Venituri din activitati independente desfasurate in Elvetia. Tratament fiscal
Ce obligatii fiscale ii revin unui liber profesionist (contabil) roman care presteaza servicii online pentru clientii din Romania, in Elvetia? Incepand cu luna octombrie devine rezident elvetian cu permis de sedere permanent si drept de munca, dar nu intrerupe contractele de prestari in derulare incheiate cu societatile inregistrate in Romania. Multumesc!
Raspuns:
Din intrebare rezulta ca a fost stabilita numai rezidenta teritoriala pe teritoriul Elvetiei, nu si rezidenta fiscala. Rezidenta teritoriala ofera unei persoane dreptul de sedere pe termen lung, sau scurt, dupa caz si dreptul la libera circulatie pe teritoriul unei tari, fiind diferita de rezidenta fiscala.
Rezidenta fiscala se stabileste de catre organul fiscal competent, conform procedurii prevazuta de OMFP 1099/2016 pentru reglementarea unor aspecte privind rezidenta in Romania a persoanelor fizice, in functie mai multe conditii (de perioada de sedere in Romania, domiciliul in Romania, de centrul intereselor vitale amplasat in Romania, etc.(conform art.27, punctul 28 din Legea 227/2015 privind Codul fiscal)).
Conceptul de rezidenta asa cum este folosit in legislatia fiscala se refera la obligatia integrala pe care o persoana o are intr-o anumita jurisdictie si nu la resedinta acesteia.
Va informam ca, persoanele fizice care parasesc Romania pentru o perioada sau mai multe perioade de sedere care depaseste/depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, sunt obligate sa-si stabileasca rezidenta fiscala, in conformitate cu prevederile OMFP 1099/2016 pentru reglementarea unor aspecte privind rezidenta in Romania a persoanelor fizice. Rezidenta fiscala se stabileste de orice stat (atat cel roman cat si alte state) in care persoanele fizice locuiesc si au centrul intereselor vitale, determinarea acesteia fiind necesara pentru a se putea stabili care este statul in care o persoana isi va indeplini obligatiile fiscale si pentru a se evita dubla impunere (adica impunerea in ambele state), in situatia in care exista cu statul respectiv incheiata o conventie in acest sens. In functie de prevederile conventiei, impozitul pe venit sau pe proprietate se datoreaza fie in Romania, fie in celalalt stat.
Pentru a-si stabili rezidenta fiscala, persoana fizica romana completeaza, cu 30 zile inainte de a pleca din tara pentru mai mult de 183 zile pe an, formularul Z017"Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la plecarea din Romania" la organul fiscal central competent unde isi are domiciliul fiscal in Romania, la care se anexeaza contractul de munca, sau alt document(care dovedeste motivul plecarii din tara) asa cum prevede art. 19 din OMFP 1099/2016 si punctul E, litera a) din formular.
Formularul Z017"Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la plecarea din Romania" este publicat pe site-ul www.anaf.ro la sectiunea "Servicii online/Descarcare declaratii electronice/Z017", se completeaza in format pdf.inteligent si se depune online, prin mijloace electronice de transmitere la distanta, prin intermediul site-ului www.anaf.ro - Spatiul Privat Virtual, Portal www.e-guvernare.ro, fiind obligatoriu insotit de documente justificative, atasate, in formatele «PDF», sau intr-o arhiva zip. care nu poate depasi 5 MB,
Dupa depunerea formularului Z017"Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la plecarea din Romania", organul fiscal central competent, in termen de 15 zile de la data depunerii, notifica persoana fizica si stabileste daca aceasta are in continuare obligatie fiscala integrala in Romania sau va fi scoasa/mentinuta din/in evidentele fiscale.
Rezidenta fiscala se dovedeste printr-un certificat de rezidenta fiscala eliberat de o autoritate care are rolul de a certifica rezidenta, autoritate care are acea persoana in evidenta considerand obligatia fiscala integrala, respectiv evidenta si impunerea veniturilor mondiale.
