Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont



Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 1 Mai 2025

Modificari fiscale 24 - 30 martie 2025


  1. O.A.N.A.F. nr. 417/2025 privind aprobarea criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal in vederea determinarii operatorilor economici care prezinta risc fiscal ridicat, prevazuti la art. 375 alin. (1^1) si la art. 435 alin. (3^1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal

Publicat in: M.Of. nr. 262 din 26.03.2025

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Ce prevede: Ordinul aproba criteriile pentru evaluarea riscului fiscal in vederea determinarii operatorilor economici care prezinta risc fiscal ridicat, prevazuti la art. 375 alin. (11) si la art. 435 alin. (31) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv:

  • destinatarul inregistrat care prezinta risc fiscal ridicat
  • operatorii economici care sunt inregistrati la autoritatea competenta pentru distributie si comercializare angro fara depozitare bauturi alcoolice, tutun prelucrat si produse energetice - benzine, motorine, petrol lampant, gaz petrolier lichefiat si biocombustibili, care prezinta risc fiscal ridicat si care detin si doresc sa comercializeze produsele accizabile care se afla in cadrul unui antrepozit fiscal apartinand unei terte persoane

Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat al operatorilor economici persoane juridice sunt urmatoarele:

a. operatorii economici nou-infiintati sau la care au fost preluate partile sociale in ultimele 12 luni;

b. operatorii economici care nu au desfasurat activitati economice in ultimele 12 luni;

c. operatorii economici care au fost declarati inactivi si care au fost reactivati in ultimele 12 luni;

d. operatorii economici care indeplinesc cel putin doua dintre urmatoarele criterii:

- nu au sedii secundare;

- nu au active patrimoniale;

- nu au fonduri financiare necesare achizitiilor de produse accizabile;

e. operatorii economici care au fost autorizati in domeniul produselor accizabile in ultimele 12 luni;

f. operatorii economici care nu au desfasurat activitati economice in domeniul produselor accizabile in ultimele 36 de luni;

g. operatorii economici cu un istoric fiscal inadecvat care se incadreaza in una dintre situatiile de mai jos:

- care in ultimii 5 ani au inregistrat obligatii fiscale restante la bugetul general consolidat, de natura celor administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, in sensul art. 157 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru care s-a dispus executarea garantiei si a fost inceputa procedura de executare silita;

- care in ultimele 12 luni nu au depus la termen declaratiile fiscale;

- care in ultimii 5 ani au beneficiat de esalonari si/sau restructurari si care nu au respectat graficul de esalonare/graficul de plata, chiar daca au respectat termenul suplimentar stabilit de lege pentru mentinerea valabilitatii esalonarii si/sau restructurarii;

- care au asociati sau administratori care au mai fost asociati sau administratori in alte societati in trecut, care au fost inactive fiscal, radiate, instrainate sau care au intrat in insolventa, respectiv perioada de observatie, reorganizare judiciara sau faliment.

Ordinul prevede modalitatea de evaluare si termenul de notificare a fiecarei din cele doua categorii de contribuabili.

Lista operatorilor economici care au fost notificati asupra faptului ca se incadreaza in categoria de risc fiscal ridicat se comunica Agentiei Nationale de Administrare Fiscala - Directia generala antifrauda fiscala - structura centrala si se afiseaza pe site-ul Autoritatii Vamale Romane.

  1. O.A.N.A.F. nr. 416/2025 pentru aprobarea modelului si continutului ''Declaratiei pe propria raspundere privind cantitatea de produse accizabile pe care intentioneaza sa o elibereze pentru consum operatorii economici prevazuti la art. 435 alin. (3^1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal si care sunt inregistrati la autoritatea vamala teritoriala competenta pentru distributie si comercializare angro fara depozitare bauturi alcoolice, tutun prelucrat si produse energetice - benzine, motorine, petrol lampant, gaz petrolier lichefiat si biocombustibili, care detin si doresc sa comercializeze produsele accizabile care se afla in cadrul unui antrepozit fiscal apartinand unei terte persoane'', precum si a modalitatii de declarare

Publicat in: M.Of. nr. 264 din 26.03.2025

Ce prevede: Declaratia aprobata prin acest ordin se depune de catre operatorii economici care sunt inregistrati la autoritatea competenta pentru distributie si comercializare angro fara depozitare bauturi alcoolice, tutun prelucrat si produse energetice - benzine, motorine, petrol lampant, gaz petrolier lichefiat si biocombustibili, care prezinta risc fiscal ridicat si care detin si doresc sa comercializeze produsele accizabile care se afla in cadrul unui antrepozit fiscal apartinand unei terte persoane.

