Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 20 Aprilie 2024

Salariat cu invalidatitate grad 3. Calcul numar mediu

Raspuns oferit de
Rodica Mantescu

Rodica Mantescu
Consilier juridic
valabil la 27 Oct 2018

Intrebare:
Am adresat urmatoarea adresa catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala:

Avand in vedere urmatoarele prevedeli legale:

a. art. 78 alin. (3) din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, conform caruia "Autoritatile si institutiile publice, persoanele juridice, publice sau private, care nu angajeaza persoane cu handicap in conditiile prevazute la alin. (2), platesc lunar catre bugetul de stat o suma reprezentand salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap".

b. INSTRUCTIUNILE din 12 noiembrie 2008 pentru aplicarea art. 78 din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, conform carora:

- "Art. 2 […] (3) Salariatii care nu sunt angajati cu norma intreaga vor fi inclusi in numarul mediu proportional cu timpul de lucru prevazut in contractul individual de munca.", respectiv

- "Art. 7 In contextul incadrarii in munca, prin persoana cu handicap se intelege si persoana invalida gradul III.",

c. prevederile art. 69 din Legea nr. 2632010 privind sistemul unitar de pensii publice, conform carora:

"In raport cu gradul de reducere a capacitatii de munca, invaliditatea este: […] c) de gradul III, caracterizata prin pierderea a cel putin jumatate din capacitatea de munca, persoana putand sa presteze o activitate profesionala, corespunzatoare a cel mult jumatate din timpul normal de munca"

Este corecta interpretarea noastra conform careia prevederile art. 2 din Instructiuni se refera doar la salariatii la care nu face referire art. 7 din Instructiuni? In concret, in ipoteza in care o societate are obligatia de a angaja 2 persoane cu handicap, iar aceasta angajeaza 2 persoane cu handicap care au gradul III de invaliditate, ambele persoane cu norma de 4 ore/zi (norma maxima admisa de Legea nr. 263/2010), societatea NU datoreaza catre bugetul statului vreo suma, deoarece si-a indeplinit “obligatia de a angaja persoane cu handicap intr-un procent de cel putin 4% din numarul total de angajati“, in conformitate cu prevederile art. 78 alin. (2) din Legea nr. 448/2006.

Consideram ca o interpretare contrara, aceea ca societatea si-ar indeplini doar partial obligatia prin angajarea a 2 persoane cu handicap cu gradul III de invaliditate (considerandu-se ca o persoana a fost angajata pe 0,5 loc de munca), ar fi absurda pentru ca in aceasta situatie prevederile art. 7 din Instructiuni nu si-ar mai avea rostul, intrucat s-ar aplica art. 2 din Instructiuni si pentru aceste persoane.


Raspunsul primit este urmatorul:

Conform prevederilor art. 77 alin. (2) din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in sensul prezentei legi si numai in contextul incadrarii in munca, prin persoana cu handicap se intelege si persoana invalida gradul III.

Potrivit prevederilor art. 78 alin. (2) din Legea nr. 448/2006, autoritatile si institutiile publice, persoanele juridice, publice sau private, care au cel putin 50 de angajati, au obligatia de a angaja persoane cu handicap intr-un procent de cel putin 4% din numarul total de angajati.

Ordonanta de urgenta nr. 60 din 4 august 2017. Autoritatile si institutiile publice, persoanele juridice, publice sau private, care nu angajeaza persoane cu handicap in conditiile prevazute la alin. (2), platesc lunar catre bugetul de stat o suma reprezentand salariul de baza minim brut pe tara garantat In plata inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap.



In vederea respectarii prevederilor mentionate mai sus, numarul de angajati care se ia in calcul este numarul mediu de angajati din luna.

Numarul mediu al salariatilor cuprinde persoanele angajate cu contract de munca raport de serviciu pe durata determinata sau nedeterminata (inclusiv lucratorii sezonieri, managerul sau administratorul), al caror contract de munca raport de serviciu nu a fost suspendat in perioada de referinta.



Numarul mediu se determina ca medie aritmetica simpla rezultata din suma efectivelor zilnice de salariati (exclusiv cei al caror contract de munca raport de serviciu a fost suspendat) din perioada de referinta, inclusiv din zilele de repaus saptamanal, sarbatori legale si alte zile nelucratoare impartita la numarul total al zilelor calendaristice, precum si salariatii al caror contract individual de munca a fost suspendat din initiativa angajatorului (in cazul intreruperii temporare a activitatii) si au beneficiat de o indemnizatie din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, conform legislatiei in vigoare.

In efectivele zilnice nu vor fi inclusi salariatii aflati in concediu fara plata, cei aflati in greva, cei detasati la lucru in strainatate si nici cei ale caror contracte individuale de munca sunt suspendate.Pentru fiecare zi de repaus saptamanal sau de sarbatoare legala se vor lua in calcul efectivele de salariati din ziua lucratoare precedenta, cu exceptia persoanelor al caror contract individual de munca a incetat in acea zi.



Salariatii care nu sunt angajati cu norma intreaga se includ in numarul mediu proportional cu timpul de lucru prevazut in contractul de munca.In efectivul de salariati luat in calculul numarului mediu se includ numai persoanele care au fost platite.