In cazul in care nu isi dovedeste rezidenta fiscala in statul unde lucreaza, cu un certificat de rezidenta fiscala emis de autoritatile fiscale din acel stat, persoana fizica rezidenta romana, cu domiciliul in Romania, continua sa fie considerata rezidenta in Romania, avand obligatie fiscala integrala pana la data schimbarii rezidentei potrivit conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu statul strain. In cazul obligatiei fiscale integrale, persoana fizica rezidenta este supusa in continuare impozitului pe venit pentru veniturile obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei. (Art. 20, alin(3) din OMFP 1099/2016)
In cazul in care persoana fizica isi dovedeste schimbarea rezidentei intr-un stat cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri, aceasta anexeaza la formularul mai sus mentionat, certificatul de rezidenta fiscala emis de autoritatea competenta a statului care o considera rezident, conform legislatiei interne a acelui stat, in vederea aplicarii prevederilor conventiei. (art. 21 din OMFP 1099/2016). In acest caz, persoana fizica va fi considerata ca persoana nerezidenta in Romania, incepand cu data specificata pe certificatul de rezidenta fiscala emis de autoritatea competenta a celuilalt stat. In acest caz, persoana fizica poate fi mentinuta in evidenta organului fiscal central competent pentru veniturile obtinute din Romania sau poate fi scoasa din evidenta organului fiscal central din Romania.
LEGEA Nr. 60 din 13 iulie 1994 pentru ratificarea Conventiei dintre Romania si Confederatia Elvetiana privind evitarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit si pe avere si a Protocolului anexat, semnate la Bucuresti la 25 octombrie 1993, reglementeaza urmatoarele aspecte:
“ART. 14 Profesii independente
1. Veniturile realizate de un rezident al unui stat contractant din exercitarea pe cont propriu a unei profesii independente sau a altor activitati cu caracter independent sunt impozabile numai in acel stat cu conditia ca rezidentul sa nu dispuna in mod obisnuit in celalalt stat contractant de o baza fixa pentru exercitarea activitatii sale. Daca dispune de o astfel de baza fixa, veniturile atribuibile acesteia sunt impozabile in acest celalalt stat contractant.
2. Expresia profesii independente cuprinde, in special, activitatile independente de ordin stiintific, literar, artistic, educativ sau pedagogic, precum si exercitarea independenta a profesiei de medic, avocat, inginer, arhitect, dentist si contabil. “
Potrivit prevederilor articolului 221 din Legea 227/2015 privind Codul fiscal cu modificarile ulterioare, „nerezidentii care obtin venituri impozabile din Romania au obligatia de a plati impozit conform prezentului capitol si sunt denumiti in continuare contribuabili”.
Articolul 223, alin (1) lit. l) din Legea 227/2015 privind Codul fiscal, reglementeaza urmatoarele aspecte:
„Veniturile impozabile obtinute din Romania, indiferent daca veniturile sunt primite in Romania sau in strainatate, sunt:
l) venituri din profesii independente desfasurate in Romania - medic, avocat, inginer, dentist, arhitect, auditor si alte profesii similare - in cazul cand sunt obtinute in alte conditii decat prin intermediul unui sediu permanent sau intr-o perioada ori in mai multe perioade care nu depasesc in total 183 de zile pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive care se incheie in anul calendaristic vizat;”
(1) Impozitul datorat de nerezidenti pentru veniturile impozabile obtinute din Romania se calculeaza, se retine, se declara si se plateste la bugetul de stat de catre platitorii de venituri, potrivit prevederilor art 224*) din Legea 227/2015 privind Codul fiscal. Impozitul retinut se declara pana la termenul de plata a acestuia la bugetul de stat, iar cota de impozit este prevazuta la art 224, alin 1), lit c^1.
„c^1) 10% in cazul veniturilor impozabile ..... obtinute din Romania de persoane fizice rezidente intr-un stat membru al Uniunii Europene sau intr-un stat cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri;”
Concluzie:
1. Cazul in care persoana fizica isi stabileste rezidenta fiscala in Elvetia:
- Avand in vedere ca prestarile de servicii contabile NU SUNT DESFASURATE in Romania, asa cum prevede Codul fiscal (fiind efectuate online), rezulta cab u apare obligatia retinerii impozitului pe veniturile obtinte de nerezidenti.
Daca persoana fizica are certificate de rezidenta fiscal din Elvetia, se aplica prevederile Conventiei de evitare a dublei impuneri, care prevad faptul ca aceste venituri din activitati independente sunt impozabile numai in Elvetia.
