Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 20 Aprilie 2024

Ce obligatii au angajatorii cu privire la contributiile sociale in anul 2018?

Raspuns oferit de
Portal Codul Fiscal

Portal Codul Fiscal

Desi contributiile sociale au fost transferate la angajat prin O.U.G. nr. 79/2017, in continuare acestea se retin, se declara si se platesc de catre platitorul de venituri din salarii sau asimilate salariilor. Conform Codului de procedura fiscala neretinerea, potrivit legii, de catre platitorii obligatiilor fiscale, a sumelor reprezentand impozite si contributii cu retinere la sursa precum si retinerea si nevarsarea acestora in totalitate constituie contraventii. Sanctiunile sunt stabilite in functie de sumele sustrase la plata (pana la 50.000 lei, intre 50.000 lei si 100.000 lei si peste 100.000 lei) si pot ajunge pana la 27.000 lei pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii si mari, respectiv pana la 8.000 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum si pentru persoanele fizice.

In anul 2018 numarul contributiilor sociale datorate pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor s-a redus de la sase la trei contributii, respectiv:
  • contributiile de asigurari sociale, datorate bugetului asigurarilor sociale de stat – salariat. Contributia se datoreaza si de catre angajator insa doar pentru conditii speciale si deosebite de munca;
  • contributia de asigurari sociale de sanatate, datorata bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate- salariat;
  • contributia asiguratorie pentru munca, datorata bugetului general consolidat - angajator.
Astfel, asupra veniturilor din salarii se aplica prin retinere la sursa urmatoarele contributii:
1. Contributia de asigurari sociale – 25%
2. Contributia de asigurari sociale de sanatate – 10%

Pentru veniturile din salarii angajatorul datoreaza contributia asiguratorie pentru munca. Din contributia asiguratorie pentru munca incasata la bugetul de stat se distribuie lunar, pana la sfarsitul lunii in curs, o cota de:
   a) 15%, care se face venit la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale constituit in baza Legii nr. 200/2006 privind constituirea si utilizarea Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale, cu modificarile ulterioare;
   b) 20%, care se face venit la Bugetul asigurarilor pentru somaj;
   c) 5%, care se face venit la Sistemul de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale;
   d) 40%, care se face venit la bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate pentru plata concediilor medicale;
   e) 20%, care se face venit la bugetul de stat intr-un cont distinct.

Astfel, patru dintre contributiile sociale aplicate pana la 01 ianuarie 2018 au fost comasate in aceasta contributie asiguratorie pentru munca. Este vorba de contributia la somaj (angajat si angajator), contributia pentru concedii medicale, contributia pentru risc si accidente si contributia pentru garantarea creantelor salariale.

Pentru conditii deosebite de munca si pentru conditii speciale de munca (astfel cum sunt prevazute in Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice) se datoreaza in plus, de catre angajator, contributii de asigurari sociale aplicand urmatoarele cote asupra salariului brut:
- 4% - in cazul conditiilor deosebite de munca.
- 8% - in cazul conditiilor speciale de munca.

Prin OUG 3/2018 a mai fost introdusa o obligatie in sarcina angajatorului – aceea de a suporta, in numele angajatului,  diferenta de contributii pana la nivelul contributiilor sociale aferente salariului minim brut pe tara pentru angajatii pentru care nivelul CAS si CASS datorat nu poate fi mai mic decat nivelul contributiilor aferente salariului de baza minim brut pe tara in vigoare in luna pentru care se datoreaza contributiile.
Veniturile din salarii si asimilate salariilor sunt declarate de angajator in Declaratia 112 - Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate.

Pe langa aceste contributii sociale reglementate de Codul fiscal, autoritatile si institutiile publice, persoanele juridice, publice sau private, care au cel putin 50 de angajati, si nu angajeaza persoane cu handicap intr-un procent de cel putin 4% din numarul total de angajati datoreaza lunar catre bugetul de stat o suma reprezentand salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap. Prin OUG 60/2017 a fost eliminata posibilitatea persoanelor juridice de a opta pentru achizitionarea de produse sau servicii de la unitatile protejate autorizate incepand cu 01 septembrie 2017. Tot de la aceasta data a fost majorata contributia de la 50% la 100% din salariul de baza minim brut pe tara inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap. Contributia a crescut si mai mult de la 01 ianuarie 2018 avand in vedere cresterea salariului minim pe economie de la 1.450 lei la 1.900 lei.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr162024

Categorii de venituri supuse impozitului pe venit

de Profeanu Laura 16 Apr 2024
Contribuabilii care desfasoara activitate sunt obligati sa depuna la organul fiscal declaratia unica pentru venitul estimat a se realiza, pana la data de 25 mai, inclusiv a fiecarui an. Potrivit art. 120 alin. 1) din Codul fiscal, fac exceptie contribuabilii care realizeaza venituri pentru care impozitul se retine la sursa.  Categoriile de venituri supuse impozitului pe venit, ...
Mar302024

Guvernul a extins perioada de gratie pentru e-Factura in relatia B2B

de Profeanu Laura 30 Mar 2024
Guvernul Romaniei a adoptat recent Ordonanta de Urgenta nr. 30/2024, o masura asteptata cu interes de catre mediul de afaceri, in contextul implementarii sistemului electronic de facturare (e-Factura) in relatiile B2B (business-to-business). Aceasta ordonanta vine ca o mana de ajutor pentru contribuabili, oferindu-le o perioada extinsa de adaptare la noile cerinte fara riscul de a fi ...
Mar182024

A fost publicata noua forma a Declaratiei informative 107 privind beneficiarii bunurilor/serviciilor/sponsorizarilor/mecenatului

de Profeanu Laura 18 Mar 2024
Recent, ANAF a emis Ordinul nr. 355/2024 (in vigoare de la 12 martie 2024) prin care a aprobat noua forma si continutul formularului 107 "Declaratie informativa privind beneficiarii bunurilor/serviciilor/sponsorizarilor/mecenatului". Noua forma a declaratiei va fi depusa, din 2025, doar de catre platitorii de impozit pe profit. In 2024, platitorii de impozit micro vor depune ...
Mar142024

Proiect OUG: Definitia intreprinderilor legate in Codul Fiscal: Simplificare si Claritate

de Profeanu Laura 14 Mar 2024
La data de 13 martie 2024, Ministerul Finantelor a publicat un proiect de Ordonanta de Urgenta care propune reforma modului in care sunt definite intreprinderile legate in contextul impozitarii microintreprinderilor. Prevederile se vor aplica incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor, in anul 2024. Aceasta propunere legislativa vine ca raspuns la nevoia de simplificare ...
Mar122024

Clarificari privind depunerea Declaratiei 398 pentru comertul online

de Profeanu Laura 12 Mar 2024
Recent, Codul Fiscal a fost actualizat cu noi prevederi ce vizeaza firmele care aplica regimurile speciale de TVA pentru comertul online in UE. Modificarile, in vigoare din 8 martie 2024, conform Legii nr. 33/2024, aduc clarificari importante in ceea ce priveste termenele de depunere a Declaratiei 398 ”Declaratie speciala de TVA” (VAT Return One Stop Shop) Contextul ...
Feb052024

Modificari fiscale 29 ianuarie - 04 februarie 2024

de Irina Dumitrescu 05 Feb 2024
1. O.U.G. nr. 5/2024 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 67/2023 privind instituirea unei masuri cu caracter temporar de combatere a cresterii excesive a preturilor la unele produse agricole si alimentare, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative Publicat in: M.Of. nr. 93 din 31.01.2024 Ce prevede:  Prin aceasta ...