Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 21 Iunie 2025

Ce obligatii au angajatorii cu privire la contributiile sociale in anul 2018?


Desi contributiile sociale au fost transferate la angajat prin O.U.G. nr. 79/2017, in continuare acestea se retin, se declara si se platesc de catre platitorul de venituri din salarii sau asimilate salariilor. Conform Codului de procedura fiscala neretinerea, potrivit legii, de catre platitorii obligatiilor fiscale, a sumelor reprezentand impozite si contributii cu retinere la sursa precum si retinerea si nevarsarea acestora in totalitate constituie contraventii. Sanctiunile sunt stabilite in functie de sumele sustrase la plata (pana la 50.000 lei, intre 50.000 lei si 100.000 lei si peste 100.000 lei) si pot ajunge pana la 27.000 lei pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii si mari, respectiv pana la 8.000 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum si pentru persoanele fizice.

In anul 2018 numarul contributiilor sociale datorate pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor s-a redus de la sase la trei contributii, respectiv:
  • contributiile de asigurari sociale, datorate bugetului asigurarilor sociale de stat – salariat. Contributia se datoreaza si de catre angajator insa doar pentru conditii speciale si deosebite de munca;
  • Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
    Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
    Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
    contributia de asigurari sociale de sanatate, datorata bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate- salariat;
  • contributia asiguratorie pentru munca, datorata bugetului general consolidat - angajator.
Astfel, asupra veniturilor din salarii se aplica prin retinere la sursa urmatoarele contributii:
1. Contributia de asigurari sociale – 25%
2. Contributia de asigurari sociale de sanatate – 10%

Pentru veniturile din salarii angajatorul datoreaza contributia asiguratorie pentru munca. Din contributia asiguratorie pentru munca incasata la bugetul de stat se distribuie lunar, pana la sfarsitul lunii in curs, o cota de:
   a) 15%, care se face venit la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale constituit in baza Legii nr. 200/2006 privind constituirea si utilizarea Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale, cu modificarile ulterioare;
   b) 20%, care se face venit la Bugetul asigurarilor pentru somaj;
   c) 5%, care se face venit la Sistemul de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale;
   d) 40%, care se face venit la bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate pentru plata concediilor medicale;
   e) 20%, care se face venit la bugetul de stat intr-un cont distinct.

Astfel, patru dintre contributiile sociale aplicate pana la 01 ianuarie 2018 au fost comasate in aceasta contributie asiguratorie pentru munca. Este vorba de contributia la somaj (angajat si angajator), contributia pentru concedii medicale, contributia pentru risc si accidente si contributia pentru garantarea creantelor salariale.

Pentru conditii deosebite de munca si pentru conditii speciale de munca (astfel cum sunt prevazute in Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice) se datoreaza in plus, de catre angajator, contributii de asigurari sociale aplicand urmatoarele cote asupra salariului brut:
- 4% - in cazul conditiilor deosebite de munca.
- 8% - in cazul conditiilor speciale de munca.

Prin OUG 3/2018 a mai fost introdusa o obligatie in sarcina angajatorului – aceea de a suporta, in numele angajatului,  diferenta de contributii pana la nivelul contributiilor sociale aferente salariului minim brut pe tara pentru angajatii pentru care nivelul CAS si CASS datorat nu poate fi mai mic decat nivelul contributiilor aferente salariului de baza minim brut pe tara in vigoare in luna pentru care se datoreaza contributiile.
Veniturile din salarii si asimilate salariilor sunt declarate de angajator in Declaratia 112 - Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate.

