Constructie apartamente in vederea vanzarii. Aspecte contabile si fiscale
Raspuns oferit deIrina Dumitrescu
Consultant fiscal, Expert contabil
valabil la 16 Aug 2016
Intrebare: Societatea X SRL, infiintata in 2015, microintreprindere, neinregistrata in scopuri de TVA, incepe sa desfasoare activitate in 2016. In cadrul proiectului - construirea unui bloc in vederea vanzarii apartamentelor (sa zicem 6 apartamente).
a) A achizitionat (pe firma) terenul de la o persoana fizica (100000 euro);
b) Are autorizatia de construire, conform proiect si toate celelalte acte;
c) A incheiat contracte cu antreprenorii in baza devizelor, oferta pentru manopera, acestia intocmind lunar situatia de plata si factura pentru lucrarile executate;
d) Materialele ce intra in opera se achizitioneaza direct de X SRL(beton, fier-beton, caramida, mortar, material lemnos, materiale instalatii sanitare, electrice, termice, tamplarie etc.);
e) Alte costuri de la terti (avize, consumuri de energie-apa, racorduri, etc) se achizitioneaza direct de X SRL;
f) Alte cheltuieli curente telefoane, salarii angajati X SRL, consum combustibil.
Sa presupunem ca se va incheia constructia in 2017 in luna iulie, se va face receptia.
Cheltuieli totale constructie 240000 euro + teren 100000 euro=340000 euro.
340000 euro: 600 mp= 567 euro/mp-cost/mp
340000 euro: 6 apartamente=56666 euro/ap-cost-daca ar avea aceeasi suprafata
OPERATIUNI
- In luna august 2017 X SRL vinde/factureaza catre o persoana fizica primul apartament cu 65000 Euro, ce inseamna ca are obligatia de a se inregistra ca platitor de TVA pana pe 10.09.2017.
- In 7 septembrie 2017, mai vinde un apartament cu 75000 euro, devenind platitor de impozit pe profit in trimestrul respectiv (adica trim III).
Intrebari:
1) Care este monografia contabila corecta pentru construirea apartamentelor (achizitii de materiale, prestari servicii si lucrari executate), avand in vedere ca apartamentele se vor vinde (nu se vor inregistra ca active corporale) - Achizitie teren, apoi inregistrari lunare si pana la finalizarea constructiei, inregistrarea apartamentelor si vanzarea acestora.
2) SC X SRL are dreptul sa deduca TVA aferenta achizitiilor efecutate pentru construire si, daca are, cum se va proceda practic pentru deducerea TVA (pentru celelalte 5 apartamente ramase in stoc la 31.08.2017) inscrisa in documentele de achizitie, dupa inregistrarea in scopuri de TVA? Cum se face calculul? Cum se justifica in fata ANAF?
3) Factura pentru apartamentul vandut pe 7 septembrie 2017 se emite cu TVA? Sau se asteapta decizia?
In acest din urma caz, ajustarea s-ar face doar pentru cele 4 apartamente ramase?
4) Cum se face calculul pentru impozitul pe profit in trimestrul 3 2017? Cheltuielile colectate sunt probabil in cont 345 (prin 711). Se considera cost al apartamentului valoarea inclusiv TVA pentru primul apartament vandut?
5) Daca apartamentele au suprafete diferite, se calculeaza costul pe unitatea de masura (respectiv MP) in vederea determinarii profitului?
6) Care sunt inregistrarile contabile pentru operarea ajustarii (daca are dreptul), deoarece in 345 initial este cuprins si TVA din facturile pentru achizitii?
7) Cum se repartizeaza valoarea terenului in costul apartamentelor, proportional cu suprafata acestora?
