Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 9 Octombrie 2025

Garantie SGR. Raportare sau neraportare in D300. Codificare SAF-T

valabil la 28 Sep 2025
Intrebare:

Care este abordarea corecta, privind Garantiile SGR, referitor la a fi sau nu declarate in decontul de TVA, si pe partea de achizitie si pe partea de livrare? Trebuie sa tinem cont si de corelatia cu D406 SAF-T. La partea de livrare codul de taxa folosit ar trebui sa fie 310324 (care nu are corespondent in decontul de tva), in consecinta pe partea de livrare consider ca nu ar trebui declarata in D300. La partea de achizitie am cele mai mari semne de intrebare: se declara sau nu? Care ar fi codul de taxa pe care ar trebui sa-l folosim in D406? Ar fi totusi bizar ca pe partea de livrare sa nu se declarare in decont, iar pe partea de achizitie da! Va multumesc!


Tip societate: S.R.L.
Numar de angajati: 1-9 angajati
Platitoare TVA: Da
Cod CAEN: 4711

Raspuns:

Incep cu finalul: da, apare aceasta bizarerie!
Dar sa vedem tratamentul fiscal al TVA-ului pentru garantie (de orice natura ar fi aceasta, inclusiv cea SGR).
Ce intra in sfera de analiza a TVA?
In sfera TVA intra operatiunile care indeplinesc, cumulativ, criteriile de la art. 268 alin. (1) lit. a) – d) din codul fiscal:
“Art. 268: Operatiuni impozabile
(1)        Din punctul de vedere al taxei sunt operatiuni impozabile in Romania cele care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a)         operatiunile care, in sensul art. 270-272, constituie sau sunt asimilate cu o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, in sfera taxei, efectuate cu plata;
b)         locul de livrare a bunurilor sau de prestare a serviciilor este considerat a fi in Romania, in conformitate cu prevederile art. 275 si 278;
c)         livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor este realizata de o persoana impozabila, astfel cum este definita la art. 269 alin. (1), actionand ca atare;
d)         livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor sa rezulte din una dintre activitatile economice prevazute la art. 269 alin. (2).”
In normele de aplicare apar urmatoarele precizari:
“3. _
(1) Daca o operatiune indeplineste cumulativ conditiile prevazute la art. 268 alin. (1) lit. a), c) si d) din Codul fiscal, dar nu indeplineste conditia prevazuta la art. 268 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal, operatiunea nu este impozabila in Romania.
(2) Conditia referitoare la "plata" prevazuta la art. 268 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal implica existenta unei legaturi directe intre operatiune si contrapartida obtinuta. O livrare de bunuri sau o prestare de servicii este impozabila in conditiile in care aceasta operatiune aduce un avantaj clientului, iar contrapartida obtinuta, este aferenta avantajului primit, dupa cum urmeaza:
a) conditia referitoare la existenta unui avantaj pentru un client este indeplinita in cazul in care furnizorul de bunuri sau prestatorul de servicii se angajeaza sa furnizeze bunuri si/sau servicii determinabile persoanei ce efectueaza plata sau, in absenta platii, cand operatiunea a fost realizata pentru a permite stabilirea unui astfel de angajament. Aceasta conditie este compatibila cu faptul ca serviciile au fost colective, nu au fost masurabile cu exactitate sau au facut parte dintr-o obligatie legala;
b) conditia existentei unei legaturi intre operatiune si contrapartida obtinuta este indeplinita chiar daca pretul nu reflecta valoarea normala a operatiunii, respectiv la forma unor cotizatii, bunuri sau servicii, reduceri de pret, sau nu este platit direct de beneficiar, ci de un tert.”
In plus, la art. 268 alin. (1) lit. a) din codul fiscal se arata:
“Art. 286: Baza de impozitare pentru livrari de bunuri si prestari de servicii efectuate in interiorul tarii
(1)        Baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata este constituita din:
a)         pentru livrari de bunuri si prestari de servicii, altele decat cele prevazute la lit. b) si c), din tot ceea ce constituie contrapartida obtinuta sau care urmeaza a fi obtinuta de furnizor ori prestator din partea cumparatorului, beneficiarului sau a unui tert, inclusiv subventiile direct legate de pretul acestor operatiuni;”
Dar ce este o livrare de bunuri, care tot apare pentru a fi in sfera de TVA?
La art. 270 din codul fiscal avem definitia unei livrari de bunuri, in sensul TVA:
“Art. 270: Livrarea de bunuri
(1)        Este considerata livrare de bunuri transferul dreptului de a dispune de bunuri ca si un proprietar.”
Dar un serviciu ce este?
La art. 271 din codul fiscal avem definitia unei prestari se dervicii, in sensul TVA:
“Art. 271: Prestarea de servicii
(1)        Se considera prestare de servicii orice operatiune care nu constituie livrare de bunuri, asa cum este definita la art. 270.
(3)        Prestarile de servicii cuprind operatiuni cum sunt:
a)         inchirierea de bunuri sau transmiterea folosintei bunurilor in cadrul unui contract de leasing;
b)         cesiunea bunurilor necorporale, indiferent daca acestea fac sau nu obiectul unui drept de proprietate, cum sunt: transferul si/sau cesiunea drepturilor de autor, brevetelor, licentelor, marcilor comerciale si a altor drepturi similare;
c)         angajamentul de a nu desfasura o activitate economica, de a nu concura cu alta persoana sau de a tolera o actiune ori o situatie;
d)         prestarile de servicii efectuate pe baza unui ordin emis de/sau in numele unei autoritati publice sau potrivit legii;
e)         servicii de intermediere efectuate de persoane care actioneaza in numele si in contul altei persoane, atunci cand intervin intr-o livrare de bunuri sau o prestare de servicii.”

