Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 18 August 2025

ANAF declara inactive mii de firme

14 Aug 2025

In ultimele saptamani, numerosi antreprenori au descoperit in Spatiul Privat Virtual (SPV) decizii prin care societatile lor au fost declarate inactive fiscal. Masura s-a aplicat in special companiilor inregistrate la adrese considerate „cu risc fiscal” de catre autoritati, insa procedura utilizata de ANAF ridica semne de intrebare privind respectarea pasilor legali.

De unde a pornit problema

In anul 2020, modificarile aduse Legii societatilor au eliminat limita privind numarul de sedii sociale care pot fi stabilite la aceeasi adresa. Masura fusese prezentata drept o simplificare administrativa, insa in practica a creat un teren fertil pentru inregistrarea de firme fara activitate reala la sediu – asa-numitele „firme fantoma”.

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Raportul Curtii de Conturi din 2023 a atras atentia ca peste 2.000 de adrese din Romania gazduiesc impreuna aproximativ 47.000 de societati, multe dintre acestea acumuland datorii catre stat in valoare de aproape 30 de miliarde lei. Recomandarea institutiei a fost reintroducerea restrictiei, pentru a limita riscul de frauda.

Actiunile ANAF

In urma acestor constatari, ANAF a inceput verificarile, vizand in special sedii sociale virtuale sau adrese cu un numar neobisnuit de mare de companii inregistrate. Recent, unele firme s-au trezit declarate inactive fiscal pentru „nefunctionare la domiciliul fiscal declarat”.

Problema raportata de contribuabili este ca, in multe cazuri, deciziile au venit fara o verificare la fata locului sau fara o invitatie oficiala de clarificare a situatiei, ceea ce contravine procedurii prevazute de Ordinul presedintelui ANAF nr. 3846/2015.

Ce presupune procedura legala

Pentru a declara o firma inactiva pe motivul nefunctionarii la sediu, organul fiscal trebuie:

1.Sa initieze un control fiscal sau antifrauda.

2.Sa transmita reprezentantului legal o invitatie scrisa la sediul fiscal declarat, pentru clarificarea situatiei.

Abia dupa parcurgerea acestor pasi, daca se confirma nefunctionarea la sediu, poate fi emisa decizia de inactivare fiscala.

Emiterea directa a deciziei, fara informarea prealabila a contribuabilului, este nelegala si poate fi atacata.

Ce prevede Codul de procedura fiscala?

Potrivit art. 92 (care reglementeaza Registrul contribuabililor/platitorilor inactivi/reactivati), contribuabilul/platitorul persoana juridica (sau orice entitate fara personalitate juridica) este declarat inactiv si ii sunt aplicabile prevederile din Codul fiscal privind efectele inactivitatii, daca se afla in una dintre urmatoarele situatii:

a) nu isi indeplineste, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligatie declarativa prevazuta de lege;

b) se sustrage controalelor efectuate de organul fiscal central prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit organului fiscal identificarea acestuia;

c) organul fiscal central constatata ca nu functioneaza la domiciliul fiscal declarat;

d) inactivitatea temporara inscrisa la registrul comertului;

e) durata de functionare a societatii este expirata;

f) societatea nu mai are organe statutare;

g) durata detinerii spatiului cu destinatia de sediu social este expirata.

Ce prevede Procedura privind declararea contribuabililor inactivi, potrivit art. 92 alin. (1) lit. a) si d)-g) din Codul de procedura fiscala – aprobata prin Ordinul nr. 3846/2015? 

Declararea in inactivitate a contribuabililor prevazuti la art. 92 alin. (1) lit. f) si g) din Codul de procedura fiscala se va face dupa implinirea termenului de 30 de zile de la comunicarea catre contribuabil a notificarii referitoare la situatiile respective, potrivit prevederilor Codului de procedura fiscala. 

 Nu se inscriu in evidenta contribuabililor declarati inactivi acei contribuabili care, ca urmare a notificarilor transmise de organul fiscal central, fac dovada ca nu se mai afla in situatia pentru care au fost inclusi in lista, pana la expirarea termenului de 30 de zile prevazut in continutul notificarii”

Consecintele inactivarii fiscale

Statutul de contribuabil inactiv nu suspenda obligatiile declarative si de plata. In schimb, aduce urmatoarele efecte imediate:

-pierderea definitiva a dreptului de deducere a cheltuielilor;

-imposibilitatea deducerii TVA pentru achizitiile efectuate in perioada inactivitatii;

-anularea automata a codului de TVA, ceea ce afecteaza si clientii firmei, care nu mai pot deduce TVA facturata.