Pe langa aceste contributii sociale reglementate de Codul fiscal, autoritatile si institutiile publice, persoanele juridice, publice sau private, care au cel putin 50 de angajati, si nu angajeaza persoane cu handicap intr-un procent de cel putin 4% din numarul total de angajati datoreaza lunar catre bugetul de stat o suma reprezentand salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap. Prin OUG 60/2017 a fost eliminata posibilitatea persoanelor juridice de a opta pentru achizitionarea de produse sau servicii de la unitatile protejate autorizate incepand cu 01 septembrie 2017. Tot de la aceasta data a fost majorata contributia de la 50% la 100% din salariul de baza minim brut pe tara inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap. Contributia a crescut si mai mult de la 01 ianuarie 2018 avand in vedere cresterea salariului minim pe economie de la 1.450 lei la 1.900 lei.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre contributii sociale

20Iun2025

Vanzare de actiuni la o societate pe actiuni (SA) inchisa

de Florentina Buzea valabil la 20 Iun 2025
Intrebare: Care este procentul de impozitare pentru tranzactionare actiuni la o societate inchisa de tip SA, tranzactionare directa intre doi actionari? Cine plateste si cum? Concret, unul dintre actionarii unui SA isi vinde actiunile unui alt actionar, prin tranzactionare directa, fiind societate inchisa.
19Iun2025

Incetare intreprindere individuala

de Mariana Prejbeanu valabil la 19 Iun 2025
Intrebare: O intreprindere individuala are stoc de marfa la 31.12.2024 - 550.000 lei. Nu mai are nici un fel de activitate din luna aprilie 2024. Doreste sa inchida activitatea anul acesta (2025). 1. Intrebarea este: Ce are de plata, in afara de impozitele aferente rezultatului 2024 (ianuarie - martie) care ating deja 60 salarii? 2. Dar, daca inchide in 2026 care sunt obligatiile de plata, tinand ...
15Iun2025

Pensie din UK. Declaratia unica

de Vera Constantin valabil la 15 Iun 2025
Intrebare: Persoana fizica rezidenta in Romania a lucrat in UK si primeste pensie din acest stat pentru perioada in care a lucrat in UK. Ca urmare a cererii depuse prin casa de pensii din Romania, in anul 2025 a primit cumulat pe 18 luni pensia calculata in UK in suma totala de 32000 lei, iar incepand cu luna mai 2025 primeste lunar din UK suma de 1800 lei reprezentand pensie (pe langa pensia din ...
06Iun2025

PFA infiintata in 2025, optiune plata CASS

de Elena Garofil valabil la 06 Iun 2025
Intrebare: Un PFA nou infiintat (in aprilie 2025) ce bifeaza totusi sau ce declara, avand in vedere ca nu se mai face estimativa, pentru a fi asigurat in sistemul de pensii si in sistemul de sanatate? Practic, in cazul in care are nevoie de ingrijire medicala sa apara asigurat. Va multumesc.
27Mai2025

Contributii sociale in cazul pensionarilor angajati cu 2 ore pe zi

de Profeanu Laura valabil la 27 Mai 2025
Intrebare: Va rugam sa ne precizati cadrul legal prin care o societate angajeaza in timp partial in pensionar si daca are dreptul sa calculeza impozit si contributii la baza aferenta celor 2 ore angajate.
26Mai2025

CAS venituri din strainatate

de Gina Popescu valabil la 26 Mai 2025
Intrebare: O persoana fizica, din Romania, obtine venituri din strainatate in anii 2019, 2020, 2021, 2022, 2023 si 2024. Are obligatia sa depuna declaratia unica pentru fiecare an pentru care a obtinut venitul in strainatate, sa declare si sa calculeze impozitul pe venit (10 %) precum si CASS, 10%, la nivelul a 12 salarii minime, pentru fiecare an. Intrebarea este: trebuie sa declare in declaratia ...
Vezi toate studiile de caz despre contributii sociale keyboard_double_arrow_right
x
Desi contributiile sociale au fost transferate la angajat prin O.U.G. nr. 79/2017, in continuare acestea se retin, se declara si se platesc de catre platitorul de venituri din salarii sau asimilate salariilor. Conform Codului de procedura fiscala neretinerea, potrivit legii, de catre platitorii obligatiilor fiscale, a sumelor reprezentand impozite si contributii cu retinere la sursa precum si retinerea si nevarsarea acestora in totalitate constituie contraventii. Sanctiunile sunt stabilite in functie de sumele sustrase la plata (pana la 50.000 lei, intre 50.000 lei si 100.000 lei si peste 100.000 lei) si pot ajunge pana la 27.000 lei pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii si mari, respectiv pana la 8.000 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum si pentru persoanele fizice.