2018 – anul introducerii caselor de marcat cu jurnal electronic

14 Mai 2018
Obligativitatea utilizarii de aparate de marcat cu jurnal electronic de catre operatorii economici si eliminarea aparatelor de marcat cu rola jurnal a fost introdusa prin OUG 91/2014 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale. De la introducerea cadrului legislativ si pana in prezent termenele pentru introducerea caselor de marcat cu jurnal electronic au fost prorogate de mai multe ori, ultima data in septembrie 2017 prin OG nr. 20/2017 pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare si modificarea si prorogarea unor termene.
Termenele actuale sunt iunie 2018 si august 2018. Astfel, operatorii economici care au calitatea de contribuabili mari si mijlocii, potrivit dispozitiilor legale, au obligatia de a utiliza noile case de marcat incepand cu data de 1 iunie 2018 iar operatorii economici care au calitatea de contribuabili mici incepand cu data de 1 august 2018. Tot de la 1 august 2018 se interzice si comercializarea aparatelor de marcat electronice fiscale cu rola jurnal.
Nerespectarea acestor termene de catre utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale se sanctioneaza cu amenda de la 8.000 lei la 10.000 lei, precum si cu:
-
- suspendarea activitatii operatorului economic la unitatea de vanzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor, pana la dotarea cu aparat de marcat electronic fiscal si prezentarea dovezii de plata a amenzii sau a jumatate din cuantumul acesteia, dupa caz, organului constatator.
Pana la data implementarii sistemului informatic, utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic au obligatia de a transmite anumite date prevazute in anexa nr. 11 la Normele metodologice pentru aplicarea OUG 28/1999 catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala conform procedurii aprobata prin OANAF 627/2018. Potrivit acestei proceduri, in vederea transmiterii datelor fisierele semnate folosind certificatul digital al aparatului de marcat electronic fiscal se exportata de pe aparatul de marcat electronic fiscal pe un mediu de stocare extern. Prin intermediul programului de asistenta pus la dispozitie pe portalul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, fisierele sunt validate si atasate unui fisier PDF. Fisierul PDF cu XML atasat, semnat cu certificat digital calificat, se comunica organului fiscal prin mijloace electronice de transmitere la distanta.
Fisierele se transmit prin mijloace electronice de transmitere la distanta, pana cel mai tarziu in data de 20 a lunii urmatoare perioadei de raportare (luna calendaristica) in care aparatele de marcat electronice fiscale au fost utilizate pentru generarea oricareia dintre datele de raportare.
In situatia in care exista aparate de marcat electronice fiscale neutilizate in nicio zi din perioada de raportare utilizatorii au obligatia de a informa organul fiscal prin completarea si transmiterea "Declaratiei privind aparatele de marcat electronice fiscale neutilizate".
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!
Studii de caz si articole despre casa de marcat
15Iun2025
Dublarea sumelor in e-TVA din cauza facturilor tip 751 si a rapoartelor Z transmise simultan
de
Profeanu Laura
valabil la 15 Iun 2025
Intrebare:
O societate emite facturi fiscale pentru toate incasarile realizate prin casele de marcat, iar in acest context, rapoartele Z nu mai sunt inregistrate separat, pentru a evita dublarea sumelor. Mentionez ca avem in jur de 8 case de marcat.
Cu toate acestea, in fiecare luna apar diferente in Predecontul de TVA (emis de ANAF), diferente ce par a fi generate de dublarea sumelor, intrucat se ...
11Iun2025
Vanzare catre persoane fizice, incasare in numerar, card bancar, casa de marcat
de
Elena Garofil
valabil la 11 Iun 2025
Intrebare:
Ce variante sunt pentru o societate, care are ca activitate productia de prajituri, sa preia comenzi si de la persoane fizice fara a utiliza casa de marcat? Incasarile se vor face cu card bancar la sediul societatii, locul de unde se ridica si comanda. Se poate emite factura pentru persoane fizice cu plata prin card? Este obligatorie gestiunea cu amanuntul?
03Iun2025
Facturare in scop contabil dupa emitere bon fiscal
de
Vera Constantin
valabil la 03 Iun 2025
Intrebare:
In luna mai 2025 s-a facturat catre o persoana fizica marfa livrata in suma de 4.500 lei. Factura s-a transmis prin SPV catre persoana fizica.
In luna iunie 2025 clientul doreste sa plateasca marfa cu numerar. Putem storna factura initiala si emitem o noua factura identica, pe care sa o incasam prin casa de marcat?
Daca procedem ca in situatia prezentata, care sunt sanctiunile?
15Mai2025
Servicii de asistenta rutiera. Casa de marcat
de
Vera Constantin
valabil la 15 Mai 2025
Intrebare:
Este o societate care presteaza servicii de asistenta rutiera (tractare auto) obligata conform legislatiei in vigoare, sa detina aparat de marcat electronic fiscal (casa de marcat)?
08Mai2025
Diferente semnificative RO e-TVA
de
Profeanu Laura
valabil la 08 Mai 2025
Intrebare:
De cand a aparut E-TVA, firma noastra primeste Notificare de confIrmare, cu diferente semnificative, motivul fiind ca societatea noastra emite facturi catre persoane fizice, incasate prin casa de marcat, astfel ca suma se dubleaza in Z-ul casei de marcat. Am crezut ca incepand cu 01 ianuarie 2025, de cand se transmit in SPV, si aceste facturi catre persoane fizice, diferentele o sa dispara. ...
07Mai2025
Cota de TVA pentru accesul la muzee
de
Profeanu Laura
valabil la 07 Mai 2025
Intrebare:
Un ONG (Castel medieval) platitor de tva trebuie sa foloseasca casa de marcat si sa emita bon fiscal la vizitatori sau este suficient biletul de intrare? Si ce cota de tva trebuie sa aplice pentru vizitarea castelului? In castel sunt expozitii de haine medievale, tablouri, unelte medievale.
Vezi toate studiile de caz despre casa de marcat keyboard_double_arrow_right