Care este nota contabila?
a) A achizitionat (pe firma) terenul de la o persoana fizica (100000 euro);
b) Are autorizatia de construire, conform proiect si toate celelalte acte;
c) A incheiat contracte cu antreprenorii in baza devizelor, oferta pentru manopera, acestia intocmind lunar situatia de plata si factura pentru lucrarile executate;
d) Materialele ce intra in opera se achizitioneaza direct de X SRL(beton, fier-beton, caramida, mortar, material lemnos, materiale instalatii sanitare, electrice, termice, tamplarie etc.);
e) Alte costuri de la terti (avize, consumuri de energie-apa, racorduri, etc) se achizitioneaza direct de X SRL;
f) Alte cheltuieli curente telefoane, salarii angajati X SRL, consum combustibil.
Sa presupunem ca se va incheia constructia in 2017 in luna iulie, se va face receptia.
Cheltuieli totale constructie 240000 euro + teren 100000 euro=340000 euro.
340000 euro: 600 mp= 567 euro/mp-cost/mp
340000 euro: 6 apartamente=56666 euro/ap-cost-daca ar avea aceeasi suprafata
OPERATIUNI
- In luna august 2017 X SRL vinde/factureaza catre o persoana fizica primul apartament cu 65000 Euro, ce inseamna ca are obligatia de a se inregistra ca platitor de TVA pana pe 10.09.2017.
- In 7 septembrie 2017, mai vinde un apartament cu 75000 euro, devenind platitor de impozit pe profit in trimestrul respectiv (adica trim III).
Intrebari:
1) Care este monografia contabila corecta pentru construirea apartamentelor (achizitii de materiale, prestari servicii si lucrari executate), avand in vedere ca apartamentele se vor vinde (nu se vor inregistra ca active corporale) - Achizitie teren, apoi inregistrari lunare si pana la finalizarea constructiei, inregistrarea apartamentelor si vanzarea acestora.
2) SC X SRL are dreptul sa deduca TVA aferenta achizitiilor efecutate pentru construire si, daca are, cum se va proceda practic pentru deducerea TVA (pentru celelalte 5 apartamente ramase in stoc la 31.08.2017) inscrisa in documentele de achizitie, dupa inregistrarea in scopuri de TVA? Cum se face calculul? Cum se justifica in fata ANAF?
3) Factura pentru apartamentul vandut pe 7 septembrie 2017 se emite cu TVA? Sau se asteapta decizia?
In acest din urma caz, ajustarea s-ar face doar pentru cele 4 apartamente ramase?
4) Cum se face calculul pentru impozitul pe profit in trimestrul 3 2017? Cheltuielile colectate sunt probabil in cont 345 (prin 711). Se considera cost al apartamentului valoarea inclusiv TVA pentru primul apartament vandut?
5) Daca apartamentele au suprafete diferite, se calculeaza costul pe unitatea de masura (respectiv MP) in vederea determinarii profitului?
6) Care sunt inregistrarile contabile pentru operarea ajustarii (daca are dreptul), deoarece in 345 initial este cuprins si TVA din facturile pentru achizitii?
7) Cum se repartizeaza valoarea terenului in costul apartamentelor, proportional cu suprafata acestora?
Care este nota contabila?
• Tip societate: S.R.L.
• Numar de angajati: 1-10 angajati
• Platitoare TVA: Nu
• Cod CAEN: imobiliareconstructii
Nota: Raspunsul la aceasta intrebare este disponibil doar pentru utilizatorii inregistrati. Clic aici pentru a te convinge de utilitatea raspunsurilor oferite de expertii PortalCodulFiscal.ro
Login utilizator
De ce sa te inregistrezi?
- 47 de experti sunt la dispozitia ta 24 / 7 / 365!
- Ai acces la o baza de date cu 90.000 intrebari si raspunsuri din contabilitate, fiscalitate, impozit pe salarii.
- Toate informatiile din portal iti stau la dispozitie oricand si din orice locatie!
- Accesul total in portal consultanta personalizata te costa acum doar 4 lei/zi, TVA inclusa.
- Consultanta oferita de specialistii PortalCodulFiscal.ro
SMS
VIZUALIZATI INSTANT acest raspuns, platind prin SMS!
Puteti accesa raspunsul la intrebarea de mai sus, platind prin SMS 10 Euro + TVA.
