Vanzare imobil adjudecat la licitatie catre o institutie publica
Anul trecut firma a cumparat prin licitatie un imobil in vederea vanzarii catre consiliul local. Consiliul local nu putea sa participe la licitatie. Imobilul a fost inregistrat la mijloace fixe. Acum a fost intocmit un contract de vanzare catre consiliul local in care este specificat platile va fi in termen de trei ani incepand din anul 2026.
Intrebare: SRL-ul trebuie sa intocmeasca factura de vanzare? Firma depaseste pragul de tva 300.000 lei. Din iulie va fi platitor de TVA?
Raspuns:
Potrivit prevederilor art. 767 din Codul de procedura civila aprobat prin Legea nr. 134/2010, cu modificarile ulterioare, poate participa la licitatie orice persoana care are capacitate deplina de exercitiu, precum si capacitatea de a dobandi bunurile scoase la licitatie.
In urma adjudecarii, cumparatorul devine proprietarul cladirii, de la data predarii acesteia, cu exceptiile expres prevazute la art. 769.
Fara a lua in discutie mobilul acestei operatiuni, mentionam ca inregistrarea in evidenta contabila se efectueaza la valoarea stabilita prin contract, cu mentiunea ca se achita si caietul de sarcini si se achita si garantia stabilita.
Aceasta din urma care fie se restituie, fie se compenseaza cu o parte din contravaloarea activului.
Cumpararea caietului de sarcini se inregistreaza prin nota 604 = 401, in care se cuprinde si taxa pe valoarea adaugata.
Plata garantiei se inregistreaza 2678/analitic = 5121.
Inregistrarea imobilului se efectueaza la valoarea totala a contractului, prin nota 212 = 404, iar plata se inscrie 404 = 5121.
Pana la revanzarea activului, lunar se inregistreaza cheltuielile cu amortizarea,
6811 = 2812.
Daca nu se foloseste de loc, se face direct factura si se inregistreaza venitul la data facturarii, indiferent de perioada in care se achita contravaloarea imobilizarii.
Avem in vedere reglementarile contabile aprobate prin Omfp nr. 1802/2014, cu modificarile ulterioare, pct. 19 alin. (3) si (4), potrivit carora veniturile sunt recunoscute in contul de profit si pierdere atunci cand se poate evalua in mod credibil o crestere a beneficiilor economice viitoare legate de cresterea valorii unui activ sau de scaderea valorii unei datorii. Recunoasterea veniturilor se realizeaza simultan cu recunoasterea cresterii de active sau a reducerii datoriilor.
Inregistrarea veniturilor din vanzarea bunurilor se face conform criteriilor prevazute la punctele 440 si 441 din Omfp nr. 1802/2014, atunci cand:
a) entitatea a transferat comparatorului riscurile si avantajele semnificative care decurg din proprietatea asupra bunurilor;
b) entitatea nu mai gestioneaza bunurile vandute la nivelul la care ar fi facut-o, in mod normal, in cazul detinerii in proprietate a acestora si nici nu mai detine controlul efectiv asupra lor;
c) marimea veniturilor poate fi evaluata in mod credibil;
d) este probabil ca beneficiile economice asociate tranzactiei sa fie generate catre entitate;
e) costurile tranzactiei pot fi evaluate in mod credibil.
In speta prezentata de d-voastra, in care controlul asupra cladirii se transfera la momentul vanzarii, operatiunea se considera efectuata si se inregistreaza la data semnarii contractului.
Factura se emite pentru toata valoarea la aceasta data.
Inregistrarea operatiunii de vanzare a unei constructii cu plata in rate se efectueaza:
461 = 7583 - cu toata valoarea
Debitori diversi Venituri din vanzarea
activelor si alte operatii de capital
5121 = 461 - cu valoarea ratei lunare/anuale
Conturi la banci Debitori diversi
in lei
Venitul impozabil se inregistreaza la aceasta data pentru toata contravaloarea bunului chiar daca aceasta este incasata in mai multe rate.
S-a avut in vedere si faptul ca Legea contabilitatii face trimitere la contabilitatea de angajament adica efectele tranzactiilor sunt recunoscute atunci cand ele se produc si nu pe masura ce numerarul sau echivalentul sau este incasat sau platit.
Descarcarea gestiunii se face la momentul transferului:
% = 212
2812 Constructii
Amortizarea constructiilor
6583
Cheltuieli privind activele
cedate si alte operatii de capital
Din punct de vedere al impozitului pe profit venitul din ct. 7583 este venit impozabil, iar cheltuielile din ct. 6583 sunt deductibile.
In conformitate cu prevederile Codului fiscal, proprietarul trebuie sa emita factura si potrivit art. 310 alin. (1) din Codul fiscal, firma devine platitoare de TVA in momentul in care cifra anuala de afaceri depaseste plafonul de 88.500 de euro (al carui echivalent in lei se stabileste la cursul de schimb comunicat de BNR la data aderarii si se rotunjeste la urmatoarea mie, respectiv echivalentul a 300.000 de lei.
In termen de 10 zile de la data depasirii plafonului se depune formularul 010 la ANAF insotit de documentele justificative.
Data atingerii/depasirii pragului se considera prima zi a lunii calendaristice urmatoare celei in care acesta a fost atins/depasit.
Daca doresti sa discuti direct cu un consultant, te poti programa oricand, AICI.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!