Bonificatia de 5% pentru contribuabilii bun-platnici: intre oportunitate si incertitudine
Parlamentul Romaniei a initiat un proiect legislativ pentru majorarea bonificatiei acordate contribuabililor corecti de la 3% la 5% din impozitele datorate pentru anul 2024. Propunerea, inclusa in legea de aprobare a Ordonantei de Urgenta nr. 107/2024, urmeaza sa fie analizata de Curtea Constitutionala a Romaniei (CCR), desi contestatia nu vizeaza direct aceasta masura.
Ce presupune bonificatia de 5%?
Bonificatia reprezinta o recompensa financiara pentru contribuabilii care respecta cu strictete obligatiile fiscale.
a) are depuse toate declaratiile conform vectorului fiscal;
b) sunt stinse integral si la termenele prevazute de lege impozitul pe profit anual/impozit pe veniturile microintreprinderilor, aferente anului 2024/anului fiscal modificat care incepe in anul 2024, dupa caz;
c) nu inregistreaza nicio alta obligatie fiscala/bugetara restanta la termenul legal pentru depunerea declaratiilor prin care se declara impozitul pe profit anual aferent anului 2024/anului fiscal modificat care incepe in anul 2024, respectiv prin care se declara impozitul pe veniturile microintreprinderilor aferent trimestrului IV al anului fiscal 2024, potrivit legii.
In cazul grupului fiscal, bonificatia se aplica la impozitul pe profit anual declarat de persoana juridica responsabila.
Pentru calculul bonificatiei, se vor avea in vedere urmatoarele:
a) in situatia in care contribuabilul redirectioneaza sume din impozitul pe profit anual, potrivit legii, acestea nu sunt luate in calcul la stabilirea bonificatiei;
b) pentru contribuabilii platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor, procentul aferent bonificatiei se aplica la impozitul datorat pe intregul an fiscal determinat prin insumarea impozitelor pe veniturile microintreprinderilor datorate trimestrial, potrivit legii;
c) in cazul microintreprinderilor care devin platitoare de impozit pe profit in anul 2024, procentul aferent bonificatiei se aplica atat la impozitul pe veniturile microintreprinderilor, cat si la impozitul pe profit anual.
Sumele care fac obiectul bonificatiei nu se restituie
Potrivit art. XVII alin. 6) din OUG 107/2024, sumele care fac obiectul bonificatiei nu se restituie, ci se utilizeaza pentru compensarea cu obligatiile fiscale ale contribuabilului in conformitate cu prevederile art. 167 din Legea nr. 207/2015 privind Codul fiscal.
Prin exceptie, obligatiile fiscale care fac obiectul bonificatiei, pentru care se implineste termenul de prescriptie a dreptului de a cere restituirea, se restituie, daca acestea nu au fost compensate cu alte obligatii bugetare. Potrivit art. 219 din Codul de procedura fiscala, rreptul contribuabilului de a cere restituirea creantelor fiscale, se prescrie in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere dreptul la restituire.
Sumele platite de contribuabil fara a fi datorate, pentru care termenul de prescriptie s-a implinit, se scad din evidenta organului fiscal dupa expirarea acestui termen, cu exceptia cazului in care a operat compensarea.
Prevederile se aplica si in cazul in care la sfarsitul anului fiscal 2024 sau anului fiscal modificat, care incepe in anul 2024, contribuabilii datoreaza impozit pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri, potrivit art. 18.1 din Codul fiscal.
Etapele legislative
Deoarece OUG 107/2024 este un act normativ emis de Guvern, acesta trebuie aprobat prin lege de catre Parlament pentru a produce efecte in continuare. Parlamentarii au decis sa includa amendamentul privind majorarea bonificatiei in legea de aprobare. Totusi, daca CCR identifica nereguli constitutionale in proiectul de lege, procesul legislativ va trebui reluat.
Termene de aplicare
Companiile care respecta conditiile vor putea beneficia de bonificatie doar dupa data de 25 iunie 2025, moment in care se incheie termenul unic pentru declararea si plata impozitului aferent anului fiscal 2024. Aceasta asteptare impune contribuabililor mentinerea unei conduite fiscale impecabile pe termen lung.
Ce urmeaza?
Pentru ca masura sa intre in vigoare, este necesar ca legea de aprobare a OUG 107/2024 sa fie promulgata prin decret prezidential si publicata in Monitorul Oficial. De asemenea, companiile ar trebui sa fie pregatite sa monitorizeze eventualele modificari legislative ulterioare care ar putea influenta aplicarea bonificatiei.
Concluzie
Bonificatia de 5% constituie o initiativa laudabila pentru stimularea conformarii fiscale, dar procedura legislativa complicata si posibilele contestatii ridica semne de intrebare asupra aplicabilitatii imediate a acesteia. Contribuabilii trebuie sa fie vigilenti si sa se asigure ca respecta toate cerintele pentru a beneficia de aceasta masura in anul urmator.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!