Avand in vedere instructiunile privind modalitatea de calcul a numarului mediu lunar de salariati din fiecare luna prevazute la art. 2 din Ordinul nr. 590/2008 privind aprobarea Instructiunilor pentru aplicarea art. 78 din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, care prevad faptul ca salariatii care nu sunt angajati norma intreaga vor fi inclusi in numarul mediu proportional cu timpul de lucru prevazut in contractul individual de munca, la stabilirea procentului de 4% va rezulta un numar format din doua zecimale, care se va inmulti cu salariul minim brut pe tara stabilit prin hotarare a Guvernului in vigoare in luna pentru care se plateste. Norma de referinta la angajarea persoanelor cu handicap invaliditate gradul III este norma intreaga (ex. 1 salariat = 2 salariati cu norma de 4 ore fiecare sau 3 salariati: 1 salariat cu norma de 4 ore si 2 salariati cu norma de 2 ore). In cazul in care salariatii cu handicap nu pot fi incadrati cu norma intreaga din diferite motive (recomandare comisie, pensionar invaliditate gradul III), acestia vor fi inclusi in numarul de salariati cu handicap necesar indeplinirii contributiei legale proportional cu timpul de lucru prevazut in contractul individual de munca.
Avand in vedere raspunsul primit, care este rolul art. 7 din Instructiuni? Sa inteleg ca pot exista persoane invalide fara sa fie incadrate in vreun grad de handicap?

Tip societate: S.R.L.
Numar de angajati: peste 50 angajati
Platitoare TVA: Da
Cod CAEN: 1013

Nota: Raspunsul la aceasta intrebare este disponibil doar pentru utilizatorii inregistrati. Clic aici pentru a te convinge de utilitatea raspunsurilor oferite de expertii PortalCodulFiscal.ro

Login utilizator

De ce sa te inregistrezi?

  • 47 de experti sunt la dispozitia ta 24 / 7 / 365!
  • Ai acces la o baza de date cu 90.000 intrebari si raspunsuri din contabilitate, fiscalitate, impozit pe salarii.
  • Toate informatiile din portal iti stau la dispozitie oricand si din orice locatie!
  • Accesul total in portal consultanta personalizata te costa acum doar 4 lei/zi, TVA inclusa.
  • Consultanta oferita de specialistii PortalCodulFiscal.ro
SMS
VIZUALIZATI INSTANT acest raspuns, platind prin SMS!
Puteti accesa raspunsul la intrebarea de mai sus, platind prin SMS 10 Euro + TVA.
Apasa butonul "Plateste prin SMS" si urmeaza instructiunile privind procedura de plata folosind telefonul mobil. Odata procedura de plata finalizata, vei putea vizualiza raspunsul chiar in pagina accesata.
Sau CLICK AICI pentru a alege varianta de Abonament pentru 3, 6 ori 12 luni. Veti putea adresa intrebari in mod direct consultantilor si veti putea vedea toate intrebarile si raspunsurile din site. Peste 700 de contabili folosesc zilnic site-ul nostru.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Alte taxe si impozite

Apr112024

Implicatii fiscale pentru acordarea gratuita de bunuri salariatilor distribuitorilor

de Profeanu Laura valabil la 11 Apr 2024
Intrebare: Compania noastra (producatoare de bunuri de consum) doreste sa acorde salariatilor distribuitorilor bunuri produse de noi gratuit (pentru a incuraja implicarea acestora). As dori sa stiu implicatiile fiscale. Multumesc.
Mar102024

Achizitie deseuri. Retinere taxa de mediu. Declaratia 205

de Irina Dumitrescu valabil la 10 Mar 2024
Intrebare: Achizitionam deseuri fier vechi de la persoane fizice, retinem taxa de mediu, pe care o declaram si achitam la fondul de mediu. Exista obligativitatea pentru societate de a intocmi si transmite 205 pentru toti furnizorii de fier vechi persoane fizice in anul urmator?
Mar092024

Achizitie deseuri de la persoane fizice. D205

de Vera Constantin valabil la 09 Mar 2024
Intrebare: Achizitionam deseuri din fier vechi de la persoane fizice, retinem taxa de mediu la sursa si achitam catre bugetul de stat. Exista obligativitatea declararii sumelor achitate catre persoanele fizice in declaratia 205?
Ian152024

Legea 431. Aplicabilitate

de Irina Dumitrescu valabil la 15 Ian 2024
Intrebare: In atentia dnei. Irina Dumitrescu: In vederea clarificarii catorva aspecte din Legea 431/2023, privind nivelul minim global de impozitare a grupurilor de intreprinderi multinationale, va precizam: Suntem Sucursala in Romania detinuta in proportie de 100% de o companie germana, care face parte dintr-un grup de intreprinderi multinationale din S.U.A. Sucursala din Romania depune Country By Country ...
Nov072023

Depasire plafon numerar. Lipsa in casierie

de Profeanu Laura valabil la 07 Nov 2023
Intrebare: Societatea noastra a distribuit dividende celor 2 asociati din contul 117 si dividende interimare pentru tot profitul existent la 30.09.2023. In cazul in care dupa ridicarea acestora soldul la casa nu a scazut sub 50.000 lei pentru suma care depaseste plafonul pot retine 10% impozit din alte surse pentru cei 2 asociati facand nota 6588 nedeductibil/5311? Exista o suma limita pana la care pot face ...
Apr082023

Service auto. Vanzare ulei motor. Taxa mediu

de Vera Constantin valabil la 08 Apr 2023
Intrebare: Detinem un service auto unde efectuam reparatii dar avem si departament de vanzare piese. Achizitionam uleiuri de motor de la un importator direct. Pe factura de achizitie este trecuta si o taxa de mediu. La revanzarea uleiului de catre firma noastra avem vreo abligatie declarativa sau fiscala? Putem vinde uleiul achizitionat de la importator fara vreo autorizatie speciala?