Apasa butonul "Plateste prin SMS" si urmeaza instructiunile privind procedura de plata folosind telefonul mobil. Odata procedura de plata finalizata, vei putea vizualiza raspunsul chiar in pagina accesata.
Puteti accesa raspunsul la intrebarea de mai sus, platind prin SMS 10 Euro + TVA.
Apasa butonul "Plateste prin SMS" si urmeaza instructiunile privind procedura de plata folosind telefonul mobil. Odata procedura de plata finalizata, vei putea vizualiza raspunsul chiar in pagina accesata.
Sau CLICK AICI pentru a alege varianta de Abonament pentru 3, 6 ori 12 luni.
Veti putea adresa intrebari in mod direct consultantilor si veti putea vedea toate intrebarile si raspunsurile din site.
Peste 700 de contabili folosesc zilnic site-ul nostru.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Intrebari similare din categoria Ajustarea deducerii TVA
Apr222024
Scont. Ajustare TVA
de
Irina Dumitrescu
valabil la 22 Apr 2024
Intrebare: Vindem catre clientul nostru produse finite avand conditia de plata: in termen de 14 zile cu 2 % discount sau 30 de zile, toata valoarea. Noi declaram tot TVA-ul, fara sa ajustam baza, iar clientul nostru, plateste cu 2% discount si ajusteaza si baza, declarand conform. Astfel, sunt diferente pe D394. Care este procedura corecta? Multumesc.
Mar312024
Inregistrare achizitie intracomunitara actualizare soft, declarare
de
Elena Garofil
valabil la 31 Mar 2024
Intrebare: In luna ianuarie 2024 am achizitionat o licenta software de la furnizor Germania (cod valid TVA) si a fost vanduta in aceeasi luna clientului nostru, in urma comenzii acestuia. In martie 2024, clientul nostru realizeaza ca doreste un upgrade la acest soft, iar firma noastra face comanda la furnizor Germania. Pe factura externa, primita in 20.03.2024, apare mentiunea "diferenta de pret la ...
Mar302024
Regim mijloace fixe neamortizate la inchidere intreprindere individuala
de
Ela Dumitra
valabil la 30 Mar 2024
Intrebare: Daca am o intreprindere individuala si in registrul imobilizarilor avem masina si utilaje neamortizate, vreau sa inchid intreprinderea si cu aceste mijloace fixe vreau sa fiu asociat la un SRL, care este metodologia corecta din punctul de vedere TVA si al impozit?
Mar202024
Inregistrare decizie de impunere
de
Elena Garofil
valabil la 20 Mar 2024
Intrebare: Societate comerciala, cu cod CAEN agentie imobiliara, a achizitionat in anii 2019-2021 trei apartamente de la dezvoltatori imobiliari pe care le inchiriaza tertilor (apartamentele sunt inregistrate in cont 215 si s-a aplicat taxarea inversa la achizitie). Inchirierea se face cu tva, societatea avand depusa notificare pentru aplicare tva la chirie. Societatea avea la luna decembrie 2023 de ...
Mar222024
Tratament fiscal pentru acordare produse gratuit
de
Profeanu Laura
valabil la 22 Mar 2024
Intrebare: O societate acorda cu titlu gratuit spitalelor publice de stat anumite consumabile pentru care intocmeste aviz cu mentiunea "marfa acordata cu titlu gratuit". Cum trebuie tratat TVA-ul aferent acestor marfuri si cum trebuie tratata cheltuiala aferenta marfii acordate cu titlu gratuit, din punct de vedere fiscal? Multumesc.
Mar182024
Inchidere procedura faliment, ajustare TVA
de
Elena Garofil
valabil la 18 Mar 2024
Intrebare: In anul 2021 am avut un client in insolventa. In anul 2022 am primit notificare pentru deschiderea procedurii generale a falimentului. In anul 2024 -luna februarie- Tribunalul dispune inchiderea procedurii insolventei si radierea societatii debitoare din evidentele ONRC. Mentionez ca a fost facuta ajustare pentru depreciere creante la data de 30.09.2023. INTREBARE: Daca se poate efectua ajustare ...