  1. O.A.N.A.F. nr. 419/2025 privind stabilirea activitatii de monitorizare si control al activitatii desfasurate de operatorii economici prevazuti la art. 435 alin. (3^1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal

Publicat in: M.Of. nr. 261 din 25.03.2025

Ce prevede: Ordinul vizeaza operatorii economici prevazuti la art. 435 alin. (3 indice 1) din Codul fiscal, respectiv operatorii economici care sunt inregistrati la autoritatea competenta pentru distributie si comercializare angro fara depozitare bauturi alcoolice, tutun prelucrat si produse energetice - benzine, motorine, petrol lampant, gaz petrolier lichefiat si biocombustibili, care prezinta risc fiscal ridicat si care detin si doresc sa comercializeze produsele accizabile care se afla in cadrul unui antrepozit fiscal apartinand unei terte persoane.

Acestia au obligatia:

  • depunerii la autoritatea competenta a unei declaratii pe propria raspundere privind cantitatea de produse accizabile pe care intentioneaza sa o elibereze pentru consum.
  • sa constituie o garantie de 120% din contravaloarea accizelor aferente cantitatii de produse accizabile pe care intentioneaza sa o elibereze pentru consum. In situatia in care organele competente constata indiciile savarsirii unei infractiuni si evalueaza prejudiciul, operatorul economic are obligatia de a reintregi garantia la nivelul prejudiciului, cu exceptia situatiei in care garantia este indestulatoare.

Operatorii economici, care in urma evaluarii riscului fiscal prezinta risc fiscal ridicat, se notifica de catre autoritatea vamala competenta.

Conform procedurii aprobata prin O.A.N.A.F. nr. 419/2025, operatorii economici care au primit o notificare din partea autoritatii vamale teritoriale au obligatia ca, inaintea comercializarii, sa depuna, in scris, la autoritatea vamala teritoriala competenta declaratia pe propria raspundere.

Pe baza declaratiei pe propria raspundere, in termen de maximum 5 zile lucratoare, autoritatea vamala teritoriala competenta emite decizia de constituire a garantiei, potrivit prevederilor legale. Dupa primirea confirmarii constituirii garantiei, in termen de maximum 5 zile lucratoare, autoritatea vamala teritoriala competenta informeaza in scris antrepozitarul autorizat cu privire la confirmarea constituirii garantiei.

Autoritatea vamala teritoriala competenta informeaza corespunzator Directia generala antifrauda fiscala - structura centrala, in vederea monitorizarii.

In cazul in care operatorul economic nu constituie garantia in termen sau garantia constituita este mai mica decat cea stabilita in decizia de constituire a garantiei, in termen de maximum 5 zile lucratoare, autoritatea vamala teritoriala competenta informeaza in scris atat operatorul economic ca nu are dreptul sa elibereze pentru consum din antrepozitul fiscal apartinand unei terte persoane produsele inscrise in declaratia pe propria raspundere, cat si antrepozitarul in cauza.

In situatia in care un operator economic intentioneaza, ulterior depunerii declaratiei pe propria raspundere, sa elibereze pentru consum din antrepozitul fiscal apartinand unei terte persoane o noua cantitate de produse accizabile, acesta are obligatia depunerii unei noi declaratii pe propria raspundere si a unei noi garantii, calculata la nivelul a 120% din contravaloarea accizelor aferente cantitatii de produse accizabile pe care intentioneaza sa o elibereze pentru consum, care sa acopere riscul neplatii accizelor, urmandu-se aceeasi procedura.

Operatorii economici, ulterior confirmarii constituirii garantiei, au obligatia sa informeze in scris autoritatea vamala teritoriala care asigura supravegherea antrepozitului fiscal cu privire la intentia de a elibera pentru consum produse accizabile si, concomitent, sa transmita dovada platii anticipate a accizelor, aferente livrarii.

Operatorii economici prevazuti la art. 435 alin. (31) din Codul fiscal au obligatia sa transmita pana pe data 5 a lunii ulterioare livrarilor situatia privind achizitiile aferente lunii precedente si situatia privind livrarile aferente lunii precedente, conform modelului prevazut in anexa la acest ordin.