Cum pot reactiona firmele vizate

Contribuabilii care considera ca au fost inactivati pe nedrept au mai multe optiuni:

-depunerea unei cereri de indreptare a erorii materiale la organul fiscal competent;

-formularea unei contestatii in termen de 45 de zile de la primirea deciziei;

-solicitarea suspendarii efectelor deciziei in instanta, pe baza Legii contenciosului administrativ, pentru a continua activitatea pana la clarificarea situatiei.

In cazul reactivarii si reinregistrarii in scopuri de TVA, unele efecte negative pot fi corectate contabil, dar numai pentru perioada ulterioara reluarii statutului activ.

Cum vi s-a parut articolul?

(1 stea = nesatisfacator - 5 stele = excelent)

Parerea dvs. ne ajuta sa ne imbunatatim constant produsele si serviciile
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre risc fiscal ridicat

19Iun2025

Lista bunuri cu risc fiscal ridicat

de Gina Popescu valabil la 19 Iun 2025
Intrebare: Societatea produce si comercializeaza pe teritoriul national produse lactate. Pentru anumiti clienti cantitatea livrata depaseste 500 kg.si valoarea 10,000 lei Este necesar ca livrarea sa fie insotita de cod UIT, avand in vedere ca ANAF dorea extinderea listei de bunuri cu risc fiscal ridicat? Nu suntem lamuriti daca produsele lactate fac parte sau nu din categoria" bunuri cu risc ...
09Apr2025

Transport bunuri cu risc fiscal ridicat si alte bunuri fara risc fiscal, generare cod UIT

de Elena Garofil valabil la 09 Apr 2025
Intrebare: Srcietatea livreaza pe teritoriu national produse cu/si fara cu riscal fiscal.In conditia emitem o factura care are valoare mai mare de 10.000 ron(fara tva) si contine produse cu risc fiscal in valoare de 7.000 lei dar si alte produse fara risc fiscal, este obligatorie obtinerea codulu UIT?
03Apr2025

Cod UIT retur de bunuri cu risc fiscal ridicat livrate pe teritoriul national

de Profeanu Laura valabil la 03 Apr 2025
Intrebare: Societatea noastra livreaza pe teritoriul national BRFR. Mentionam ca avem cazuri cand clientul refuza marfa fie pe loc la momentul livrarii, caz in care transportatorul se intoarce cu marfa la depozit, fie dupa un anumit timp. In ambele cazuri noi emitem factura de retur. Va rugam sa ne spuneti daca e obligatoriu sa emitem cod UIT pentru retururi de marfuri si cine genereaza aceste coduri, ...

Modificari fiscale 24 - 30 martie 2025

de Irina Dumitrescu 31 Mar 2025
O.A.N.A.F. nr. 417/2025 privind aprobarea criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal in vederea determinarii operatorilor economici care prezinta risc fiscal ridicat, prevazuti la art. 375 alin. (1^1) si la art. 435 alin. (3^1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal Publicat in: M.Of. nr. 262 din 26.03.2025 Ce prevede: Ordinul aproba criteriile pentru evaluarea ...

Monitorizarea destinatarilor inregistrati cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 31 Mar 2025
Incepand cu 26 martie 2025, a intrat in vigoare Ordinul nr. 418/1.206/2025, emis de ANAF si Autoritatea Vamala Romana, care instituie un set riguros de masuri de monitorizare si control aplicabile destinatarilor inregistrati ce prezinta risc fiscal ridicat. Actul normativ, publicat in Monitorul Oficial nr. 262/2025, urmareste prevenirea evaziunii fiscale in domeniul produselor ...

Au fost publicate criteriile pentru evaluarea riscului fiscal in vederea determinarii operatorilor economici care prezinta risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 30 Mar 2025
In Monitorul Oficial nr. 262 din 26 martie 2025 a fost publicat Ordinul ANAF/AVR nr. 417/1204/2025, care aproba criteriile pentru evaluarea riscului fiscal in vederea determinarii operatorilor economici care prezinta risc fiscal ridicat, conform art. 375 alin. (1 indice 1) si art. 435 alin. (3 indice 1) din Codul fiscal. Acest demers are ca scop identificarea contribuabililor care necesita o ...
Vezi toate studiile de caz despre risc fiscal ridicat keyboard_double_arrow_right
x