Intrebare: Societatea X (SRL), inregistrata in scopuri de TVA, a cumparat, in noiembrie 2013, de la societatea Y (SRL), inregistrata in scopuri de TVA, FONDUL DE COMERT - ATELIER TAMPLARIE alcatuit din: - cladiri (intabulate in Cartea Funciara. Aceste cladiri nu sunt noi); - drumuri si platforme betonate - curte pietruita; - gard imprejmuire ; - put apa; - motostivuitor; - materiale de natura obiectelor de inventar. Mentionam ca cele doua societati la momentul efectuarii tranzactiei erau afiliate, in sensul ca unul din asociatii societatii Y detinea parti sociale in procent de 2% si la societatea X. Societatea Y, in anul 2013, cand a facturat FONDUL DE COMERT - ATELIER TAMPLARIE (alcatuit din bunurile mentionate mai sus) la pretul vanzarii a adaugat T.V.A. 24% {atat asupra cladirilor (care nu sunt noi) cat si asupra celorlalte bunuri}. Pretul vanzarii (fara TVA inclus) s-a stabilit in urma unui raport de evaluare intocmit de catre un expert evaluator - ANEVAR. Societatea X (care a cumparat) a dedus TVA-ul, integral, in anul 2013, iar societatea Y (care a vandut) a platit, integral, TVA-ul catre stat. Societatea X (cumparatoare) a inregistrat in actele contabile, FONDUL DE COMERT - ATELIER TAMPLARIE, astfel: - cladirile au fost inregistrate in contul contabil 212; - drumurile si platformele betonate - curte pietruita, au fost inregistrate in contul contabil 212; - gard imprejmuire a fost inregistrat in contul contabil 212; - put apa a fost inregistrat in contul contabil 212; - motostivuitor a fost inregistrat in contul contabil 2132; - materiale de natura obiectelor de inventar au fost inregistrate in contul contabil 303. In anul 2022, luna ianuarie, societatii X (care a cumparat) i s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform art.316, alin.(11), lit.c) din
Legea nr. 227/2015 privind
Cod Fiscal. In anul 2022 si anul 2023, in luna decembrie, societatea X a depus la ANAF ajustarea negativa de TVA, prin FORMULARUL 307. In prezent, societatea figureaza ca neinregistrata in scopuri de TVA, ca urmare a anularii din oficiu conform Art.316, alin.(11), lit.c) din
Legea nr.227/2015 privind
Cod Fiscal. In anul 2024 societatea X vrea sa vanda FONDUL DE COMERT - ATELIER TAMPLARIE (alcatuit din bunurile mentionate mai sus). INTREBARI: 1) Societatea Y, in anul 2013, a facturat corect aplicand TVA asupra cladirilor (care nu sunt noi)? 2) Societatea X a inregistrat corect, in actele contabile, FONDUL DE COMERT - ATELIER TAMPLARIE, conform celor de mai sus? 3) Daca in anul 2024 societatea X vinde FONDUL DE COMERT - ATELIER TAMPLARIE (alcatuit din bunurile mentionate mai sus), la pretul de vanzare asupra cladirilor va fi obligata sa colecteze si sa plateasca TVA catre stat? Sau pentru cladiri nu va colecta si plati TVA ( daca nu sunt noi) acestea fiind scutite de TVA conform Art. 292, alin.(2), lit.f)? 4) Ce se intampla cu TVA-ul ramas de ajustat ca urmare a anularii inregistrarii in scopuri de TVA, daca se vinde fondul de comert in anul 2024? TVA-ul ramas de ajustat, in aceasta situatie, se reflecta tot prin formularul 307? 5) Asupra celorlalte bunuri (ex. drumuri si platforme betonate - curte pietruita, gard imprejmuire, put apa, motostivuitor si materiale de natura obiectelor de inventar) la pretul de vanzare va trebui sa colecteze si sa plateasca TVA? 6) Avand in vedere e-Factura, societatea X cand vinde fondul de comert, in anul 2024, in factura poate sa scrie doar: "Vanzare FOND DE COMERT - ATELIER TAMPLARIE", conform contract de vanzare-cumparare autentificat sub nr....../....... de B.N.P.... si separat sa intocmeasca o Anexa la factura in care vor fi trecute, in detaliu, toate bunurile? In factura sau Anexa trebuie mentionat vreun cod (NC sau CPV)?