  1. O.A.N.A.F. nr. 420/2025 privind aprobarea regulilor referitoare la constituirea, actualizarea si eliberarea garantiei prevazute la art. 348 alin. (1^1) si la art. 435 alin. (3^2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal

Publicat in: M.Of. nr. 261 din 25.03.2025

Ce prevede: Ordinul aproba regulile referitoare la constituirea, actualizarea si eliberarea garantiei de catre:

  • destinatarul inregistrat care prezinta risc fiscal ridicat (are obligatia constituirii unei garantii de 120% din contravaloarea accizelor aferente cantitatii de produse accizabile pe care intentioneaza sa o primeasca)
  • operatorii economici care sunt inregistrati la autoritatea competenta pentru distributie si comercializare angro fara depozitare bauturi alcoolice, tutun prelucrat si produse energetice - benzine, motorine, petrol lampant, gaz petrolier lichefiat si biocombustibili, care prezinta risc fiscal ridicat si care detin si doresc sa comercializeze produsele accizabile care se afla in cadrul unui antrepozit fiscal apartinand unei terte persoane (au obligatia sa constituie o garantie de 120% din contravaloarea accizelor aferente cantitatii de produse accizabile pe care intentioneaza sa o elibereze pentru consum)
  1. O.A.N.A.F. nr. 415/2025 pentru aprobarea modelului si continutului ''Declaratiei pe propria raspundere privind cantitatea de produse accizabile pe care intentioneaza sa o primeasca in regim suspensiv operatorii economici prevazuti la art. 375 alin. (1^1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, care au calitatea de destinatari inregistrati'', precum si a modalitatii de declarare

Publicat in: M.Of. nr. 264 din 26.03.2025

Ce prevede: Declaratia aprobata prin acest ordin se depune de catre destinatarul inregistrat care prezinta risc fiscal ridicat conform art. 375 alin. (1indice 1) din Codul fiscal.

  1. O.A.N.A.F. nr. 418/2025 privind stabilirea activitatii de monitorizare si control al activitatii desfasurate de destinatarii inregistrati care prezinta risc fiscal ridicat

Publicat in: M.Of. nr. 262 din 26.03.2025

Ce prevede: Ordinul vizeaza destinatarul inregistrat care prezinta risc fiscal ridicat. Acesta are obligatia depunerii la autoritatea competenta a unei declaratii pe propria raspundere privind cantitatea de produse accizabile pe care intentioneaza sa o primeasca si sa garanteze plata accizelor.

In situatia in care acestia au primit o notificare din partea autoritatii vamale teritoriale in vederea respectarii prevederilor art. 375 alin. (11) si (12) din Codul fiscal, acestia au obligatia sa depuna, in scris, la autoritatea vamala teritoriala competenta declaratia pe propria raspundere.

Pe baza declaratiei pe propria raspundere, in termen de maximum 5 zile lucratoare, autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare emite decizia de constituire a garantiei, potrivit prevederilor legale.

Dupa primirea confirmarii constituirii garantiei, in termen de maximum 5 zile lucratoare, autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare informeaza in scris operatorul economic ca are dreptul sa achizitioneze in regim suspensiv de accize produsele inscrise in declaratia pe propria raspundere.

Autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare informeaza corespunzator autoritatea vamala teritoriala pe raza careia vor fi receptionate produsele accizabile si Directia generala antifrauda fiscala - structura centrala, in vederea monitorizarii.

In cazul in care operatorul economic nu constituie garantia in termen sau garantia constituita este mai mica decat cea stabilita in decizia de constituire a garantiei, in termen de maximum 5 zile lucratoare, autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare informeaza in scris operatorul economic ca nu are dreptul sa achizitioneze produsele inscrise in declaratia pe propria raspundere.

In situatia in care un destinatar inregistrat intentioneaza ulterior depunerii declaratiei pe propria raspundere sa primeasca o noua cantitate de produse accizabile, acesta are obligatia depunerii unei noi declaratii pe propria raspundere si a unei noi garantii calculate la nivelul a 120% din contravaloarea accizelor aferente cantitatii de produse accizabile pe care intentioneaza sa o primeasca, care sa acopere riscul neplatii accizelor, urmandu-se aceeasi procedura.

Destinatarii inregistrati care prezinta risc fiscal ridicat au obligatia sa informeze autoritatea vamala teritoriala cu privire la data receptiei produselor accizabile inscrise in declaratia pe propria raspundere privind cantitatea de produse accizabile pe care intentioneaza sa o primeasca si vor transmite dovada platii anticipate a accizelor aferente fiecarei livrari, anterior livrarilor pe teritoriul national.

Destinatarii inregistrati care prezinta risc fiscal ridicat au obligatia ca, lunar, sa transmita situatia privind achizitiile aferente lunii precedente si situatia privind livrarile aferente lunii precedente, conform modelului prevazut in anexa la acest ordin.

