Achizitie produse culese din flora spontana
Va rugam sa ne comunicati un punct de vedere oficial referitor la regimul fiscal aplicabil veniturilor obtinute din colectarea produselor din fauna spontana (ex.: ciuperci, fructe de padure, plante medicinale), in urmatoarele situatii:
1. Care este tratamentul fiscal aplicabil veniturilor obtinute de persoanele fizice (neinregistrate fiscal sau autorizate), din vanzarea produselor recoltate din fauna spontana catre societatile comerciale? respectiv, daca aceste venituri sunt supuse impozitarii si in ce conditii?
2. Care sunt obligatiile fiscale si declarative ale societatii comerciale in calitate de cumparator (achizitor), atunci cand efectueaza achizitii de astfel de produse in baza borderourilor de achizitie:
- obligatia de calcul, retinere si virare a impozitului pe venit;
- obligatia de calcul si virare a contributiilor sociale, daca este cazul;
- alte obligatii declarative (de ex.: evidentierea in D112 /D205 sau alte declaratii fiscale).
Mentionam ca ne referim la situatiile in care achizitiile sunt efectuate in mod curent, direct de la persoane fizice, in baza borderourilor de achizitie legal intocmite.
Raspuns:
-
Veniturile obtinute de persoane fizice din vanzarea de produse din flora spontana sunt neimpozabile doar daca acestea sunt autorizate conform Ordinului nr. 410/2008. In lipsa autorizarii, veniturile sunt tratate ca venituri din alte surse, supuse impozitului de 10%, retinut la sursa de societate.
-
Societatea comerciala are obligatia de a intocmi documente justificative conforme (borderou, NIR), de a retine si declara impozitul pe venit (form. 100, 205), dar nu are obligatii privind contributiile sociale.
-
Este recomandata o verificare prealabila a autorizarii recoltatorilor si, in cazul colaborarilor recurente, evaluarea riscului de reclasificare a activitatii acestora de catre ANAF, ceea ce ar presupune obligatii suplimentare si pentru societate.
-
Societatile comerciale ar trebui sa implementeze proceduri interne de conformitate privind achizitia de produse din flora spontana, pentru a evita sanctiuni fiscale si administrative, atat din partea ANAF, cat si din partea autoritatilor de mediu.
Confrom OMFP 2634/2015 stabileste ca, documentele justificative provenite din tranzactii/operatiuni de cumparare a unor bunuri de la persoane fizice, pe baza de borderou de achizitie/carnet de comercializare, pot fi inregistrate in contabilitate numai in cazul in care se face dovada intrarii in gestiune a bunurilor respective.
In baza prevederilor de la art. 20 lit. a) din Legea nr. 145/2014 pentru stabilirea unor masuri de reglementare a pietei produselor din sectorul agricol, dupa data de 2 mai 2015 se interzice utilizarea borderoului de achizitie (de la producatori individuali) (cod 14-4-13/b) pentru achizitiile de la producatorii agricoli, persoane fizice, definiti potrivit prevederilor respectivei legi. Fac exceptie produsele agricole reprezentand plata in natura a arendei/redeventei primite de producatorii agricoli pentru suprafetele de teren agricol arendate/concesionate, precum si strugurii de vin.
In aceasta situatie , daca achizitiile sunt de la producatori agricoli, fila din carnetul de comercializare este documentul justificative pentru intrarea in gestiune a marfurilor precum si pe timpul transportului de la locul achizitiei la locul unde vor fi prelucrate produsele agricole.
Daca achizitiile nu sunt de la producatori agricoli definiti potrivit legii, atunci borderoul de achizitie este documentul justificativ insotit de nota de intrare receptie a marfurilor.
Daca culegatorii au dreptul de recoltare, acestia devin furnizori de produse agricole si pot vinde societatii recolta obtinuta pe baza unui borderou de achizitie.
Veniturile obtinute de culegatori vor fi tratate, de regula, drept venituri din alte surse si vor fi impozitate ca atare, conform Codului Fiscal.
Astfel, avand in vedere ca persoanele in cauza va vand produsele, achizitia o veti face pe baza de borderou de achizitie. Conform OMFP 2634 /2015 privind documentele financiar-contabile, avand in vedere prevederile de la pct. 6 , documentele justificative provenite din tranzactii/ operatiuni de cumparare a unor bunuri de la persoane fizice, pe baza de borderou de achizitie/carnet de comercializare, pot fi inregistrate in contabilitate numai in cazul in care se face dovada intrarii in gestiune a bunurilor respective.
Borderoul de achizitie serveste ca:
- document de inregistrare in gestiune a bunurilor cumparate de la persoane fizice;
- document justificativ de inregistrare in contabilitate a valorii bunurilor cumparate;
In baza acestor documente societatea intocmeste NIR, avand in vedere ca Nota de receptie si constatare de diferente se foloseste ca document de receptie obligatoriu numai in cazul: bunurilor materiale procurate de la persoane fizice;
In ceea ce priveste aspectele fiscale, conform art 132 din Codul fiscal - Obligatii declarative ale platitorilor de venituri cu retinere la sursa,
(1) Platitorii de venituri, cu regim de retinere la sursa a impozitelor, sunt obligati sa calculeze, sa retina, sa plateasca si sa declare impozitul retinut la sursa, pana la termenul de plata a acestuia inclusiv.
(2) Platitorii de venituri cu regim de retinere la sursa a impozitelor au obligatia sa depuna o declaratie privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit la organul fiscal competent, pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat, cu exceptia platitorilor de venituri din salarii si asimilate salariilor, platitorilor de venituri din pensii, platitorilor de venituri din drepturi de proprietate intelectuala, platitorilor de venituri in baza contractelor de activitate sportiva, venituri din arenda sau din asocieri cu persoane juridice, acestia avand obligatia depunerii Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate.
