Intrebare:
In cazul unei asocieri in participatiune, cea mai mare parte din cheltuielile totale efectuate de asociere este suportata de lider, respectiv 80% din totalul cheltuielilor asocierii sunt efectuate de lider, in conditiile in care, conform contract asociere, cota liderului este de 40%.
La inceputul contractului, cand nu existau incasari, platile catre furnizori au fost efectuate din contul bancar al liderului, nu al asocierii. Ulterior emiterii de facturi si pe masura incasarii acestora in contul bancar al asocierii, toate platile efectuate de lider, corespunzator cheltuielilor proprii inaintate prin decont s-au efectuat din incasarile asocierii. De asemenea, platile catre cei doi asociati (rezultand diminuarea soldului ct. 4581 per fiecare asociat) s-au efectuat tot din contul asocierii.
Practic, liderul suporta 80% din total cheltuieli asociere, si efectueaza plati catre furnizori (deci cheltuiala plus TVA aferent) de 90% din total plati asociere (aici incluzand si platile catre asociati).
Avand in vedere ca toate platile sunt efectuate din contul asocierii (cu exceptia celor de la inceputul proiectului, cand nu existau incasari), se naste urmatoarea intrebare:
Pot fi considerate sumele folosite de lider pentru achitarea furnizorilor (respectiv sumele care includ TVA) drept sume achitate in beneficiul liderului, rezultand, luna de luna, o diminuare a soldului de incasat de catre lider?
De asemenea, platile respective catre lider pot fi asimilate unei repartizari anticipate din profitul proiectului (dar care profit este insuficient pentru a acoperi valoarea foarte ridicata a furnizorilor de achitat). Exista vreo reglementare legislativa in acest sens?
Anticipez ca, la un moment dat, liderul nu va mai avea un sold de recuperat din asociere, ci, dimpotiva, va avea un sold de achitat asocierii, din cauza ritmului accelerat in care datoriile catre furnizori cresc, raportat la rata de crestere a profitului, care este mult mai mica.