2018 – anul introducerii caselor de marcat cu jurnal electronic

14 Mai 2018
Obligativitatea utilizarii de aparate de marcat cu jurnal electronic de catre operatorii economici si eliminarea aparatelor de marcat cu rola jurnal a fost introdusa prin OUG 91/2014 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale. De la introducerea cadrului legislativ si pana in prezent termenele pentru introducerea caselor de marcat cu jurnal electronic au fost prorogate de mai multe ori, ultima data in septembrie 2017 prin OG nr. 20/2017 pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare si modificarea si prorogarea unor termene.
Termenele actuale sunt iunie 2018 si august 2018. Astfel, operatorii economici care au calitatea de contribuabili mari si mijlocii, potrivit dispozitiilor legale, au obligatia de a utiliza noile case de marcat incepand cu data de 1 iunie 2018 iar operatorii economici care au calitatea de contribuabili mici incepand cu data de 1 august 2018. Tot de la 1 august 2018 se interzice si comercializarea aparatelor de marcat electronice fiscale cu rola jurnal.
Nerespectarea acestor termene de catre utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale se sanctioneaza cu amenda de la 8.000 lei la 10.000 lei, precum si cu:
-
- suspendarea activitatii operatorului economic la unitatea de vanzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor, pana la dotarea cu aparat de marcat electronic fiscal si prezentarea dovezii de plata a amenzii sau a jumatate din cuantumul acesteia, dupa caz, organului constatator.
Pana la data implementarii sistemului informatic, utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic au obligatia de a transmite anumite date prevazute in anexa nr. 11 la Normele metodologice pentru aplicarea OUG 28/1999 catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala conform procedurii aprobata prin OANAF 627/2018. Potrivit acestei proceduri, in vederea transmiterii datelor fisierele semnate folosind certificatul digital al aparatului de marcat electronic fiscal se exportata de pe aparatul de marcat electronic fiscal pe un mediu de stocare extern. Prin intermediul programului de asistenta pus la dispozitie pe portalul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, fisierele sunt validate si atasate unui fisier PDF. Fisierul PDF cu XML atasat, semnat cu certificat digital calificat, se comunica organului fiscal prin mijloace electronice de transmitere la distanta.
Fisierele se transmit prin mijloace electronice de transmitere la distanta, pana cel mai tarziu in data de 20 a lunii urmatoare perioadei de raportare (luna calendaristica) in care aparatele de marcat electronice fiscale au fost utilizate pentru generarea oricareia dintre datele de raportare.
In situatia in care exista aparate de marcat electronice fiscale neutilizate in nicio zi din perioada de raportare utilizatorii au obligatia de a informa organul fiscal prin completarea si transmiterea "Declaratiei privind aparatele de marcat electronice fiscale neutilizate".
Cum vi s-a parut articolul?
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!
Studii de caz si articole despre casa de marcat
12Aug2025
Declaratii neutilizare casa de marcat
de
Gina Popescu
valabil la 12 Aug 2025
Intrebare:
Avem un punct de lucru unde avem casa de marcat. Acest punct de lucru momentan nu are activitate, deci nu se incaseaza nimic pe casa de marcat. Intrebarea este, in acest caz trebuie depusa la ANAF ceva declaratie lunara? Este obligatoriu se se scoata Z in fiecare zi, chiar daca este pe zero? Multumim.
08Aug2025
Emitere raport Z in perioada concediului
de
Gina Popescu
valabil la 08 Aug 2025
Intrebare:
Daca avem un magazin, la care vanzatoarea va fi in concediu de odihna o saptamana, cum procedam cu "z-ul" zilnic ce ar trebui scos cu 0 pentru aceasta perioada? Multumesc!
01Aug2025
F4109. Suspendare activitate
de
Vera Constantin
valabil la 01 Aug 2025
Intrebare:
Din 25.07.2025, la casa de marcat a unui magazin X, nu se mai elibereaza niciun raport Z, deoarece marfa a fost predata altei gestiuni, conform inventarului. Trebuie sa intocmesc F4109 "Declaratie privind aparatele de marcat electronice fiscale neutilizate".
In luna iulie 2025, casa de marcat nu a eliberat raport Z pentru 26.07.2025-31.07.2025, magazinul fiind inchis, asa va ...
31Iul2025
Modificare cota TVA casa de marcat
de
Gina Popescu
valabil la 31 Iul 2025
Intrebare:
Domnul de la casa de marcat nu va putea ajunge la noi in seara pentru a modifica procentele de TVA. Are peste 170 de clienti si nu are cum sa ajunga la toti intr-o noapte.
Ce facem? Putem vinde cu vechile procente? Sau inchidem magazinul?
31Iul2025
Facturi emise inainte de 01.08.2025 si incasate cu numerar dupa 01.08.2025
de
Mariana Prejbeanu
valabil la 31 Iul 2025
Intrebare:
Daca avem facturi emise si neincasate pana la 01.08.2025 cu TVA 19%, cum le vom incasa dupa 01.08.2025?
Mai putem incasa pe casa de marcat daca lasam si cota de 19%?
Care ar fi modalitatea de a incasa facturile emise si neincasate inainte de 01.08.2025?
Multumesc!
16Iul2025
Notariat, utilizare casa de marcat
de
Elena Garofil
valabil la 16 Iul 2025
Intrebare:
Un birou notarial are casa de marcat si aparat pos de la banca pentru plata cu cardul.
Intrebarea este daca legislatia permite ca in cazul in care clientul plateste cu cardul este obligatoriu ca tranzactia sa fie trecuta prin casa de marcat sau este corect sa se emita numai factura +chitanta de la card?
Vezi toate studiile de caz despre casa de marcat keyboard_double_arrow_right