  1. O.M.F. nr. 486/287/2025 privind stabilirea valorii sumei lunare indexate care se acorda sub forma de tichete de cresa pentru semestrul I al anului 2025

Publicat in: M.Of. nr. 275 din 28.03.2025

Ce prevede: In perioada  aprilie - septembrie 2025 valoarea sumei lunare care se acorda sub forma de tichete de cresa, stabilita potrivit prevederilor art. 33 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.045/2018, cu modificarile ulterioare, este de 670 lei (crestere cu 10 lei fata de valoarea din perioada anterioara).

  1. O.M.F. nr. 484/287/2025 pentru stabilirea valorii nominale indexate a unui tichet de masa pentru semestrul I al anului 2025

Publicat in: M.Of. nr. 276 din 28.03.2025

Ce prevede: In perioada aprilie - septembrie 2025 valoarea nominala a unui tichet de masa, stabilita potrivit prevederilor art. 33 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.045/2018, cu modificarile ulterioare, nu poate depasi cuantumul de 40,18 lei (crestere fara de 40,04 lei din perioada anterioara).

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre noutati fiscal-contabile

CJUE limiteaza anularea codului de TVA din oficiu: ce inseamna decizia in cauza „Cityland” pentru contribuabilii din Romania?

de Profeanu Laura 30 Apr 2025
Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) a pronuntat recent o hotarare de referinta (C-164/24, Cityland EOOD), care pune sub semnul intrebarii o practica administrativa frecventa in mai multe state membre, inclusiv in Romania: anularea din oficiu a codului de TVA pentru incalcari considerate „formale”, fara o analiza de fond a situatiei contribuabilului. Hotararea CJUE ...

e-TVA din iulie 2025: Procedura interna de verificare a fisierelor din SPV

de Profeanu Laura 30 Apr 2025
De la 1 iulie 2025, sistemul e-TVA va deveni pe deplin operational. Desi termenul pare indepartat, realitatea este ca pregatirea trebuie sa inceapa de acum. Si nu vorbim doar de un exercitiu teoretic, ci de implementarea concreta a unei proceduri interne, clare si recurente, care sa asigure conformarea lunara. Ce inseamna, de fapt, e-TVA? In esenta, ANAF va transmite in Spatiul Privat ...

Reguli noi pentru acordurile de pret in avans (APA) si procedura amiabila (MAP): ce schimbari pregateste Guvernul

de Profeanu Laura 28 Apr 2025
In contextul procesului de aderare la Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE), Romania se pregateste sa modifice regulile privind acordurile de pret in avans (APA) si procedura amiabila (MAP), printr-un proiect de ordonanta de urgenta (OUG) aflat in dezbatere publica. Modificarile vizeaza Codul de procedura fiscala (Legea nr. 207/2015) si sunt importante pentru ...

Noi reguli pentru organizarea cabinetelor medicale: modificari importante in OUG nr. 124/1998

de Profeanu Laura 27 Apr 2025
Regulile privind organizarea si functionarea cabinetelor medicale urmeaza sa fie din nou completate, potrivit unui proiect de lege adoptat recent de Camera Deputatilor. De aceasta data, modificarile aduse Ordonantei de Urgenta nr. 124/1998 vor extinde posibilitatile de infiintare a cabinetelor medicale in cadrul unor noi categorii de entitati. Extinderea formelor de organizare a ...

Din 1 mai 2025 se majoreaza taxele pentru muzica ambientala folosita in spatiile comerciale. Ce trebuie sa stie firmele

de Profeanu Laura 24 Apr 2025
Incepand cu data de 1 mai 2025, firmele si persoanele fizice autorizate care utilizeaza muzica in spatiile accesibile publicului - fie ca este vorba de hoteluri, restaurante, magazine, sali de evenimente sau call center-uri - vor plati tarife majorate pentru drepturile de autor aferente comunicarii publice a operelor muzicale in scop ambiental. Modificarea survine in urma aplicarii Deciziei ...

Modificari fiscale 14 - 20 aprilie 2025

de Irina Dumitrescu 24 Apr 2025
O.M.F. nr. 540/2025 pentru aprobarea Procedurii de acordare a bonificatiei de 3% din impozitul pe profit anual si din impozitul pe veniturile microintreprinderilor aferente anului fiscal 2024/anului fiscal modificat care incepe in anul 2024; Publicat in: M.Of. nr. 331 din 14.04.2025 Ce prevede: Ordinul aproba procedura de acordare a bonificatiei de 3% din impozitul pe profit ...
Vezi toate studiile de caz despre noutati fiscal-contabile keyboard_double_arrow_right