Prin urmare, contribuabilul nu datoreaza obligatii fiscale in Romania.
2. Cazul in care persoana fizica ramane rezidenta fiscal in Romania:
Persoana fizica are obligatia depunerii Declaratiei unice in Romania (formular 212) si datoreaza impozit pe venit (venit din strainatate) si contributii sociale (conform prevederilor de mai jos si daca se depasesc plafoanele de venituri prevazute in Codul fiscal, adica 12 salarii minime brute pe economie in cazul CAS si 6 salarii minime brute pe economie in cazul CASS)
Impozit pe venit
-Venitul net anual din activitati independente se determina in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile efectuate in scopul realizarii de venituri, comform prevederilor articolul 68*), alin 1) si art. 69 din Codul fiscal. Contribuabilii au obligatia sa completeze si sa depuna, la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal, Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, pana la termenul legal de depunere prevazut la art. 122 alin. (3).(„Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice se completeaza si se depune la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal, pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor”);
Contributia la sistem public de pensii
Art. 136 Cod fiscal - Contribuabilii/Platitorii de venit la sistemul public de pensii
Urmatoarele persoane au calitatea de contribuabili/platitori de venit la sistemul public de pensii, cu respectarea legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, dupa caz:
a) cetatenii romani, cetatenii altor state sau apatrizii, pe perioada in care au, conform legii, domiciliul ori resedinta in Romania;
b) cetatenii romani, cetatenii altor state si apatrizii care nu au domiciliul sau resedinta in Romania, in conditiile prevazute de legislatia europeana aplicabila in domeniul securitatii sociale, precum si de acordurile privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, cu exceptia nomazilor digitali, definiti in conformitate cu prevederile art. 2 lit. n4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in conditiile in care nomadul digital este prezent pe teritoriul Romaniei pentru o perioada sau mai multe perioade care nu depasesc 183 de zile pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, care se incheie in anul calendaristic vizat;
CASS
ART. 153 - Contribuabilii/Platitorii de venit la sistemul de asigurari sociale de sanatate
(1) Urmatoarele persoane au calitatea de contribuabili/platitori de venit la sistemul de asigurari sociale de sanatate, cu respectarea prevederilor legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si ale acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, dupa caz:
a) cetatenii romani cu domiciliul sau resedinta in Romania;
b) cetatenii straini si apatrizii care au solicitat si au obtinut prelungirea dreptului de sedere temporara ori au domiciliul in Romania, cu exceptia nomazilor digitali, definiti in conformitate cu prevederile art. 2 lit. n4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in conditiile in care nomadul digital este prezent pe teritoriul Romaniei pentru o perioada sau mai multe perioade care nu depasesc 183 de zile pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, care se incheie in anul calendaristic vizat;
c) cetatenii statelor membre ale Uniunii Europene, Spatiului Economic European si ai Confederatiei Elvetiene care nu detin o asigurare incheiata pe teritoriul altui stat membru care produce efecte pe teritoriul Romaniei, care au solicitat si au obtinut dreptul de a sta in Romania pentru o perioada de peste 3 luni;
d) persoanele din statele membre ale Uniunii Europene, Spatiului Economic European si Confederatia Elvetiana care indeplinesc conditiile de lucrator frontalier si desfasoara o activitate salariata sau independenta in Romania si care rezida in alt stat membru in care se intorc de regula zilnic ori cel putin o data pe saptamana;
(2) Persoanele prevazute la alin. (1) lit. a) - d), care detin o asigurare pentru boala si maternitate in sistemul de securitate sociala din alt stat membru al Uniunii Europene, Spatiului Economic European si Confederatia Elvetiana sau in statele cu care Romania are incheiate acorduri bilaterale de securitate sociala cu prevederi pentru asigurarea de boala-maternitate, in temeiul legislatiei interne a statelor respective, care produce efecte pe teritoriul Romaniei, si fac dovada valabilitatii asigurarii, in conformitate cu procedura stabilita prin ordin comun al presedintelui A.N.A.F. si al Casei Nationale de Asigurari de Sanatate, nu au calitatea de contribuabil la sistemul de asigurari sociale de sanatate;
Daca doresti sa discuti direct cu un consultant, te poti programa oricand, AICI.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!