana la termenul de depunere.
Alte obligatii
  • Fiecare membru al grupului fiscal are obligatia sa intocmeasca dosarul preturilor de transfer care va cuprinde atat tranzactiile desfasurate cu membrii grupului fiscal, precum si cu entitatile afiliate din afara grupului fiscal.
  • Fiecare membru al grupului trebuie sa se supuna controlului fiscal competent si sa raspunda separat si in solidar pentru plata impozitului pe profit datorat de grupul fiscal pentru perioada cat apartine respectivului grup fiscal.

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr162024

Aspecte fiscale privind conformarea la normele de igiena pentru saloanele de infrumusetare

de Profeanu Laura 16 Apr 2024
In contextul in care normele de igiena pentru saloanele de infrumusetare si saloanele de tatuaj, piercing si implantare dermala vor intra in vigoare pe 10 mai 2024, se impune ca societatile din acest domeniu sa inceapa sa se pregateasca pentru implementarea acestora. Noile norme de igiena, publicate in M. Of. pe 10 aprilie 2024, au fost aprobate de Ministerul Sanatatii prin Ordinul nr. 1648/2024, ...
Apr162024

Categorii de venituri supuse impozitului pe venit

de Profeanu Laura 16 Apr 2024
Contribuabilii care desfasoara activitate sunt obligati sa depuna la organul fiscal declaratia unica pentru venitul estimat a se realiza, pana la data de 25 mai, inclusiv a fiecarui an. Potrivit art. 120 alin. 1) din Codul fiscal, fac exceptie contribuabilii care realizeaza venituri pentru care impozitul se retine la sursa.  Categoriile de venituri supuse impozitului pe venit, ...
Apr152024

Reguli speciale privind nivelul accizelor in anul 2024

de Profeanu Laura 15 Apr 2024
Potrivit art. 342^1 din Codul fiscal, in anul 2024, nivelul accizelor pentru benzina cu plumb, benzina fara plumb si motorina se actualizeaza cu cresterea preturilor de consum din ultimele 12 luni, calculata in luna septembrie a anului 2023, fata de perioada octombrie 2014 - septembrie 2015, astfel: a) incepand cu data de 1 ianuarie 2024, cu 50% din cresterea preturilor de ...
Apr122024

Decontarea abonamentului la sala de sport in cadrul unei societati platitoare de impozit pe profit

de Profeanu Laura 12 Apr 2024
Pentru societatile din Romania, decontarea abonamentelor la sala de sport pentru angajati este o practica din ce in ce mai comuna, reprezentand un beneficiu aditional acordat de angajatori pentru imbunatatirea starii de sanatate si a productivitatii angajatilor. Este important de inteles modalitatea de decontare si tratamentul fiscal al acestor beneficii, intrucat acestea pot avea implicatii ...
Apr102024

Modificari fiscale 01 - 07 aprilie 2024

de Irina Dumitrescu 10 Apr 2024
1. O.M.A.E. nr. 470/2024 privind intrarea in vigoare a unor tratate internationale Publicat in: M.Of. nr. 288  din  03.04.2024 Ce prevede: Ordinul prevede intrarea in vigoare a urmatoarelor acorduri: - Protocolul, semnat la Ierusalim la 3 noiembrie 2020, de modificare a Conventiei dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Statului Israel pentru evitarea dublei impuneri si ...
Apr082024

O abordare prudenta in raportarile financiare

de Profeanu Laura 08 Apr 2024
Principiul prudentei, reglementat de Ministerul Finantelor prin Ordinul 1802/2014 la punctul 51, stabileste fundatia pe care se construieste intreaga structura a raportarii financiare. Acest principiul subliniaza necesitatea recunoasterii si evaluarii pe o baza precauta, cu scopul de a evita supraevaluarea activelor si veniturilor sau subevaluarea datoriilor si cheltuielilor. Aceasta inseamna ...