Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 13 Mai 2024

Proiectul de Hotarare privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea OUG 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata

Raspuns oferit de
Portal Codul Fiscal

Portal Codul Fiscal
24 Apr 2017


Prin Legea nr. 209/2016 din 14 noiembrie 2016 au fost aduse modificari si completari Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata. In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a Legii 209  ar fi trebuit modificate in mod corespunzator Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor OUG 193/2002. Pana la aceasta data nu au fost publicate modificarile insa, vineri 21.04.2017, pe site-ul Ministerului Finantelor Publice a fost publicat un proiect de hotarare pentru modificarea acestor norme.

Conform modificarilor introduse prin Legea 209 au obligatia sa accepte cardurile de debit si cardurile de credit, ca mijloc de plata:
1. Operatorii economici furnizori de servicii de utilitate publica, precum si institutiile publice care incaseaza impozite, taxe, amenzi, dobanzi, penalitati de intarziere, penalitati si alte obligatii de plata. Refuzul acestor persoane de a accepta incasari prin intermediul cardurilor de debit si al cardurilor de credit constituie contraventie si se sanctiona cu amenda de la 20.000 lei la 50.000 lei;

Proiectul defineste serviciile de utilitate publica ca fiind serviciile prestate consumatorului final pentru care operatorii economici furnizori au obligatia de a accepta incasari si prin intermediul cardurilor, din urmatoarele domenii:
- energie electrica si termica,
- gaze naturale
- salubritate,
- apa, canal,
- telefonie fixa si mobila.

2. Persoanele juridice care desfasoara activitati de comert cu amanuntul si care realizeaza anual o cifra de afaceri mai mare de 10.000 de euro in echivalent lei au obligatia sa accepte ca mijloc de plata si cardurile de debit si cardurile de credit. Refuzul acestor persoane  de a accepta ca mijloc de plata cardurile de debit si cardurile de credit constituie contraventie si se va sanctiona cu amenda de la 5.000 lei la 7.500 lei.

Atentie! Aceasta obligatie revinde doar comerciantilor - persoane juridice care desfasoara activitati de comert cu amanuntul si au realizat in anul precedent o cifra de afaceri mai mare decat echivalentul in lei al sumei de 10.000 euro nu si persoanelor juridice care presteaza servicii catre populatie.
    
In proiect se precizeaza ca obligatia beneficiarilor platii de a accepta incasari si prin intermediul cardurilor, este valabila la toate punctele de incasare.

O alta noutate adusa de Legea 209 vizeaza implementare unui sistem de acordare de avansuri in numerar la terminalele de plata, odata cu achizitia de bunuri si/sau servicii, pentru utilizatorii de carduri. Acest sistem presupune ca persoanele juridice care accepta tranzactii cu cardul vor avea posibilitatea sa acorde avans in numerar la terminalele de plata, in baza contractelor incheiate cu institutiile acceptante. Avansul se evidentiaza distinct pe bonul fiscal si nu poate depasi suma de 200 de lei. Tranzactiile privind avansul in numerar se asimileaza retragerilor de numerar de la bancomate, iar comisioanele aferente tranzactiilor se stabilesc conform contractelor in vigoare intre parti. Comerciantii pot percepe, de la titularul cardului, un comision care nu poate depasi 1% din valoarea avansului acordat. Persoanele juridice care vor oferi acest serviciu trebuie sa afiseze, la loc vizibil, semnul privind acordarea acestui serviciu, precum si informatii privind costurile serviciului.

Astfel cum prevede proiectul, acest serviciu nu este obligatoriu, beneficiarii platilor si comerciantii pot opta sau nu sa ofere serviciul de avans in numerar. De asemenea, proiectul de hotarare stabileste atat operatiunile pe care trebuie sa le efectueze beneficiarii platii si comerciantii care opteaza sa ofere serviciul de avans in numerar, cat si documentele pe care trebuie sa le emita acestia, in vederea evidentierii sumelor oferite cu titlu de avans in numerar, tinand seama de limitarile tehnice ale caselor de marcat cu rola jurnal. Conditiile de acordare a avansului se stabilesc in contractele incheiate cu instituiile acceptante.

Pentru a asigura efectuarea platilor cu carduri, beneficiarii platii si comerciantii incheie contracte cu institutiile acceptante, care efectueaza si dotarea cu terminalele de plata.
Bancile acceptante de carduri au obligatia de a instala terminale de plata in termen de maximum 30 de zile de la data solicitarii. In acest sens, proiectul prevede ca termenul de 30 de zile curge de la data solicitarii, cu conditia existentei unui contract de acceptare la plata intre Institutia acceptanta si beneficiarii platilor sau comercianti, dupa caz.

Proiectul propune si alte clarificari cu privire la obligatiile beneficiarilor platilor si comerciantilor, documentele ce se vor emite, obligatiile institutiilor acceptante s.a.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Mai112024

Schimbari semnificative in legislatia privind evaziunea fiscala

de Profeanu Laura 11 Mai 2024
Romania a facut inca un pas major in lupta impotriva evaziunii fiscale prin promulgarea unei legi care modifica si majoreaza sanctiunile aplicabile in acest domeniu. Legea 126/2024, promulgata pe 10 mai 2024 prin Decretul nr. 844/2024, vine cu schimbari semnificative care vizeaza imbunatatirea colectarii veniturilor statului si combaterea fraudelor fiscale, in special in zona facturarii ...
Mai092024

Impozit suplimentar pentru institutiile de credit - impozitul pe cifra de afaceri

de Profeanu Laura 09 Mai 2024
Legea 296/2023 a introdus in Codul fiscal la art. Art. 18^2, un impozit suplimentar pentru institutiile de credit - persoane juridice romane si sucursalele din Romania ale institutiilor de credit - persoane juridice straine. Masura vizeaza cresterea veniturilor bugetare prin impunerea unei taxari mai agresive asupra sectorului bancar, recunoscut pentru generarea de venituri ...
Mar122024

Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024

de Profeanu Laura 12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE. Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Mar122024

Clarificari privind depunerea Declaratiei 398 pentru comertul online

de Profeanu Laura 12 Mar 2024
Recent, Codul Fiscal a fost actualizat cu noi prevederi ce vizeaza firmele care aplica regimurile speciale de TVA pentru comertul online in UE. Modificarile, in vigoare din 8 martie 2024, conform Legii nr. 33/2024, aduc clarificari importante in ceea ce priveste termenele de depunere a Declaratiei 398 ”Declaratie speciala de TVA” (VAT Return One Stop Shop) Contextul ...
Nov112023

Modificari semnificative la Legea nr. 70/2015 pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati în numerar

de Profeanu Laura 11 Nov 2023
Legea nr. 70/2015, un pilon important in reglementarea disciplinii financiare din Romania, a suferit modificari semnificative aduse de Legea 296/2023. Aceasta lege reglementeaza operatiunile de incasari si plati in numerar intre persoane juridice si fizice. Recent (11.11.2023) prin OUG nr. 98/2023, guvernul a adus ajustari importante, mentinand in mare parte plafoanele existente si abordand ...
Sep282023

Clarificarea veniturilor in avans si a clientilor creditori

de Profeanu Laura 28 Sep 2023
(modificari aduse OMPF nr. 1802/2014 prin ordinul nr. 4291/2022 pentru reglementarea unor aspecte contabile) 419 ”CLIENTI – CREDITORI”  311. -(1) Avansurile acordate furnizorilor, precum si cele primite de la clienti se inregistreaza in contabilitate in conturi distincte. (2) Avansurile acordate furnizorilor de imobilizari se reflecta distinct de ...