Garantia ce este?
Este o blocare de bani, nu este livrare, nu este prestare de serviciu.
Deci, garantia nu intra in sfera de TVA.
Garantiei nu i se face nici o analiza, in sensul TVA-ului, referitoare la loc de livrare/prestare, cota aplicabila, scutire, nescutire, regim aplicabil etc. Nu genereaza nici un fel de TVA (colectat sau deductibil).
Pur si simplu, garantia este in afara TVA-ului.
Ca urmare, nefiind in sfera TVA (nu-i livrare, nu-i serviciu), nu intra in nici un fel in calculul nici unui indicator de-al TVA-ului: 395.000 leipentru micile intreprinderi sau 100.000 euro pentru perioada fiscala sau 10.000 euro pentru achizitii intracomuniutare de bunuri si tot asa.
Deci, in decontul de TVA, pe partea de livrari / prestari nu trebuie raportata si, mai mult, nu are de ce sa apara (nici nu exista rand pentru aceasta garantie).
In decontul de TVA 300:
Sectiunea TAXA PE VALOAREA ADAUGATA COLECTATA:
Daca se analizeaza fiecare rand in parte, se constata ca nu exista rand dedicat unor operatiuni care NU sunt in sfera de TVA, asa cum sunt si garantiile.
In aceasta sectiune se raporteaza doar operatiuniledin sfera TVA, care reprezinta livrari de bunuri sau prestari de servicii – care sunt supuse la tot felul de cote, regimuri (neimpozabile in Romania, scutite cu drept de deducere sau fara drept de deducere, taxarile inverse). Toate sumele sunt preluate din jurnalele de vanzari.

NU se raporteaza, asadar, garantiile.
Sectiunea TAXA PE VALOAREA ADAUGATA DEDUCTIBILA:
In Anexa nr. 2 din Ordinulul 2131/2025 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (300) ''Decont de taxa pe valoarea adaugata'', pentru completarea randului 30 se arata:
“Randul 30 - se inscriu informatiile din jurnalul de cumparari*) privind:
- contravaloarea achizitiilor de bunuri si servicii a caror livrare/prestare a fost scutita de taxa, neimpozabila sau supusa unui regim special de taxa;
- contravaloarea achizitiilor de bunuri si servicii din alte state membre, pentru care nu se datoreaza taxa pe valoarea adaugata in Romania;
- contravaloarea achizitiilor intracomunitare de bunuri scutite de taxa sau neimpozabile in Romania;
- contravaloarea achizitiilor de servicii intracomunitare scutite de taxa pe valoarea adaugata;
- contravaloarea importurilor scutite de taxa pe valoarea adaugata.
Nu este obligatorie inscrierea in decont a sumelor care nu sunt incluse in baza impozabila.”

Iata o fraza care, cumva, atenueaza bizareria!
Deci, nici in partea de achizitii, garantia nu ar trebui raportata, chiar si pe randul 30. Raportarea unor sume neincluse in sfera de TVA este, mai degraba, o optiune si nu o obligativitate.
Dar, in practica, acest rand se populeaza, de regula, cu toate sumele care nu intra la TVA, deoarece softurile de contabilitate includ in decont, pe acest rand, sumele respective, daca sunt inregistrate, in acel soft, prin anumite functiuni (gen intrari, pentru facturile primite). Or, daca factura contine si produse (livrari – achizitii cu tva) si garantie – neinclusa in sfera de tva –, mai  mult ca sigur softul duce, automat, factura in jurnalul de cumparari, atat la rubrica de operatiuni taxabile (pentru bunuri), cat si la rubrica de operatiuni scutite / neimpozabile – pentru garantie, tichete de masa (care, la randul lor, nu sunt in sfera de tva si nici acestea nu ar trebuie sa apara pe achizitii – randul 30).

Asadar:
Randul 30 NU conduce la nici o corelatie pe care ar putea s-o faca ANAF, nu se include in nici un fel de indicatori pentru TVA, este un rand care, asa cum rezulta din instructiunile de completare a decontului de TVA, este optional de completat cu sumele neincluse in sfera de tva (dar nu interzice acest lucru).
Garantia: da, NU se raporteaza si NU trebuie raportata in D300 la sectiunea de TVA colectata, dar se poate raporta (nu este obligatoriu, ci facultativ) pe randul 30 – fara nici un fel de impact negative sau pozitiv, ci cu impact neutru asupra vreunei analize facute de ANAF.
“La partea de achizitie am cele mai mari semne de intrebare: se declara sau nu? Care ar fi codul de taxa pe care ar trebui sa-l folosim in D406?”