Societatea va depune formularul 100, in care va declara impozitul pe veniturile din alte surse retinut, la pozitia 690 - Impozit pe venituri din alte surse, pana la termenul de plata, respectiv pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.
De asemenea, societatea are obligatia sa depuna formularul 205 in care va raporta datele privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit din alte surse pana in ultima zi a lunii februarie a anului urmator celui in care a fost calculat si retinut impozitul.
Din punct de vedere al persoanei fizice, potrivit art. 155 alin. (1) lit. h) din Codul Fiscal, pentru aceste venituri din alte surse, persoana in cauza va datora contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS), in nume personal.
Astfel, persoana fizica (culegatorul) trebuie sa le declare in Declaratia unica si sa plateasca contributia la sanatate in cazul in care valoarea veniturilor din alte surse este superioara plafonului prevazut la art. 1741 din codul fiscal, coroborat cu prevederile de la art. 170 (6 salarii minime)
De asemenea, in cazul dvs. pot fi aplicabile prevederile de la ART. 105 - Venituri neimpozabile
(1) Nu sunt venituri impozabile veniturile realizate de persoanele fizice/membrii asocierilor fara personalitate juridica din valorificarea in stare naturala a urmatoarelor:
a) produse culese din flora salbatica, exclusiv masa lemnoasa (...)
Ordinul nr. 410/2008 reglementeaza procedura de autorizare a activitatilor de recoltare, capturare, achizitie si comercializare a plantelor si animalelor din flora si fauna salbatica.
Conform art. 1 si art. 3 din Ordinul 410/2008, activitatile de recoltare si comercializare a plantelor din flora salbatica pot fi desfasurate doar de persoane fizice sau juridice autorizate. Persoanele fizice care culeg si vand produse din flora spontana ar trebui sa detina o autorizatie de recoltare/capturare si/sau achizitie si comercializare, emisa de agentiile judetene pentru protectia mediului.
Conform art. 1 din acest Ordin:
ART. 1
(1) Activitatile de recoltare, capturare si/sau achizitie si/sau comercializare a plantelor si animalelor din flora si fauna salbatice, terestre si acvatice, in stare vie sau semiprelucrata, sau a unor parti sau produse ale acestora, a florilor de mina, a fosilelor de plante si fosilelor de animale vertebrate si nevertebrate, pe teritoriul national sau la export, se pot organiza si desfasura numai de persoane fizice sau juridice autorizate, in conformitate cu dispozitiile prezentei proceduri.
(2) Prevederile prezentei proceduri se aplica:
a) speciilor de plante din flora salbatica, inclusiv speciilor de ciuperci, in stare vie sau semiprelucrata (moarta), sub forma intreaga sau de parti ale acestor plante (radacini, rizomi, bulbi, tulpini, ramuri, coji, flori, frunze, fructe, seminte, muguri etc.);
b) speciilor de animale din fauna salbatica, terestra si acvatica, in stare vie sau semiprelucrata (moarta), sau unor parti sau produse obtinute din acestea;
c) florilor de mina;
d) fosilelor de plante si fosilelor de animale vertebrate si nevertebrate.
Fara aceasta autorizatie, exista riscul ca activitatea sa fie considerata ilegala, mai ales daca recoltarea se face pe terenuri care apartin altor persoane fizice/juridice sau pe domeniul public, fara acordul proprietarilor sau administratorilor.
Daca achizitionati de la persoane neautorizate pentru recoltare, este posibil sa incalcati reglementarile din Ordinul 410/2008. ANPM poate sanctiona astfel de tranzactii.
Avand in vedere prevederile din Ordinul 410/2008, in opinia mea, scutirea de la art.105 din Codul fiscal se aplica doar in cazul persoanelor care au o astfel de autorizatie. In caz contrar, ar trebui tratate ca venituri din alte surse, cu aplicarea corespunzatoare a prevederilor din Codul fiscal de la art.114 si urmatoarele.
De asemenea, in cazul in care exista o colaborare cu aceste persoane pe termen lung, iar achizitiile sunt recurente si semnificative, exista riscul ca ANAF sa reclasifice activitatea acestora ca activitate economica independenta, ceea ce ar putea implica obligatia de a se inregistra fiscal (PFA, II, SRL) si de a emite facturi, in loc sa fie tratati ca persoane fizice care vand ocazional produse din flora spontana.
In acest context, ar trebui analizata posibilitatea incheierii unor contracte de furnizare sau colaborare, stabilind clar drepturile si obligatiile fiecarei parti, inclusiv aspectele legate de impozitare si conformitatea cu legislatia mediului.
In concluzie, daca exista o colaborare constanta cu aceste persoane, iar achizitiile sunt recurente si semnificative, exista riscul ca ANAF sa reclasifice activitatea acestora ca activitate economica, ceea ce ar putea impune obligatii suplimentare atat pentru culegatori (inregistrare fiscala, emitere facturi), cat si pentru societate (tratarea lor ca furnizori, nu ca persoane fizice ocazionale).
Daca persoanele fizice nu au autorizatie de recoltare conform Ordinului 410/2008, veniturile lor trebuie tratate ca venituri din alte surse, iar societatea trebuie sa retina si sa declare impozitul de 10%. Daca obtin/au aceasta autorizatie, veniturile lor pot fi considerate neimpozabile conform art. 105 CF.
Daca doresti sa discuti direct cu un consultant, te poti programa oricand, AICI.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!