Deci, reiterez: garantie nu este in sfera de tva, deci, raportarea pe randul 30 de achizitii scutite / neimpozabile din D300 este absolut facultativa; daca programul de contabilitate o duce acolo – este OK; daca nu o duce – este OK.
-          Daca se raporteaza pe randul  30 din D300 – codul de taxa este 308302 alocat pentru “Achizitii de bunuri si servicii scutite de taxa  sau neimpozabile altele decat AIC servicii scutite de taxa”.
sau
-          Daca nu se raporteaza deloc in decont (vorbim strict de partea de achizitie, deoarece pe partea de livrare am stabilit ca NU se raporteaza deloc) – atunci se codifica doar cu 000 si 000000 (deoarece “Pentru inregistrarile contabile si platile care nu sunt relevante pentru niciun fel de impozite si taxe, se va raporta Tax Type 000 si TaxCode 000000” – pag. 80 din Ghidul ANAF in pdf de intrebari si raspunsuri – editia 20.04.2022).

Deci, bizareria ar putea sa dispara daca nu se raporteaza garantia, la achizitie, pe randul 30 din D300.

Nu uita: Abonamentul include si consultanta telefonica.
Daca doresti sa discuti direct cu un consultant, te poti programa oricand, AICI.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Raportarea fiscala: decont 300 si 301

26Sep2025

Stabilirea TVA exigibila incasare partiala TVA la incasare

de Alexandru Palaghia valabil la 26 Sep 2025
TVA
Intrebare: Clarificare aplicare TVA la factura si raportare in D300 Stimati consultanti, Societatea noastra aplica sistemul de TVA la incasare. In cazul contractului in derulare, societatea a emis factura catre client cu valoarea totala a contractului, iar in contract este prevazut ca beneficiarul sa achite 10% din valoarea bazei si integral TVA-ul aferent, in termen de 3 zile de la emiterea ...
27Sep2025

Achizitie servicii intracomunitare de la furnizor fara cod valid de TVA

de Gina Popescu valabil la 27 Sep 2025
TVA
Intrebare: O societate inregistrata in scop de TVA din Romania, achizitioneaza servicii de consultanta de la o societate rezidenta in Croatia, care nu este inregistrata in scop de TVA in Croatia, dar nici nu si-a obtinut codul de TVA in scop special, inainte de facturarea serviciilor respective. Prin urmare, societatea din Ro nu are un cod valid de TVA furnizat de societatea din Croatia. Care este ...
23Sep2025

Vanzari scutite sau cu taxare inversa

de Vera Constantin valabil la 23 Sep 2025
TVA
Intrebare: In luna iulie 2025, din cauza setarilor de sistem eronate, in jurnal s-au dus vanzarile scutite de tva pe taxare inversa. Am constatat acum greseala si nu stiu cum sa o corectez in decontul 300 al lunii august 2025. Va rog sa imi spuneti cum sa corectez decontul lunii august cu tranzactiile eronate din luna iulie 2025. Multumesc.
21Aug2025

Achizitie intracomunitara. Perioada tva

de Vera Constantin valabil la 21 Aug 2025
TVA
Intrebare: O societate este inregistrata ca platitor de TVA trimestrial. Depune decont de TVA la martie 2025 si iunie 2025. In urma unui control documentar, ANAF hotareste ca societatea trebuia sa se inregistreze ca platitor de TVA lunar de la 01.04.2025 (a facut o achizitie intracomunitara). Intrebari: Firma va depune deconturi de TVA lunare pentru aprilie, mai, iunie sau ramane cel trimestrial si ...
21Aug2025

Modificare vector fiscal. Trecere la tva lunar

de Vera Constantin valabil la 21 Aug 2025
TVA
Intrebare: In speta de mai sus, as dori sa clarific: - decontul la trimestrul 2, care acopera lunile aprilie, mai si iunie, a fost deja depus si apare in fisa de rol. - in vectorul fiscal apare ca perioada fiscala luna. Daca se depun deconturi lunare pe lunile aprilie-iunie, sumele din decont nu se vor dubla cu cele din decontul trimestrial deja depus? Se depune decont lunar pe luna iunie daca ...
16Aug2025

Anulare din oficiu cod TVA, regim contabil si fiscal TVA operatiuni efectuate

de Amelia Dumitras valabil la 16 Aug 2025
TVA
Intrebare: Societate pe actiuni, platitoare de impozit profit si tva lunar, la incasare a fost declarata in data de 28.07.2025 inactiva ca urmare a neprelungirii in termen la Registrul Comertului a valabilitatii sediului societatii. In data de 05.08.2025 s-a primit prin SPV si Decizia de anulare din oficiu a inregistrarii in scopuri de tva ca urmare a declararii anterioare a starii de inactivitate precum ...
x